۱۳۸۹ فروردین ۲۰, جمعه

تفاوت فرهنگی در مهاجرت به امریکا



ارتباط میان انسان ها در عین سادگی بسیار پیچیده است و از زوایای مختلفی برخوردار است. کسانی که قصد مهاجرت به یک کشور دیگر را دارند همواره سوالاتی در مورد اختلاف فرهنگ و نحوه تعامل با آن در ذهنشان پدیدار می شود. برای اینکه بتوانیم راحت تر این موضوع مهاجرتی را بررسی کنیم, نخست دو وجه عمده این تمایزات را با یکدیگر مرور می کنم.

1- طبقه اجتماعی و نسلی
2- فرهنگ و آداب و رسوم اجتماعی

متاسفانه بسیاری از تحلیل گران اجتماعی در بررسی مقوله مهاجرت, وجه فرهنگ را با وجه طبقه اجتماعی و نسلی ترکیب کرده و فهم موضوع را دشوارتر می کنند. زیرا در ترکیب طبقاتی و فرهنگی هیچ وقت نمی توان به یک الگوی نسبتا صحیحی دست پیدا کرد. به عنوان مثال تفاهم اجتماعی و فرهنگی میان یک کشاورز جوان ایرانی با یک کارمند پیر امریکایی و یا مثلا یک مکانیک جوان امریکایی و یک دکتر مسن ایرانی واحدهای اندازه گیری متفاوتی را ایجاد می کند که نمی شود بر اساس آن تفاوتهای فرهنگی را مطالعه و بررسی کرد.

اگر با در نظر گرفتن پارامتر طبقه اجتماعی, معیارهای اجتماعی و رفتاری مردم ایران و امریکا را بررسی کنیم, تفاوت هایی آشکار می شود که بر حسب اتفاق تعاریف مهم یک فرهنگ هستند. می توان از میان این تفاوتها به موارد مهم زیر اشاره کرد:

1- زبان. مانند اصطلاحات کوچه, بار فکری و معنوی کلمات, شکل گیری و پشتوانه زبان در زمان کودکی, هنر مرتبط با زبان و یا ادبیات

2- رفتارهای اجتماعی. مانند رقص, زبان اشاره, اشارات اجتماعی دیپلماتیک, آداب و رسوم , سنت های مذهبی و تاریخی

3- رفتارهای غیر اجتماعی. مانند روابط دیپلماتیک, بهداشت شخصی, موال, پوشاک و غیره

از آنجایی که فرهنگ یک ملت رابطه نزدیکی با موقعیت اقلیمی آن دارد, طبیعی است که دوری جغرافیایی و عدم تعامل در طی سالیان دراز باعث اختلافات آشکار فرهنگی می شود و آنها را از یکدیگر متمایز می کند. اگر شما در یک جمعی قرار بگیرید که ملتهای مختلف با زبان و فرهنگ خودشان در آن حضور داشته باشند, شما به طور ناخواسته به سمت افرادی کشیده می شوید که از کشور افغانستان, تاجیکستان, ترکیه, پاکستان, عراق, آذربایجان و یا کویت هستند. علت آن تشابهات فرهنگی میان اقوامی است که از نظر جغرافیایی به یکدیگر نزدیکتر هستند. طبیعی است که اگر سطح طبقات اجتماعی متفاوت باشد شما در وحله اول به دنبال کسی می گردید که در طبقه اجتماعی شما قرار داشته باشد. مثلا اگر یک سیاستمدار ایرانی هستید ترجیح می دهید که با یک دیپلمات بلژیکی ارتباط برقرار کنید تا یک کشاورز تاجیکستانی.

با در نظر گرفتن طبقه اجتماعی, اختلاف فرهنگی مردم ایران و امریکا در مقایسه با واحد اختلاف فرهنگی بر اساس تمدن های همسایه ایران بسیار زیاد و آشکار است. بنابراین شوک فرهنگی در بدو ورود به امریکا یک مسئله واقعی و جدی است و قبل از مهاجرت باید آمادگی مواجهه با آن در فرد مهاجر ایجاد شود. افرادی که مدت زمان زیادی از حضور آنها در امریکا می گذرد این تفاوت فرهنگی را بسیار بهتر درک می کنند و با آن دست و پنجه نرم می کنند. ممکن است شما با یک زن امریکایی زندگی کنید و بعد از سی سال زندگی یک روز صبح از خواب بلند شوید و به یاد مادرتان در زمان کودکی و به فارسی بگویید که آی ننه چایی را دم کن که دارم می آیم و زنتان به زبان انگلیسی بگوید که این مزخرفات چی است که اول صبح می گویی؟

اگر بعد از چهل سال زندگی در امریکا عکس یک سماور و نان سنگک و پنیر و سبزی خوردن را بر روی سفره ای کوچک ببینید آهی از نهادتان برخواهد خواست در صورتی که این عکس هیچ مفهومی برای یک امریکایی ندارد و هیچ وقت هم نمی فهمد که چه بار احساسی و فرهنگی در چنین عکسی نهفته است. البته شما هم هیچوقت نمی توانید بار فرهنگی نهفته در زبان مادری وی را درک کنید و این یک امر دو طرفه است. به عنوان مثال برای من روز عید پاک هیچ فرقی با روزهای دیگر ندارد در صورتی که همخانه من یک دنیا خاطره از این روز دارد همانطوری که من از سیزده بدر خاطره دارم.

اگر بخواهیم این تفاوت های فرهنگی را نادیده بگیریم و یا منکر اهمیت بسیار زیاد آنها شویم, دچار آسیب های اجتماعی و روانی خواهیم شد و علامت های سوالی در ذهن ما نقش خواهد بست که زندگی و افکار ما را درگیر خود می کند. من باید بدانم و قبول کنم که من یک ایرانی هستم و نباید از خودم انتظار داشته باشم که یک امریکایی را کامل درک کنم و یا یک امریکایی بتواند من را به طور کامل درک کند. اگر گول تعداد سالهای اقامت و یا پاسپورت امریکایی خود را بخورم و بخواهم خود را امریکایی فرض کنم, همچون هسته آلبالو از میان جمع آنها به بیرون تف خواهم شد و این امر آسیبهای جبران ناپذیری به من خواهد زد. یک امریکایی هم به همین طریق هیچگاه یک ایرانی نخواهد شد.

وقتی که از این تفاوت ها آگاه شدیم, آنگاه می توانیم با آنها تعامل و همزیستی مسالمت آمیز همراه با دوستی پایدار داشته باشیم. اختلاف فرهنگی می تواند بسیار سازنده و آموزنده باشد و ترکیب های جالبی را خلق نماید.

۱۱ نظر:

  1. مردی از سرزمین خورشید۲۰ فروردین ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۹

    Good job Man!

    پاسخحذف
  2. سلام...چطوری ؟؟؟
    بیا ایران صبحانه خوش مزه بهت میدیم ...
    موفق باشی

    پاسخحذف
  3. دو سه تا پست قبلی در مورد قرمه سبزی نوشته بودی دلم می خواست بیام برات دستور پختنشو با سبزی هایی که اینجا هست بنویسم هی وقت نشد. هیچ کاری نداره.
    یکی از دلیل های عمده ای که آقایون ازدواج می کنن اینه که طرف براشون قرمه سبزی بپزه:) تو دیگه خودکفا میشی:)

    پاسخحذف
  4. وبلاگت ابدا مجله زرد نیست ولی بعضی از کامنت گذاران بسیار زرد مایل به( قناری) هستن :(!!!!!

    نوشته رو قبول دارم همه ما تو این موقیتها اکثرا درکی نداریم. خب...سخته.

    پاسخحذف
  5. پست مذخرفی بود،حس میکنم آرش آدمه زیاد باهوشی نیست.

    پاسخحذف
  6. اصلاً قرار نیست که یک ایرانی یا هندی یا عرب یا ... فرهنگ خودش روعوض کنه. اصولاً آمریکا براساس تنوع فرهنگی ساخته شده و موفقیتش هم به همین دلیله. فلسفه وجود ویزایی که خود شما باهاش رفتی آمریکا هم حفظ همین تنوع فرهنگی (Diversity)آمریکاست.

    پاسخحذف
  7. راستی یادم رفت بگم این پستت واقعا عالی بود.(ببخشید که کامنت من بی ربط و مربوط به قرمه سبزی بود:)) اون دسته بندی تفاوتها به زبان و رفتارهای اجتماعی و غیر اجتماعی خیلی خوب بود. من خودم وقتی تازه اینجا رفته بودم کالج تعجب می کردم که چرا نمی تونم با اینا ارتباط برقرار کنم. بعد که یه کمی فکر کردم دیدم خوب اینا همه بچه هایی هستند که تازه از دبیرستان اومدن بیرون. حتی اگه ایران هم بودم با این سن سخت بود ارتباط برقرار کردن چه برسه به اینجا. بعد که تقریبا هم سن خودمو پیدا کردم دیدم حرف مشترک زیاد داریم.

    پاسخحذف
  8. در چه حالی مرد؟

    اینقدر از قایق و ماهیگیری واسمون تعریف کردی که سیخ شدم برم تو چند تا سایت راجع به قیمت ها و امکانات قایق ها مطالعه کنم .

    کلا با فاکتور گرفتن قیمت ، قایق چیزه خیلی خیلی خوبی میتونه باشه :D .

    پاسخحذف
  9. شما به باهوشی خودتون ببخشید که مزخرف رو با ذال نوشتید و آدم باهوش رو هم نوشتید آدمه باهوش!!!!!

    پاسخحذف
  10. ممنون از نوشته عالیتون
    من 4 ماهه اومدم و تمام این تفاوت هارو با تمام وجود درک می کنم!!!!

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.