۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

آداب گفتگو در امریکا

موضوعی که میخواهم برایتان بگویم مسئله مهمی است که وقتی به امریکا میرسید حتما بدردتان خواهد خورد.
گفتگو کردن در امریکا یک موضوع مشخص و تعریف شده است و قوانینی دارد که شاید برای ما کمی عجیب باشد. من سعی میکنم بخشی از آن را برایتان شرح دهم.

1- اگر دو نفر در حال صحبت کردن باشند و شما از مقابلشان عبور کنید هیچوقت صحبتشان را برای سلام و علیک کردن با شما قطع نمیکنند. و شما هم نیازی نیست که سلام کنید و فقط میتوانید بگویید Hi there و رد شوید.

2- امریکاییها فقط به فردی که با او صحبت میکنند نگاه میکنند و اگر شما یک ساعت هم کنار آن دو بایستید به شما نگاه نمیکنند. بنابراین سعی نکنید خودتان را بزور وارد یک گفتگوی دو نفره کنید.

3- اگر همراه یک فرد دیگری هستید و با یک امریکایی برخورد میکنید حتما همراهتان را معرفی کنید مخصوصا اگر ایرانی است. زیرا اگر معرفی نکنید طرف امریکایی حتی به او نگاه هم نخواهد کرد و همراهتان مخصوصا اگر ایرانی باشد ناراحت میشود. اگر همراهتان امریکایی است نیازی ندارید که حتما معرفی کنید چون در هرحال آن دو به این فرهنگ آشنا هستند.

4- شما هیچوقت نباید پابرهنه به وسط صحبت دو امریکایی بدوید و اگر کار ضروری دارید باید اول سوال کنید که میتوانید لحظه ای صحبتشان را قطع کنید و سپس کار ضروریتان را بگویید.

5- بعضی از سیاهپوستان عادت دارند که موقع صحبت کردن به شما نگاه نکنند و حتی پشتشان را به شما بکنند. شما هم میتوانید همین کار را بکنید. ولی سفید پوستها حتما موقع صحبت کردن به چشمهای شما نگاه میکنند و شما هم باید همین کار را بکنید.

6- وقتی با شما صحبت میکنند باید نگاه و حواستان به آنها باشد و اگر مثلا وسط صحبتش داد بزنید اکبر زیر اون گاز رو خاموش کن و یا به بچه تان بگویید اینقدر وول نخور ذلیل مرده آنها ناراحت میشوند و صحبتشان را قطع میکنند.
7- تا جایی که میتوانید سعی کنید آهسته و شمرده صحبت کنید و پس از اتمام حرف طرف مقابل شروع به صحبت کنید. در مکالمه تلفنی هم سعی کنید هوار نکشید. البته در زمان قدیم که صدا بسیار ضعیف از تلفن شنیده میشد همه مجبور بودند داد بزنند تا صدایشان شنیده شود و این عادت از آن زمان در برخی از ایرانیان مانده است.

8- سعی کنید موقع مکالمه دست و پایتان را زیاد تکان ندهید و مخصوصا با سر و گوشتان بازی نکنید چون آنها عادت ندارند و حواسشان پرت میشود. در ضمن موقع صحبت کردن با دکمه های لباس طرف هم ور نروید.

9- فاصله دو فردی که گفتگو میکنند هم حداقل باید به اندازه طول یک دست باشد. مگر اینکه روابط استراتژیک میان آن دو فرد باشد.

10- دفعه اولی که در روز کسی را میبینید باید بگویید hi و در دفعات بعدی بگویید hey. معمولا بیشتر مردها بجای حال و احوال میگویند What's up man? و شما هم میتوانید جواب دهید Not much bro ولی خانمها قشنگ حال و احوال میکنند و شما هم باید حال آنها را بپرسد. البته احوالپرسی با gey ها هم آداب خودش را دارد و باید مثل خانمها با آنها سلام و احوالپرسی کنید. بیشتر آنها حتی از اینکه حالشان را پرسیده اید از شما تشکر هم میکنند.

11- یادگیری اسم مخاطبتان خیلی مهم است و شما در دیدارهای خودتان گهگاهی باید اسم آنها را بزبان بیاورید. گرچه اولش برایتان خیلی سخت است که اسمهای امریکایی را حفظ کنید.

این چیزهایی بود که من یادم آمد ولی اگر باز هم چیزی یادم آمد برایتان مینویسم . امیدوارم بدردتان بخورد.

۱۱ نظر:

  1. Hamid:
    دستت درد نکنه عزیز، خیلی‌ نکات خوبی‌ رو اشاره کردی، حیف ۳ سال دیر این مطلب رو خوندم و تا حالا کلی‌ اذیت شدم! البته من سوئد هستم ولی‌ اینجا هم دقیقا همین داستانها صدق میکنه. شادزی

    پاسخحذف
  2. مورد 10 خيلي خوب بود.

    پاسخحذف
  3. thanks

    به نظرم فرهنگ احوالپرسي در مناطق مختلف آمريكا با هم فرقهايي هم داره.
    من شنيدم بعضي مناطق كلمه‌ي dude خيلي عادي هست و بعضي جاها اگر بگي dude خودت رو احمق و سطح پايين نشون دادي.

    پاسخحذف
  4. آرش عزیز
    جسارتا gay صحیح می باشد.
    ضمنا محض اطلاع حضرتعالی عرض می کنم که ایرانیها در هنگام مکالمه تلفنی هوار نمی کشند!

    پاسخحذف
  5. آرش عزيز

    منظور شما را از روابط استراتژيک دقيقا متوجه نشدم. اگر مقصود شما از روابط استراتژيک همان داشتن روابط ديپلماتيک است که در پستهاي بعدی اشاره کرده ايد و اگر منظورتان اين است که تنها آمريکائياني به يکديگر نزديک مي شوند که با هم روابط ديپلماتيک دارند بايد بگويم کاملا در اشتباه هستيد. شما مي توانيد آمريکائيان بسياري را در خيابانها ، محوطه مدارس و دانشگاهها ، مراکز تفريحي ، جشنها و ميهمانيها و ... ببينيد که شانه به شانه يکديگر قدم مي زنند ، مي ايستند و ... و در حال گفتگو هم در نزدیکی همدیگر قرار دارند و البته هيچ نوع روابط ديپلماتيکي هم با يکديگر نداشته و ندارند.

    پاسخحذف
  6. روابط استراتژیک یعنی عشقولانه کله پوک

    پاسخحذف
  7. به ناشناس قبلی:

    حداقل چند تا فیلم و سریال آمریکائی ببین تا بفهمی این توئی که کله پوکی بیچاره.

    پاسخحذف
  8. منظور از فاصله استراتژیک همون فاصله قانونی بین دو فردی هست که با هم صحبت می کنند
    که معمولا این فاصله ها در کشورهای مختلف متفاوته
    فاصله قانونی از 60-90 سانتی متره

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.