۱۳۸۸ آذر ۴, چهارشنبه

عشق و حال در امریکا!

صدرای عزیز به من پیشنهاد کرد که در مورد عشق در امریکا بنویسم ولی از آنجاییکه عشق جزو معدود چیزهایی است که مکان, کشور, نژاد و فرهنگ انسانها در شکل گیری و یا پردازش آن نقش بسزایی ندارد, بحث در این رابطه, همان تعاریف معمول روانشناسی و یا عرفانی خواهد شد و من نکته متمایزی در عشق امریکایی پیدا نکردم که در موردش توضیح دهم.

ولی من با اجازه صدرا جان, عنوان را به عشق و حال تغییر دادم که بشود در مورد تفاوتهای آن با ایران صحبت کرد.

برخلاف ایران, در امریکا تمام سیاستها و برنامه ریزیها بر این اساس است که شما از زندگی خود لذت ببرید. البته نه بخاطر اینکه عاشق چشم و ابروی مردم باشند. بلکه به این خاطر که شما پولهای خود را در جهت مصارف مورد علاقه خود خرج کنید و با گردش پول, سیستم اقتصادی امریکا را به جریان بیندازید.

بنابراین اکثر امریکایی ها تقریبا تمامی درآمد مازاد خودشان را بجای پس انداز و یا سرمایه گذاری در دنیا و آخرتشان, به عشق و حال اختصاص میدهند. وجود مراکز تفریحی و مراکز خرید متنوع و انواع جشن ها و مناسبتها باعث میشود که مردم برای اوقات فراغت و آخر هفته های خودشان برنامه های متنوعی داشته باشند. در ضمن در امریکا روز عزا هم وجود ندارد.

من بطور خلاصه مراکز مهم عشق و حال را نام میبرم:

1
- منابع طبیعی, جنگل, رودخانه, درباچه, ساحل.
در امریکا جنگلها و مراتع دیدنی بسیار زیادی وجود دارد که بسته به ایالتهای مختلف از تنوع خاصی برخوردار است. حتما عکسهای مناطق طبیعی معروف امریکا را دیده اید و نیازی به توضیح ندارد. ولی فرقی که امریکا با ایران دارد این است که طبیعت در امریکا بسیار تمیز است و شما در گوشه و کنار جنگل و یا دشت پوست هندوانه پیدا نمیکنید. معمولا هر چند وقت یکبار بچه ها ی مدرسه را به اردوی طبیعت میبرند تا اگر احیانا آشغالی وجود دارد تمیز کنند. با اینکار در ضمن به دانش آموزان یاد میدهند که طبیعت را تمیز نگه دارند.

در تمام جاهای دیدنی و جنگلها و مراتع, نقاطی وجود دارد که میز و صندلیهای فراوانی در آن است و جاهای مخصوصی برای روشن کردن آتش و پختن کباب به چشم میخورد. در نزدیکی این مراکز دستشوییهای تمیز و سطلهای زباله به میزان کافی وجود دارد.

دریاچه های طبیعی در امریکا و مخصوصا در کالیفرنیا بسیار زیبا و دیدنی است. در کنار این دریاچه ها و رودخانه هایی که به دریاچه میریزند, راههای مخصوصی برای پیاده رویهای طولانی وجود دارد و شما میتوانید با ماهیگیری و یا شنا در کنار خانواده و دوستان خود از اوقات فراغت لذت ببرید. معمولا این جاها ورودیه ای دارد که حدود 5 دلار برای هر ماشین است.

لب دریا و ساحلهای امریکا هم بسیار دیدنی, تمیز و زیبا است. معمولا در تابستان یکی از سرگرمیهای لذت بخش میتواند دراز کشیدن بر روی شنهای ساحل و یا شنا کردن در دریا باشد. معمولا در روزهای مختلف مراسمی هم در ساحلها برگزار میشود مثل بادبادک پرانی و یا اینکه دور هم جمع میشوند و طبل میزنند و یا میرقصند. ورزشهای آبی هم در امریکا طرفداران زیادی دارد و اگر یک بار آنها را امتحان کنید حتما مشتری خواهید شد. در ساحلهای امریکا درآوردن لباس زیر برای خانمها و یا آقایان ممنوع است و اگر پلیس ببیند جریمه میکند.

2
- جشن ها, پارتیها و دیسکو بار
یکی دیگر از تفریحات مردم امریکا, جشنهای مختلفی است که به مناسبتهای مختلف برگزار میشود. معمولا امریکاییها به آداب و رسوم خودشان خیلی اهمیت میدهند و مثلا برای کریسمس حتما درخت کاج تزئین میکنند و یا برای هالوین لباس مناسب آن روز را میپوشند.

هر چند وقت یک بار مهمانیهای بزرگی برگزار میشود که معمولا مردم غذا و نوشیدنی خودشان را هم با خود میبرند. در این پارتیها در حالی که مست کرده اند, با یکدیگر صحبت میکنند و میرقصند و از وجود یکدیگر لذت میبرند

دیسکو بارها هم یکی دیگر از تفریحات امریکاییها است که تقریبا به آن معتاد هستند. بیشتر شبها و تا جایی که درآمدشان اجازه میدهد به این مراکز تفریحی میروند و مشروب میخورند. در ضمن دیسکو بارها یکی از مراکز مهم آشنا شدن دختر ها و پسرها با یکدیگر است و در آنجا با هم دیت میکنند.

3
-مراکز خرید و پارکهای تفریحی و شهرهای بازی
اگر هنوز پولی در بساط یک امریکایی مانده باشد حتما به یک مرکز خرید میرود و آن چیزی را که دوست دارد میخرد تا اینکه ته پولش بالا بیاید. البته شاپینگ مالها خیلی تفریحی نیست و بیشتر برای خرید روزانه از آنها استفاده میکنند و برای خرید تفریحی بیشتر به خیابانهایی میروند که در آنها مغازه های لوکس وجود دارد.

برای کسانی که خونه دار و بچه دار, زنبیل رو وردار و بیار هستند, پارکها مکان بسیار مناسبی است که بچه ها در آن بازی کنند و خودشان هم بر روی چمن و در زیر نور آفتاب چرت بزنند. در شهرهای امریکا پارکهای زیادی وجود دارد طوری که تقریبا از هر خانه ای بشود پیاده تا آنجا رفت.

در ضمن شهر بازیهای امریکا هم دیدنی است و معمولا پر است از امریکاییها و توریستهایی که از آن شهر دیدن میکنند. پارکهای آبی هم خیلی جالب است و میتوانید یک روز کامل را با خانواده و یا دوستانتان در آن سپری کنید و لذت ببرید. در ضمن آکواریومهای آبی بزرگ و موزه های متنوع هم در شهرها وجود دارد.

4
-ورزش, بدنسازی, دوچرخه سواری, فوتبال امریکایی!
در امریکا در هر زمینه ورزشی که دوست دارید میتوانید فعالیت کنید و معمولا خیلی هم گران نیستند. من وقتی وارد امریکا شدم در یک باشگاه فوتبالی که حدود 20 دلار در ماه بود ثبت نام کردم. مربی ما آلمانی بود و زمین چمنی که روی آن کار میکردیم ده برابر بهتر از استادیوم آزادی بود! هر زمانی هم که دوست داشتی میتوانستی بروی و بازی کنی ولی ساعتهای خاصی در آخر هفته مربی میامد و بازیها را نگاه میکرد و آموزش میداد. ورزشهای دیگر هم به همین صورت است و بهترین امکانات را در اختیار شما قرار میدهند.

تقریبا در هر چهارراهی یک باشگاه بدنسازی وجود دارد که شما میتوانید با گرفتن اشتراک هر موقع که دوست داشتید به آنجا بروید و ورزش کنید. جیم ها در امریکا بسیار متداول هستند و امریکاییها از دستگاههای بدنسازی و این مراکز استقبال زیادی میکنند. معمولا پنجره های قدی به بیرون وجود دارد که شما در ضمن ورزش کردن حوصله تان هم سر نرود!

دوچرخه سواری هم یکی از ورزشهای محبوب امریکایی ها است. در تمام خیابانهای شهر, راههای مخصوصی برای عبور دوچرخه ها وجود دارد و پیر و جوان و کودک در حال گذر از این مسیرها هستند. البته جاهایی هم که این مسیر ویژه وجود ندارد, همیشه حق تقدم با دوچرخه است و اتومبیلها بسیار با احتیاط از کنار آنها میگذرند. در ضمن معمولا در آخر هفته ها یک پل و یا خیابان را میبندند و مسابقات دوچرخه سواری در آن برگزار میکنند. مثلا گلدن گیت در سانفرنسیسکو یکی از این مکان ها است.

و اما یکی از محبوبترین ورزش امریکاییها فوتبال امریکایی و یا فوتبال خرکی است. زن و مرد و پیر و جوان, هر کدام طرفدار یک تیم هستند و زمانی که تیم محبوب آنها مسابقه دارد, یا به استادیوم میروند و یا اینکه از طریق تلویزیون آن را تماشا میکنند و معمولا هم هیجان زده شده و جیغ و داد راه می اندازند.

البته مراکز تفریحی و عشق و حال در امریکا بسیار بیشتر است ولی من فقط همین ها را یادم آمد. امیدوارم که مقبول واقع شده باشد.

۱۲ نظر:

  1. دوست عزیز اگر اخلاقت مثل ما لوس انجلسی ها خراب نشده است نشاشیدی نشاش شبهای درازی در پیش است.
    از نوشته ات لذت بردم. ممنون, عباس
    my faccebook : http://www.facebook.com/extvprouductions?ref=name

    پاسخحذف
  2. ممنون بابت نوشته هات

    پاسخحذف
  3. سلام،
    از خواندن پست های شما بیش از اندازه خوش حال شدم. در هر یک از آنها چیزهای زیادی بود که من یادگرفتم. تقریبا نصف نوشته هایت را خواندم و بقیه اش را هم خواهم خواند.
    من نزدیک سه ماه می شود که از افغانستان به کانادا آمده ام. همانقدر که از نگاه فرهنگی افغانستان با ایران مشابه است، آمریکا هم با کانادا فرق جندانی ندارد. پس در تمام مواردی که شما از اختلافات فرهنگی و مشکلات سازگاری یادکرده اید برای من قابل درک و قابل درس است.
    خواستم از شما به خاطر توجه تان به این باریکی ها و ظرافت های فرهنگ آمریکایی و شریک کردن آن با ما تشکر کنم.
    آرزومند هستم که هر روز بر موفقیت های شما افزوده شود.
    علی

    پاسخحذف
  4. دوست عزیز
    مدتی هست که خواننده وبلاگت هستم و چقدر زیبا و روان مینویسی موفق باشی

    پاسخحذف
  5. سلام

    آقا عجب وبلاگ باحالی‌ دارید من تقریبا تمام پستها رو خوندم و می‌خوام باری دوستها هم بفرستم. من توی کوالا لامپور زندگی‌ می‌کنم. متاسفانه بعضی‌ از رفتار‌های ما مثل اینکه جهانی‌ است، اینجا هم بعضی‌ ایرنی‌ها از هم فرار میکنند. خواهش می‌کنم بازم brai ما از آمریکا بنویس. آن پست که درباره رفتار‌های اجتماعی آنها بود خیلی‌ برام جالب بود. واقعن چرا ما اونطوری درباره آنها فکر میکردیم. آقا موفق باشید. امیر از کوالا لامپور

    پاسخحذف
  6. salam bar jenabe mohandes arash :D
    agha bloget shahkare ....
    ma ham 4 mah nashode be Toronto oomadim
    behet email khaham zad
    axare post hatam khoondam alanam 5 e sob darre mishe !! wow

    too face book hasti?

    man alireza hastam emailam aza.joon e behet mail mizanam ;)
    bazam kolli eyval vase bloget ;)

    پاسخحذف
  7. با سلام و تشکر از وبلاگ مفیدتون.
    میتونید با مجله thekooch.com همکاری کنین؟
    در قسمت مطالب امریکا

    پاسخحذف
  8. سلام
    خیلی از نوشته ها تون لذت میبرم و فکر میکنم مطالب مفید زیادی داره و در عین حال کسل کننده نیست.
    لطفا به نوشتن ادامه بدید.

    پاسخحذف
  9. این آکواریوم کوچولوت منو کشته!

    پاسخحذف
  10. سلام
    من تازگی ها یه خواستگار ایرانی ساکن آمریکا دارم از این مطالب استفاده می کنم ممنونم
    شیرین

    پاسخحذف
  11. سلام
    در تحليل نبرد آمريکا وايران با موضوع امپراتوري آمريکا در سايه رحم ايران به روز هستيم...منتظر شما هستيم......

    يا علي(ع) http://jamaran110.parsiblog.com

    پاسخحذف
  12. شیرین به انم که خواستگار داری

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.