۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

آن روی سکه

راستش من آنقدر توی این مدت از امریکاییها تعریف کردم و از بعضی از صفات بد خودمان گفتم که برخی از دوستان ممکن است اعتماد بنفسشان را برای رفتن به امریکا از دست بدهند. ولی با اینکه همه آن حرفها به جای خودشان قابل بررسی است نکات دیگری هم در رابطه با امریکاییان وجود دارد که میخواهم برایتان بگویم.

1- امریکاییان اصولا ساختار فکریشان بر پایه ضوابط و قوانین تعریف شده ای شکل گرفته است. و تمامی روابط کاری و اجتماعیشان بر مبنای این ساختار برنامه ریزی و پیاده سازی میشود. بنابراین کوچکترین لغزشی در پایه آنها باعث ریزش اساسی میشود و نه تنها ساختار کاری و اجتماعیشان به هم میریزد بلکه مبانی اعتقادی و اخلاقی خود را نیز از دست میدهند. بسیاری از الکلیهایی که بی خانمان هستند افراد معمولی و خوشبختی بوده اند که با یک اتفاق ساده به این حال و روز افتاده اند.

ولی ایرانیها ساختار فکریشان بسار پیچیده و تو در تو است و بر پایه های بسیار زیادی بنا شده است. بنابراین معمولا خراب شدن چند پایه نمیتواند موجب ریزش یک ایرانی شوند. مبانی اعتقادی و اخلاقی ایرانیها هم که اصلا بر پایه ساختار فکری نیست که بخواهد خراب شود و ارتباط عمیقی با آن ندارد.

2- اکثر امریکاییها وقتی زمین میخورند نمیتوانند دوباره بلند شوند چون اصولا آنها شروع از صفر و یا زیر صفر را در زندگیشان تجربه نکرده اند. امریکاییها تا زمانیکه تحصیل میکنند در رفاه هستند و بعد هم به دانشگاه میروند و معمولا پس از اتمام دانشگاه یک کاری هم پیدا میکنند و روزگارشان خوش است. ولی اگر به هر دلیلی کارشان را از دست بدهند و ورشکسته مالی شوند چون تجربه ای در این زمینه ندارند به الکل و موار مخدر روی می آورند و خودشان را هم نابود میکنند.

ولی ایرانیان اصولا کارشان زمین خوردن و پاشدن است و خوب میدانند که چگونه از صفر شروع کنند. هرچند اکثر آنها تمام عمرشان در همان نقطه صفر در حال استارت زدن هستند ولی بهرحال با این نقطه اجتماعی آشنا هستند و چیز جدیدی برایشان نیست. و وقتی به امریکا می آیند میتوانند خودشان را با شرایط نامساعد مهاجرت تطبیق دهند. از خودتان سوال کنید که آیا یک امریکایی میتواند در ایران زندگی کند و خودش را با جامعه هماهنگ کند؟

3- بیشتر امریکاییها اصولا خنگ هستند و در زندگیشان یاد نگرفتند که اگر برای انجام کاری یک راه جواب نداد باید از روشهای دیگر استفاده کنند تا جواب بگیرند. وقتی که در میان امریکاییها کار کنید خیلی زود متوجه میشوید که آنها شو من بسیار خوبی هستند و میتوانند تمام دانسته های خودشان را به بهترین وجهی ارائه دهند ولی خدا نکند که مشکلی در کارشان پیش بیاید. اعتماد به نفسشان را از دست میدهند و نا امید میشوند و شروع میکنند از این و آن کمک گرفتن.

ایرانیها آدمهای باهوشی هستند و برای همین اگر بخواهند کاری را انجام دهند هزار و یک راه آزمایش میکنند. برای همین هم دست به هر کاری میزنند و پیش خودشان میگویند خوب اگر نشد از یک راه دیگه میروم و بالاخره درستش میکنم. امریکاییهایی که با من کار میکنند فکر میکنند که من نابغه هستم در حالی که مشکلات فنی که من برای آنها رفع میکنم بسیار پیش پا افتاده و جزئی است ولی چون آنها در لحظه وقوع مشکل دچار روان پریشی میشوند نمیتوانند درست فکر کنند و اشکال را پیدا کنند.

4- در امریکا دانستن یک زبان خارجی بسیار باکلاس است و اکثر امریکاییها جز زبان خودشان چیز دیگری نمیدانند. وقتی مثلا خط فارسی را میبینند و یا صحبت کردن فارسی شما را میشنوند دهانشان باز میماند و نمیتوانند تصور کنند که شما چطور میتوانید هم زمان هم انگلیسی را بدانید و هم فارسی. بسیاری از امریکاییها دوست دارند یک جوری خودشان را به یک کشور دیگر بچسبانند تا کلاسشان بالا برود. و اگر هم نتوانند زبان خارجی یاد بگیرند انگلیسی را به لهجه لندنی صحبت میکنند که در امریکا خیلی با کلاس است.
زبان فارسی برایشان بسار زیبا و خوش آهنگ است. همخانه من همیشه به من التماس میکند که کمی برایش فارسی حرف بزنم. او وقتی یک کتاب فارسی را میبیند میگوید که اصلا نمیتواند تصور کند من چطور میتوانم آن را بخوانم و البته حسودیش هم میشود!


5- ایرانیها بخاطر سختیهایی که پشت سر گذاشته اند آبدیده شده اند و بخاطر شرایط اجتماعی یاد گرفته اند که چگونه خودشان را با هر محیطی تطبیق دهند. قدر پول و امکانات را میدانند و خیلی زود خودشان را میکشند بالا در صورتی که امریکاییان در خرج کردن پولشان بی ملاحظه هستند و از امکاناتشان هم بخوبی استفاده نمیکنند.

خلاصه اینکه ما ایرانی هستیم و برای همیشه هم ایرانی خواهیم ماند. با تمام مشکلاتی که در ما وجود دارد دارای نکات مثبتی هستیم که میتوانیم بر روی آنها تکیه کنیم بنابراین حتی اگر مثل من تنبل هم هستید اصلا اعتماد به نفس خودتان را برای رفتن به امریکا از دست ندهید. چون شما میتوانید فرد بسیار موفقی در آن جامعه شوید. امیدوارم که این مطلب بدردتان بخورد.

۵ نظر:

  1. reedam be tamoom in koli gooyeehaaat az farhange americayeehaa. khak bar sararet. bargard to hamoon taveelat dar iroon

    پاسخحذف
  2. hehehe agha in nashease balaei che baehsas charand gofte.dastet dard nakano az inke zendegito to amrika ba baghie darmioon mizari man ke kheili lezat bordam az neveshtehat

    پاسخحذف
  3. merci, ye soal age bacheh dashty bazamzabanefarsi ro yadesh midadi?neveshtan va khondan?

    پاسخحذف
  4. i feel luckyyyyyyyyyyyy
    !rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

    پاسخحذف
  5. سلام شما اینقدر میگی اینجا اینجوریه و اونجوریه که من فکر میکنم شما پول گرفتی اینا رو بنویسی ولی میدونم اشتباه میکنم شما واقعا منو به وجد میارین که ما ایرانیا چقدر راحت میتونیم اونجا زندگی خوبی داشته باشیم امیدوارم همش راست باشه چون منو بییشتر ترغیب کردین به مهاجرت. میخوامهمشو الان بخونم ولی کلاس دارم بقیش واسه بعد واقعا وبلاگ بسیار عالی دارین دمت گرم و موفق باشی

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.