۱۳۸۸ آذر ۲, دوشنبه

بازداشتگاه در امریکا

سلام آقالی, گل باقالی
دیشب باز این همخونه من دسته گل به آب داد. حدود ساعت سه بعداز ظهر بود که مادرش زنگ میزنه و میگه که حالش بده. تریسا هم زود میپره توی ماشین و گازش رو میگیره به سمت خونه مادرش. دوست پسرش هم داشت توی آشپزخونه غذا درست میکرد و من هم توی اطاقم بودم. حدود ساعت شش بعدازظهر بود که من از زور گرسنگی و بوی غذا از اطاقم آمدم بیرون که ببینم چه خبره. دیدم تد داره برای خودش به زمین و زمان فحش میده. گفتم چی شده؟ گفت که تریسا رفته مادرش رو برسونه بیمارستان ولی اونجا نرسیده و به من هم زنگ نزده. جاتون خالی عجب غذایی هم درست کرده بود. من غذایم را خوردم و تد اولش گفت که منتظر میمونه ولی بعد طاقت نیاورد و اون هم غذایش را خورد. بالاخره تریسا زنگ زد و گفت که بخاطر سرعت زیاد و مستی هنگام رانندگی دستگیر شده و داره میره بازداشتگاه.

قرار شد ساعت یازده شب بریم از بازداشتگاه درش بیاوریم و چون تد از پلیس خیلی میترسه من گفتم که من هم باهات میام . در واقع اگر یک مست را موقع رانندگی دستگیر کنند باید حتما چهار ساعت در بازداشتگاه باشد. البته این شروع ماجرا است چون حدود دوهزار دلار جریمه باید بدهد, یک تا سه ماه محرومیت از رانندگی دارد و در ضمن باید یک کلاس آموزش رانندگی را هم طی کند. خلاصه ما ساعت یازده رفتیم بازداشتگاه و مجبور شدیم که تا ساعت دوازده شب معطل بشیم که تریسا از اون تو بیاد بیرون. تد هم در تمام این مدت به تریسا و مادرش و خودش و زمین و زمان فحش میداد. هرچی میخواستم هواسش رو به چیزهای دیگه پرت کنم دوباره یادش میومد و شروع میکرد به فحش دادن!

خلاصه بعد از یک ساعت از بازداشتگاه اومد بیرون و انگار که ده سال زندانی بوده! بغل و گریه و ماچ و بوسه و از این چیزها. میگفت که بازداشتگاهش یک اطاقک کوچک بود با کف سیمانی و هیچ پتو و بالش و یا صندلی هم توش نبود. درواقع این اطاقکها بازداشتگاههای موقت هستند و اجازه ندارند کسی را بیشتر از چهار ساعت در آن نگه دارند. برای همین اگر بخواهند برای چهار ساعت, پتو و بالش و صندلی بدهند که دیگر میشود خونه خاله.

بعدش هم رفتیم ماشین تریسا را از توی خیابان برداشتیم و زمانی که به خانه رسیدیم ساعت یک نصف شب بود و من نمیتوانستم چشمهایم را باز نگه دارم.
الآن هم که سر کار هستم با اینکه یک قهوه بزرگ خوردم ولی هنوز احساس خواب آلودگی دارم. یادش بخیر که قدیما ساعت سه نصب شب میخوابیدم و ساعت شش صبح راه میفتادیم به سمت جاده چالوس.

تا آنجا که من متوجه شدم در امریکا بازداشتگاهها (Jail) وزندانها (Prison) با ایران خیلی فرق میکنند. البته من هنوز از محوطه داخلی زندان بازدیدنکردم ولی بازداشتگاهها بسیار تمیز و مرتب است. در تمام سالنهای انتظار صندلیهای مرتب و کتاب و مجله و تلویزیون وجود دارد. قوانین و مقررات در اداره بازداشتگاهها حرف اول را میزند و اگر کسی قرار است چهارساعت بازداشت باشد نه پنج دقیقه زودتر و نه پنج دقیقه دیرتر آزاد میشود.

پلیسها بسیار با احترام با بازداشت شدگان و بازدیدکنندگان رفتار میکنند و حقوق شهروندی آنها را رعایت میکنند البته حتما استثناهایی هم وجود دارد ولی آنچه که اصل است, این است که خطاکار هم یک شهروند است و حقوقی دارد. متاسفانه آن چیزی که من از بازداشتگاه دیدم, هیچ شباهتی به بازداشتگاهها و یا حتی زندانهای ایران ندارد و آدم در اینگونه موارد فرق اساسی ایران و امریکا را با تمام وجودش احساس میکند. در ورودی بازداشتگاه, اعلامیه های مختلفی وجود دارد که شما را از حقوق خودتان آگاه میکند و شما را تشویق میکند تا کوچکترین بدرفتاری و یا عدم رعایت حقوقتان را گزارش دهید.

هر سوالی از هر کسی داشته باشید, با دقت به حرفهای شما گوش میکنند و با حوصله و نهایت ادب جواب میدهند. خوب واقعیت این است که حتی قیافه و چهره خندان آنها در مقایسه با زندانبانان و بازجویان ما مثل فرشتگان الهی میماند. من ناخودآگاه از بدو ورودم به بازداشتگاه تمام چیزهایی را که میدیدم با ایران مقایسه میکردم و آه از نهادم برمیخواست.

تریسا هی میگفت که کف بازداشتگاه سیمان بود. من میگفتم خوب؟ میگفت بابا کف بازداشتگاه سیمان بود. من میگفتم خوب که چی؟ مگه میخواستی پر قو باشه! بعدش در مورد بازداشتگاههای ما سوال کرد. من گفتم البته توی کلانتریها کف اطاق موکته و راحت میتونی دراز بکشی ولی خوب ممکنه چند ماه طول بکشه که وقت دادگاه بهت بدهند و اگر بخواهی آزاد شوی باید یک نفر سند خانه یا مغازه بیاورد. اگر نه که سه ماه توی بازداشتگاه میمانی. بعد هم دیدم که توضیح دادن بازداشتگاههای ایران خیلی سخته مخصوصا از نظر تمیزی و سرویس بهداشتی. برای همین گفتم بی خیال.

حالا اگر دوباره گذارم به بازداشتگاه و یا حتی زندان افتاد جزئیات بیشتری را برایتان مینویم

۸ نظر:

  1. سلام امیدوارم همیشه موفق باشی

    پاسخحذف
  2. baba bazdastgah ghale hesare karaj ke eyne kakhe neiavaran mimooneh, ba mosht o lagad va kamarband charmi ham azat paziraee mikonan ta bazjoo biad soraghet. nashokri nakon.

    پاسخحذف
  3. زندانهای آمریکا امکانات رفاهی خوبی دارند و البته مجرمین بسیار خطرناکی هم در آنها وجود دارد. سالیانه تعداد قابل توجهی از مردان جوان در زندانهای آمریکا مورد تجاوز دیگر زندانیان قرار می گیرند. برای کسب اطلاع بیشتر در این موضوع می توانید در گوگل سرچ کنید.

    پاسخحذف
  4. پايگاه اطلاع رساني " چرخش يک پديده بين المللي " در گزارشي از وضعيت زندانهاي آمريکا نوشت، تجاوز به مردان در زندان هاي اين کشور روز به روز افزايش مي بايد و به صورت يک معضل بزرگ براي زندانيان به شمار مي رود.اين پايگاه اطلاع رساني افزود، امروزه کمتر کسي در جهان ديده مي شود که از مشکلات اعدام ها در زندان هاي آمريکا مطلبي نشنيده باشد و رسانه هاي جمعي نيز به طور مرتب ماجراي يک محکوم به مرگ را در زندان هاي اين کشور به اطلاع مي رساند که بعضي از اين محکومين به اعدام بيگناه هستند.

    به نوشته اين پايگاه اطلاع رساني هر چند از شمار متهمان بيگناه اين زندانها که به مرگ محکوم مي شوند اطلاع دقيقي در دست نيست، اما همان ميزاني که در نگاه افکار عمومي قرار دارد موج فاجعه را در اقيانوس حزن و اندوه صدها و ميليون ها زنداني ديگر در آمريکا به تلاطم در مي آورد.

    آمريکا با داشتن بيش از سه ميليون زنداني با توجه به ميزان جمعيت اين کشور در رده اول قرار دارد، هر چند که شمار زندانيان در کشور چين بيشتر از اين تعداد است ولي اين نکته نبايد فراموش شود که جمعيت اين کشور چهار برابر جمعيت آمريکا مي باشد.

    بنابراين گزارش، افزايش روز افزون و براساس آمارهاي موجود رشد 19 درصدي شمار زندانيان در زندان هاي فدرال و 89 درصد در زندان هاي دولتي آمريکا طي سالهاي گذشته موجب افزايش تراکم زندانيان در زندان هاي اين کشور شده که همين مساله معضلات فراواني را هم براي نهادهاي دولتي ذيربط و هم زندانيان ايجاد کرده است.

    بيش از 90 درصد زندانيان در آمريکا مردان هستند و نزديک به 44 درصد زندانيان را سياهپوستان ، 40 درصد را سفيد پوستان و مابقي از کشورهاي آمريکاي لاتين و کشورهاي آسيايي مثل هند تشکيل مي دهند.

    در اين گزارش همچنين آمده است که در پشت ديوارهاي زندان در آمريکا در واقع " دنياي تجاوز" ديده مي شود و بر اساس آمارهاي موجود 70 درصد زندانيان مورد خشونت هاي فيزيکي و جنسي قرار مي گيرند و نزديک به يکهزار باند جنايتکار شديدترين جنايات و خشونت هاي فيزيکي و جنسي را را در قبال ديگر زندانيان با قوميت هاي مختلف مرتکب مي شوند. تنش هاي نژادي متداول است و رواج فراوان قاچاق مواد مخدر که جنايت به حساب نمي آيد.

    در اين دنياي بسته که سازمان ديده بان حقوق بشر در تحقيقاتي با ذکر شواهد از زندان هاي سراسر آمريکا گزارشي ارايه کرده است، "تجاوز به مردان " به طور تکان دهنده مشاهده مي شود و تابوي خود را از دست داده است. در واقع يک برده داري در زندانهاي آمريکا وجود دارد و به عبارتي آدم ها در اينجا همانند برده ها و کفش و ديگر کالاها خريد و فروش مي شوند.

    سازمان ديده بان حقوق بشر در گزارشي اعلام کرد که 22 درصد زندانيان در آمريکا براي مشارکت در فعاليت هاي جنسي تحت شديدترين فشارهاي فيزيکي و روحي قرار مي گيرند و 50 درصد زندانيان دستکم براي يک بار مورد تجاوز جنسي و خشونت هاي غير اخلاقي فيزيکي قرار گرفته اند.

    بر اساس گزارشي که از سوي "روزنامه زندان " طبق پژوهش ديده بان حقوق بشر منتشر شده است، در تحقيقاتي که از زندان نبراسکا صورت گرفته بيش از 140 هزار زنداني مورد تجاوز جنسي و خشونت فيزيکي غير اخلاقي قرار گرفته اند و اين رقم حتي بيش از ميزان خشونت هاي جنسي در بيرون از زندان اين ايالت است.

    به نوشته اين پايگاه اطلاع رساني اشتباه است اگر باور داشته باشيم که در چنين شرايطي تجاوز به مردان ارتباطي با تفکر همجنسبازي و همجنسگرايي داشته باشد . بخش عمده افرادي که دست به تجاوز به مردان در زندان ها مي زنند علاقه مند به ارتباط با جنس مخالف مي باشند.

    افرادي که قرباني خشونت ها و تجاوز هاي جنسي به مردان در زندان هاي آمريکا مي شوند نيز همجنسگرا نيستند و علاقه شديدي به جنس مخالف دارند و نبايد اينگونه تعبير شود که اين افراد مشکل همجنسگرايي دارند و زندانياني که همجنسباز هستند خطر مورد تجاوز قرار گرفتنشان بمراتب بيشتر است و زمينه براي اينگونه ناهنجاري نسبت به ديگر زندانيان برايشان فراهم است.

    بيشتر زندانيان مرد که مورد تجاوز جنسي قرار می گیرند جوانان و سفيد پوستان هستند. يکي از زندانيان ايالت فلوريدا به عنوان يک هدف براي مسابقه مورد تجاوز جنسي قرار گرفته بود. جوانان سفيد پوست به دليل اينکه سن کمتر و در نتيجه تجربيات کمي از زندگي دارند و شرايط فيزيکيشان نيز متفاوت با افراد سن بالا مي باشد بيشتر در معرض خطر تجاوز جنسي قرار دارند.

    پاسخحذف
  5. نتایج تحقیق 17 ماهه گروهی از بازرسان وزارت دادگستری آمریکا از وضع نامناسب بهداشتی و نیز میزان بالای خشونت در بزرگترین زندان آمریکا در شهر شیکاگو حکایت دارد.
    به گزارش آسوشیتدپرس از شیکاگو، در این گزارش نود و هشت صفحه ای آمده است که در چهار ماهه اول سال 2008 سه نفر از زندانیان زندان منطقه کوک شیکاگو که خودکشی کرده بودند به علت نبود امکانات بهداشتی کافی جان خود را از دست دادند.
    در این گزارش، که اداره حقوق مدنی وزارت دادگستری و دفتر دادستانی کل آمریکا تهیه کرده اند، به موارد متعددی از درگیری زندانیان با نگهبانان و یا ضرب و جرح متهمان به دست نیروهای امنیتی زندان شیکاگو اشاره شده است.
    در این گزارش آمده است که نگهبانان زندان در موارد متعددی افراد سالمند و یا بیماران روانی و یا آنهایی را که انگلیسی بلد نیستند، مورد ضرب و جرح قرار می‌دهند.

    پاسخحذف
  6. بنا به گزارش روزنامه آمریکایی هافینگتون‌پست یک گروه حقوق بشر مستقر در آمریکا در گزارشی اعلام کرد که دولت آمریکا برای جلوگیری از آزار جنسی مهاجران زن در این کشور، نیاز به انجام اقدامات و تدابیر محافظتی بیشتری دارد.
    "مگان روهد " محقق حقوق بشر در این گروه حقوق بشری در خصوص تعداد آزارهای جنسی صورت گرفته در زندان‌های مهاجران خارجی در آمریکا می‌گوید: وقایع و موضوعاتی که ما از آن مطلع هستیم در واقع می‌تواند مانند کوه یخی باشد که تنها قسمتی از آن بیرون است چرا که افرادی که قربانی این خشونت‌ها شده‌اند، در بسیاری از اوقات به کشور خود بازگردانده شده‌اند.
    بر اساس این گزارشها، سازمان گمرکات و مهاجرت آمریکا در مواردی حتی از صدور دستورات قانونی الزام‌آور برای بررسی شرایط بازداشت‌شدگان امتناع کرده است.
    وی در ادامه می‌افزاید: ما فورا نیازمند آنیم که ایالات متحده، سیستم خود در زمینه دریافت گزارشات از آزار زندانیان و انتشار شفاف آنان به منظور تمرکز بر مشکل را بهبود بخشد.
    ر گزارش 24 صفحه‌ای این سازمان حقوق بشر با اعلام اینکه تعداد تجاوزها و آزارهای جنسی که در بازداشت‌گاهها روی می‌دهد ناشناخته است، گزارش‌هایی از آزار جنسی زندانیان زن مهاجر از سال 2003 تاکنون نیز ذکر شده است.
    به طور مثال در یکی از آنها و در سال 2008 پنج زن که در بندر "ایزابل " در تگزاس دستگیر شده بودند، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند. در گزارش این سازمان آمده است که در این پرونده، نگهبانان زندان وارد سلول هر کدام از این زن‌ها شده و با اعلام اینکه که تحت آموزش‌های پزشکان فعالیت می‌کنند، به این زنان تجاوز کرد‌ه‌اند.
    بر اساس این گزارشها، تجاوز به یک قربانی قاچاق انسان در زندان فلوریدا در سال 2007 از جمله موارد افشا شده در این زمینه بوده است.

    پاسخحذف
  7. آخه مثلا که چی این حرفو میزنی ؟ مثات میخوای آمریکارو بد کنی ؟؟...باز اونا یه دیده بانی و مجلۀ زندانی دارن که آماری بده...ایران چی ؟ از زندان های ایران خبر داری ؟ اگه اونجا تو زندان تجاوز میشه کهخ اینجا توی بازداشتگاه میشه ! اونم نه از طرف مجرمین خطرناک دیگه ! می فهمی که ؟؟...نکن...سرتو مثل کبک تو برف فرو نکن !

    پاسخحذف
  8. سلام
    من هم در ایران توسط .به قول شما مهرورزان دستگیر وبه بازداشتگاه رفتم وکاملا بی گناه وبیخودی خلاصه براتون بگم یه سلول بود که حدود 40نفر در آنجا بودیم ازبرادران سارق ماشین گرفته تا سارقین منازل که بی شباهت به دالتونها نبودن ودوستان معتاد عزیز گوگوری مگوری که خیلی ببخشید هروقت شاششون میگرفت گوشه بازداشتگاه میششاشیدن خلاصه . بعد ازیک روز که پدرم
    بنده خدا همه جارو دنبال من گشته بود وبا لطف خانم قاضی کشیک و ضمانت
    امدیم بیرون .

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.