۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

خیره شدن در امریکا

دیروز و پریروز بعد ازظهر برای استراحت به خانه رفتم و امروز هم اگر حالم زیاد خوب نباشد بعد از ساعت دوازده به خانه می روم. صبح ها حالم خوب است ولی بعدازظهرها تب می کنم و احساس سرما خوردگی به من دست می دهد. خانم رئیس دیروز اصرار می کرد که در خانه بمانم تا حالم کاملا خوب شود ولی اگر من صبح ها در خانه یمانم حوصله ام سر می رود و تمام روز کسل خواهم شد. برای همین امروز هم صبح زود سر کارم حاضر شدم. در این فرصت کمی که دارم  می خواهم بطور خلاصه یک مطلبی را برای شما بنویسم و از حضور مبارک و انور شما رفع زحمت کنم.

وقتی که شما به امریکا سفر می کنید متوجه برخی از ظرایف در رفتار انسانها می شوید که ممکن است با رفتار ما متفاوت باشد. یکی از این رفتارها خیره شدن و چشم در چشم انداختن است. در ایران خیره شدن به آدم ها بسیار عادی است و شاید بشود گفت که یکی از سرگرمی های روزانه افراد این است که به آدم های مختلفی که از کنار آنها رد می شوند خیره شوند و آنها را ورانداز کنند. این عمل در ایران ریشه تاریخی و فرهنگی  دارد و کمتر کسی از اینکه توسط نگاه های دیگران بازرسی شود و یا به او خیره شوند ناراحت و آزرده خاطر می شود. افرادی که به جزئیات ظاهری دقت بیشتری دارند معمولا سعی می کنند که ظاهر خودشان را طوری تزئین کنند که موجب رضایت کسانی شوند که آنها را با چشمان خود بازرسی می کنند. معمولا اگر شما در یک مکان عمومی ایستاده باشید متوجه می شوید که حداقل یک نفر مثل وزغ به شما خیره شده است و از نوک پا تا فرق سر شما را اسکن می کند.

در امریکا این عمل عادی نیست و اگر شما به یک نفر بیش از حد خیره شوید او احساس ناامنی و ناراحتی خواهد کرد. معمولا آدم ها وقتی متوجه حضور یکدیگر می شوند به هم نگاه می کنند و لبخند می زنند و سپس نگاه خودشان را بر می گردانند و یا شاید یک جمله ساده به زبان بیاورند و یا سلام و احوال پرسی کنند. ولی مثل بز به یکدیگر خیره نمی شوند و با نگاهشان یکدیگر را نمی خورند. در امریکا اگر شما مرد باشید و به بدن برهنه یک خانم نگاه کنید و یا اگر زن باشید و به یک آقای خوش تیپ نگاه کنید, کار غیر عادی انجام نداده اید و طرف مقابل شما ممکن است لبخند بزند و یا اینکه فکر کند شما از او خوشتان آمده است و عکس العملی مطابق با خواسته خودش انجام دهد. ولی اگر به کسی خیره شوید که توجیه دیپلماتیک نداشته باشد, آن فرد نگران می شود و احساس نا امنی می کند و نمی تواند درک کند که شما برای چه به او خیره شده اید. اگر به کفش های کسی خیره شوید او آنها را بازرسی می کند تا مبادا چیز غیر عادی در آن وجود داشته باشد.

شاید به همین علت ایرانی ها معمولا آدم های خوش لباس تری از امریکایی ها هستند و به ظاهر خودشان در مکان های عمومی بیشتر اهمیت می دهد. خانم ها موهای خودشان را هفت طبقه درست می کنند و آقایان شلوارشان را با دو دستشان بالا می کشند و پیراهنشان  که توسط شکم ورقلمبیده  از شلوارشان بیرون زده است را با دستشان به درون شلوار فرو می کنند و روی کفششان را با پشت ساق پای دیگر خود تمیز می کنند و موهایشان را با دست اصلاح مسیر می نمایند. ولی امریکاییها با لباس خواب و دمپایی و موهایی که ژولیده است در خیابان راه می روند و کاری به این ندارند که کسی آنها را نگاه می کند یا خیر. اگر شما به یک امریکایی در خیابان خیره شوید دقیقا مثل این است که یک نفر بخواهد از شما در رختخواب و در زمانی که آماده نیستید عکس بگیرد.

من رفتم.

۲۹ نظر:

  1. بابت این بی‌ جنبگی عذر می‌خوام. ولی‌ خوب این اول و دوم هم واسه خودش عالمی داره. واسه شوخیه و اگه ناراحت میشین بگین که دیگه نگیم اول دوم. ولی‌ خداییش اول شدم (:

    پاسخحذف
  2. hheyy zeki man mitoonestam aval sham
    gozashtam shoma ham in hasrat be deletoon namooneh
    arezooo bar javanan eyb nist

    پاسخحذف
  3. مختصر مقید بود مرسی

    پاسخحذف
  4. باز هم از این ظرائف بگین.

    پاسخحذف
  5. من مدتهاست مطالبتون و میخونم...معمولا صبحها تو شرکت یه سرمیام اینجا.
    خیلی خوب و روان مینویسید.

    پاسخحذف
  6. واقعا این نگاه ها آزار دهنده اس

    پاسخحذف
  7. تو خوب میشی ! تو می تونی ! زودتر خوب شو !
    ( تلقین درمانی به روش مونا )

    پاسخحذف
  8. اگه ممکنه راجب برخورد امریکایی ها با لحجه خارجی ها هم بنویس

    پاسخحذف
  9. می گن دست شکسته درد دست شکسته را می فهمه
    امیدوارم اسباب کشی راحتی داشته باشی

    پاسخحذف
  10. مردی از سرزمین خورشید۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۳

    آرش جان گل پسر
    مریض شدی چرا ؟
    مواظب خودت باش
    یه سر دکتر برو خوبم استراحت
    کن
    می خوای زنگ بزنم بچه ها از اوکلند بیان پیشت
    حالت مساعد نداری کارای ضروریتو(خریدو...) انجام بدن؟

    پاسخحذف
  11. بالاخره رسیدم! دیگه به روز باهات میام جلو

    امیدوارم هر چه زودتر سرحال بشی استاد

    پاسخحذف
  12. باید ویتامین C بیشتر بخورین.
    توروخدا مواظب خودتون باشین
    :)

    پاسخحذف
  13. باید ویتامین C بیشتر بخورین.توروخدا مواظب خودتون باشین

    پاسخحذف
  14. بدم مياد دخترا تو ايران خودشونو تو آرايش خفه ميكنن بعدشم ميا ن بيرون ميگن...اين نگاهها آزار دهندست!!!
    عجبببببببببب
    ازشونم كه ميپرسي ميگه واسه خودم آرايش خركي ميكنم با تيپ فلانو بهمان!! عجبببببببببب...

    يا مارو خر فرض ميكنن يا خيلي ديگه شوتن كه نميدونن دليل اصلي اين كارشون واسه چيه...حتي خودشونم نميدونن..فكرشو بكنين!!!
    عجببببببببببببببببب

    پاسخحذف
  15. به نظرم اینطور نیست که توی ایران از در خونه که بری بیرون حتماً تا وقتی برگردی نگاه حداقل یک نفر روت میخکوب شده باشه ، ممکنه گاهی نگاه ها به هم تلاقی کنن اما دو طرف سریع مسیر نگاهشون رو عوض می کنن و اینطور وانمود می کنن که به هم خیره نبودن و البته اینم همیشه پیش نمیاد. توی ایران هم خیره شدن به کسی باعث ناراحتی و معذب بودنش می شه و کار جالبی نیست. یه زمانی مد شده بود وقتی پسری به دختری توی خیابون خیره می شد دختره اگه دل و جرأت داشت می گفت : به چی خیره شدی ؟ مگه آدم ندیدی ؟! و پسره هم اگه از دختره خوشش اومده بود و می خواست مودب جلوه کنه جواب می داد : آدم دیدم اما فرشته ندیده بودم! و اگه پسره بی ادب بود یا می خواست حرص دختره رو دربیاره می گفت : آدم دیدم اما مثل تو ندیده بودم یا در حالت بدتر می گفت : مگه تو هم آدمی ؟!
    اینطور مکالمات چند سال پیش خیلی اتفاق می افتادن مخصوصاً وقتی دبیرستان های دخترانه و پسرانه با هم تعطیل می شدن. این نشون می ده که توی ایران هم خیره شدن به کسی عادی نیست و باعث واکنش طرف مقابل می شه چه به صورت حرف چه به صورت اخم کردن و روترش کردن (البته از طرف خانم ها) حالا شاید آمریکایی ها به خاطر حفظ همون حریم خصوصی که توی پستای قبل بهش اشاره کردی بیشتر روی این مسأله حساس باشن.

    پاسخحذف
  16. Shoma yek nemoone kamel ensane khodbakhte dar barabare gharb hasti.Vaghean baram ajibe chetor faghat to amrikayeeha khoobi mibini va too iraniha eybo badi.Enghadr syah o sefid negah nakon.Khodetam midooni ke ina pore eybo iradand vali chera mikhay be khanandeh iranit elgha koni ke ina az ma behtaroonan man nemifahmam chera

    پاسخحذف
  17. بابا تو امریکا کسی کاری به کسی نداره حریم خصوصی اوکی نگاه اوکی فقط اگه عصبانی بشه یه مسلسل بر میداره و همه را از دم خلاص میکنه

    پاسخحذف
  18. خدا بد نده آرش عزیز ، بلا دور
    متن روان و دلنشینی بود اما من یک ایرانی هستم که متن شما رو نقض می کنه چون به عمراً نتونستم به کسی خیره بشم و از ایکه کسی بهم خیره بشه متنفرم...
    چشم تو چشم و لبخند رو تکذیب نمی کنم اما خیره شدن...!!!

    پاسخحذف
  19. با این نظر که خوش تیپی ایرانیا نسبت به امریکاییا برای جلب رضایت ورانداز کننده هاس موافق نیستم.
    خب بعضی ملت ها آراستگی رو دوست دارن و یه عمل نیکو می دونن.
    (این امریکاییام هرجا پای کسب پول و مقام وسطه تیپ میزنن همچی این کراواتو سفت می کنن که نگو.)
    البته با اینکه ما(تو ایران) محیط کارو با مهمونی اشتباه می گیریم و لباس و آرایش ناجور داریم مخالفم.
    نگاه های وراندازی هم بستگی به جو جامعه داره.مثلا یه موقع که مانتو کوتاه عادی شده بود هیچکی دیگه تعجب نمی کرد و خیره نمی شد ولی الان با سیا..ست های مقام محترم،همه به چند قرن قبل برگشتیم.

    شوشو

    پاسخحذف
  20. چه تفاوت با مزه ای. ماها بیشتر اینجا به هم زل می زنیم (حالا دیگه مثل بز یا وزغش رو نمی دونم) که ببینیم در ظاهر اون شخص برای مسخره کردن و پچ پچ کردن چی پیدا می کنیم.

    پاسخحذف
  21. سلام
    این هم موضوع تز
    بررسی خطوط قرمز در مطبوعات ایران از نظرکارشناسان رسانه و سیاست:)

    پاسخحذف
  22. هنوزم قشگ می نویسی، اما کماکان خسته عکس هاتم! با چه حوصله ای عکس می زاری! دمت گرم!

    راستی کامنت دونی ت هم خوب وا نمی شه، نمی دونم چرا!

    پاسخحذف
  23. مثل همیشه خوب و دلنشین بود
    امیدوارم زودتر خوب شی
    لیمو شیرین فراموش نشه

    پاسخحذف
  24. salam arash khan
    man post haye shoma ro donbal mikonam
    alabate taze shoro kardam
    ye jorai daram kif mikonam azash, chon inja to amrica kasi az in harfa balad nist ke bezane. harfaye shoma khili khili be delam mishine, baees mishe ke ranje tanhai va ghorbato inja behtar beshe tahamol kard, vali man inja ro dost daram be onvane ye zan ,

    پاسخحذف
  25. هیچ چیز مثل لیموشیرین برای سرماخوردگی خوب نیست، غافل نشو. شنیدم اونجا لیموشیرین های آبدار لبنانی! زیاده.

    پاسخحذف
  26. به به ! چه شود. آقا اون لیموشیرین ها! دوای جمله علت های ماست، سرماخوردگی بماند!

    پاسخحذف
  27. یه بست تریاک بزن ردیف میشی

    پاسخحذف
  28. arash khan momkene lotf koni dar morede darmane afsordei dar mohajerin taze benevisid mamnoon misham.
    neeshtehatoon adamo az tanhaee nejat mideh. ;)

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.