۱۳۸۹ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

لجن در جامعه ایرانیهای مقیم امریکا



برخی از ما فکر می کنیم که چون گردن زرافه درازتر است پس حتما عقلش هم بیشتر از همه است. حتما بارها و بارها شنیده اید که ایرانی هایی در امریکا هستند که بیست یا سی سال آزگار زحمت کشیده اند و هنوز نتوانسته اند به جایی برسند. اگر نظر من را بخواهید می گویم که پنجاه سال دیگر هم آنها به هیچ کجا نخواهند رسید. به خاطر اینکه مشکل از خود آنها است. متاسفانه بیشتر آنها آدمهایی مغرور, پر ادعا, بی سواد, تنبل, دروغگو, چرت و پرت گو, متملق, کلاه بردار, بقول خوشان زرنگ ولی ابله هستند. اصلا شما قضاوت کنید, اگر همین الآن یک نماینده مجلس ایران که دکتر هم هست وارد امریکا شود و بخواهد کار کند, چه کاری شایسته تر از شستن ظرف در رستوران برای او وجود دارد؟


من نژاد پرست نیستم و نمی خواهم بگویم که نژاد ایرانی نژاد مزخرفی است ولی به یقین می گویم که جامعه ایرانییهای مقیم امریکا واقعا مزخرف و حال به هم زن است. دروغگویی, کلاه برداری, ریا و تظاهر و حماقت در میان ایرانیان مقیم امریکا ارزش است و هر چقدر دروغگوتر و کلاه بردارتر باشید ارج و قربت بیشتری خواهید داشت. هر چقدر متظاهرتر و چاپلوس تر و احمق تر باشید از مقام والاتری در جمع ایرانیان عزیز مقیم امریکا برخوردار می شوید.


از آنجا که متاسفانه دروغگویی و کلاهبرداری در بین این عزیزان رواج دارد همه را دروغگو و کلاه بردار می دانند و حتی به سایه خودشان هم اعتماد نمی کنند در حالی که وقتی همدیگر را می بینند می خواهند فیها خالدون همدیگر را هم ماچ کنند و قربان صدقه یکدیگر می روند. باز هم می گویم که این خصوصیات بد بخاطر ایرانی بودن نیست بلکه بخاطر جامعه لجن و فاسدی است که ایرانیها برای خودشان در امریکا درست کرده اند و هر کسی که در آن جامعه قرار بگیرد افکارش فاسد می شود.

من وقتی که به امریکا آمدم و در میان ایرانی ها بودم از خودم متنفر شدم و می خواستم که هر چه زودتر به ایران برگردم. مجبور بودم که هر روز آدمهای چیپ و نق نقو و بی سواد را ببینم و آنها را تحمل کنم. حتی بحث های سیاسی آنها هم در حد بچه های مدرسه ای ایران نبود ولی ادعای آنها آسمان را پاره می کرد. زنها و شوهرها و بچه ها به همدیگر دروغ می گفتند و برای هم فیلم بازی می کردند. اگر کسی کاری می کرد که بتواند سر یک امریکایی را کلاه بگذارد آن را با افتخار تعریف می کرد و بقیه هم او را تحسین می کردند. به خدا به نظر من همان دربانی فروشگاه هم بعد از سی سال ماندن در امریکا برای آنها زیاد است.


دوستان عزیز اگر در امریکا زندگی می کنید و یا اگر قصد آمدن به امریکا را دارید از جامعه ایرانیها دوری کنید. نگذارید که آن جمع افکار شما را فاسد کند و به لجن بکشاند. کمی اندیشه تان را باز کنید و با ملت ها و فرهنگ های دیگر آشنا شوید و ببینید که آنها چگونه فکر می کنند و چگونه زندگی می کنند. فراموش کنید که از دماغ فیل افتاده اید و هنر نزد شما است و بس. تملق و پاچه خواری کسانی را که مغزشان به اندازه یک نخود است را کنار بگذارید. بزرگ فامیل و یا آشنایان می تواند احمق ترین فرد فامیل باشد و نیازی نیست که ما عقل و خرد خودمان را به دست آنان بسپاریم.

از اینکه کمی رک و پوست کنده نوشته ام من را ببخشید ولی این چیزی است که من واقعا به آن اعتقاد دارم و نمی توانم چیزی به غیر از آن بگویم. وقت آن است که از لجن خارج شویم و چشمانمان را باز کنیم. هیچ فکر کرده اید چرا امریکاییان به کسی نمی گویند که تو دروغ می گویی؟ برای اینکه خودشان دروغگو نیستند. هیچ وقت هم نمی خواهند که مچ شما را بگیرند و ثابت کنند که شما کلاه بردارید. چون خودشان کلاه بردار نیستند. ولی در جمع ایرانیهای عزیز مقیم امریکا, دروغگویی و کلاهبرداری رواج دارد و همه هم در پی کشف رمز و مچ گیری همدیگر هستند. ای کاش یک هزارم این انرژی صرف اندکی مطالعه می شد.

ایرانی های زیادی در امریکا موفق هستند و انسانهای بسیار فهمیده و با کمالات هستند. ولی میدانید رمز موفقیت آنها چیست؟ خوب من برای شما می گویم. اولین رمز موفقیت آنها دوری از جمع فاسد و لجن ایرانیان مقیم امریکا است. آنها تا جایی که توانسته اند خودشان را از هرزگی دور نگهداشته اند و افکارشان را به کسب علم و دانش و نکات آموزنده و مثبت اجتماعی متمرکز کرده اند. وقتی من وارد امریکا شدم تمام ایرانیهای عزیزی که من را می دیدند می گفتند که خودت را برای کار کردن در رستوران آماده کن. حالا حالاها باید بوق بزنی. من سی سال است که اینجا هستم و هنوز نتوانسته ام یک شغل تخصصی بگیرم.

آنها مثل لاشخور به جان یک فرد تازه وارد می افتند و ذهن او را با افکار منفی و خزعبلات خود پر می کنند. اگر هم کسی را ببینند که کمی موفق شده است شروع می کنند به ویران کردن او. مشکلات خانوادگی برایش بوجود می آورند و تا جایی که می شود سعی می کنند که حرفشان را به کرسی بنشانند و نگذارند که یک تازه وارد در کار و زندگی خود موفق شود. ناگفته نماند که تمام این کارها در قالب و پوشش الهی قربانت بروم و فدایت شوم انجام می شود و شما زمانی متوجه می شوید که موریانه افکار آنها از درون مغز شما را پوک کرده است.


من می دانم بسیاری از دوستان عزیزی که در امریکا هستند و وبلاگ من را مطالعه می کنند مثل خود من درگیر این جمع ایرانیان مقیم امریکا بوده اند و صابون آنها به تنشان خورده است. و برخی از آنها هم متاسفانه در این جامعه حل شده اند و افکار آنها را در همه جا انعکاس می دهند. من به شما نصیحت می کنم که همچون من دندان فاسد را بکنید و به دور بیاندازید. خودتان را از آن جمع رها کنید و مستقل شوید حتی اگر مجبور شوید کمی سختی بکشید. بله در طول سه سال زندگی در امریکا می شود کردیت هفتصد و پنجاه و کار خوب و خانه داشت. سعی کنید مطالعه و تحقیق کنید و حرفهای ایرانیهای کم سواد و الکی خوش امریکا را به اطرافتان پرتاب نکنید. شما هم باید موفق باشید و اگر اینطور نیست سعی کنید ببینید کجای کارتان ایراد داشته است و آن را رفع کنید.


متاسفانه من دلم از ایرانی های مقیم امریکا بسیار پر است و الآن حدود دوسال و نیم است که با هیچکدام از آنها کوچکترین ارتباطی ندارم و برای همین زندگی برایم شیرین شده است. دوستان عزیزی دارم که یا تازه از ایران آمده اند و موفق هستند و یا آنها هم از ایرانیهای امریکایی فاصله گرفته اند تا آلوده آنها نشوند.

شب بخیر!

۱۰۳ نظر:

  1. خب واضحه

    اگر ایرانی ها خیلی متفکر و عاقل و اهل علم و کار و تلاش و ... بودن که کار کشور عزیزمون به اینجا نمی کشید

    متاسفم که اینو میگم اما تو خود ایران مگه اینجوری نیست که تو میگی ؟؟؟

    به خدا اینجا هم همینجوریه

    خودتم میدونی

    واسه همین چیزا از ایران رفتی ( حدس من البته )

    رفتی تا به عنوان یک انسان بتونی به کمال برسی
    اما اونا نه
    اونا اونجان چون کارای کثیفشون رو اونجا راحت تر میتونن انجام بدن

    به هر حال

    برات آرزوی موفقیت می کنم

    پاسخحذف
  2. دوست عزیر، من با اقتدار و با اطمینان میگم که تمام این خصوصیاتی که اسم بردید و تنها به ایرانیهای مقیم امریکا یا کانادا نسبت دادید، به ایرانی بودن ماو فرهنگ لفظاغنی ما برمیگرده و جز این هیچ چیزی نیست. افتخار به فرهنگ 2500 ساله، کورش و داریوش، اینها تنها چیزایی هستند که ما یادشون گرفتیم بدون اینکه در عمل بویی از فرهنگ و شعور و شخصیت برده باشیم. البته همه جا استثناء هایی هست که در ایران با فرهنگ بودن، شعور اجتماعی داشتن، متوقع نبودن، دو رو نبودن و پاچه خوار نبودن استثناء هایی هستند که تنها عده معدودی ازشون بهره برده اند. پس لطفا شما هم سعی نکنید که جدا کنید که همه ی ما مثل همه ی ما هستیم.

    A.B

    پاسخحذف
  3. با سلام
    من هم مثل شما ، دل پرخونی از اوضاع اجتماعی و فرهنگی کشورمان (ایران) و مردمش دارم!!! به نظر من ، وچود یک منبع خدادادی بنام نفت ، طی قرن های اخیر ، از ما مردمی تنبل بار آورده که فقط منتظریم ، تا دولت حق ما را از برداشت و فروش منابع زیرزمینی بدهد!!!
    البته وضع ما در قرنهای قبل از آنهم ، به نظرم بهتر نبود!!! همین که مدام سلسله های مختلف در این کشور به حکومت رسیده و بعد از چند نسل ، منقرض شده اند ، خود گواهی است که ما همیشه مثل بره ، به دنبال چوپان بوده ایم!!! تا ما را بچراند!!!
    آداب و رسوم عجیب و غریب هر قوم در ایران نیز که به شدت نسبت به آن تعصب دارند ، نیز خود از عجایب روزگار است!!!
    اما آنچه که مردم کشور ما ، (همه ما) ، در گذر زمان ، یاد گرفته ایم این است که تنها راه مصون ماندن از مشکلات و عواقب ناگوار ، نگه داشتن زبان سرخمان است تا سر سبزمان را بر باد ندهد!!! (همان تملق گویی!!! و پاچه خواری!!!)
    ما مثل رودخانه ای هستیم که در گذر زمان ، راهمان را یافته ایم و تغییر دادن یکباره این مسیر ، کار بسیار مشکل و حتی محالی به نظر می رسد!!!
    ضمن اینکه تاریخ کشور ما ، می گوید که چند صدایی در جامعه ، یعنی هرج و مرج!!!!؟؟؟؟ و خود مردم ما ، تک به تک ، افراد هرج و مرج طلب (اصلاح طلب کنونی) را به مسلخ می برند!!!! (نمونه آن برخورد مردم و اطرافیانمان ، در مواجه با فیلم های تظاهرات خیابانی اخیر در ایران و اعترافات تلویزیونی بود که به راحتی ، در هر خانه ای
    ، قبل از حکم قاضی ، حکم اعدام و اشد مجازات را برای این متهمان نگون بخت ، صادر می نمودند!!!!!!!
    طولانی نوشتم ، ببخشید.
    خدانگهدار

    پاسخحذف
  4. سلام من تقریبا هر وبلاگی را که خوانده ام همین حرف شما را زده و توصیه نموده است که از بدو ورود به ایالات متحدا و یا کشور کانادا از ایرانیان دوری کنید اما شاید بهتر باشد در پستی توضیح دهید که دلیل بروز این نا هنجاریهای رفتاری در جوامع پارسی چیست؟و میتوانیم در این زمینه بحث کنیم

    پاسخحذف
  5. بله، بحث در مورد مشکلات و نارسائیهای رفتاری و علتشون خیلی خوبه، ولی فکر نمی کنید که سالهاست که ما در این مورد بحث می کنیم بدون اینکه راهکاری عملی برای حل مشکل داشته باشیم. همه با هم چکار کنیم که فرد 60 ساله و 30 ساله و 15 ساله عادتها و تفکر اشتباهشون رو که سالها با این عادتها و آموزه ها زندگی کرده اند، کنار بزارن و حاضر بشن "عملا" راهی بهتر برای زندگیشون پیش بگیرن.
    A.B

    پاسخحذف
  6. من خیلی این سوال برام پیش اومد که تو چرا جواب بعضی از کامنت های بی ادبانه و منفی باف بعضی از این هموطنان رو نمی دی، شاید مثل خیلی دیگه از خواننده های این وبلاگ ، حالا واقعیت اینه که با این پست یه کمی دلم خنک شد! :)

    پاسخحذف
  7. در ضمن یه پیشنهاد برای دوستانی که با تو موافق نیستن دارم: اگه شما ها با مطالب این وبلاگ موافق نیستین، و اگه هدفتون واقعاً دلسوزی و روشنگری برای ایرانیانیست که قصد دارن تو آمریکا زندگی کنن، می تونین تجربیات بد خودتون و ایرادات این کشور رو توی یه وبلاگ بنویسین و آدرس وبلاگ رو این جا بذارین تا به روشی متمدنانه با مطالب آرش مخالفت کرده باشین، فکر نمی کنین این روش بهتر از فحاشی و بی ادبی و لجن پراکنی و عقده گشایی باشه؟ من و امثال من هم ازتون سپاسگذار خواهیم شد که این کشور رو از منظر دیگه ای بهمون نشون می دین
    مخلصیم
    Ala

    پاسخحذف
  8. شما به مخاطب ايراني وبلاگ فارسي خود اهميت ميدهيد اما از جامعه ايراني فرار ميكنيد، دليلي منتطقي براي آن نيافتم.
    از اين نكته كه بگذريم يك نظريه وجود دارد كه اين اخلاق و رفتار ايرانيها ناشي از هزاران سال ديكتاتوري و دروغ، ظلم و ستم حاكمان است كه نتيجه آن، افزايش دروغ، غيبت و ساير صفات ناپسند در جامعه است.
    در سالهاي اخير قبح دروغ كاملا در ايران ريخته است و در حال تبديل به يك عادت است.
    عدم پذيرش اين مشكلات توسط جامعه و غرور نابجا و افتخار متوهمانه به فرهنگ 2500 ساله نيز مزيد بر علت شده است. اين چيزي نيست كه طي 20 يا 30 سال اصلاح شود. هر نسل موظف است با درك صحيح از مشكلات خود نسل بعدي را بهتر تربيت كند. اين بهينه سازي كه درصد آن بستگي به كشور محل سكونت فرد ايراني دارد طي چند نسل منجر به توليداتي بهتر خواهد شد كه حداقل به عمر من قد نخواهد داد.

    پاسخحذف
  9. از این جمله خوشم اومد... "هیچ فکر کرده اید چرا امریکاییان به کسی نمی گویند که تو دروغ می گویی؟ برای اینکه خودشان دروغگو نیستند. هیچ وقت هم نمی خواهند که مچ شما را بگیرند و ثابت کنند که شما کلاه بردارید. چون خودشان کلاه بردار نیستند."
    خوش باشی

    پاسخحذف
  10. حالا حرفای آرش خان در مورد ایرانیای امریکادرست(اون جور که خودم شنیدم)
    ولی دیگه ما نباید جوگیر بشیم این همه سال تاریخ کشورو "توهم" بدونیم.نسلا این سرزمینو با چنگ و دندون حفظ کردن.
    تا یه بحثی میشه میگیم چرا انقدر به کوروش و داریوش افتخار می کنیم.آخه اگه همین یه ذره هم ازشون یاد نکنیم که میشه قضیه حذف تاریخ هخامنشی از مدارس.
    یکی از عیبای ما ایرانیا هم اینه که دیگه از حد انتقاد پذیری میگذریم و خودمونو سخت ویران می کنیم و کل هویتمونو به ل ج ن می کشیم(ببخشید برای این کلمه)
    شوشو

    پاسخحذف
  11. افرین
    چند وقتیه که منتظر چنین نوشته ای ازت بودم واقعا درسته به نظر من تو یه 50 سالی از بقیه جلوتری دقیقا اگه کسی سواد نداشته باشه هیچ جای دنیا نمی خوانش امریکا سرزمین فرصت هاست جای که شما پیشرفتت می کنی
    چند وقتش پیش خانومی با من صحبت می کرد که گرین کارت داشت از امریکا بد می گفت من در جواب بهش گفتم شماهدفت از رفتن به امریکا چیه گفت عشق حال کردن گفتم شما تابحال اسم دانشگاه استنفورد به گوشت خورده تا حالا از ام ای تی چیزی شنیدی اصلا می دونی هاروارد کجاست مسلما نمی دونست اما
    در کل منظورم اینکه بعضی افراد دنبال عشق حال و کلک بازی دروغ کسافت کاری و این برنامهان پیشرفت دیگران براشون عجیبه خوب معلومه اگه کسی راهش درست باشه 100 % موفق می شه
    ارش جان تو یه روشن فکری و دیگران در حد تو نیستند به نظر من تو درست امریکارو شناختی و افرادی که می گن از واقعیت دوره اصلا نمی دونن واقعیت چیه ؟

    پاسخحذف
  12. ایرانیهای شریفی که در ایرانن و با چتگ و دندان برای حفظ کشور و فرهنگ ان تلاش میکنند افراد با ارزشیند فراموش نکنید ایران اخرین پناهگاه همه ماست هر جور بشود روز اخر باید برگردیم در ضمن رفع عیبها را باید از خودمان شروع کنیم اگر با ایرانی ارتباط نداشته باشیم با بک امریکایی از چه حرف بزنیم؟ چه وجه مشترکی بین ما هست؟ منکر ضعف بعضی ایرانیها نیستم اما اگر از خودمان هم فاصله بگیریم کامل ایزوله میشویم نه میتوانیم امریکایی شویم و نه ..

    پاسخحذف
  13. یادمون باشه که ما یک کشور مصرف کننده به طرز فجیهی هستیم . ما هیچی از خودمون نداریم از دانشگاه بگیر تا علوم تا صنعت تا اینترنت و حتی دین.
    و اینکه فرهنگ 2500 ساله مربوط به تمام کرو زمین و همه کشورها میشه.
    همون طور که مصر باستان هیچ ربطی به مصر عرب کنونی ندارد و مردم مصر کنونی در ان موقییت جغرافیایی مصر باستان زندگی میکنند ر مورد کشور ما هم همینطوره.
    و تاریخ قدیم جهان رو اگر کسی به خودش بچسبونه یعنی واقعا مثل اینکه من بگم من و یک درخت و یک سنگ با هم از یک گونه ایم چون همه مون از اتم تشکیل شدیم.

    ولی در مورد رفتارهای بد انسانی مثل دروغ و نفرت و غیره زیاد دنبال ریشه یابی نباشید چون من فکر میکنم صد درصد یعنی واقعا صد در صد این مشکل حکومت ایران و خیلی کشورهای دیکتاتوری دگر مثل ایران است و مطمین باشید با دموکراسی مشکلات از این قبیل حل میشه و لطفا نگید ما فرهنگ دموکراسی رو نداریم چون دموکراسی یک قانونه نه فرهنگ.
    قوانین دموکراسی نوشته میشود وباید اجرا شود.
    ممکنه بگید که اگر اخلاقیهای بد فرد به حکومت مربوطه پس ایرانیهای خارج از ایران چی ؟
    جواب اینکه اونا مهمترین دوران شکل گیری اخلاقی خودشونو در ایران پرورش یافتند.

    لطفا اگر فکر میکنید ایران در دنیای امروز کار اقتصادی فرهنگی صنعتی (یا غیره) در جهان انجام داده نظرتون رو بگید(به جز تکنولوجی بومیِ هسته ای )


    فری

    پاسخحذف
  14. دلیل این خصوصیاتی که فرمودیددر ایرانی ها وجود دارد این است که ما همواره برای "زنده ماندن" جنگیده ایم. اگر هرم نیازهای "مازلو"را دیده باشید متوجه می شود که انسان هرچه نیازهای ابتدایی ترش مرتفع می شود می تواند متعالی ترشود . بارشد پرسونالیتی ،انسان از کسی که برای زنده ماندن خودمی جنگد به کسی که برای آنچه دوست دارد می جنگدارتقا می یابد، مثلابرای هنر، برای علم ، برای طبیعت و ... و بعد از آن درنهایت به جایی می رسد که برای نجات دیگران می جنگد، برای حقوق بشر، برای گرسنگان ، برای صلح و...

    پاسخحذف
  15. maghznameh.persianblog.ir
    قدم شما روی چشم

    پاسخحذف
  16. آقا آرش نمی دونم تو چه وضعی بودی که اینجور دلت پره.ولی فکر کنم آدم باید جانب اعتدال را رعایت کند.به نظر من انسانها طبق یک توزع نرمال کاملا با هم برابرند.و تفاوت بین آنها از دو جهت است اول نژاد که دلیل آن شریط جغرافیایی و نوع خوراک یک منطقه جغرافیایی است که در طی چند صد سال شکل می گیرد به عنوان مثال نژاد آفریقایی سیاه است چون در منطقه زندگی آنها آفتاب شدید است.دوم فرهنگ که آن هم حاصل واکنش مردم با حکومت ،دین و همدیگر است.مثلا در فرهنگ شرقی مبالغه فراوان است نمونه آن هم شاهنامه فردوسی است.حال آن خصلت مبالغه با فقر و آز ترکیب می شود ونتیجه وجود دروغ در فرهنگ فعلی ماست.


    چشم نخوری داری خوب تند می نویسی:)

    پاسخحذف
  17. ایالات متحده مثل یک موزاییک بزرگه که توش همه چی پیدا میشه. به نظر من تجربه بدی که تو و خیلیهای دیگه از اجتماعات ایرانی داشتین به این بر میگرده که کسانی که متولی و موسس اون اجتماعات هستند از نسل اول ایرانیهای مهاجر پس از انقلاب هستند. جماعتی که الان به ایالات متحده مهاجرت میکنه بیشتر افراد تحصیل کرده و حرفه ای هستند. چون خودت هم از اون دسته ای نمیتونی با جماعت قبلی کنار بیایی. ولی بگذار بهت بگم که به زودی (در طول چند سال آینده) نظر ایرانیهایی که تازه به ایالات متحده میان مثل نظر تو نخواهد بود. به این دلیل که اجتماعهای ایرانی که الان در حال شکل گرفتنه افرادی تحصیل کرده، موفق و باهوش هستند. این اجتماعات به زودی جای اجتماعات قدیمی رو خواهند گرفت. اونوقت اجتماع ایرانیها در ایالات متحده شناخته شده خواهد بود و ما میتونیم با هم فرهنگهای خودمون نشست و برخواست داشته باشیم بدون اینکه افراد عتیقه و درب داغون (که شاید حتی پولدار هم باشند) رو زیارت کنیم. در کالیفرنیا این امر دیرتر اتفاق می افته چون جماعت قدیمی ایرانی در اونجا خیلی ریشه داره. به نظرم در کانادا حالا حالاها اتفاق نخواهد افتاد چون دزدهای جمهوری اسلامی به راحتی دارن به اونجا مهاجرت می کنند و ملک و املاک می خرند.
    چشمها را باید شست...جور دیگر باید دید. این است رمز سازگاری با جامعه جدید و موفق شدن. من هم کاملا مطمئنم افراد بالیاقت و درستکار در ایالات متحده موفق میشن چون این جامعه برای این چنین افرادی بنا شده.
    خواننده ات از هیوستن، تگزاس

    پاسخحذف
  18. ارش جان عزیزم میشه بیگی چی شده اینقدر توپت پره؟؟؟؟!!!!تا بوده همیشه همینطور بوده نبوده؟بوده؟

    پاسخحذف
  19. جانا سخن از زبان ما میگویی . ممنون .

    پاسخحذف
  20. دوست عزیز آرش
    هر چه که پیش می رود افکار تو را به خودم بسیار نزدیک میبینم
    عموما ما ایرانیها تلاش میکنیم که افکار غلط را تا آخر با خود یدک بکشیم من مدت اقامت در تورنتو مشاهده کرده ام بیشتر ایرانیان همان حال و هوای تهران را دارند:
    -تملق و چاپلوسی روبرو غیبت و مسخره نمودن و لجن مالی پشت سر
    - آموزش فرار از مالیات و قوانین با افتخار
    - تن دادن به ذلت برای داشتن خانه بزرگ و ماشین آخرین مدل برای پز دادن
    - نا امید کردن هموطنان تازه وارد
    - دروغگویی حتی در محیط خانواده
    - مشاورین مهاجرت ایرانی حتی مهمانسراهای ایرانی عموما متقلب و اطلاعات غلط میدهند و سر کیسه میکنند
    - اگر به آمار دولتی کانادا در مورد جامعه ایرانی مراجعه کنید اکثریت با مشاغل دلالی و واسطه گری است
    - تمام نیروهای خالص و متخصص و موفق و دلسوز که تعداد آنها کم نیست از جامعه ایرانی دوری میکنند
    من در تمامی مجامعی که حضور دارم افراد را از حضور در مراکز ایرانی برحذر میدارم
    جانا سخن از زبان ما میگوئی
    دلاور

    پاسخحذف
  21. از نظر من ارش خود یک رسانه است و یک هنر مند یک روش فکر و یک شخص بلند نظر که تا این حد به رضالت های اخلاقی مردم نگاه متفکرانه دارد
    و باعث افتخار من است که با او اشنا هستم
    البته باید بگویم که ارش من را نمی شناسد و من هم اورا نمی شناسم پس دلیلی بر تملق و چاپ لوسی نیست

    پاسخحذف
  22. سلام لزیزم
    لطفا چندتا عکس از سوراخ سمبه های خونت بذار در ضمن جوری که تو فیلما نشون میده خونه های قدیمی تو آمریکا روح داره مواظب باش

    پاسخحذف
  23. بنظر من کمی تند رفتی آقای عزیز.
    این نوشته نظر شخصی شماست و این هم یکی از ایرادات اخلاقی به لجن کشیده شده ما ایرانیهاست که تا نشسته ایم از همدیگر بد میگوییم و خودمان را از همه بهتر می بینیم و تافته جدا بافته.آیا شما که خودت این نوشته را نوشتی فکر میکنی بدون عقده و کینه و خود ستایی و با فضایل اخلاقی راجع به کل جامعه ایرانیان مقیم امریکا نظر داده ای؟من از روزی که به امریکا آمدم همه مرا از حضور در مجامع ایرانی به حذر داشتند و همه مثل شما ایرانیها را بد و بدجنس و دروغگو خواندند و در نهایت بعد از 3 سال دیدم که خود همانهایی که مرا نهی میکردند از همه بدتر بودند.کاملا واضح است چون یک آدم خوب هیچوقت اینطور پشت سر هموطنش فحاشی نمی کند و همه را بد نمیخواند!!همانطور که خودان گفتید یک امریکایی هیچوقت فکر نمیکند شما دروغ میگویید چون خودش دروغ نمیگوید در مورد شما هم همینطور است من نوعی هرگز فکر نمیکنم جامعه ایرانی اینجا به لجن کشیده شده است چرا که درون خودم و مغز خودم به لجن کشیده شده نیست!

    پاسخحذف
  24. ریشه مشکلات در ذات بد ایرانی هست . این ایرانی هر جای زمین که باشه اونجا را به نابودی می کشد

    البته هر از چند هزار سال یکبار هم یک سعدی و حافظی هم از بین اونها پیدا می شوند !!!

    پاسخحذف
  25. کی گفته آمریماییه دروغ نمیگن یا کلاهبرداری نمیکنن
    خوبی شما؟ بنده هم در همین آمریکام اتفاقا نسبتا جدید هم اومدم با ایرانیهای انیجاهم اصلا رابطه ندارم اما بسیار امریکایی دیدم که دروغ میگه
    + خیلی از این آمریکاییها آدم های ول معطلین به عبارت دیگه اسکلن خیلی هاشون
    به نظر من اگر آمریکا مهاجرپذیری به خصوص از چین و هند رو قطع کنه در کمتر از 50 سال از نظر علمی و فنی از خیلی از کشورها عقب میفته (من خودم دانشجویم این رو دارم با چشمای خودم میبینم هر روز)

    پاسخحذف
  26. !! Superb!!! Excellent!!!!RIght On Arash! Right on

    پاسخحذف
  27. Mishe begi khodet dar inja che gohi shodehee ke anahee ra ke tajrobehe 30 sal dar in keshvar estesmari ro majani dar ekhtiaret gharar midan intorio be lajan mikeshi? Afradi mesle to sezavareshone ke hammali amrikaee haro bekonan va azash lezat ham bebarand. Be anhaee ke be amrika baraye hammali miayand bayad goft ke chera dar Iran namondi ke laaghal nafe hammalit be hamvatanet berese!

    پاسخحذف
  28. Dalile hemaghat to hamin bas ke fekr mikoni amrikaee doroogh nemige!!! Labod akhbar khode amrika ra ham neghah nemikoni ke dar hali ke milyoonha nafar bikar va gorosneh hastand dozdane bankdar va Wall Street betore ghanooni darand roozaneh ba kalak va hogheh bazi jeebe mardom ra khali mikonand! Az estesmare mohajerane Meksiki va Amrikaye jonobi va maekazi dar inja ham hatman khabar nadari? Ba tablighati ke dar morede komak be mohajerat dar in site ghzashteh ee va hatman Iranian naagah ra be farar az Iran tashvigh mokoni maloom ast ke az kodam akhor mikhori!

    پاسخحذف
  29. بسیار نوشته ابلهانه و سراسر خودستایی و بی ادبی بود واقعا باید خجالت بکشی از نوشتن چنین چرندیاتی .
    بهتره به یک پزشک خودتو نشون بدی

    پاسخحذف
  30. سلام
    منم با شما هم عقیده ام. این مسئله البته در کانادا که بیشتر ایرانیهای تحصیل کرده به اینجا میان و هم در ایرانیهایی که جدیدا به آمریکا میان کمتر دیده میشه، چون نسل اون ایرانیهایی که شما ذکر کردید بیشتر برمیگرده به اول انقلاب که با یک پول قلمبه و خیلیهاشون هم بادآورده ولی در عوض اطلاعات کم، به آمریکا مهاجرت کردند. خیلی از این ایرانیها که الان حتی تلویزیون سیاسی هم بازکرده اند و تحلیلهای غلطشون رو از ایران به خورد مردم میدن اطلاعاتشون از سیاست و اقتصاد از چلوکباب هم کمتره. مشکل خیلی ازینها اینه که مغرور هستند ولی چیزی هم برای ارائه ندارند. متاسفانه این نوع ایرانیها افکار و رفتار غلط و بی اصل و نسب خود رو به بچه های خود هم منتقل کرده اند و بچه هاشون در یک سرگردانی مطلق گرفتارند بطوریکه نه از اصل و نسب ایرانی بودن چیزی یاد گرفته اند و نه از جامعه آمریکایی خصوصیات مثبتش رو. نتیجه چی میشه؟؟؟ زمان در طی حداکثر یک نسل دیگه اینهارو در خود حل میکنه و اثری و اسمی از این گروه بر جای نمیمونه.

    پاسخحذف
  31. دوست عزیز از هیوستون تگزاس لطفا یک ایمیل به بنده بدید.بسیار ممنون میشم.به راهنماییتون احتیاج دارم.
    enigma_1380@yahoo.com

    پاسخحذف
  32. دوستی گفته مبالغه در فرهنگ شرق هست و مثالش هم
    شاهنامه فردوسی ذکر شده که در نهایت با چاشنی های دیگه به دروغ گویی ایرانیا ربط داده شده.
    خب اولا در غرب هم نوشته های هومر هست که واقعا از شاهنامه مبالغه آمیز تره.
    بعد باید دید فردوسی تو چه شرایطی این ها رو سروده.توشرایطی که زبان و گذشته ما(با فشار اعراب) فراموش شده بود و نیاز به یک فوران بزرگ ادبی و حماسی بود تا نظر ایرانیا رو دوباره به هویتشون جلب کنه.
    در ضمن تو شاهنامه و امثالش که این همه بر ضد دروغ به ما پند داده شده(مستقیم و غیر مستقیم) چه طوری ما رو به دروغ گویی می رسونه؟
    چرا ما از خودمون مایه نمی ذاریم؟به درون خودمون رجوع نمی کنیم.
    شروع می کنیم به پیدا کردن مقصر از کوروش و فردوسی (یواش یواشم می ندازیم تقصیر آدم و حوا )
    می بینم تعلیمات این سی ساله خوب جواب داده همه از ریشمون بریدیم.اون وقت همین آمریکاییا به تاریخ چند صد سالشون چه قدر افتخار میکنن.
    شوشو

    پاسخحذف
  33. ونکور هم پر است از همین اینایی که یا با پول بساز بفروشی و کلاه برداری جیبهارو پر کردن و آوردن اینجا یا زن و بچه این آخوندها و نماینده های مجلس هستن ونکور هم پر از این آدمی متعفن و از خود راضی که سنار سه شاهی ارزش ندارن

    پاسخحذف
  34. اون ابلخی که گفته امریکایی ها دروغ می گن ما هم می دونیم دروغ می گن فقط تو امریکا نسبت به ایران کمتر دروغ می گن خوشکل .
    یعنی تو امریکا چون کمتر دروغ گفته می شه شک مردم هم نسبت به دروغ کمتره
    در ثانی اگه ارش فحش داده گفته لجن دلیل این نیست که خودش اینطوری فکر می کنه دیگران اینطورین نه دلیلش اینکه ما ایرانی ها همدیگرو خوب می شناسیم .

    این هم یک بیت شعر برای هرکه با ارش مشکل داره

    *******ای پشه ارشه سیمرغ نه جولنگه توشت ارزخود می بری زحمت ما می داری*******

    پاسخحذف
  35. آرش جان حرف دل ما رو به بهترین نحو ممکن گفتی اینجا ماشالله از هر 10 نفر 8 تاشون قالتاق هستند دمت گرم داداش

    پاسخحذف
  36. مرسي از نوشتتون. واقعا كه با شما موافقم. من نمي دونم چرا ايراني هايي كه هم فكر ما هستند در داخل كشور بسيار بهتر از ايراني هاي خارج از كشور هستند. اول از همه ايراني ها وقتي پاشون به خارج مي رسه فكر مي كنند كه ساير ايراني ها جاشون رو در خارج از كشور تنگ خواهند كرد. به ندرت كسي رو مي بينيد كه وقتي به خارج رسيديد از مزيت ها و اميدهاي جاي جديد با شما صحبت كنه. همه از اين موضوع كه شما اينجا بايد ده سالي زجر بكشيد تا تازه يك شهروند نرمال بشيد صحبت مي كنند. به جاي اينكه از موفقيت هموطنان خوشحال بشن دنبال عيب مي گردند. بله در روزنامه اگه بخونند كه كسي استاد فلان دانشگاه است بسيار خوشحال مي شن ولي وقتي طرف رو ببينند مي گند اين با پول آخوندها رسيده به اينجا يا رفته جاسوسي ايران رو كرده.
    من هم موافقم كه بسياري از دروغ گويي ها ريشه در حكومت هاي ما دارند. شما بچه ايي رو در نظر بگيريد كه از وقتي چشم باز مي كنه دچار دوگانگي ايه. مادري كه روسري سر نمي كنه ولي در جاي ديگه سر مي كنه. در مدرسه يا سر كار و بيرون از خانه بايد تزوير دينداري انچام بده تا مقبول باشه. ولي خب مساله اينه كه انسان بايد بتونه در طي ساليان زندگي اش اخلاق هاي بدش رو عوض كنه و اين تنها با زير پا گذاشتن منيت و غرورش انجام پذيره. كه در قاموس بسياري از ما جايي نداره.

    پاسخحذف
  37. اینهایی که نوشتی واسه خوده ایرانه و باید تو ایران که بودی مینوشتی
    الان که رفتی اونجا از تو پوست ایرانی خارج شدی و تازه فهمیدی ما چی هستیم.

    پاسخحذف
  38. Fekr mikonid har kas be farsi blog dasht ya nevesht Inanist? Be in neveshtehe in "Arash" ke esme Irani ham ru khodesh gozashteh negah konid: Ablahaneh mige: من نژاد پرست نیستم و نمی خواهم بگویم که نژاد ایرانی نژاد مزخرفی است." Agar deghat konid kesi intor migeh ke khodesh nejad Irani nadareh. Vaghti kesi migeh من نژاد پرست نیستم mikhad be yek nejad digeh tohin kone. In adam yek jirekhare ke mikhad maghz haye Irani ro az Iran Kharej koneh va be khedmate Amrika ya Kanada darbiare. Irani vagheee kesist ke be negade khodesh mibale . Man be in Arash migam Khar Khodeti, to aslan Irani nisti, va adamhaye bahoosh Irani farib harfahat ro ke che dar aval va che beonvane afrade digeh dar inja minevisi nemikhorad.

    پاسخحذف
  39. مغز تو ایران چه گهی بخوره تو خیابون با خواهرت راه می ری بگیرنت به چی بباله به کی بباله کدوم ایران عالم ادم دارن می گن ایران جهنم شده 4000سال پیس کوروش یه گهی خورد الن چی تورم12% زلزله 5 ریشتری تو تهران در راه این کس خول بازی های احمدی نژاد حتما می گی یا اتوبوس های مملوع ادم انگار قحطی امده خیابون های اصلی شهر جوباش بوی گند اشغال می ده کفش مزاییک نشده کجا ی دنیا اینطوریه
    تاحالا تو ایران خواستی از مغزت استفاده کنی اگه کرده باشی می فهمی چطوری تحقیرت می کنن
    بشاش تو این ایران افغانستان بهتر از ایرانه
    ارش هر کی هست از تو بد بخت بسیجی بهتره

    پاسخحذف
  40. سلام
    توی وبلاگ خودت نوشته بودی از وضعیت فجیع ایرانیان مقیم آمریکاواینکه چه رفتاری درمقابل آنها داشته باشیم.مشت نمونه خروار(اگه درست نوشته باشم)است.جمع ایرانیان مقیم آمریکا میتواند متاسفانه نمونه جامعه ایران واقعی باشد.امیدوارم این چنین نشود.
    اما سوال اینکه چی شده که اینقدر عصبانی وناراحت شدی؟که چنین مطلبی نوشتی؟چه اتفاقی افتاده؟

    پاسخحذف
  41. Be to ke migi "beshash to Iran" migam magar feker kardi dar Amrika to sareshoon mizaranet? Bayad beri baraye yek ahmagh joon bekani va barash $10 darari ta az oon $10 yek dollaresh ro kafe dastet begzare ke zendeh bemoni va rooze baad baz be nokarish beri! Age pasdar ya basiji tahghiret mikone dar moghabelesh beist va Iran khodet ro az changeshoon dar bir! Bejaye farar az Iran va tanha gozashtan khahar va madaret; onja bemoon va az oona va hagheshoon defa kon.

    پاسخحذف
  42. Be to ke migi Iran Khiaboon hash booye ashghal mideh migam ke Iran Khoone khodete; Az farda afrade davtalab jam kon va khiabanha roo tamiz ton va be onha ke ashghal mirizan yad bedeh ke nabayad inkar ro bekonand. Dar amrika ham mahalate faghir neshinesh aslan tamiz nist va khiaboon hash booye shashe adamhaye bikhaneman miad! Anjahash ham ke tamize be barekat kare adamhaye badbakhte mohajer (ke omidvaram to be sarneveshte anha dochar nashi!) ke tavasote yek pooldar Amrikaee estesmar mishan tamizeh!

    پاسخحذف
  43. این ناشناس بالایی راست میگه. ما باید بمونیم,بجنگیم و کشته بشیم تا ایران را آباد کنیم که آقا هر موقع دلش تنگ شد و از امریکا آمد ایران مشکلی نداشته باشه. آخر اگر تو 30 ساله در امریکایی و هنوز منتظری که کسی توی کف دستت یک دلار بگذارند که خیلی بدبختی. مطمئن باش اگر ایران بودی الآن یا می بایست بسیجی و روضه خون باشی و یا سر چهارراه گدایی کنی.

    پاسخحذف
  44. این نوشته سراسر عقده و پر از مشکلات شخصیتیست .
    من به عنوان یک روانشناس نظرم را میگم .نویسنده مطلب حتما دچار سختیها و کمبودها و عدم رضایت جنسی و هزاران مشکل دیگریست که با این نوشته خواسته عقده گشایی کنه.اصولا آدمهایی که از ایران می روند و در ایران هم وضع بدی داشته و دجار فقر مادی و فرهنگی بوده اند در ممالک دیگر خودشان را گم کرده و از اصل خودشان دور میشوند امثال این اقای آرش تا دو سال دیگه اصلا ایرانی بودن خودش را هم نفی میکنه!

    پاسخحذف
  45. آقا در ایران هم از این آدمها بسیار است
    پرمدعا بی سواد ولی مغرور. تنبل و وقت تلف کن پر حرف بیهوده گوی .خود من که در ایرانم با بسیاری از آنها کمترین رابطه ای ندارم باز خوبست که شما حداقل می توانید فرهنگ و رفتار سایرین را با ایرانیها مقایسه کنید ما اینجا باید کتاب بخوانیم و خودسازی کنیم.

    پاسخحذف
  46. البته لازم است اشاره ای به رفتار اجدادمان کنم که جامعه کنونی ایران بسیاری از میراث اخلاقی گذشتگان را فراموش کرده است از لوح نوشته های تخت جمشید لوحی نیز مربوط به چگونگی محاسبه حقوق و دستمزد افرادی بوده که در زمان ساخت بنای آن در آنجا کار می کرده اند دقت در محاسبه حقوق آنها و رعایت تمام موارد انسانی در آن اعجاب انگیز است نسلهایی دیگر هم آمده اند و رفته اند گاهی با تاریخی پر از افسوس و تیرگی .اکنون چرا ما اینجاییم و وضعمان اینست باید عیب را در خودمان جستجو کنیم انداختن تقصیر به گردن گذشتگان یا بیگانگان و عرب و ...کاری عبث است.چرا آلمانها پس از اتمام جنگ جهانی دوم در حالیکه کشورشان به تلی از خاکستر تبدیل شده بود و مغلوب و منفور جنگ نیز محسوب می شدند در کمترین زمان دوباره کشورشان را به شکوفایی رساندند و ما درجا می زنیم باید به علت آن در خودمان بیاندیشیم.شخصا مطالعه تاریخ آلمانها پس از جنگ جهانی را به همه دوستان توصیه میکنم انسان از همت مردم این سرزمین در شگفت می ماند.با تشکر

    پاسخحذف
  47. از اینکه بعضی افراد با بی ادبی کامنت گذاشتن متاسفم.نوشته آرش واقعیت محض و برگرفته از تجربیات شخصی خود اوست. چطور شده که تا حالا نوشته های آرش به به داشت و حالا شده یک عقده ای جنسی و ...
    کسی که روانشناس است باید همه جوانب را در نظر بگیرد و شناخت درستی راجع به کسی که راجبش نظر می دهد داشته باشد. شما اگر راست می گویید تمام نوشته های آرش را بخوانید و آنوقت می فهمید که همه مریض شما نیستند!
    من هیچ چیز بی ادبی در نوشته آرش ندیدم فقط لحن خیلی رکی داشت که همین باعث جذابیت نوشته های اوست. نکند بعضی می خواستند اول کلی اندر وصف خوبیهای بعضی ایرانیان مقیم آمریکا بگوید بعد با لحنی که خاطر بعضی آزرده نشود یک گلایه کوچکی هم بکند؟
    این نوشته ها فقط نمایانگر بخش کوچکی از ایرانیهای مقیم آمریکاست پس لطفا همه سریع غیرتی نشوید و به نظر همدیگر احترام بگذارید.

    پاسخحذف
  48. سلام آرش عزیز

    بسیار عالی بوداز نظر من

    دوستان به نظر من اولین مشکل ما اینست که باید یاد بگیریم مثل آرش حرفمون رو رک وراست و بدون اهانت به دیگران بزنیم و بعدش گوش کنیم و توهین نکنیم

    هر کس نظری دارد و آرش هم نظر خودش رو بدون اهنت نوشته از نظر من

    دوستان من یاد بگیریم مشکلات جامعه و فرهنگمان را بپذیریم که هر چه بر ماست از ماست! اگر نمیخوایم بپذیریم این طرز فکر ما مشکل داره و 2500 سال دیگه هم همین هستیم که میبینید چگونه داریم توش غوطه میخوریم

    آرش عزیز دمت گرم ادامه بده اگر کسی نمی خواد و طاقت نقد نداره نم خودم دارم و نوشته هات روبا دقت میخونم داداش!

    یاحق

    پاسخحذف
  49. اول از اینکه آرش جون برای کامنت ها شماره بذار که ما خواستیم لنگه کفش پرت کنیم اشتباه به یکی دیگه نخوره:)
    دوم هم اینکه کاملا باهات هم عقیده هستم اکثر ایرانی های اینجا خیلی خودشون رو عقل کل میدونند و تا بجنبی یه کلاه زیبائی رو سرت میذارند و کلی خوشگلت میکنند:)
    ولی اکثرشون, نه همشون .............
    من اینجا دوستان ایرونی خیلی خوبی دارم که واقعا آدمهای درستی هستند و خیلی میشه روی کمکشون حساب کرد.
    در ضمن همه جای دنیا اینطوریه ..مثلا همین وبلاگ تو ...فکر کردی همه مثل هم هستند؟
    خب اون کسی که میاد بدون هیچ دلیل و مدرکی به تو هزار تا انگ بی مورد میزنه و یا اون دوستی که فکر میکنه تو داری مردم رو به فرار تشویق میکنی و بهت میگه جیره خوار.....اینها هم نمونه های ایرونی داخل ایرون هستند دیگه که تا پاشون برسه به آمریکا خدا رو بنده نیستند......
    به نظر من نژاد ایرونی یکی از بی اخلاق ترین و کم جنبه ترین نژاد هاست هیچ ربطی هم به حکومت و اینها نداره..........برو خوش باش که حداقل ما فرار کردیم و اومدیم آمریکاو اینجا قدرت انتخاب داریم که همنشینمون ایرونی باشه یا یه نژاد دیگه...بیچاره اونهائی که هنوز ایرانند و فقط یه انتخاب دارند:)
    لیلی

    پاسخحذف
  50. Be nazare man be onvane shakhsi ke hodadan 1 sale america hastam iranihaye america aksaran adamaye sardargom va manfi hastand albate mishe adamaye khob va mosbat ham toshon peyda kard vali bishtar dost daran az tazeh vardhayeamerica advantage begirand va dorogh goi
    tozat inha hast.

    پاسخحذف
  51. Yek zareh aghl dashteh bashid va bebinid ke in "Arash" (ke man migam Irani nist va agar hast an aghaye ravanshenash khoob shenakhtadeh) dar kenat in safhe arme ثبت نام مجانی برای لاتاری گرین کارت ra gozashteh va vaghti safharoo mibandi tablighe vakil haye immigration bala miad!! Yek adam ba aghl che bardashti bayad dashteh bashe? In farde az in blog che hadafi ro donbal mikone? Reeesesh ham ke rudarbasi ro kenar gozasht va goft lazem bashe Iran ro Hiroshima mikone! Aghar in fard rast migeh biad be shoma bege ke che karist ke alan dar amrica hast va bishtar az hezar nafar donbalesh nist? Begin be shoma komak koneh kari bejoz hammali baratoon payda kone baad biaad! Ghadametoon rooye cheshme eshoon!!

    پاسخحذف
  52. من حرفهای آرش را قبول دارم و ندارم. سیبی را در نظر بگیرید که یک طرف آن پوسیده و طرف دیگر آن سالم باشد.
    آرش سیب را از زاویه پوسیده آن دیده و کسانی هم هستند که از طرف سالم آن میبینند و چند نفر مثل من هم هستند که هر دو طرف را دیده اند.

    پاسخحذف
  53. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  54. من فکر کنم آرش افغانی و یا پاکستانی باشد

    پاسخحذف
  55. Man bish az 20 sale amrica hastam. Az jamaate amrikaee hich khairi nadideham. Dostam hame Iraniand va be dosti ba hamashoon eftekhar mikonam. Taghriban hamashoon migan ke agar vaze Iran avaz beshe va akhonha dar Iran hakem nabashand be Iran barmigardand. Ba nazarate kesi ke dar bala neveshteh 30 sale dar amrikast movafegham. "Arash" ham na tanha Irani nemidoonam, balke zede nejade Irani midoonam.

    پاسخحذف
  56. آرش جان بنویس که اینجا آزادی بنویسی.
    مشکل ما مردم ایران، حکومت بد نیست. مشکل استبداد نیست. مشکل دیکتاتوری نیست. مشکل مردم ایران، خود مردم ایران هستند. من یکبار در وبلاگم نوشتم که ما مردم ایران در تاریخ چند هزار سالمون هیچوقت به بدی الانی که هستیم نبودیم. با این مردمی که من دیدم و میبینم، میان و در وبلاگت بهت توهین میکنن، امر و نهی میکنن که اینو بنویس و اونو ننویس، بهت انگ میزنن که عامل فلان چیز و فلان کس هستی، اگه پهلوت بودن شاید همین مردم کار هم دستت میدادن و یا بر عکس یک سری دیگه بدون فکر و دلیل به جهت لجبازی با دیگران از مطالبی که نوشتی تعریف و تمجید میکنن. همه و همه به من میگه ما مردم ایران سالهای سال وقت لازمه تا لیاقت گفتن حتی اسم دمکراسی رو داشته باشیم.

    پاسخحذف
  57. به دوست محترمی که که از من روانشناس خواستند وبلاگ ایشان را اول بخوانم باید بگم که من کل آرشیو را خوانده ام و بعد در مورد ایشون نظر دادم.نظر من هم بدون هیچ دشمنی یا خصومت بوده من تنها از روی نوشته های این آقای آرش شخصیت ایشون رو ارزیابی کردم و گفتم ایشون مشکل دارند. ایشون در تمام وبلاگشون از امریکا وامریکاییها یک بت ساخته و تمام خوبیهای عالم را به این کشور نسبت می دهند خوشبختانه کم نیستند کسانی که مثل خود من الان در امریکا زندگی می کنند و در اینجا و در میان این مردم هم شاهد کاستیها و رذائل اخلاقی هستند.
    تعمیم دادن اینهمه صفات زشت به کل جماعت ایرانی مقیم امریکا فقط از یک فرد بیمار بر می آید و بس .

    پاسخحذف
  58. من نمیفهمم خوندن وبلاگ یک فرد بیمار روانی و یا ضد ایرانی و ضد بشری برای شما چه جذابیتی داره که میائید و میخونید و بعد هم با کامنتهای زیباتون گهر افشانی میکنید؟
    آقای دکتر روانشناس شما لطفا برو خودت رو معالجه کن که دچار بیماری مازوخیسم هستی و با خوندن این وبلاگ داری خودت رو آزار میدی.
    بابا طرف وبلاگشه اختیارش رو داره هر چی دوست داره مینویسه شما اگر باهاش مخالفی بیا و عکس این قضیه رو ثابت کن.
    در ضمن یه مشکل دیگه ای که ایرونیها دارند اینه که میخوان با تیتر و لقب دادن مثل دکتر و مهندس و این چیزها برای خودشون شخصیت بخرند.
    امیدوارم خدا همه رو شفا بده ....
    و صبر جمیلی به آرش عزیز بده تا بتونه بهتر و پربار تر از همیشه بنویسه:)
    لیلی

    پاسخحذف
  59. من نمی دانم چرا ایرانیهای مقیم آمریکا همیشه سعی می کنند تصویر هچل هفت و اغراق شده ای از آمریکا بدهند!! که اتفاقا آرش هم از آنها مستثنا نیست .من خودم مدتیست که در آمریکا زندگی می کنم و می توانم بگویم که هرچه راجع به خوبیها و بدیهایش شنیده بودم جور دیگری بود.خلاصه که این حرفهای اغراق شده را بشنوید و باور نکنید .من در اینجا تعداد ایرانیهای خوب و با معرفتی که دیده ام بسیار بیشتر از ایرانیهاییست که آرش به آنها اشاره کرده.دراینجا یعنی لس انجلس ،معدن ایرانیهای آمریکا ،همه جور آدمی پیدا میشودو جالب است که این ایرانیها که شما دوستان اینقدر نسبت به آنها موضع دارید، در بین آمریکاییها به زیبایی ، تحصیلات بالا و موفق در شغل معروفند.و هر چه تعداد مهاجران جوان وجدید ایرانی بیشتر می شود ارتقا سطح ایرانیان آمریکا مشهودتر می شود.پس اینقدر پشت سر خودمان بد نگوییم.

    پاسخحذف
  60. از ماست که بر ماست آقای مهاجر.

    راست می گی : مشکل مردم ایران، خود مردم ایران هستند.

    خلایق آنچه لایق
    والسلام

    پاسخحذف
  61. منم معتقدم آرش یه بیمار روانی هست که این چیزا رو از یه زیر زمین در تهران برای ما مینویسه . به نظر من آرش یه بیماری روانی حاد داره . بهتره که آرش رو تیکه تیکه کنیم .

    پاسخحذف
  62. پیام امیدوارم سیب تو کرم رو بخوری که بره توی جمجه ات و جای خالی اونجا رو به خودش اختصاص بده
    نوید

    پاسخحذف
  63. به به...! جمع مهاجرسرایها واسه کمک به آرش جمع که.!!!

    ایرانی هایی که تو آمریکا مخالف آرشید جالب بدونید آرش واسهء لاپوشونی گهی که به بار آورده, یه جورایی بطور غیر مستقیم با ایجاد تاپیکی به عنوان (تو وبلاگ من دعوا شده!) درخواست تعریف از خودش رو کرده.http://mohajersara.com/showthread.php?tid=2512
    آرش جان, بابا اینجا آدم خوب هم پیدا میشه.کافیه یه خورده خودت هم خوب باشی.

    پاسخحذف
  64. آقایونی که رگ گردنتون برجسته شده!! فرض کنیم بنده خدا آرش بیمار روانی و افغانی و...امریکایی!

    کمی به خودتون بیایید! یکم چشم و گوشتون رو باز کنید تو رو خدا! (دست از این تحلیلهای کیهانیسم بردارید!)

    بروید نتایج نظر سنجی مردمی که همین امسال بی بی سی در مورد محبوبیت و تنفر مردم از کشور ها گرفته است رو ببینید!(گرچه خودمم دل خوشی از انگلیسیها ندارم!)ولی آمارشون رو همه که قبول دارید!
    ماشالله مملکت گل و بلبل ما در صدر هست(منتها از نظر انزجار جهانی)!! یعنی از پاکستان و افغانستان و... وضعمون خرابتره!

    اینو که من و آرش و ... نمیگیم آمار میگه... همه دنیا میگن...از 40 کشور آمار گرفتن و از مردمش پرسیدن...نه فقط از امریکا شیطان بزرگ و انگلیس غاصب... بلکه از کشورهای دوست و برادرومسلمانی مثل ترکیه و اندونزی و پاکستان و... همه گفتن کمترین محبوبیت رو داریم ماشالله!

    من هم قبول دارم ایرانیهای ارزشمند و دوست داشتنی و خیرخواه داریم... به خدا هم داریم!هم در ایران عزیز و هم در امریکا و اروپاواسترالیا ... درود به شرفشون که کمی آبرو خریدن برای ما ایرانیا خدا حفظشون کنه!
    ولی متاسفم که هیچکدوم طاقت شنیدن حرف حساب رو نداریم و سریع رگ گردن برجسته میکنیم!!

    بابا آماری صحبت کنیم میبینید بیشتر مردم مشکل در طرز فکر و تحلیل و سیاست و...دارند. اگر اینجوری نبود که اینقدر وضعمون در تمام جوامع بین المللی و داخل خراب نبود!(اونایی هم که میخوان بگن حکومت وسیاست دخیل بوده هم باز من به جرات میگم مشکل از طرز فکر و تحلیل مردمه!)

    البته اصلا دوست ندارم بحث رو 30یا30 کنم که خدای نکرده این وبلاگ پیلتر نشه!

    اگر میخوایدمثل کبک سرمون رو زیر برف کنیم و بگیم همه چیز خوبه و گل و بلبله باشه بگید...
    به به !همه چیز عالیه و ما در همه چیز بهترین عالمیم!

    یا حق!

    پاسخحذف
  65. ارش ریدی چرا تو مهاجرسرا رفتی ؟کم اوردی پست جدید دادی

    پاسخحذف
  66. ادامه در گیری ها تو پست بعد

    پاسخحذف
  67. Iranihaye aziz, baham dava nakonin zeshteh.

    پاسخحذف
  68. Arash mikastam begam bahat moafegh nistam, vali vaghti commenta ro khoondam didam mellat daran hamdiga ro tike pareh mikonan, mikham begam in postet dar morede iraniha kamelan dorosteh

    پاسخحذف
  69. Dar addresse "mohajersar" neveshteh ke:" کم کم نسل جوان تر و تازه مهاجران می آیند و این جمع ها بسیار بهتر از قبل می شود." In haman hadefe assli in "Arash" va hampalakihash ke dar kament aval goftam : Tashvighe javanhayee Irani be farar az Iran! Vali choon mibineh mohajerin ba tajrobeh be javoona migan nayayd pashimoon mishid, betore ahmaghane ee mohajerane ghabli ro mikobe! Dorost mesle yeki ke mikhd yek bacharo farib bedeh, behesh migeh ke be harfe babae ba tajrobat goosh nadeh, babat divoonast!!! Vokalaye mohajerateshoon ham ke jaye dallal haye zaman bardedari ro gereftan ke bardeh az afrigha baraye masterhaye englisooshoon miavordan!!!

    پاسخحذف
  70. Man ba kesi dava nadarm. Javabe harfhayee ahmaghanehe yek dallale bardedari jadid ro midam (ke betore tasadofi behesh barkhord kardam), choon delam missooze ke hata yek javoon Irani goole in dallalhaye mohajerati ro bekhore va bejaye mondan dar Iran va kooshesh baraye abadi va azadie mamlekatesh, farar kone va be khedmate arbabhaye in dallal haye mohajerti darbid!

    پاسخحذف
  71. تمومش کنید قبل از اینکه بزنم تو گوشتون

    پاسخحذف
  72. عزیز جان لطفا از فونت روان و زیبای فارسی استفاده کنید شما با این نحوه نگارش هم دارید خواندن کامنت خود را مشکل می کنید هم به فارسی نویسی لطمه میزنید.اگه کیبورد فارسی ندارید کافیه به آدرس www.aftab.ir/keyboard.php برید و از کیبورد فارسی برای نوشتن استفاده کنید.
    در مورد فرار مغزها از ایران هم من از این حس مسئولیت شما تشکر می کنم ولی دوست عزیز رفتن یک جوان اونم تحصیل کرده از ایران به حرف یکی دو نفر اتفاق نمیفته و تحت تاثیر خیلی عوامل مهمتر هست.مهمترین اون بیکاری گسترده و عدم امنیت شغلی و احساس بیهوده شدن وقت صرف شده برای تحصیل علم هست و تازه خیلی مسائل ریز و درشت دیگه باید دست به دست هم بدن تا یه جوان خانوادش رو ترک کنه و جلای وطن کنه در هر مطلبی هم آدم می تونه چیزهای مفید پیدا کنه و هم مطالب غیرمفید.
    همیشه لزوما هر مطلبی مورد توافق همه نیست. هر فرد ایده آل های خودشو داره که لزوما ایده آل بقیه نیست. چقدر خوبه همیشه به همه چیز با دید همه یا هیچ ( سیاه سیاه یا سفید سفید) نگاه نکنیم.

    پاسخحذف
  73. Yek fard bayad cheghar khodesh ablah va ahmagh (ya haromzadeh = bastard) bashe ke dar mored jameeate melyooni Irani dar amrika (ke khode emrikaeeash ezan darand ke dar majmooa jameete roshanist) bisharmaneh benevise: "متاسفانه بیشتر آنها آدمهایی مغرور, پر ادعا, بی سواد, تنبل, دروغگو, چرت و پرت گو, متملق, کلاه بردار, بقول خوشان زرنگ ولی ابله هستند." Kesani ke manie in jomlehe farsi ro dark nemikonand niz ya khodashan ahmagh hastand ya "bastard" Akharash nafahmidim in "Arash" khodesh che gohist ke aksare jameet melyooni inja ra ba in sefat miname? agar kesi oo ro mishnaseh ke khodesh savadesh chie, kar va shoghlesh dar in keshvare idealesh chie, begeh mam bedonim! oon fard bename "Mohajer" ham ke fekr mikone "democracy" eejab mikoneh ke javabe in harfhaye ablahane ra nabayad dasht mani "democracy" ro nemidone! Etefaghan democracy eejab mikone ke beshe be kesi ke yek fekre ahmaghaneh dare beshe goft ke chera fekresh ahmaghanst!

    پاسخحذف
  74. in neveshteye arash az kamboode yek chiz sarcheshme migiere:
    k o s

    پاسخحذف
  75. Are, nashenase balaee dorost migeh; neveshtehash az bi kosi sarcheshmeh migireh! Bichareh dar jaye digeh neveshteh:
    "در امریکا هیچ فردی اجازه ندارد که به فرد دیگر دست بزند و از نظر قانونی جرم محسوب می شود. در واقع هرگونه تماس فیزیکی می تواند نوعی تعرض به حساب آید که از لمس کردن شروع می شود و تا هول دادن و یا کتک زدن ادامه پیدا می کند. بنابراین وقتی شما به امریکا می آیید به شما توصیه می کنند که به هیچ کس دست نزنید و یا شانه و یا بازوی آنها را هم لمس نکنید." Bichareh jorat nakardeh be yek zan amrikaee hata dast ham bezaneh!! Tarsideh begiranesh!! Zanhaye Irani ham dar inja mahalesh nazashtan; hame bad shodan! Dast bedamane in "dallal haye mohejerati" (shamele vakilhaye immigration ke site "mohajersara" rah endakhtan ke moshtari payda konan!!) shodeh va az in chiza neveshteh balke yek "kos" az Iran gool bezane biareh amrika!

    پاسخحذف
  76. من هیچ یک از نوشته های فینگلیش رو نمی خونم، مگه چشمام و مغزم رو از سر راه پیدا کردم؟؟؟؟ قول می دم که هیچ کس دیگه هم نمی خونه، حالا هر چی دوست دارید، به فینگلیش فحش بنویسید.

    پاسخحذف
  77. نمایشگاه کتاب راسبز کنید.

    پاسخحذف
  78. ناشناس بالایی اگر نوشته فینگیلیش رو نخوندی از کجا فهمیدی فحش نوشته؟ ها هاها

    پاسخحذف
  79. این ابله ای که فینگیلیش می نویسه تو خودت عرضه نداری فارسی تایپ کنی حالا سنگ ایرانی بودن به سینه ات می زنی اول برو یاد بگیر چه جوری فارسی تایپ کنی بعد بیا زر بزن

    پاسخحذف
  80. سلام آرش جان
    آقا آهسته و پيوسته بری که بهتره، مطلق نگاه کردن هيچ وقت جواب نداده و ضمنا افراد متخصص نقطه ای و عميق تحليل می کنند. آرش جان اون کامنتی که گفتند تو مهاجر سرا گذاشتی صحيح بوده؟ داداش اگه "برهنه باشی" که بهتره. آرش جان واقعا از اينکه تعارف رو تو ارائه نظرت کنار می گذاری لذت می برم.
    خواننده های گرامی نوسينده که "معصوم نبوده" که بعضی ها اينطور کم لطفی کردند.
    قربانت
    SMD

    پاسخحذف
  81. یارو میمیره میبرندش جهنم، خدا بهش میگه حالا خیلیم بنده نافرمانی نبودی،بعضی وقتا یه کارای خوبیم میکردی ، واسه همین اجازه داری حوضچه عذابتو خودت انتخاب کنی.
    طرف میره حوضچه اول میبینه دور تا دور مامور وایساده کسی در نره، میپرسه جریان چیه؟ میگن اینا چینیان. مأموره سرشو برگردونه در رفتن. واسه همین دور تا دور مامور گذاشتیم. طرفم میگه خوب اینجا نه بریم بعدی...
    حوضچه بعدی میبینه مامورا یکی در میون وایسادن ، میگه قضیه اینا چیه؟ میگن که اینا اروپا و آمریکائیان،فک میکنن خیلی زرنگن ولی اینطوریام نیست. یکی در میون مامور گذاشتیم نمیتوننم در برن. طرف میگه خوب اینم نه بریم بعدی...
    حوضچه بعدی مأمور پأمور نداشته ، این بابا یاروی قصه ما هم فک میکنه خوب اینجا بهتره و زود میپره تو . بعدش تازه میپرسه خوب اینا کیان؟ بهش میگن : اسکل اینجا حوضچه گناهکارای ایرانه ، اینا مامور نمیخوان چون یکیم که بخواد در بره بقیه میگیرن میکشنش پایین!

    پاسخحذف
  82. آرش جان یک ضرب المثل هست که می گه هر وقت در کارت دشمن پیدا کردی بدان که کارت رو به بهترین نحو انجام دادای راستی آی پی این پینگلیشس رو بزن به ما بگو که این از کجاست و کیه ؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخحذف
  83. u?سؤ استفاده ایرانیان ازپلاک معلولیت در لوس آنجلس
    www.youtube.com
    گزارش تلویزیونی ان بی سی از ایرانیان متقلبی که با کارت / پلاک معلولیت ، ماشین خود را مجانی در لوس آنجلس از طریق غیر قانونی پارک میکنند. در گزارش اشاره ای به ملیت نشده اما لهجه ، ظاهر و محله وست وود ، دلالت بر ایرانی بودن این افراد دارد

    پاسخحذف
  84. Yek chehre Az Amrica:
    A heroic homeless man, stabbed after saving a Queens woman from a knife-wielding attacker, lay dying in a pool of blood for more than an hour as nearly 25 people indifferently strolled past him, a shocking surveillance video obtained by The Post reveals.

    Inja bebinid:
    http://www.nypost.com/p/news/local/queens/passers_by_let_good_sam_die_5SGkf5XDP5ooudVuEd8fbI

    پاسخحذف
  85. Be to ke neveshti: این پینگلیشس رو بزن به ما بگو که این از کجاست و کیه migam ke man dar Washington, DC zendi mikonam va yek "activist" hastam. Age meedoi maanish chie! Farmayeshi bood?!! Ba IP man chekar dari? Hakeri?!

    پاسخحذف
  86. Be khater raftare jenayatkaranehe BAAZI AZ sarbazane amrika dar Japon:

    Az BBC Farsi: April 25, 2010:
    نزدیک به صد هزار نفر در شهر اوکیناوای ژاپن تظاهرات کرده و از دولت این کشور خواسته اند پایگاه نظامی آمریکا مستقر در این جزیره را تعطیل کند.
    فرماندار اوکیناوا، واقع در جنوب ژاپن، و بسیاری از شهردارهای این کشور به تظاهرکنندگان پیوسته اند.
    مردم محلی مدتهاست که در باره سر و صدا و آمار جرم و تبهکاری ناشی از حضور پایگاه نظامی "فوتنما" شاکی بوده اند.
    ساکنان این جزیره ژاپنی از این که میزبان پایگاه نظامی هستند که میراث شکست این کشور در جنگ دوم جهانی است، متنفرند.

    پاسخحذف
  87. قضاوت امریکاییان از روی سربازانشان مثل این است که ایرانیها را با بسیجیان و رفتار آنها در زندان و یا احمدی نژاد بسنجیم.

    پاسخحذف
  88. Inja ro bebinid, police chetor daneshjoye danshgahe Maryland ro mizaneh:
    http://www.youtube.com/watch?v=TiEDD58zpJw

    پاسخحذف
  89. Amrica az nazar shomarehe zendanian bekhater jenayat dar jahan AVAL ast!!! In maghaleh ra dar wikipedia.org bebinid:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_the_United_States#Prison_statistics

    dar balaye haman safheh dar morede amare jenayat bekhnid!

    Inja ra ham bebinid:
    http://www.pewtrusts.org/news_room_detail.aspx?id=49696
    Neveshteh az har 31 nafar bozorg sale Amricaee yeknafar dar zandan ya tahte nazar ast! (hdoded 7.3 million nafar!)
    Az Arash va tarafdarane nazaresh beporsid chand nafar az in 7.3 million nafar zendani dar Amrica Iraniand?!!!

    پاسخحذف
  90. Man digeh ba in site kari nadaram!!! Movafaghiate hameh Iranian ra che arezoomande farar az Iran bashand ya nabashand arezoo mikonam! Payandeh Iran va Irani!

    پاسخحذف
  91. نمیشه یکی این الاغی که فینگلیش مینویسه رو بلاک کنه؟
    منم باهات موافقم.
    ایرانی ها تو تمام دنیا همین گهن. درستم نمیشن. تو آلمان زشته که سرتو تو کتاب یا روزنامه کسی ببری.آقا من تو قطار نشسته بودم یه زنه حدودا 50 ساله جلوم نشسته بود آرایش غلیظ قیافه درب و داغون نگاش میکردی عربده میزد من ایرانیم. آقا این هی از گوشه چش میرفت تو روزنامه مرد بقل دستیش تا یارو نگاش میکرد چشاشو میگردوند یه طرف دیگه 3-4 بار اینجوری شد یارو هم شاکی شد پاشد رفت یه ردیف دیگه نشست. زنه هم واسه اینکه تابلو نشه هی عین عقب مونده ها چشاشو میچرخود که مثلا من اصلا کلا چشام میچرخه :دی
    2 تا ایستگاه بعد یه دختره 20 ساله اومد تو قطار با حالتی که انگار همین الان از کون فیل افتاده پایین با موهای به قول خودش بلند رنگ شده که بیشنر به رنگ پر قناری شباهت داشت اومد تو با یه کیف(حیف کیف بیشتر یه گونی شبیه بود)سباه در حالی که آفتاب مهتاب میزد و راه میرفت یهو این زنه رو دید و داد زد وای خاله جون! منو میگی ... ولش کن. نمیدوم تا کی باید اینارو تحمل کرد :(

    پاسخحذف
  92. اگه سواد داری اون که فینگلیش مینوشت گفت که حرفهاشو تموم کرده و ر فت. حرفهی درستی زد. ولی از کله پوکهای ایرانی نما نمیشه انتظار داشت بفهمن چی میگه!

    پاسخحذف
  93. اونی که پنگلیش مینویسی و میگی که پلیس دانشجوی ایرانی را زده. آیا بهش تجاوز هم کرده؟ تو نفست از جای گرم بلند میشه. بیا یه سر ایران ببین پلیس ایران چطوری هموطنای خودش رو لت و پار میکنه بعد برو به8 پلیس امریکا که فقط یکی دو مورد از اون گیر آوردی بند کن.حال و حولت رو توی امریکا بکن ایرادی نداره ولی دیگه برای ما که توی ایران هستیم چرت و پرت تحویل نده.

    پاسخحذف
  94. لاراازايران
    من خانمي متاهل با دو فرزند دختر هستم.مي خواستم بگويم با تمام صحبتهاي شما آرش عزيز(جوان راستگوي ايراني)موافقم.من و همسرم به دليل همين خصايل رذيله ايرانيان سعي مي كنيم از آنها فاصله بگيريم و از دروغگويي و متفرق بودن اكثرقريب به اتفاق آنها در رنج و عذابيم و نگران رشد شايسته فرزندانمان در اين محيط و فرهنگ مسموم(به خصوص بعد از انقلاب)هستيم.اميدوارم صحبتهاي شما تلنگري باشد بر ديوار غرور و بي فرهنگي ما ايرانيان و ياداوري مي كنم كه اگر ما و امثال ما اشتباه مي كنيم. پس چرا با وجود اين همه نعمت ها و ثروتهاي كم نظير خدادادي دچار مشكلات و ناهنجاريها و عقب افتاده گيهاي عجيب و غريبي در همه ابعاد هستيم .
    درود بر شما آرش عزيز و تمام ايرانيان(بسيار اندك)راستگفتار

    پاسخحذف
  95. انصافا از ایرانی ها موفق هم بنویسیت ولی از انجور ادمها در ایران خودممن هم کم نیست بستگی دارد خودت باچجور ادمی معاشرت کنی

    پاسخحذف
  96. هيچ كي مثل ايروني نميشه ايروني هميشه برقراره

    پاسخحذف
  97. سلاملیکم

    آقا من موافقم (البته در جای قضاوت همیشه همینو می گیم ولی خدا کنه که خودمونم از این دست نباشیم!)

    حق نگهدارت 

    پاسخحذف
  98. Doroste keh beh ghole shoma dar Amrica, Canada va ..."Irani hai hastand keh 20-30 saal zahmant keshidand vali beh jaii naresidand" va bi tardid ba shoma movafegham keh oon dasteh agar 50 saale digeh ham hamintor zahmat bekeshand bazam beh jai nakhahnd resid--Amma, Irani haye besiyari dar Amrica, Canada va saayere noghaate donya hozoor darand keh az nazare elm, tahsilaat, movafaghiyate shoghli, dastaavard haaye zendegi, etebaare ejtemaai va hamintor az nazare mogheiyate maali saraamad hastand. Bi tardid beyne in gorooh ham moshkelaate faravaani vojood dareh, amma lotfan esme yek melliyat ro baraaye man/ma bebarid keh mardomesh iraad nadarand!!

    پاسخحذف
  99. هزار دشمنم ار می‌کنند قصد هلاک

    گرم تو دوستی از دشمنان ندارم باک

    پاسخحذف
  100. امروز که در دست توام مرحمتی کن

    فردا که شوم خاک چه سود اشک ندامت

    ای آن که به تقریر و بیان دم زنی از عشق

    ما با تو نداریم سخن خیر و سلامت

    درویش مکن ناله ز شمشیر احبا

    کاین طایفه از کشته ستانند غرامت

    پاسخحذف
  101. البته آدم خوب هم پیدا میشه. اما چه میشه کرد در کل حق با شماست

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.