۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

گلاب بروتون رفتن دستشویی در امریکا!

قسمت اول:
الان شب شنبه است و پس از گذراندن یک روز تعطیل پرماجرا نشسته ام تا برایتان مطلب بنویسم.
امروز که برای ماهیگیری به اقیانوس رفته بودم موقع برگشتن موتور قایقم خراب شد. خوشبختانه یک موتور کوچک زاپاس داشتم ولی مسیری را که میبایست نیم ساعته برمیگشتم چهار ساعت و نیم طول کشید. این موتور قایق من ماجرا داره چون من اصولا این قایق رو بصورت خراب و خیلی ارزون خریدم بخاطر اینکه واشر سر سیلندرش سوخته بود. وقتی بردمش پیش مکانیک گفت که فقط 3000 دلار دستمزد میگیره که موتور را باز کند و ببندد.
من هم که کل قایق به اون بزرگی رو 2500 دلار خریده بودم بیخیال شدم و تصمیم گرفتم خودم درستش کنم. یه چیزهایی از موتور میدونستم و یه چیزهایی هم از روی یوتیوب یاد گرفتم و در عرض دو هفته فقط با 50 دلار درستش کردم. ولی نمیدونم کجاش یه ایراد برقی داره که دلکوی برقیش رو میسوزونه. خلاصه این چندمین باریه که وسط اقیانوس گیر میکنم و دیگه برام عادی شده. جایی که من زندگی میکنم تمام خانه ها در یک لگون یا دریاچه مصنوعی کوچک است و همه خانه ها اسکله اختصاصی دارند.
این دریاچه با یک رودخانه خیلی کوچک به اقیانوس وصل میشه و با یک گیت لاک که یه چیزی مثل آسانسور قایقه میتونید از دریاچه وارد رودخانه و سپس وارد اقیانوس بشید. اینجا جزر و مدهای خیلی زیادی وجود داره و خود من دو بار توی گل گیر کردم که یک بارش مجبور شدم توی کابین قایقم بخوابم و صبر کنم تا آب دوباره بیاد بالا. خلاصه دردسرهای امریکا هم کم نیست. من که تا قبل از اومدنم به امریکا اصلا نمیدونستم این چیزها خوردنیه یا پوشیدنی.
دیشب هم تازه ساعت دوازده و نیم بود و بعد از دیدن یه فیلم سینمایی تازه میخواستم بخوابم که همخونه ام زنگ زد و گفت من و دوستام توی بار کلاب هستیم و من مستم نمیتونم رانندگی کنم. خلاصه چون شب تعطیل بود رفتم که برسونموش خونه که چشمتون روز بد نبینه. مگه میشد این دخترها رو جمع و جورشون کرد. یکیشون رو میاوردم توی ماشین اون یکی دوباره میرفت توی کلاب. دو تا پلیس اونجا ایستاده بودند و از کارهای من مرده بودند از خنده. این سفیدها وقتی مست میکنند واقعا غیر قابل کنترل میشوند. وقتی برگشتم خونه ساعت چهار و نیم صبح بود. ولی با اینحال ساعت هشت صبح پاشدم و رفتم ماهیگیری که بقیه ماجرا را هم میدانید.

حالا بگذریم. موضوع اصلی که میخواهم برایتان بگویم گلاب برویتان روم به دیوار مسئله دستشویی رفتن در امریکا است. اگر نمیخواهید به امریکا بیایید و یا علاقه ای به دانستن ندارید و یا اینکه در حال خوردن غذا هستید خواندن ادامه این متن را بهتان توصیه نمیکنم.

ایرانیها و یا کلا مردمان خاور میانه که به امریکا میایند روشهای مختلفی برای برخورد با این معضل ابداع کرده اند. اول از همه بگویم که شما قادر نیستید در امریکا با خودتان آفتابه حمل کنید مخصوصا وقتی که به سر کار میروید مجبورید خود را با آنها انطباق دهید. البته در خانه میتوانید بجای آفتابه از آبپاش استفاده کنید ولی باید با قیچی آن را برای مصرف مورد نظر تنظیم کنید. حالا فرض میکنیم شما به یک شرکت امریکایی میروید و مجبورید از صبح تا ساعت پنج در آنجا باشید. و در این حین هم گلاب بروتون ممکن است تنگتان بگیرد و طاقت صبر کردن هم نداشته باشید. شما برای اجابت مزاج میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید.

1- دستمال مرطوب. در اینجا دستمالهای مرطوبی هست که البته مصارف دیگری دارد ولی بعضیعا برای این مصرف از آن استفاده میکنند. ابتدا باید محل مورد نظر را با دستمال توالت پاک کرده و سپس با دستمال مرطوب محل مورد نظر را شستشو داده و سپس دوباره بادستمال توالت آنرا خشک کنید.

2- روش دوم که بسیار معمول تر و مقرون به صرفه تر است این است که بجای دستمال مرطوب دستمال توالت را چند لایه کنید و سپس آن را خیس نموده و دستورالعمل مربوط به دستمال مرطوب را ادامه دهید.

3- روش سوم روش خشک است که امریکاییها از آن استفاده میکنند و فقط با دستمال محل مورد نظر را پاک میکنند ولی در عوض هر روز دوش میگیرند.

در روزهای اول بخاطر مبتدی بودن ممکن است نصف رول دستمال توالت را برای هر وعده مصرف نمایید ولی به مرور زمان و ایجاد مهارت شما میتوانید تنها با چند تکه دستمال این کار را انجام دهید.

اگر سوالی در این مورد دارید خوشحال میشوم تا توضیحات بیشتری بدهم.

قسمت دوم:

دیشب جاتون خالی یک عدس کشمش پلو برای خودم درست کردم که محشر بود. اینجا زیاد عدس را نمیشناسند ولی در فروشگاهها میتوانید لنتیل سوپ بخرید که در واقع همان عدسی خودمان است. کشمش هم پیدا میشود انواع و اقسامش هست ولی هیجوقت باهاش غذا نمیپزند. کشمش پلویی خودمان در واقع رد رزین است که باید در قسمت خشکبار دنبالش بگردید. برنج هم انواع و اقسام هست ولی برنج آسیایی نگیرید چون آنها معمولا برنج را شفته میخورند و لعابش خیلی زیاد است که ما دوست نداریم. یک نوع برنج هندی توی گونی هست که واقعا محشره و هرطوری که بپزید خوب از آب در میاد. البته ببخشید این مسئله سنخیتی با موضوع تاپیک نداره.

تهرانی پور جان مرسی از لینکی که فرستادی. راستش من نمیدونستم که میشه آن لاین هم این وسیله را گرفت و به احتمال زیاد یکی برای خودم سفارش میدهم. چون هم بیده است و هم برای تمیز کردن کاسه توالت خیلی بدرد میخورد. البته حتما باید تیمم با دستمال را هم یاد بگیرید چون استفاده از آن در امریکا اجتناب ناپذیر است.

معماری جان امیدوارم قسمت باشه تشریف بیارید از همه مزایای اینجا استفاده کنید. راستش اگر آدم بخواهد در کنج خانه بشیند دیگر تهران و بندر عباس و سنفرانسیسکو چه فرقی میکند؟ بنابراین باید از همه امکاناتی که فراهم میشود استفاده کرد.

هوملس جان راستش اینجا برای آقایان دو نوع دستشویی وجود دارد. یکی کاسه های دیواری که در مراکز عمومی نصب میشود و بصورت ایستاده از آن بابت سیالات استفاده میکنند و معمولا اطراف آن خیلی هم تمیز نیست. دیگری هم همون توالت فرنگی خودمونه که معرف حضورتون هست. البته اگر مخصوصا در اوایل برای استفاده از کاسه های فرنگی مشکل دارید میتوانید به روش سنتی هم از آن استفاده کنید ولی باید حتما چند نکته زیر را رعایت کنید.

الف) حتما باید کفش خود را در بیاورید و یا از روکشهایی که مخصوص کاسه های فرنگی است استفاده کنید تا آن را کثیف نکنید چون نفر بعدی میخواهد روی آن بنشیند.

ب) در مراکز عمومی درهای آن با زمین حدود نیم متر فاصله دارد و شما با دیدن پای فردی که نشسته است میتوانید بفهمید که آن کابین اشغال است و به کابین دیگری مراجعه میکنید. اگر بصورت سنتی در کابین بنشینید افراد دیگر با ندیدن پای شما گمان میکنند که کابین خالی است و بزور هم که شده میخواهند وارد شوند. بنابراین باید مواظب این قضیه باشید.

ج) کاسه های فرنگی طوری طراحی شده اند که فشار را بطور مساوی تحمل کنند. اگر شما بخواهید بطور سنتی از آن استفاده کنید وقتی یک پای خود را روی آن قرار میدهید تا پای دیگر خود را بالا بیاورید فشار بیش از حد به یک طرف وارد شده و باعث شکستن و یا از بیخ کنده شدن کاسه میشود. برای اینکه از شکستن آن ممانعت کنید باید پشت به کاسه بایستید و پای خود را دوبرایر عرض شانه باز کنید خم شوید و دو دست خود را روی دو طرف کاسه قرار داده و مانند عمل بارفیکس پای خود را بالا بکشید و به روش سنتی بنشینید. البته بعد از مدتی عضلات دست شما قوی میشود و این عمل را راحت تر انجام میدهید.

پ) اگر از کاسه فرنگی به روش سنتی استفاده میکنید باید بطور مدام آن را فلاش کنید چون سطح شما با آب فاصله زیادی دارد و بخاطر قوانین فیزیکی شاهد پرش آب تا فواصل زیاد خواهید بود و اگر آب را فلاش نکنید اطراف و بیرون کاسه و حتی بدن خود را آلوده خواهید کرد.

بهرحال این تمام چیزهایی است که من در این رابطه میدانم و امیدوارم بکارتان بیاید.

پاورقی:

ولی واقعا دستشویی های عمومی امریکا تمیز و مرتبه و معمولا برق میزنه. من دفعه اول که رفتم توی یه دستشویی عمومی واقعا تعجب کردم. البته یک گندی هم زدم. آخه دستمال توالت دیسپوزال است و میتوانید آن را توی کاسه بیندازید و فلاش کنید ولی دستمالهای دیگر اینطوری نیستند و باعث گرفتگی آن میشوند. من میدانستم که دستمال توالت را باید همان تو انداخت ولی نمیدانستم که دستمالی را که باهاش دست را پاک میکنید را باید توی سطل مخصوص انداخت برای همین آن را هم توی کاسه انداختم و سیفون را کشیدم. آقا چشمتان روز بد نبیند. دیدم هر چه سیفون را میکشمم آب روی آب جمع میشود و اصلا فرو نمیرود. خلاصه دور و برم را گشتم و خوشبختانه یک دانه براش تمیز کردن گیر آوردم و با هزار بدبختی بخشی از دستمال را با آن کشیدم بیرون و همونجوری که ازش آب میچکید توی سطل انداختم.مابقیش را هم هل دادم تا برود تو. بعد دوباره دستم را شستم و اومدم بیرون دیدم چهار نفر توی صف ایستاده بودند و چپ چپ نگاهم میکردند.

۱۲ نظر:

  1. خیلی مطلب جالبی بود
    همین که با این صراحت راجع به این موضوع نوشتی به نظر من کار قشنگی کردی
    ادامه بدید
    ; - )

    پاسخحذف
  2. اه ... راست میگی!! من تازه میفهمم چرا اون روز اون دستشویه تو هتل گرفت!!مرسی از اینکه گفتی.

    پاسخحذف
  3. سلاااااااااااام
    حالا این گلاب بروتون چی چی هست؟خوردنیه پوشیدنیه؟
    قیمتش چنده؟؟؟کدوم مارکش خوبه ایرانی آلمانی چینی یا؟؟؟

    از شوخی بگذریم وبلاگ خوب و آموزنده ی دارید.

    مرسی ی ی یییییییی

    پاسخحذف
  4. For section P, it is not necessary to flush the toilet to prevent splash. It is better to cut paper toilet into pieces and put them in the toilet before starting ...-BTW, thanks for your wonderful weblog. It is full of joy and at the same time useful information

    پاسخحذف
  5. در مورد کامنت آخری بابد بگم که من این روش را امتحان کردم ولی جواب نداد. چون در اولین بخش از عملیت دستمالها غرق می شوند و دیگر این سیستم عمل نمیکند. مگر اینکه شما کارتان را بطور پیوسته و نامتقاطع انجام دهید!

    پاسخحذف
  6. سلام
    خسته نباشید
    میشه لطفاً یه پستی با عنوان ارزشیابی کارمندان در ادارات در آمریکا بنویسید و نحوه چگونگی اون رو
    ممنون میشم، معصومه هستم از تهران

    پاسخحذف
  7. خیلی باحالی ی ی ی ی ی ی!! =))))

    پاسخحذف
  8. مطلب بسیارجالبی بودمن تابه حال فکرمیکردم که امریکاییهاهم مثل ایرانیهاباشیلنگ اب خودشونوتمیزمیکنند.

    پاسخحذف
  9. خیلییییییییییییی باحال بود آر اس 232 جان !
    منو یاد بچگیم انداختی توی کمپ ایتالیایی های بندرعباس مجبور بودم رویش به شکل سنتی بشینم خیلی سخت بود واسم هی نگران میشدم نکنه بشکنه آبرویم پیش دایی ام اینا بره !!! :))))))))

    پاسخحذف
  10. براي بار اول در زندگيم شنيدم كه روي توالت فرنگي به شكل سنتي ميشينند. اونوقت علت اين كار چيه؟!؟!؟

    مدل 4 زانو هم كسي ميشينه؟ ((:

    پاسخحذف
  11. سلام فیلم "نان عشق موتور هزار" رو اگه دیده باشید این داستان رو اولای فیلم به تصویر کشیده که توالت فرنگی هم می شکنه یه داستانی می شه از خنده روده بر می شی چون بعد که بقیه می خوان برن دستشویی گیر می کنن.
    این بنده خدا که می گه علت این کار چیه عزیز وقتی یه نفر یه عمر عادت کرده اینطوری بشینه و بعد با آب خودشو بشوره خوب اینجور مواقع گیر می کنه دیگه.

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.