۱۳۸۹ آبان ۲۷, پنجشنبه

کمی از کارت های اعتباری امریکا

چند روز است که کارهای زیادی بر سرم تلنبار شده است و زمان زیادی برای نوشتن برایم باقی نمی ماند. گهگاهی چیزهایی می نویسم ولی در میان آن کاری پیش می آید و مجبور هستم که بروم و وقتی که بر می گردم و نوشته خود را می خوانم از آن خوشم نمی آید و آن را منهدم می کنم. الآن هم تقریبا همین اتفاق افتاد ولی به خودم گفتم که هرچه که هست آن را برای شما پست می کنم تا از حال من بی خبر نباشید. دیشب حسن زنگ زد و گفت که در وسط اتوبان با یک دوچرخه پنجر گیر کرده است و خوشبختانه برخلاف معمول تلفن در دسترسم بود و توانستم پیغام او را بشنوم. فعلا او در حال پاس کردن واحدهای مهاجرتی در پیش همخانه قدیمی من است و من منتظر هستم که یک روز به من زنگ بزند و بگوید که بابا جان من اصلا امریکا را نخواستم تو را به خدا بیا و من را از دست این همخانه دیوانه ات نجات بده! ولی ظاهرا صبر و مقاومت او بیش از حد انتظار من است و دیشب هم با اینکه داشت پیاده و با یک دوچرخه پنچر در ناکجا آباد قدم می زد به نظر می رسید که هنوز بسیار سرحال و پر انرژی است. متاسفانه من زیاد نتوانستم در این چند روز به او سر بزنم ولی او تمام کارهای خودش را با دوچرخه انجام می دهد و حتی به بانک هم رفت و برای خودش حساب بانکی باز کرد. در دیسنی لند یک نفر کاریکاتور من را کشید که عکس آن را برای شما گذاشته ام. وقتی که آن پسر کاریکاتوریست من را دید خندید و احتمالا به خودش گفت که این قیافه اصل کارتون است و دیگر نیازی به بزرگنمایی ندارد!

امروز می خواهم کمی در مورد خرید نسیه در امریکا صحبت کنم چون ممکن است که بسیاری از شما عزیزان اطلاعات زیادی در مورد کردیت کارت و نحوه استفاده از آن نداشته باشید. اول از هر چیزی باید بگویم که خریدهای اعتباری چندین برابر آن چیزی که می تواند مفید باشد, می تواند هم مخرب و بدبخت کننده باشد. پس اگر به امریکا آمدیم و صاحب کردیت کارت شدیم همین طوری بختکی نباید از آن استفاده کنیم و بی گدار به آب بزنیم. سیستم اقتصادی امریکا مثل یک درشکه غول پیکری است که در کنار ما حرکت می کند و اگر از روی نا آگاهی و یا بازیگوشی حرکت اشتباهی را انجام دهیم که در جهت این سیستم عظیم نباشد در زیر چرخ آن درشکه له خواهیم شد. این سیستم اقتصادی طوری طراحی شده است که برای بقای خود نیاز به قربانیان زیادی دارد بنابراین بانک ها همیشه به دنبال افرادی هستند که قربانی شوند. اگر به لطف و مرحمت خدا و به یاری امام زمان به امریکا تشریف فرما شدید و حساب بانکی باز کردید توسط نامه های روزانه برای شما پیشنهادهای رنگارنگی می رسد که فقط تجربه می تواند خوب و یا بد بودن آن را مشخص کند. ممکن است یک روز به شما پیشنهاد دهند که تمام وسایل خانه را الآن بگیرید و بدون بهره دو سال دیگر پول آن را پرداخت کنید. در نگاه اول این پیشنهاد بسیار باشرمانه است و شما هرچه که آن را بالا و پایین کنید به این نتیجه می رسید که این یک موهبت الهی است که از طریق نامه به شما ارسال شده است.

بله دوستان. و شما که قهرمان اصلی این داستان هستید به همراه خانواده و با سلام و صلوات به فروشگاه مربوطه می روید و مثل شاهزادگان می نشینید و دستور خرید صادر می کنید. تا اینجای کار هیچ ایرادی ندارد و به نظر می رسد که همه چیز تحت کنترل و اراده ملکوتی شما است و شما خوشحال و خندان با دستی پر به خانه می روید و به یکدیگر می گویید که اگر الآن ایران بود از ما هزار تا وثیقه می خواستند و فلان قدر سود می گرفتند و آخر سر هم یک دهم این وسایل را به ما نمی دادند. ولی در امریکا ما با دست خالی به فروشگاه رفتیم و هر چیزی که دوست داشتیم خریدیم و دو سال دیگر هم پول آن را پرداخت می کنیم. پس در این حالت ایران بسیار بد و است و امریکا بسیار خوب است زیرا قهرمان این داستان بدون اینکه پولی پرداخت کند وسایل زیادی را خریده است و به این مناسبت هم هر زمانی که اسم رهبران امریکا را می شنود می گوید که دست آنها درد نکند ما که بجز خوبی چیزی از آنها ندیدیم. البته قهرمان داستان ما همین کار را برای چیزهای دیگر هم تکرار می کند ولی حالا ما فرض می کنیم که او فقط همین یک خرید را کرده است. ممکن است که پیش خودتان بگویید که خوب که چی؟ این که خیلی خوب است و ای کاش که ما هم چنین امکانی را در ایران داشتیم. من هم در پاسخ می گویم که البته که خوب است. بر منکرش لعنت ولی چند نکته ظریف در این قضیه وجود دارد که سعی می کنم آن را برای شما توضیح دهم.

 شما زمانی که می خواهید خرید نقدی کنید به میزان پولی که برای آن در نظر گرفته اید نگاه می کنید و سپس متناسب با آن بودجه تخصیص داده شده جنس مورد نظر خودتان را انتخاب می کنید. ممکن است که حتی بهترین و گران ترین جنس را انتخاب کنید و بخرید ولی آن چیزی که مهم است این است که شما در آن لحظه تاریخی شرایط خود را برای پرداخت کردن وجه می دانید و متناسب با آن خرید می کنید. ولی شما هیچ وقت نمی دانید که شرایط و وضعیت شما در دو سال آینده چگونه خواهد بود و ممکن است زمانی که گرفتاری های مالی زیادی دارید زمان پرداخت آن خرید ها سر برسد و شما توان پرداخت آن را نداشته باشید. در نتیجه با کوچک ترین دیرکرد در پرداخت بدهی, امتیاز کردیت شما به شدت پایین می آید و سود بانکی تمامی آن چیزهای عمده ای که خریده اید به یکباره بالا می رود. در نهایت در می یابید که سود سرشاری را بابت خریدهای خود پرداخت کرده اید بدون اینکه خودتان متوجه شوید. این نوع خرید کردن مثل قمار می ماند و فروشندگان با بررسی آمار و احتمالات و استفاده از علوم اجتماعی طوری برنامه ریزی می کنند که مثل کازینوها همیشه برنده نهایی باشند. متاسفانه ما در اینگونه خریدها چیزهایی را هم می گیریم که به آن نیاز ضروری نداریم و فقط چون مفت است آن را می خریم. اگرنه اگر ما از این امکانات بصورت بسیار محدود و کنترل شده برای خریدن لوازم بسیار ضروری خود استفاده کنیم و در اولین فرصت ممکن هم حسابمان را صاف کنیم هرگز پشیمان نخواهیم شد چون به هر حال ما در آن زمان به آن وسیله نیاز داشته ایم و آن را خریده ایم. 

اتفاقی که برای یک انسان در سیستم اقتصادی امریکا می افتد این است که آنها همیشه به بانک ها بدهکار هستند و برای اینکه بتوانند اقساط ماهیانه خودشان را پرداخت کنند باید بیشتر و بیشتر کار کنند. امریکاییان همیشه چند سال از خریدهای خود عقب هستند یعنی در حال حاضر کار می کنند که مثلا پول زندگی دو سال پیش خود را بپردازند و چون باید بدهی های گذشته خود را بپردازند دیگر توان خرید نقدی هم ندارند و مجبور هستند که دوباره نسیه خرید کنند تا اموراتشان بگذرد. این سیستم ممکن است که برای امریکایی ها جواب بدهد ولی ما به عنوان کسی که در کشوری مثل ایران زندگی کرده ایم به این سیستم عادت نداریم و اگر آلوده آن شویم خیلی زود قاطی می کنیم و ورشکسته می شویم. معمولا در آن زمان آدم بیشتر به یاد وطن می افتد و دیگر آن روزهای خوش اولیه که شادمان از این فروشگاه به آن فروشگاه می رفت را فراموش می کند و به باعثان و بانیان کشور امریکا لعنت می فرستد. سیستم قسطی اقتصادی امریکا اصلا برای ما ساخته نشده است چون ما طوری بار آمده ایم که اگر از کسی پول بگیریم آن فرد بسیار نیکوکار و بخشنده و عالی مقام است ولی اگر در زمان موعود پولش را طلب کند آدم مادی و بی ملاحظه و چشم تنگ و خسیسی خواهد بود و ما سعی می کنیم که با نمایش های مختلف از نوع هندی زمان پرداخت را به تاخیر بیاندازیم و یا یک موضوعی ایجاد کنیم که در پی آن بگوییم حالا که اینطور شد من اصلا پول را پرداخت نمی کنم.

بنابراین بهتر است که اگر دری به تخته خورد و سر از امریکا در آوردید از همان ابتدا مواظب استفاده کردن از کارت های اعتباری خود باشید که خدای نکرده دچار به هم پیچیدگی اوضاع مالی نشوید.

۳۳ نظر:

  1. خوش به حالت که به هر حال اون آخرش یه چیزی می نویسی! من معمولا آخرش میگم ولش کن بابا!:d

    پاسخحذف
  2. خیلی ممنون بابت این اطلاعات مفید.
    من عقیده دارم آدم اگه توی زندگی برای هر چیزی برنامه داشته باشه و اهل آینده نگری باشه ، چه ایران باشه چه آمریکا مواظب همه چیز هست و هیچ وقت کاری نمی کنه یا خریدی انجام نمی ده که بعد پشیمون بشه چون مسلمه که پشت همه این دست و دلبازی ها و تبلیغات رنگانگ و دل فریب ، سود سرشاری برای خودشون در نظر گرفتن که لازمه اش ضرر خریداره.

    پاسخحذف
  3. You look like Bill Maher!

    پاسخحذف
  4. جدید ترین اخبار مربوط به من (چه پر رو!!! )

    امسال یادم رفت تو لاتاری اسم بنویسم . حالا چی کار کنم؟

    پاسخحذف
  5. دمت گرم که بازم برامون می نویسی

    پاسخحذف
  6. اه نگاه داشتم اول می شدم ولی هشتم شدم . یکم زودتر می رسیدم اول شده بودم.

    پاسخحذف
  7. سلام
    خیلی جالب می نویسی ها سال پیش اون کاریکاتوریست به منم خندید . اااا تو چرا می خندی حتما قیافه منو مجسم می کنی . بهرحال منم با نظر تو در مورد این دام بانکها موافقم .
    مخلصم
    وحید

    پاسخحذف
  8. واقعا درسته و ممنون ز اینکه تجربیاتتو در اختیار ما میذاری آرش عزیز.
    در مورد اخلاق ما ایرانی ها که هر کی بهمون پول بده خوبه و اگه پولشو بخواد بده واقعا موافقم!!!!!

    پاسخحذف
  9. مرسی..مفید بود..فکر نمی کردم سیستم مالی این طوری باشه

    پاسخحذف
  10. خوب موندی ها! زن نگیر.

    پاسخحذف
  11. چکارش داری بابا بذار زن بگیره. میتونی حالا نون ما رو آجر کنی؟

    پاسخحذف
  12. بهتره بجای اینکه بگیم سیستم اقتصادی امریکا طوری طراحی شده که یه عده نا بود بشوند بگوییم که این سیستم ضعیف ها را حذف می کند تا فقط قوی ها بمانند ودر نتیجه اقتصادی قوی ما حصل آن شود .
    موضوع ساده است یک الگو برداری از تئوری داروین.

    پاسخحذف
  13. ممنون از تجربه و اطلاعات خوبی که در اختیار ما گذاشتید
    یه چند تا فیلم هم بذار آرش جان

    پاسخحذف
  14. سلام من یادمه که اولین بار کردیت کارت گرفتم و اولین استیتمنت که اومد 600 دلار بود که همش از سوپرمارکت غذا خریده بودم ... داشتم از ترس می مردم که حالا چکار کنم !!!!

    پاسخحذف
  15. بیچاره چارلز داروین!!

    پاسخحذف
  16. سلام
    آرش خان به چشم برادري خوب سفيد و ترگل مرگلي ، ماشااله.
    گفتم ماشااله ياد اين جك افتادم كه فلاني داشت بچشو مي‌نداخت بالا و مي‌گفت كره‌خري ماشااله كي خر مي‌شي ايشااله.
    راستي بچگيهات كدوم محله بودي.
    جمعي از اهالي قزوين

    پاسخحذف
  17. به ناشناس بالائی

    فکر نمی کنم شما از اهالی قزوین باشید. هم میهنان عزیز قزوینی ما مردمانی با سلیقه اند.

    پاسخحذف
  18. هرچند که من نمی خوام به آمریکا مهاجرت کنم ولی اطلاعات جالب و مفیدی درباره آمریکا بود.
    ممنون
    ارژنگ

    پاسخحذف
  19. اين ناشناسان ساده دل بالا رو ببين كه فكر مي كنن اون كسي كه در عكس نشسته و داره كاريكاتورش كشيده ميشه خود آرشه!

    ساده دلان خوش خيال! آرش در اون عكس در پشت دوربينه و داره از يكي ديگه عكس مي گيره! شماها فكر مي كنين اگه اون بي نوا خود آرش بود، فقط چشمهاي خودشو تيره مي كرد و به كاريكاتورش كه به وضوح ديده ميشه دست نميزد؟!

    پاسخحذف
  20. کلاس فرانسه می خواین؟
    من (وحیدپور،کارشناس ارشد زبان فرانسه) به همراه همسرم داریم دور جدیدی از کلاس های آموزش از راه دورمون رو برگزار می کنیم.
    باید بگم که این کلاس ها همون کیفیت کلاسهای حضوری رو داره با این تفاوت که ارزان تر و راحت تره.چون نیازی به رفت و آمد نداره.
    در طول دوره آموزشی هم هر جلسه فایلهای مورد نیاز از قبیل جزوه،آهنگ و... براتون به طور رایگان ارسال میشه.
    اگر هم کتاب ندارید میتونید نسخه پی دی اف اون رو از ما به طور رایگان دریافت کنید.
    در غیر اینصورت اگر مایل بودید میتونید بسته ی آموزشی کاملی از نرم افزارها و فایل های آموزشی رو از ما دریافت کنید. ( این بسته قسمتی از منابع آموزشی هستش که تو سال های دانشجوییم جمع آوری کردم)
    نرم افزار:ورد و ویندوز فرانسوی+دیکشنری+ مجموعه رمان+نرم افزار لایتنر+...
    فیلم: بل و سباستین،املی،پونت و...
    پک ترانه+ کلیپ

    09372136127 وحیدپور
    http://lafrance.blogfa.com/

    پاسخحذف
  21. خوب بخش کامنت ها هم که داره پیام های بازرگانی پخش می شه و زبان فرانسه تبلیغ میکنن.
    منم تبلیغ میکنم : قهوه تلخ تمامی قسمت ها 10000 تومان. تضمینی با نصب در محل و 3 سال گارانتی

    پاسخحذف
  22. قلم خیلی زیبا و شیوایی داری
    از نوشتن شما معلوم هست که کمی پرحرف باشی
    شاید هم پر حرف نباشی اما حرف زیادی برای گفتن داری
    تعجب می کنم که چطور این همه افکارت رو روزانه یا هفتگی توی بلاگت نشر می کنی
    واقعا" مدیریت زمان داری یا ....
    مطالبت یه شمای کلی از زندگی و فرهنگ روزمره امریکائی بدست می ده

    راستی من تو باغ نیستم
    این ناتاشا گادوین کیه؟
    خبر خوب این که من اصلا" طالب سفر به اونجا نیستم اما
    ای کاش من هم یک امریکائی بودم
    یه جائی تو مونتانا
    جائی که هیچکس پیدام نکنه
    Whatever

    پاسخحذف
  23. دقیقا همینه که میگی و خیلی ممنون از توضیحاتت...

    پاسخحذف
  24. حرفات درسته ولی قدیمیها هم میگند تا بدهکار نباشی پیشرفت نمیکنی .و معمولا هم درسته چون خیلی سخته که آدم پولاشو بتونه پس انداز کنه تا چیزی رو که یخواد بخره. و میگند : اول چاه رو بکن بعد منارو بدزد . یعنی اگر ما برای پولامون چاه کنده باشیم ولخرجی نمیکنیم و میدونیم چیکار باید بکنیم . و این هم درسته ما تو ایران برای یک وام هزارتا کار باید بکنیم تا شاید وام بگیریم .ولی با این سیستم آمریکا ادمایی که از ایران میرند به قول معروف ممکنه از حول حلیم توی دیگ بیفتند .

    پاسخحذف
  25. آن یکی شیر است اندر بادیه / وان یکی شیر است اندر بادیه
    آن یکی شیر است کادم میخورد / وان یکی شیر است کادم میخورد

    پاسخحذف
  26. سلام،
    کمی هم در باره ی مسکن در آمریکا بنویسین. اینکه روشهای صاحب خانه شدن در آمریکا چی هاست، برای هر قشری از جامعه چه مسکنی وجود داره؟ ایا اونجا هم مثل ایران باید n سال جوون بکنی تا خونه بخری؟ خود ادم می تونه خونه بسازه یا اکثرا" شرکتی و پیش ساخته هستن.

    کلا" در مقایسه با خونه ای ایرانی خونه های اونجا چه مزایا و معایبی دارن؟
    .
    .
    .

    فکر کنم سوژه خوبی برای نوشتم باشه. ما منتظریم!!!

    قلمتون درست.

    پاسخحذف
  27. ارش کجاییییییییییییییییی ؟

    پاسخحذف
  28. سلام
    يه وام مسكن با سود 17 درصد گرفته ام به مبلغ هفده ميليون تومان طي دوازده سال بايستي سي و شش ميليون برگردونم بيش از دو برابر.تو امريكا هم اينجوريه؟!
    -آينه-

    پاسخحذف
  29. http://bank-maskan.ir

    دوستان برای پی بردن به صحت و سقم ادعای ناشناس قبلی می توانند به سایت رسمی بانک مسکن ایران که آدرسش را در ابتدای این کامنت ذکر کرده ام مراجعه فرمایند. فقط به طور خلاصه عرض می کنم نرخ سود وام 18 میلیون تومانی 12 ساله " یازده " درصد می باشد. احتمالا اطلاعات ایشان یک مقدار زیادی قدیمی است !!!!!!!!

    پاسخحذف
  30. ممنون از این پست. لطفا در رابطه با سیستم اقتصادی آمریکا و نحوه کارکردش در زندگی مردم بیشتر بنویسید.

    پاسخحذف
  31. گفتم یک کامنتی بذارم بدونی من که از اولین پست این بلاگ خوانندت بودم، هنوز هم نوشته هات رو می خونم. این نوشته هم از دید قشنگی مطرح شده بود و به زبان ساده قضیه رو فهموندی. ایول!

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.