۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

آیا گرین کارت کلاس دارد؟

امروز خیلی سرم شلوغ بود و نسبتا خسته شدم ولی یک مطلبی توی دلم قلمبه شده بود که گفتم اگر ننویسم از یادم میرود.
من وقتی ایران بودم اگر از من سوال میکردند که چرا دوست داری در امریکا زندگی کنی هزار تا دلیل سیاسی اجتماعی اقتصادی ورزشی میاوردم که زندگی در امریکا بسیار بهتر است. البته بسیاری از این دلایل بجا و واقعی است ولی الآن که درست فکر میکنم میبینم که فقط یک نکته بسیار مهم عامل اصلی علاقه من به زندگی کردن در خارج بود و آن اگر گفتید چه بود؟

بله. این دلیل هیچ چیزی نیست جز موقعیت اجتماعی. البته بسیاری از ما این دلیل را کتمان میکنیم و سعی میکنیم در رابطه با آن حرف نزنیم ولی اگر بخواهیم به آن فکر کنیم میبینیم که انگیزه اصلی زندگی در امریکا و گرفتن گرین کارت, کلاس اجتماعی آن است که درست و یا غلط در جامعه ما جا افتاده است.

اگر دختری گرین کارت داشته باشد خواستگاران زیادی خواهد داشت و اگر پسر باشد کمتر دختری به او جواب رد میدهد. هر جا که بروید شما را تحویل میگیرند و میگویند اوه طرف کارش درسته گیرین کارت داره.

خود من وقتی نوجوان بودم معیار آدم حسابی بودن افراد برایم داشتن ویدیو بود و وقتی بزرگتر شدم ویدیو کم کم جای خودش را داد به گرین کارت. یعنی اگر میفهمیدم کسی گرین کارت دارد ناخودآگاه در مغزم 10 رتبه مثبت به او میدادم و او را عالم تر و آدم حسابی تر از دیگران میدانستم.

شما که خواننده این نوشته هستید یا در امریکا هستید و یا علاقه مند به آن. در هر حال احتمالا اطلاعات خوبی در مورد مهاجرت دارید ولی اکثر مردم ایران فکر میکنند که اگر کسی گرین کارت دارد یعنی اینکه شخص اوباما میره فرودگاه استقبالش. زمانی که در جمع ایرانیها بودم یکی از کسانی که پانزده سال در امریکا بود تعریف میکرد و میگفت رفته بود ایران و همه ازش سوال میکردند. آقا شما گیرین کارت دارید دیگه نه؟ و او جواب میداد نه من سیتی زن امریکا هستم و پاسپورت امریکایی دارم. بعد میگفتند خوب یعنی چی؟ یعنی گرین کارت ندارید؟ میگفت داشتم ولی خوب الآن بجاش پاسپورت امریکایی دارم. بعد میگفتند خوب آقا همون گیرین کارت داری دیگه. و میگفت آره بابا گیرین کارت دارم!

خلاصه این کلمه گیرین کارت در ایران خیلی کلاس و اعتبار داره. اما......

وقتی ایران هستید و مثلا در لاتاری قبول میشید و مصاحبه میکنید و ویزاتون میاد بین افراد خانواده و فامیل یکهو رتبه و منزلت شما افزایش پیدا میکنه و شما تبدیل میشوید به نقل مجلس. اگر قبلا ماهی دو بار از کلمه امریکا در صحبت هایتان استفاده میکردید الآن ساعتی دو بار از این کلمه استفاده میکنید. کسی از شما سوال نمیکند که آیا میتوانید اصلا یک ماه در آنجا بمانید یا نه و اصولا برای کسی اصلا مهم نیست که شما در امریکا بمانید و یا زندگی کنید.

نکته اساسی اینجا است که این موقعیت اجتماعی و افزایش رتبه فقط تا زمانی برای شما کاربرد دارد که در ایران هستید. وقتی شما به امریکا آمدید تا مدت زیادی تجسم میکنید که الآن دوستان و فامیلهای شما دارند میگویند که فلانی رفته امریکا و همینطور امتیاز مثبت کسب میکنید. اگر بعد از مدتی برگردید ایران میتوانید از این امتیازات و کلاسهای اجتماعی برخوردار شوید و از آن لذت ببرید. اگر پاسپورتتان را گرفته باشید که دیگر نور علی نور میشود و مثلا وقتی میروید توی یک آژانس هواپیمایی تا بلیط سوییس بگیرید خانم یا آقای فروشنده از شما ویزا میخواهد و شما با تظاهر به اینکه هیچ اهمیتی برایتان ندارد پاسپورت امریکاییتان را میگذارید روی پیشخوان. حتی میتوانید یک ته لهجه خارجی هم به صدایتان بدهید که یعنی مدت خیلی زیادی در امریکا بودید و فارسی را خوب بلد نیستید. نه خداوکیلی کلاس ندارد؟

ولی خوب همه این مزایا در صورتی است که شما در ایران باشید اگرنه در امریکا این چیزها معنی ندارد که هچ بلکه شما چون تازه وارد هستید و سوشیال اسکیل یا مهارت اجتماعی کافی ندارید کلاس اجتماعیتان یکهو 10 رتبه منفی میگیره. بنابراین اگر در ایران رتبه تان 15 بود و بعد از گرین کارت شده بود بیست و پنج وقتی به امریکا میایید رتبه تان در واقع 5 است ولی هر موقع که به ایران برگردید همان رتبه 25 یا بیشتر را دارید.

خلاصه من فکر میکنم که این 10 رتبه مثبت از نظر اجتماعی عامل و انگیزه خیلی مهمی است که همه جوانان ما دوست دارند آن را بدست بیاورند. میگویید نه؟ فرض کنید که شما رفته اید مشهد و در کار و زندگی و سرمایه هم بسیار موفق شده اید و حالا بعد از 5 سال میخواهید بیایید تهران برای دیدن اقوام و فامیلتان. چند نفر میایند به استقبالتان در فرودگاه؟ در مقابل فرض کنید که شما در امریکا هستید و در کار و سرمایه و درس ناموفق هستید و در یک موسسه حمل و نقل باربری میکنید و بعد از پنج سال با بدبختی پول بلیط تهیه کرده اید که بروید ایران و اقوامتان را ببینید. چند نفر در فرودگاه به استقبالتان میایند؟

۲۷ نظر:

  1. بعد از مدتها یک وبلگ دیدم که ارزش خواندن داشت.
    مرسی.

    پاسخحذف
  2. damet garm eyne vaghiyato gofti koli hal kardam

    پاسخحذف
  3. haji dobare damet garm akharesho ke khundam baz heyfamnagam damet garm jedi jedi vagheiyataro gofti

    پاسخحذف
  4. man emrooz bara avalin bar injaro peida kardam 2 saate ke nemitonam az jam pasham hamash delam mikhad matlabe badio bekhonam mordam az khande to kheili bahali.

    پاسخحذف
  5. عجب وبلاگ توپی هستش دستت درد نکنه . من سر فرصت همه رو میخونم.

    پاسخحذف
  6. وبلاگتون پر محتوا و جالبه.از اینکه همه چیز را با صراحت می نویسید ممنونم

    پاسخحذف
  7. نکته ظریفی رو گفتی که البنه درست هم هست...

    پاسخحذف
  8. آفرین، این صحبت روی برنامه های شخصی من اثر داشت. یعنی اینکه دیگه به هر قیمتی حاضر نیستم برم آمریکا

    پاسخحذف
  9. چه عجب یکی غیر از خودم پیدا شد حباب خارج نشینا رو واسه این مردم غربزده ما بترکونه. ما که هر وقت به دوستای غافلمون تو ایران میگیم بابا خیلی هم اینجا خبری نیست نگاه عاقل اندر سفیهی بهت میندازن و تو دلشون بخاطر بیعرضگیت تمسخرت میکنن

    البته من ساکن استرالیا هستم و کلاسم پایین تر از آمریکایی هاست . اما بالاخره!

    وبلاگ جالبی دارید دوست من.

    موفق باشید

    پاسخحذف
  10. صد در صد موافقم. مهاجرت به قصد پز

    پاسخحذف
  11. matlabe jadidio envan kardi..eyne vagheiato gofti,vali harvaght ke migi baba inja khabari nist joz karo darso gereftari migan :ee..age bade pas khodet chera moondi khob bargar..

    پاسخحذف
  12. هکمه اين نوشته زيبا به يک طرف. پاراگراف آخر هم به يک طرف. اين واقعاً چيزی هست که من به آن باور دارم. دستت درد نکنه. ممنون از اطلاع رسانی سريع شما.

    پاسخحذف
  13. این مطلب فقط در مورد عده خاصی صدق میکند. شما با داشتن یک پاسپورت معتبر درهای زیادی را به روی خود باز میکنید. البته کسی میتواند از این موقعیت استفاده کند که توانایی آنرا داشته و در کشور خود آدم نسبتاً موفقی بوده باشد. در اینصورت با آمدن به جایی مانند آمریکا خواهد توانست از حداکثر توانایی خوذ استفاده کند.

    پاسخحذف
  14. میگم حالا گرین کارت داری؟!!!!

    پاسخحذف
  15. هر چیزی تا وقتی ارزشمند که دور از دسترس باشه
    وقتی شوهر نکردی فکر میکنی اونایی که ازدواج کردن رو ابرها هستن ... تا وقتی نرفتی خارج فکر میکنی که اونا دارن تو بهشت زندگی میکنن...

    پاسخحذف
  16. حرف حساب جواب نداره.
    مشکل اینه که ایرانی ها تو جو هستند، نمیدونند که اینجا ایرانی ها چقد مشکل دارند.
    الان که از ایران خبر می گیرم همه میگن خوش به حالش رفته اروپا اما واقعا نمیدونن هیچ خبری نیست اینجا
    مشکل اینه که چون خیلی ها نمیتونن به آمریکا و اروپا برن همه فکر می کنن بهشت که میگن اینجاست

    پاسخحذف
  17. اين رو من به وضوح ديدم دقيقا همينطوره !

    پاسخحذف
  18. hi..
    I enjoy your weblog because u speack very frankly..That is great .. good luck in your work

    پاسخحذف
  19. In vaghean ahmaghane bud, classss, fekr konam adam bayad vaghean kambud dashte bashe ke bekhatere in classi ke adamaye bietelaaa behesh midan hamchin kari kone.

    پاسخحذف
  20. آقای موجود زمینی شما خیلی با حالین، راست می گین به خدا... من تازه 7 ماهه که اومدم امریکا ازدواج کردم و گرین کارتمم گرفتم ;) ولی امروز کلی غصه دار بودم که تو این هفت ماهه کلی خوش گذروندی حالا می خوای از کجا شروع کنی ... داشتم دنبال کمی اطلاعات می گشتم در مورد کارو اینها که وبلاگ شما رو دیدم بی خیال دنبال کار گشتن شدم و کلی از نوشته های شما رو خوندم خیلی بامزست منم همیشه به این چیزا فکر می کنم ...

    پاسخحذف
  21. مرسي
    خيلي با حال بود
    لطفا در مورد هزينه البته با توضيح و بصورت ريز هم
    بفرماييد مثلا هزينه غذا - البسه- كرايه- كتاب -و....
    اگر ميشه در مورد س ك س هم ايضا
    باز هم مرسي خيلي با حال مينويسي خيلي خودموني ممنون

    پاسخحذف
  22. t.d
    آی کلاس و فامیلت بخورن تو سرت

    پاسخحذف
  23. اگر اینگونه نبود که کسی وبلاگ شما را نمی خواند.
    :D

    پاسخحذف
  24. آرش باجی باشوا دولانیم

    پاسخحذف
  25. دو ماهه که به امریکا اومدم به فرودگاه لس انجلس که رسیدم متوجه شدم .
    اینجا خبری نیست فیلمهای هالیوود فقط تبلیغات هست.

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.