۱۳۸۹ دی ۱, چهارشنبه

به کجا چنین شتابان؟

امروز شرکت ما خیلی خلوت است و بیشتر کارمندان به مرخصی رفته اند و گمان می کنم که تا شروع سال نو دیگر کار جدی انجام نگیرد. این جمعه به مناسبت شب کریسمس تعطیل هستیم و جمعه هفته دیگر نیز به خاطر شروع سال نو کار نمی کنیم. من هم این آخر هفته به یک شهر کوهستانی کوچکی که در دویست مایلی اینجا قرار دارد می روم تا کمی برف ببینم و دلم باز شود. یک تلویزیون شصت اینچ سه بعدی هم سفارش داده ام که در راه است. برای خریدن آن خیلی با خودم کلنجار رفتم و در آخر سر هم مغلوب هوای نفس خود شدم و با چشمان بسته آن دگمه لعنتی تایید سفارش خرید را فشار دادم. با این تلویزیونی که به مبلغ هزار و هفتصد دلار خریدم یک دوربین دیجیتالی سه بعدی هم به من جایزه داده اند که هنوز نمی دانم چه صیغه ای است. از عکس آن چنین بر می آید که دو لنز دارد و می تواند عملکرد چشمان انسان را شبیه سازی کند. هر سال یک عیدی مختصری به من می دادند و فکر کنم که پارسال هم هزار و پانصد دلار عیدی دادند ولی امسال هنوز خبری از آن نیست و نمی دانم که آیا برای امسال هم عیدی که پیش پیش خرج کرده ام را می دهند یا خیر. اینجا قانون خاصی برای عیدی دادن وجود ندارد و هر شرکتی به نسبت سود حاصله در طول سال مبلغی را برای عیدی و یا پاداش کارمندانش در نظر می گیرد. یک نفر را برای کار کامپیوتر استخدام کرده ایم که از دو هفته دیگر مشغول به کار می شود. پسری است به نام رندی که اهل کره جنوبی است و به نظرم بسیار باهوش و پر انرژی می آید و گمان کنم که می تواند بخشی از وقت اضافی من را دوباره به من بازگرداند تا بتوانم به امورات وبلاگی خود بپردازم.

در این مدت سرم به وبلاگ های محیط زیستی گرم بود و داشتم چیزهای زیادی در این مورد یاد می گرفتم. یکی از وبلاگ هایی که من خیلی دوست داشتم وبلاگ آقای درویش به نام مهار بیایان زایی بود که هر شب نوشتار جدیدی داشت و به مشکلات زیستی کشورمان می پرداخت. ولی نمی دانم حضور ما و یا چه چیز دیگری باعث شد که زپرت وبلاگش غمسول شد و آن را نیز فیلتر کردند و دل صاحبش را هم شکستند. البته آقای درویش بر خلاف وبلاگ نویسهای الکی خوشی مثل من آدم حسابی است و  کلی هم در میان دوستداران محیط زیست کشورمان طرفدار دارد و حتی برنامه های رادیویی را اجرا می کند که در آن با مسئولان محیط زیست مناظره کرده و روشهای نابخردانه آنها را به چالش می کشد. در این مدت فهمیدم که هنوز چند قلاده پلنگ در کشورمان وجود دارد که برخی ها تلاش می کنند تا نسل آنها را حفظ کنند. یک چیزهایی هم در رابطه با دریاچه ارومیه و باتلاق و رودخانه یاد گرفتم که قبلا حتی به گوشم هم نخورده بود. تازه متوجه شدم که حتی مسائل زیست محیطی هم می تواند امنیتی باشد و  اگر کسی مثل مهندس درویش درباره آلودگی آب و یا هوای تهران و یا سوختن بدون دلیل و مشکوک درختان جنگلی اطلاع رسانی کند قلمش را می شکنند. حالا اینکه چرا وبلاگ من که پر از مطالب گوناگون است تا کنون فیلتر نشده است خودش جای نقد و بررسی دارد و باید تحقیق کرد و دید که چه پیش آمده است که چنین مورد مرحمت و الطاف الکترونیکی حضرات آیات قرار گرفته ام!

داشتم پیش خودم فکر می کردم که اگر یک فردی مثل آقای درویش در امریکا بود چقدر می توانست از زندگی خودش و خانواده اش لذت ببرد. نه تنها از فعالیت های وی در زمینه حفظ و نگهداری طبیعت قدر دانی می کردند بلکه امکانات مختلفی در اختیارش قرار می دادند تا او بتواند بهتر و آزادانه تر به مشکلاتی که برای چرخه طبیعی محیط زیست پدید آمده است بپردازد. در امریکا مسئولان دولتی یک فردی مثل مهندس درویش را می گذارند بر روی تخم چشمشان و حلوا حلوا می کنند زیرا می دانند که اگر هنوز هزاران هکتار جنگل و طبیعت وحشی در امریکا وجود دارد و اگر هوای سالمی را استشمام می کنند و آب سالمی را می نوشند از صدقه سر چنین افرادی است. آخر آن ابلهی که در ایران دگمه فیلتر را به خاطر نوشتن در مورد آب آلوده تهران می فشارد حتی به فکر خودش و خانواده اش هم نیست که مثل دیگران دارند آن آب آلوده را می نوشند و اگر فشار کارشناسان محیط زیست نبود که تاکنون همان فرد کوته فکر از آلودگی آب و هوا تلف شده بود. حالا آقای درویش و افرادی مثل او می توانند به کشورهای دیگری بروند که قدرشان را بدانند و راحت زندگی کنند ولی افسوس به حال کشوری که چنین سرمایه های انسانی خود را پر پر کند. انسان ها هم که قسم نخورده اند تا زندگی خودشان و تمام خانواده شان را فدای کشوری کنند که یک مشت کوته فکر آن را می گردانند. حق او بود که برایش مراسم جشن بزرگی می گرفتند و به او نشان افتخار می دادند و برایش امکانات فراهم می کردند تا او بیش از پیش در جهت آبادانی کشور بکوشد نه اینکه با بولدوزر از وبلاگ زپرتی او که تنها وسیله ارتباطی او با مردم بود رد شوند و آن را با خاک یکسان کنند.

اگر عمری باقی بود و زمانی به دست آوردم باز هم در بین استراحت وبلاگیم برایتان می نویسم.

۳۹ نظر:

  1. مثل همیشه بسیار زیبا مرسی

    پاسخحذف
  2. وبلاگ شما که بیشتر مسایل بین زن و مرد و روابط اجتماعی داره
    اینا به این مسایل کاری ندارند
    فقط سیاسی ننویس هرچی می خوای بنویس

    پاسخحذف
  3. ولی نتونستی 3 ماه خودت رو نگه داریا

    پاسخحذف
  4. به به آرش جان خوشحالم که سه ماه توقف نکردید و زود برگشتید ، امیدوارم باز هم وقت آزاد داشته باشید تا بتونید مطالبتون رو ادامه بدید.
    در مورد فیلتر که واقعاً شورش رو درآوردن ، دیگه خفقان و سرکوب تا چه حد ؟ تا کجا ؟ توی هر زمینه ای دخالت می کنن ، من که دیگه حالم از این کاراشون به هم می خوره ، ایران رو کردن زندان چه در جامعه واقعی و چه در جامعه مجازی اینترنت ، مردم رو زندانی کردن بعد توی دهه فجر همینا با پررویی و وقاحت تمام برنامه می سازن و رضاخان و رضاشاه رو قلدر و دیکتاتور معرفی می کنن! الان این کارهای خودشون به جز دیکتاتوری و زورگویی و فشار چه معنی دیگه ای داره ؟

    پاسخحذف
  5. سلام
    من سک شوال نیمه فنی داشتم.
    من مهندس کامپیوترم. طراح وب هم هستم(مسلط) ،
    شرایط سفر به امریکا را هم دارم ( به خاطر همین یکی از طرفدارای پرو پاقرصت شدم آرش خان) اما واقعیت اینه که میترسم (البته یکم :دی)
    می خواستم ببینم حقوق و دستمزد برای تازه وارد های مثل من چنده ( همین بنده خدایی که شما به تازگی استختامش کردید چند قراره درامد داشته باشه، آیا کفاف خرج ،کرایه و ... رو میده)
    بازم ممنون از وقتی که میزاری و آپدیت میکنی
    موفق باشی

    پاسخحذف
  6. سلاااام:) دلمون پوسيد بابا خوب شد نوشتين:) خوشحال شدم.

    پاسخحذف
  7. خشونه
    كلي از وقتمو گذاشتم و مطالب وبلاگت خوندم و نه تنها ناراضي نيستم بلكه راضي راضي هم هستم
    اگر قسمت نشد نون گندم بخوريم ميتونم مشخصات اونو براي ديگران بگيم مثلا اين كه گرده منظورم هم جاش هست كه گرده و بگيم فلاني گفت مشخصات و تفاوت نون لواش با نون خشك در چي هست
    به هر حال خش بنويس
    هميشه بنويس

    ياعلي

    پاسخحذف
  8. I thought you said they were going to outsource their IT affairs .

    Reza

    پاسخحذف
  9. جيگرت را بگردم
    عزيزم آرش جان خوب شد نوشتي قهر نكن بابا جان

    بهر حال خيلي خيلي خوشمان آمد ز آمدنت

    جدي ميگم نه محض چچيز مالي واقعن حال ميكنم با نوشتنت
    قلمت پايدار اون مهندس درويش جاي خود تو هم كه رو سر ما جا داري

    قربانت

    مرحمت عالي مستدام

    ركسانا

    پاسخحذف
  10. راستي دوستان ميدونند كِي سرعت صوت از سرعت نور بيشتر ميشه ؟
    (نوشته شده توسط خشونه)

    پاسخحذف
  11. خوشحالم که دوباره بر گشتی!
    دلم واسه وبلاگت تنگ شده بود!

    پاسخحذف
  12. ما امضاء کنندگان زیر مراتب حیرت، تأسف و اعتراض خود را نسبت به خبر فیلتر شدن قدیمی ترین و محبوب ترین وبلاگ محیط زیستی ایران - مهار بیابان زایی - اعلام داشته و از مسئولین مربوطه می خواهیم تا هر چه سریع تر این انسداد اطلاعاتی را پایان دهند

    http://www.petitiononline.com/Desert90/petition.html

    پاسخحذف
  13. چرا به وبلاگ آقای درویش گفتی زپرتی؟
    منظورت اینه وبلاگش ساده اس یا بدردنخوره؟

    پاسخحذف
  14. من هم با نظر قبلی موافقم
    کلمه زپرتی مفهوم مشابهی را برای همه ندارد ممکن است سوتفاهم برای افرای پیش بیاید
    بهتر است که این لغت را از جمله ی یکی مونده به آخر حذف کنید

    پاسخحذف
  15. اگه یه سلام میدادی اولش بد نبودا

    پاسخحذف
  16. سلام

    ممنون که با این همه مشغله ،باز هم به فکر ما هستین .

    " رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند
    " چنان نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند...

    :)

    پاسخحذف
  17. آرش عزيز، آرش گل، آرش خان، آرش جان، آرش همه چيز دان، آرش بسيار مهم، آرش هميشه در صحنه وبلاگ نويسي، آرش متفکر، آرش فيلسوف، آرش نکته بين، آرش بزرگ،
    باکمال خضوع از شما خواهشمند است جواب ايميل من در مورد همخانه سابقت وبيماري افسردگي اش را بدهي .
    بابا از رئيس جمهور امريکا اينقدر قدرداني وخواهش مي کرديم جواب مي داد.
    در ضمن اگه تا دو هفته ديگه نتونستي جواب بدي ديگه اصلا جواب نده چون دو هفته ديگه کار از کار گذشته واطلاعاتت در مورد افسردگي به درد من نميخوره.
    حالا ببينم چقدر مرام داري:)

    ar

    پاسخحذف
  18. جالب بود پسرم www.shortcut2.com

    پاسخحذف
  19. شوشوگفت:
    سلاااام
    با اینکه گفتی سه ماه نمیای ولی ما بازم سر زدیم چون قلقت دستمون اومده می دونستیم میای.خوب شد اومدی اونم با موضوع خوب زیست محیطی.شهرهای ایران با این وضع
    محیط زیستش چند سال دیگه قابل زندگی نیست مجبور میشیم خودمونو تغییر بدیم درست شیم
    در ضمن اگر آقای درویش تو امریکا بود انقدر موضوع داغ برای کار کردن نداشت.زندگینامه هر ایرانی به تنهایی best seller است.اینقدر عجایب می بینیم.هر روز

    پاسخحذف
  20. آرش جان تازه داشتم ترك ميكردم
    دوباره معتادم كردي :-)

    ول كن اعصاب خودت رو خورد نكن
    تو كه نصف عمرت تو اين خراب شده حروم شد حالا كه رفتي اونور ديگه لذت ببر
    داري با اين فكر و خيال ها بقيه عمرتم خراب ميكني


    عليرضا
    RUE

    پاسخحذف
  21. پسری از ایران۳ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۴۷

    ای بابا اقا آرش 10 سال ازم بزرگتری چی بهت بگم . میری و ای میلتو فیریز می کنی و ما رو عصبی . خبرای خوش امروز تمومی نداره ساعت 12:15 شب هست و از بی خوابی یه سری به وبلاگت زدیم و از تعجب شاخی در آوردیم و مطلب را نخوانده نظری نوشتیم . شما من رو نمیشناسی ولی جدا باید بگم من تورو خوب میشناسم و کلی چیز ازت یاد گرفتم و وبلاگتو خیلی دوست دارم .ولی باید بگم آرش سال 2009 با الن کلی فرق کرده، بگذریم از برگشتنت بی نهایت خوشحالم ، راستی میشه بگی این ناتاشا گاد وین کی هست ، ممنون میشم ، بهر حال موفق و موید باشی یه ذره هم در مورد احزاد تو آمریکا واسمون بنویس .

    پاسخحذف
  22. " حالا اینکه چرا وبلاگ من که پر از مطالب گوناگون است تا کنون فیلتر نشده است خودش جای نقد و بررسی دارد و باید تحقیق کرد و دید که چه پیش آمده است که چنین مورد مرحمت و الطاف الکترونیکی حضرات آیات قرار گرفته ام! "

    آرش جان ، به آرشیو بلاگت مراجعه کن و مطالب برخی پست هایت را دوباره مطالعه کن ، آن وقت متوجه می شوی که چرا این چنین مورد مرحمت و الطاف الکترونیکی حضرات آیات قرار گرفته ای! احتمالا خدمتی که تو بدون هیچ چشمداشت و مزدی به مقام عظمای و ل ا ی ت کرده ای ، هیچ کدام از وبلاگ نویسان ب س ی ج ی اش ننموده اند. شاد باش که بارها و بارها دل معظم له را شاد کرده ای!

    پاسخحذف
  23. وبلاگ دود رو که فیلتر کردند!!!!! میدونستی؟!

    پاسخحذف
  24. سپاسگزارم آرش جان.
    نكته جالب آن كه اغلب دوستاني كه برايت كامنت گذاشته اند، احتمالا يادداشت تو را نخوانده اند! خوانده اند؟
    درود ...

    پاسخحذف
  25. اِ! من اومدم اینجا که با سوز و گداز بگم آرش یا جای تو توی وبلاگ دونیهاست یامن و چون تو رفتی من بلاخره نصیحتت رو گوش کردم و وبلاگی راه انداختم، حالا که اینطور شد می رم می بندمش ;)ولی دور از شوخی خوشحالم که هستی و باز ما رو گذاشتی سر کار(امان از دست تو ). حالا میخوام از همۀ شماهایی که اینجایید به خصوص اون عقبیا و از همه مهمتر از آرش بخوام که یک سر هم به سیارۀ من یعنی وبلاگم بزنید و مرا با حضورتون سرافراز کنید . هرچند که خیلی ناشیم و دارم اولین قدمهای وبلاگ نویسی رو تجربه میکنم و تازه 2روزه که افتتاحش کردم ولی دوست دارم از شماها کلی چیز یاد بگیرم و بتونم خودم رو ارتقا بدم. اگه حال و حوصله داشتیدو از بیکاری داشتید یکی از سریالهای آبکی تلویزیون رو نگاه میکردید یک سری به سیارۀ من بزنید، قول میدم که وقتتون رو به همون اندازه تلف کنم نه بیشتر. وبلاگم اسمش سیارۀ راساراست و آدرسش هم اینه . امیدوارم تو سیاره ام همتون رو ببینمتون:
    http://rasaraplanet.wordpress.com

    پاسخحذف
  26. http://www.emruznews.com/2010/09/post-3580.php

    امروز: فرمانده سپاه علی ابن ابیطالب(ع) قم گفت: در تلاش هستیم به 2 هزار نفر از بسیجیان استان قم آموزش وبلاگ‌ نویسی ارائه دهیم تا در جنگ سایبری با دشمنان فعالیت کنند.

    سردار ابراهیم جباری شامگاه سه‌شنبه در نشست استاندار قم با فرماندهان منتخب پایگاه‌ها، کانون‌ها و نخبگان بسیج این استان با اشاره به بازدیدش از یکی از پایگاه‌های بسیج اظهار داشت: در این پایگاه بیش از 20 وبلاگ نویس در حوزه جنگ سایبری فعالیت می‌کنند و ما بنا داریم فعالیت‌های سایبری را در سطح استان قم توسعه دهیم.

    ...

    پاسخحذف
  27. كيهان: هشت هزار وبلاگ نويس بسيجي همدان در جشنواره هفته بسيج شركت مي كنند.
    فرمانده سپاه انصار الحسين(ع) استان همدان، با اعلام اين خبر در گفتگو با خبرنگاران افزود: فراخوان جشنواره وبلاگ نويسي با رقابت بين 8هزار بسيجي استان به نام «حماسه نگاران انقلاب» در هفته بسيج انجام مي شود.

    سرتيپ پاسدار عبدالرضا آزادي ادامه داد: فينال و مرحله پاياني رقابت وبلاگ نويسان بسيجي استان همدان در دهه فجر امسال برگزار خواهد شد.

    ...

    http://www.asriran.com/fa/news/146441/%D8%B4%D8%B1%D9%83%D8%AA-8-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF-%D9%86%D9%88%D9%8A%D8%B3-%D8%A8%D8%B3%D9%8A%D8%AC%D9%8A-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%B3%D9%8A%D8%AC

    پاسخحذف
  28. گروه فضای مجازی: به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) و به نقل از وبلاگ نیوز، سردار «محمد فرهادی»، رئیس ستاد گرامیداشت هفته بسیج از برگزاری مسابقه بزرگ وبلاگ نویسی بین 10هزار وبلاگ نویس بسیجی خبر داد.
    رئیس ستاد گرامیداشت هفته بسیج در نشستی با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف، به تشریح برنامه های این هفته پرداخت.
    فرهادی در میان برنامه های متعدد پیش بینی شده در این هفته، از برگزاری مسابقه بزرگ وبلاگ نویسی با حضور 10هزار وبلاگ نویس بسیجی خبر داد.

    پاسخحذف
  29. امروز مهمترین وظیفه مخالفین دیکتاتوری از هوادارن جبهه مشارکت و نهضت آزادی ایران در داخل کشور گرفته تا گروه های مختلف اپوزیسیون در خارج از ایران ، حفظ اتحاد است. هرکس که با طرح موضوعات تفرقه انگیز ، در میان صفوف در هم فشرده مخالفین شکاف ایجاد کند ، یا نادان است و یا نفوذی رژیم.

    پاسخحذف
  30. چقدر خوشحالم که باز هم می نویسید!
    آن هم با چه مطلب بکری!

    پاسخحذف
  31. فرشید گفت...
    امروز مهمترین وظیفه مخالفین دیکتاتوری از هوادارن جبهه مشارکت و نهضت آزادی ایران در داخل کشور گرفته تا گروه های مختلف اپوزیسیون در خارج از ایران ، حفظ اتحاد است. هرکس که با طرح موضوعات تفرقه انگیز ، در میان صفوف در هم فشرده مخالفین شکاف ایجاد کند ، یا نادان است و یا نفوذی رژیم.

    شاید آقا فرشید اما آیا این حرف شما همون وحدت کلمه خمینی نیست.آیا در آینده موجب دیکتاتوری دیگری نمیشه؟

    پاسخحذف
  32. راساراسا جان تصمیم خیلی خوبی گرفتی.

    پاسخحذف
  33. ای خدا آرش برگشت .
    دمت گرم آرش جان نوکرتم به مولا خیلی خوشحالمون کردی
    _____________بهنود______________

    پاسخحذف
  34. فرشید عزیزم

    1- با شما کاملا موافقم.آزادیخواهان ایران چه در داخل و چه خارج کشور باید همچنان اتحاد خود را حول چند محور اصلی حفظ کنند و به آن تحکیم بخشند. اینکه فرضا حکومت آینده ایران باید یک مشروطه سلطنتی همانند پادشاهی های اروپائی هلند ، سوئد ، دانمارک و ... باشد یا یک جمهوری مانند جمهوری آلمان و یا .... چیزیست که باید مردم ایران در اینده و در یک همه پرسی آزاد مشخص کنند. دوستان سوسیال دموکرات ، لیبرال دموکرات ، مشروطه خواه ، دموکرات مسلمان و ... باید بدانند که اکنون زمان رقابت با هم ، جدل بر روی موضوعات فرعی و کم اهمیت و از آن بدتر توهین به عقاید یکدیگر نیست. بدانید آنکه تلاش می کند که شما را به جدل و درگیری با یکدیگر وادار کند یا دوست نا آگاه شماست که باید آگاهش کنید و یا یک عامل نفوذی دوست نمای رژیم است که در این صورت باید طردش نمائید.

    2- جنبش آزادیخواهی مردم ایران باید بر اساس توان و مقدورات خود اهداف کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت خود را مشخص کند. بسیار عالی بود اگر می توانستیم در یک مرحله به تمام اهداف و آرمانهای خود برسیم ولی باید توجه داشت که عرصه مبارزه سیاسی ، عرصه واقعیتهای موجود است.

    3- نظام سیاسی آینده ایران باید یک نظام دموکراتیک بومی باشد ولی این به بدان معنا نیست که در آن احزاب مذهبی ، کمونیست و ... حق فعالیت نداشته باشند. در این زمینه کشورهای اروپائی الگوی مناسبتری نسبت به ایالات متحده آمریکا هستند. همانطور که می دانید در انتخاباتهائی که در بسیاری از کشورهای اروپائی برگزار می شود احزاب مختلف از لیبرال دموکراتها گرفته تا کمونیستها و دموکرات مسیحی ها حضوری فعال دارند.

    پاسخحذف
  35. salam ,, ba webloge shoma az tarighe VOA ashna shodam khanome hamideh aramideh moarefish kard
    kheili bahal minevisin va kamel v jame mamnoon az vaghty ke mizarin..

    پاسخحذف
  36. وبسایت صدای آمریکا هم در این مورد مطلب نوشته و علت فیلتر شدن این سایت رو توضیح داده :
    http://www.voanews.com/persian/news/environment/weblog-filitering-21-12-2010-112283869.html

    پاسخحذف
  37. خوشحالم كه برگشتي آرش

    پاسخحذف
  38. کاملا مطمئن بودم سه ماه دوام نمی آری ولی خوشحالم برگشتی. من زمانیکه از خودت مینویسی بیشتر لذت میبرم تا زمانیکه درمورد یک سری مسائل دیگه نظر کارشناسی میدی. البته به این معنی نیست که نظراتت جالب نیست ولی من بیشتر دوست دارم از خودت بنویسی
    شاد و سلامت باشی

    پاسخحذف
  39. ممنون دوست عزیز که شما هم در خارج کشور از این موج سبز - حمایت از مهار بیابان زایی - حمایت می کنید ...
    درود

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.