۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

آشنایی با نژادهای مختلف در امریکا

وقتی من وارد امریکا شدم و میخواستم برای کار اقدام کنم در جایی که نوع نژاد را سوال میگردند مینوشتم آسیایی چون فکر میکردم چون من در آسیا هستم پس آسیایی هستم. حالا میخواهم یک اطلاعات مختصری در مورد انواع نژادها در امریکا بدهم که ممکن است بدردتان بخورد.

نژاد آسیایی در امریکا در واقع همان چشم بادامیها هستند مثل مردم چین ژاپن کره فیلیپین ویتنام و غیره. بنایراین اگر در امریکا بگویید کسی آسیایی است یعنی اینکه چشم بادامی است.

نژاد بعدی هیسپانیک ها هستند یا تمام کسانی که به زبان اسپانیایی صحبت میکنند البته بغیر از اسپانیا. هیسپانیکها اکثرا اهالی کشورهای امریکای لاتین هستند.

نژاد دیگر ایندین ها هستند. من اولش فکر میکردم که ایندین ها هندی هستند در صورتی که اینجا به سرخپوستان میگویند ایندین.

و نژاد بعدی هم سفید ها هستند که کل سفید پوستان امریکا و اروپا و خاورمیانه است. بنابراین اگر جایی از شما نژادتان را سوال کنند باید بگویید سفید.

نژاد دیگر سیاهان یا آفریقایی تبارها هستند. سیاهان گهگاهی خودشان را نگرو خطاب میکنند ولی شما هرگز نباید از این اسم استفاده کنید مگر اینکه خودتان ساهپوست باشید. گفتن این اسم به آنها توهین بزرگی است و حتی میتوانند بر علیه شما شکایت کنند. شما حتی بهتر است آنها را سیاهپوست یا بلک هم خطاب نکنید و از واژه آفریکن- امریکن یا امریکاییهای آفریقایی تبار نام ببرید. متاسفانه اغلب سیاهپوستان در خانواده های فقیری زندگی میکنند و شرایط فرهنگی و مالی مناسبی ندارند برای همین به جرات میتوانم بگویم که هنوز تبعیض نژادی بر علیه سیاهان در امریکا پای برجا است.

من شش ماه پس از ورودم به امریکا و پس از مجرد شدنم خودم را به یکی از خطرناکترین و فقیرترین محله های شهر ریچموند تبعید کردم و خاطرات زیادی از آنها دارم که بعدا برایتان تعریف میکنم.

در میان آسیاییها شاخص ترین آنها چینی ها هستند که در بیشتر شهرها محله های خاص خودشان را دارند. چینی های زیادی در این شهرکهای چینی زندگی میکنند که حتی یک کلمه انگلیسی هم بلد نیستند و اصولا نیازی به آن ندارند. اگر شما به محله چینی سنفرانسیسکو بروید و وارد یک رستوران چینی شوید منوی غذای آن فقط چینی است و شما باید با دست به غذای یکی اشاره کنید و بگویید من از اینا میخوام. اصولا چینی ها مردم زحمتکش و آرامی هستند و با غیر چینی زیاد نمیجوشند. یکی از مشخصه های بارز آنها بلند صحبت کردن است و معمولا در قطار یا اتوبوس اگر دو چینی در حال صحبت با یکدیگر باشند شما صدای موتور قطار یا اتوبوس را نمیشنوید! با تنها نژادی که من دیدم بهتر میجوشند روسها هستند که شاید بخاطر همسایه بودنشان است.

دیگر آسیایی ها ژاپنی ها هستند که اگر میخواهید آنها را تا دم مرگ عصبانی کنید ازشان سوال کنید آیا شما چینی هستید؟ این بدترین فحش به آنها است. در بین آسیاییها آنها به مغرور بودن معروف هستند ولی ژاپنی هایی که من میشناسم واقعا انسانهای موفقی در تحصیلات و کارشان هستند.

آسیاییهای دیگر فیلیپینی ها هستند که اصولا مادرزادی کارگرند و اگر کسی بهشان سمت مدیریت در جایی بدهد از خوشحالی سکته میکنند.

دیگر آسیایی ها ویتنامیها هستند که آنها هم وضعیت چندان مناسبی از نظر اجتماعی ندارند.

کره ایها در جایی که من زندگی میکنم زیاد نیستند ولی محبوبیت زیادی ندارند. در نوع حرف زدن و رفتار آنها تکیه کلام و علائمی وجود دارد که معمولا مورد تمسخر دیگر آسیاییها است. من وقتی تازه وارد امریکا شدم فقط میتونستم بگم یکی چشم بادامی است و نمیتوانستم ملیت آنها را تشخیص دهم.

نژاد هیسپانیکها اصولا کسانی هستند که برای کار به امریکا کوچ کرده اند و متاسفانه مثل افغانیها در ایران هستند. با اینکه در اینجا افغانیهای بسیار با شخصیت و موفق زیاد هستند ما در ایران فقط قشر کارگر و کم سواد آنها را میدیدیم و فکر میکردم که افغانی یعنی همین. هیسپانیکها هم حتما در کشور خودشان انسانهای موفق و تحصیلکرده زیاد دارند ولی کسانیکه به امریکا آمده اند از آن قشر نیستند.

ایندین ها و یا سرخپوستان هم اصلا دیده نمیشوند و نژادشان تقریبا منقرض شده است ولی من فقط شنیده ام که در شهرکهای مخصوصی زندگی میکنند و اکثر آنها هم الکلی و یا معتاد هستند.

هندیها هم در امریکا زیاد هستند و آنها هم دو دسته هستند کسانی که امریکنایز شده اند یا امریکایی شدده اند و کسانی که به روش سنتی خودشان زندگی میکنند. با اینکه همه آنها انسانهای آرام و خوبی هستند ولی من هندیهای سنتی را به دسته دیگر ترجیح میدهم.

این اطلاعاتی بود که من از نژادهای مختلف داشتم و براتون نوشتم ولی یک مسئله خیلی مهم اینه که اینجا حتی اشاره کردن به نژاد یک نفر جرم محسوب میشه و حتی زندانی داره. هیچ شرکتی اجازه نداره بخاطر نژاد مذهب و یا جنسیت فردی را استخدام و یا اخراج کند. من در این مدتی که در امریکا کار میکنم هیچ کس از من سوال نکرده که مذهبم چیه و یا زن دارم یا نه و از این چیزهایی که در ایران رواج داره. بهرحال امیدوارم این اطلاعات بدردتون بخوره و اگر نطری دارید بنویسید.

۹ نظر:

  1. تا تهش رو خوندم. دست شما درد نكنه. تونستم اطلاعاتم رو تا حد زيادي تاييد؛ به روز رساني و در مواردي اصلاح كنم.
    مرسي كه شير كرديد

    پاسخحذف
  2. راستي يه سوال!
    منظورتون از RS232 پرت سرياله؟!
    معلومه old school تشريف داريد :)
    موفق باشيد

    همون ناشناس بالايي!

    پاسخحذف
  3. thanks for sharing,I lreaned somenew things

    پاسخحذف
  4. من هم تا آخرش رو خواندم و لذت بردم از طرز نوشتنتون.

    يه تفاوتي كه بين فرهنگ ما و انگليسي زبانهاست اين استفاده از فعل جمع براي احترام گذاشتن هست كه منو خفه كرده. هنوزم احساس ميكنم اگه ديگران رو با فعل جمع خطاب نكنم بده!!!
    ميدونم ربطي به موضوع نژاد نداشت.

    پاسخحذف
  5. takderakht:
    فکر کنم یکی دو سال پیش بود که وقتی با اینجا اشنا شدم تصمیم گرفتم یه روزی بیام وهمه ی پستها رو از اول تا اخر بخونم متاسفانه تا امروز انروز نیامده بود.ببین چقدر از قافله عقبم..میرسم بهتون.

    پاسخحذف
  6. بالاخره به اخر بلاگ رسیدم. :(
    ممنون بابت این همه وقتی که گذاشتید.

    پاسخحذف
  7. و بالاخره همه پست هایت را خواندم!!!

    البته فکر نمی کردم با چنین پستی شروع شده باشند.

    ولی در کل لذت بردم از قلمت :)

    پاسخحذف
  8. بهترین وبلاگ فارسی جهان

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.