۱۳۸۹ مرداد ۲۰, چهارشنبه

چقدر نسبت به احساسات خود صادق هستیم؟

دیشب تازه برنامه نود را دانلود کرده بودم و آن را با پروژکتور بر روی دیوار انداخته بودم که با خیال راحت آن را نگاه کنم که ناگهان برق ها رفت. چند دقیقه در رختخواب ماندم و کمی هم گیتار زدم تا بلکه برق بیاید ولی نیامد. گرسنه ام شده بود و چیزی در خانه نداشتم. همخانه ام هم رفته بود خانه دوست پسرش و من تنها بودم برای همین از خانه بیرون رفتم تا در یک رستوران غذا بخورم ولی متوجه شدم که برق تمام شهر رفته است و هیچ مغازه ای نمی توانست چیزی بفروشد. بالاخره دست از پا درازتر به خانه برگشتم و در تاریکی توانستم کمی آت و آشغال پیدا کنم و بخورم. سپس با دلخوری و بد و بیراه گفتن و غر زدن به امریکا به رختخواب رفتم و خوابیدم. ساعت دو نصف شب برق آمد و من با صدای کامپیوتر و بوق ساعت و پروژکتور و نور چراغ از خواب پریدم و بعد از اینکه همه چیز را خاموش کردم دوباره خوابیدم. همان روز در زمانی که داشتم برنامه نود را دانلود می کردم به فکر خریدن دوش برای خانه جدید بودم تا بتوانم یکی از اطاق های آن را با حمام اجاره دهم. یک دوش دیپلماتیک پیدا کردم که قیمت آن حدود هزار و دویست دلار است ولی محو کمالات آن شدم و به احتمال زیاد آن را خواهم خرید. ظاهر این دوش بسیار دیپلماتیک است و منافذ مختلفی برای ماساژ بدن دارد و حرارت و عملکرد آن هم توسط یک پنل کامپیوتری کنترل می شود. این دوش رادیو دارد و شما حتی می توانید تلفن خانه تان را هم به آن وصل کنید که اگر کسی زنگ زد با او صحبت کنید. یادش به خیر زمانی که بچه بودم حمام ما حتی دوش هم نداشت و ما بر روی یک چهارپایه چوبی می نشستیم و با کاسه آب را که در لگن ریخته بودیم بر روی سرمان می ریختیم. (عکس آن را برای شما هم گذاشتم)

امروز که آمدم سر کار پس از اینکه ایمیل های کاری را جواب دادم دیدم که انبوهی از نظرات شما هم آمده است که باید آنها را بخوانم. در مجموع بسیار خوب و آموزنده بود و هر کسی به سبک و سیاق خود نظرش را نوشته بود. به نظر من ما باید در مورد تمام مسائل صحبت کنیم و آن را بشکافیم. بسیاری از تعاریف از زمان بچگی در ذهن ما قرار داده شده است که ما هیچ وقت شانس آن را نداشته ایم که در مورد آن بحث و بررسی کنیم. متاسفانه بسیاری از این مباحث در ورای خط قرمز مذهبی و اجتماعی جامعه قرار گرفته اند و ما همیشه ترسیده ایم که آنها را بیان کنیم. برای همین ناخودآگاه ما در مقابل آن مقاومت نشان می دهد و ذهن ما را به سمت خشونت می کشاند. علاوه بر خطوط قرمز اجتماعی ما خطوط قرمزی هم برای خود داریم که در ارتباط با غرایز فطری بشر و حتی گونه های دیگر حیات است. به عنوان مثال احساس مادر و فرزندی در خطوط قرمز ما قرار دارد و حتی اگر فکر کنیم که کسی می خواهد به فرزند ما گزندی برساند ساختار فکری ما بر اساس یک فرآیند دفاعی به سمت خشونت کشیده خواهد شد. ممکن است ما دلایل مختلف مذهبی, اجتماعی, ملی  و سیاسی را هم برای آن تعریف کنیم و آن بپیچانیم و یا آن را مقدس کنیم ولی واقعیت این است که دلیل اصلی آن غریزه است همانگونه که ملخ و قورباغه هم نسبت به فرزند خودش و در حد تواناییهای فیزیکی و مغزی موجودش چنین واکنشی را نشان می دهد. پس بهتر است که با خودمان صادق باشیم و بگوییم که غریزه به من حکم  می کند که من فرزند خود را دوست داشته باشم حتی اگر زشت ترین و بی اخلاق ترین انسان روی کره زمین باشد.

دوست داشتن وطن و نژاد هم یک مسئله غریزی و احساسی است و همان طور که یکی از دوستان کامنت نویس به خوبی شرح داد فرآیندهای ژنتیکی و غریزی در آن دخالت دارند. پس اگر من زادگاه خودم را دوست دارم به این معنی نیست که من آدم خوبی هستم یا اینکه اندیشه ام بسیار صحیح و زیبا است و یا اینکه روشن فکر هستم. این یک غریزه است که حتی در گربه هم وجود دارد و هر کجایی که او را ببرید و ول کنید به خانه خودش بر می گردد. هیچ ربطی هم به خوبی و یا بدی زادگاه ندارد. ولی فراموش نکنید که ما در کنار این احساس غریزی نسبت به زادگاه خود غرایز دیگری هم داریم. ما به طور غریزی قوم و قبیله و نژاد خودمان را بیشتر دوست داریم. ما به طور غریزی از قدرت خوشمان می آید. ما به طور غریزی خوشمان می آید که دیگران از ما تعریف کنند و ما را مهم جلوه دهند. حیوانات هم دارای این غرایز هستند و سعی می کنند تا جایی که می توانند قلمروی خودشان را حفظ کنند و یا آن را گسترش دهند. آنها دوست دارند قوی باشند و دیگران از آنها پیروی کنند. کسی منکر این غرایز نیست و کسی هم نمی تواند آنها را انکار کند ولی در انسان چیز دیگری هم در کنار غرایز وجود دارد به نام عقل و منطق و گهگاهی شعور که کمی انسان را از حیوانات متمایز می کند. این چیزهای غریبی که نام بردم به من این امکان را می دهد که گهگاهی غرایز خودم را کنترل کرده و یا آنها را مطابق با اصول متمدن بشری جهت دهی کنم. پس اگر من انسان قوی هیکلی هستم با اینکه به طور غریزی از اعمال زور و ترساندن دیگران لذت می برم ولی هرگز این کار را نمی کنم و سعی می کنم غریزه برتر بودن خودم را در جهتی به کار بگیرم که با عقل و تمدن بشری سازگار باشد. بنابراین مثلا من در مسابقه مردان آهنین شرکت می کنم و این حس غریزی خودم را در آنجا سیراب می کنم.

عزیزان من, دوست داشتن وطن نیز یک غریزه است. در زمانی که وزنه بردار ما مدال طلا می گیرد, هنگام پخش سرود و بالا رفتن پرچم ایران, اشک در چشمانم جمع می شود و بغض گلویم را فشار می دهد و احساس غرور و شادی می کنم. در حالی که نه آن آقای وزنه بردار را قبول دارم. نه آن پرچم را که فقط مخصوص یک مذهب خاص است قبول دارم و نه آهنگ و شعر مسخره سرود ملی خودمان را. ولی با خودم صادق هستم و می دانم که این یک احساس غریزی است که من نسبت به هرچیزی که به گذشته و زادگاه من بر می گردد دارم. بازی مسخره تیم فوتبال ایران را نگاه می کنم و حرص می خورم ولی نمی توانم طرفدار آن نباشم چون این یک احساس غریزی است و مثل احساس یک مادر نسبت به فرزند خودش است. ولی چون در کنار این غریزه, منطق و عقل هم وجود دارد من می پذیرم که بر خلاف میل ذاتی من تیم فوتبال ایران شایستگی اول شدن در جام جهانی را ندارد و اگر مثلا برای این مسئله رای گیری کنند من بر علیه تیم ملی ایران رای خواهم داد زیرا غریزه و احساسات نمی تواند عقل من را به کل از پیش روی بردارد. حالا بیایید کمی ریزتر به قضیه میهن پرستی خود نگاه کنیم و آن را از زوایای مختلف بررسی کنیم و سعی کنیم که با خودمان روراست و صمیمی باشیم. فرض کنیم که از فردا دولت عراق و افغانستان تصمیم بگیرند که به ایران ملحق شوند. کشور آذربایجان و ترکیه و پاکستان هم به ایران بپیوندند یا بقول برخی از دوستان وطن پرست توسط ایران بازپس گرفته شوند. محل و آب و خاک که همان خواهد بود و تغییر نمی کند. مردم هم که عوض نمی شوند و مثلا مردم بغداد همانی خواهند بود که همیشه در آنجا بوده اند. از نظر سیاسی و اقتصادی هم که اگر مردم بدبخت تر نشوند وضعیتشان بهتر نخواهد شد و همان سهام عدالت ما را مجبورند بین آنها هم تقسیم کنند! تازه سفرهای استانی دولت هم بیشتر خواهد شد و مصوبات معلق از سر و کول هم بالا خواهند رفت. ولی بر خلاف تمام چیزهای غیر معقول و بدبختی های مردم, غریزه ما احساس لذت و شادی را در ما بوجود خواهد آورد. زیرا کشور ما پهناور خواهد شد. زیرا ما ذاتا قدرت طلب و توسعه طلب هستیم و می خواهیم جهانگشایی کنیم و همه زیر نام ما زندگی کنند.

این همان طرز فکر هیتلر و اسکندر مقدونی و هزاران نفر انسان دیگری است که در طول تاریخ بشری, غرایز وحشی را سرلوحه عملکرد خود قرار داده اند و بدبختی و نکبت را برای مردم به ارمغان آوردند. آیا من وطن پرست هستم؟ آیا من عاشق آب و خاک و مردم ایران هستم؟ پس اگر این طور است چرا خرمشهر تبدیل به یک شیره کش خانه شده است؟ چرا بیکاری و فساد و فقر در آن موج می زند و مردم از کوچکترین امکانات و حتی آب نوشیدنی سالم بی بهره هستند؟ اگر من می گویم عاشق خرمشهر هستم پس احتمالا معنی عشق را نمی دانم و یا اینکه دارم به خودم دروغ می گویم. کدام یک از ما حاضر می شد که مثلا خرمشهر جزو عراق می بود ولی مردم آن در آسایش و رفاه زندگی می کردند؟ نه خیر. ما حاضریم که مردم خرمشهر تلف و نفله شوند و صدها نفر دیگر هم بمیرند که قلمروی ما کم نشود. یعنی ما جان و مال انسانها را فدای غریزه خودمان می کنیم. چه کسی از ما حاضر است که پولهای حاصل از نفت و گاز خوزستان خرج مردم آنجا شود و به رفاه مالکان اصلی آن کمک کند؟ زبان کسی که بگوید خوزستان ایالتی مستقل شود بریده باد چون ما حاضریم که همه آنها درون ضایعات پتروشیمی وول بخورند و حتی زمین های کشاورزی و منابع طبیعی  آنها هم نابود شود و برای زندگی به گدایی بیفتند ولی از قلمروی ما چیزی کم نشود و ما احساس غرور و لذت و شادی کنیم که به به چه کشور پهناوری داریم. مردم آذربایجان غلط می کنند که می خواهند به زبان ترکی صحبت کنند و درس بخوانند اگر آنها مستقل شوند و دولت آذری خودشان را داشته باشند دیگر کسی برای بدبختی های خودش مجبور نمی شود به تهران بیاید که من او را مسخره کنم و به او بگویم ترک خر.

من نه می گویم که مرز ها برچیده شود و نه می گویم که مرزها زیاد شود. من فقط می گویم که کمی در مورد کلمات کلیشه ای که به کار می بریم بیشتر فکر کنیم. اگر من عاشق وطن هستم و یا میهن پرست هستم پس در امریکا چکار می کنم؟ مگر می شود من عاشق چیزی باشم ولی از آن دور شوم؟ اگر من عاشق آب و خاک ایران هستم برای چه در روز سیزده بدر به طبیعت می روم آن را به گند می کشم؟ اگر من عاشق ایران هستم برای چه پساب کارخانه خودم را به رودخانه می ریزم که تمام منابع زیستی آن را نابود کنم؟ اگر من عاشق ایران هستم برای چه درختان آن را قطع می کنم که آن را به یک کویر خشک و خالی تبدیل کنم؟ اگر دل من برای وطن می تپد برای چه دریاچه ارومیه دارد خشک می شود؟ چرا راههای ورودی آب را به آن بسته ام که شیره آن را تا انتها بکشم و تفاله آن را بجا بگذارم؟ اگر عاشق تاریخ ایران هستم چرا بر در و دیوار خرابه های آن یادگاری می نویسم؟ کی بود کی بود من نبودم؟ بغل دستی بود؟ تقصیر آستینم بود؟ اگر عاشق ایران هستم به خاطر آب و برق مجانی راه می افتم به خیابان و گلوی خودم را پاره می کنم تا در یک حرکت جینگوله آن را به صد سال عقب تر پرت کنم؟ کدام یک از ما واقعا ایران را دوست داریم و عاشق آن هستیم؟ فکر نمی کنید که نسبت به احساسات و غرایز خودمان یک مقداری غلو و خیال پردازی می کنیم؟  حالا اگر من نوعی راست و حسینی بیایم و بگویم که من عاشق وطن نیستم و وطن پرست نیستم صدها نفر به من می گویند که تو وطن فروش اجنبی هستی! آخر عزیز من عشق و عاشقی و پرستیدن تعریف خاص خودش را دارد و نمی شود آن را هری همه جا به کار برد. من خیلی بخواهم دست بالا بگیرم می توانم بگویم که شهر خودم را دوست دارم. آن هم دلیل خاصی ندارد و فقط بخاطر غریزه و بس. هر  کسی هم که ایرانی باشد و یا فارسی صحبت کند یک مقداری در دلم نسبت به او مهر بیشتری نسبت به بقیه دارم. ولی چون نمی خواهم نژاد پرست باشم سعی می کنم که به این احساس غریزی خودم چندان بها ندهم.

من برای جان انسانها و رفاه و آسایش آنها ارزش بیشتری قائل هستم تا غرور ملی خودم. بنابراین اگر از من سوال کنند می گویم که هر اتفاقی که به رضایت بیشتر مردم ختم شود برای من مطلوب تر است حتی اگر در جهت غریزه ناسیونالیستی من نباشد. بر اساس همین اندیشه نیز من هر کسی که بتواند از ایران خارج شود را تشویق می کنم تا بلکه بتواند به زندگی بهتری دست یابد. آقای کوروش کبیر بسیار فرد خوبی بود و دستش هم درد نکند که لااقل در تاریخ مملکت ما یک نقطه روشن به جای گذاشت ولی آیا وجود یک آدم خوب در چندین هزار سال آمار خیلی خوبی است؟ نه خدا وکیلی شما بگویید. تعداد حاکمان خوب کشورمان از زمان شکل گیری تمدن را تقسیم بر تعداد حاکمان بد کنید تا ببینیم که آیا عددی بدست می آید که قابل افتخار باشد یا خیر. البته آمار دیگر کشورها هم تقریبا همین است ولی می خواهم بگویم که ما ایرانی ها نژاد برتری نسبت به بقیه نژادها نیستیم. در ضمن آقای کورش خان کبیر نه قیافه اش شبیه ما بوده است نه حرف زدنش و نه نژادش. گذشت زمان در چند هزار سال خیلی از چیزها را تغییر داده است و ایرانی های امروز نیز مثل بقیه نژادهای بشری دستخوش تغییرات بسیار زیادی در طول این زمان شده اند. پس من خیلی راحت اول به خودم و بعد به دیگران و با صدای بلند می گویم که من وطن پرست نیستم و من عاشق ایران نیستم.

یک نکته کوچک دیگر هم که می خواستم اشاره کنم این است که تاریخ کشور امریکا به قدمت تاریخ کل بشریت است. هم سرخپوستان امریکا چندین هزار سال قدمت دارند و هم کسانی که از گوشه و کنار کره زمین به آنجا مهاجرت کرده اند قدمتی به درازای کشور خودشان دارند. کسی دویست سال پیش در امریکا از زیر بوته به عمل نیامده است. نکته دیگر هم این است که من اصولا با جنگ و دشمنی میانه ای ندارم و اگر مثلا بین یک کشوری با ایران جنگ شود به نفع هیچکدام از طرفین حاضر نیستم اصول انسانی خودم را زیر پا بگذارم و اسلحه به دست بگیرم و کسی را بکشم. البته مطمئن هستم که بسیاری از دوستانی که الآن خود را در صف اول جبهه دفاع از وطن تجسم می کنند هم در آن زمان در ویلای خود و کنار ساحل لم داده اند و همچنان شعار می دهند. من بهترین دوستان خودم را در جنگ و به خاطر هیچ و پوچ از دست دادم . فقط خیلی خوشحالم که آنها وضعیت امروز خرمشهر و مناطق به اصطلاح آزاد شده را نمی بینند. بهرحال از همه شما دوستان عزیزم سپاسگزارم که همچنان به وبلاگ من عنایت دارید و آن را می خوانید.

۱۱۰ نظر:

  1. طبق معمول عالی بود تعاریف بسیار جالبی از صادق بودن با اون قلم زیبات نوشتی

    پاسخحذف
  2. ای ول خوشم اومد

    پاسخحذف
  3. آره واقعا راست میگی
    الان خودم در آبادان زندگی میکنم.
    همین پالایشگاه چقدر درامد واسه کشور داره.
    ولی دریغ از یک قرون که خرج این شهر بشه.شهر یه جوریه که انگار 5-6 سال پیش جنگ تموم شده.اگر بخوام همه چی رو بنویسم که این پست تمومی نداره.
    بازم ممنون که حداقل میبینم یه نفر وضع این منطقه براش مهمه.

    پاسخحذف
  4. سلام ...تو این دو تا پست اخر حرفایی رو زدی که من همشونو قبول دارم اما تا حالا جرئت نکرده بودم حتی توی خلوت خودمم دربارش حرف بزنم

    پاسخحذف
  5. آدم در مورد اين چيزها كه فكر ميكنه داغ ميكنه حسابي آخرش هم بي نتيجه هستش. در يك كلام ر.ي.د.ن تو اين مملكت و رفت پي كارش. زندگي ات رو بكن داداش و از آنها برايمان بنويس.

    پاسخحذف
  6. پس جبهم بودی بلا رو نکرده بودی .
    می گم برو سایت www.u313.com رو ببین وببین ما به چه چیزایی فکر می کنیم اینا به چی (منظورم آقایون تند رو). فقط دنبال اینن که دین رو ملعبه کنن. راستی مگه تو امریکا برقم می ره. مگه نیروگاه ندارن. اگه یادم باشه این دفعه دومی که می گی برق رفته .
    ali karimi

    پاسخحذف
  7. پس جبهم بودی بلا رو نکرده بودی .
    می گم برو سایت www.u313.com رو ببین وببین ما به چه چیزایی فکر می کنیم اینا به چی (منظورم آقایون تند رو). فقط دنبال اینن که دین رو ملعبه کنن. راستی مگه تو امریکا برقم می ره. مگه نیروگاه ندارن. اگه یادم باشه این دفعه دومی که می گی برق رفته .
    ali karimi

    پاسخحذف
  8. آقا جان، شما که تو عالم هپروت زندگی نمیکنی!
    شما میدانی که ایران در دست یک عده خاءن قدرت پرست هست
    و ملت از تربیت و فرهنگ درست دور افتاده اند، آیا من و شما باید بیاییم حرفهای
    پست قبلی رو بزنیم!
    تعداد حاکمان خوب ما کم بوده ، بله چون کشور بدست ❊ مار خوار اهرمن چهرگان از شرم بی بهرگان افتاد ❊ و بعد مغولان کشتند و بردند و سوزاندند و
    تا آمدن سلسله پهلوی همواره ترکان شرق آسیا، خونخوار و جنگی بر ایران حاکم بودند.
    من ایرانی کی امکان این را داشتم که حاکم مطلوب را انتخاب کنم.  
    پس حال که چننین نشده. وطن بد و وطن دوستی پلید!

    آمریکا یک کشور ۲۵۰ ساله است و سرخپوستها کشوری را تشکیل نداده بودند و تاریخ مدون و نبشته شده ۲۵۰۰ ساله نداشتند و تمدن و فرهنک پر
    ساخت و سازی نداشته اند.
    مردمی هم که به آمریکا مهاجرت کرده اند، تاریخشان مربوط به کشورهای میشود که از آنجا میآ یند و نه به آمریکا.

    در ضمن بم را نگاه کنید. آیا بم ساخته شد و مردم بیچاره ان در رفاه زندگی میکنند. تمام دنیا به زلزله بم کمک کرد. پس مشکل وطن ما از خاءن هایی است که به ایران و ایرانی خیانت میکنند و نه میهمن ما.

    اگر این خائها رفتند و ما دموکراتیک و منشور حقوق بشر را حاکم کردیم این میهن را در عرض ۱۰ ده سال به افتخار و سربلندی میرسانیم. ما ایرانی ها
    میتوانیم.

    پاسخحذف
  9. سلام آرش جان

    من یه نظر نوشتم واسه پست قبلیت که پست امروزت نشون میده به اون توجه نکردی، من معتقدم که وجود تلورانس در یک جامعه، به معنی‌ عدم وجود ناسیونالیسم نیست لزوماً. همینطور که تو به عنوان یه ایرانی‌ در جامعه آمریکا پذیرفته میشی‌ ولی‌ علاقت به اون جامعه باعث می‌شه که ازش تو پست امروزت دفاع کنی‌، و تاریخشو به قدمت بشریت تعریف کنی‌. ولی‌ دوست من، همونقدر که بزرگی‌ کورش به دلال‌های بازار تهران یا بسیجی‌‌های کتک زن،صرف هموطن بودن ربطی‌ نداره، قدمت سرخپوستان یا سرزمین مادری مهاجران هم ربطی‌ به اونکه امروز در اونجا می‌گذره نداره. نباید از ناسیونالیسم برای ایران بدمون بیاد ولی‌ با یه اسم دیگه در دامش بیفتیم.

    اون چیزی که الان در جوامع پیشرفته غربی باعث می‌شه در کنار وطن پرستی‌، دین پرستی‌ و سایر اعتقادات و پرستش‌ها تلرنت بشه و آدمها با پیشینه متفاوت در کنار هم به صلح زندگی‌ کنن و این چیز خیلی‌ خوبیه که باید تو ایران هم ازش درس بگیریم. هر چند اونجا هم با لهجه‌ها و رفتار‌های گروههای مختلف اجتماعی شوخی‌ می‌شه و حتا تو فیلمها هم به این تفاوتها به طنز یا به جد اشاره می‌شه.

    پاسخحذف
  10. جناب آرش
    مطالب این پستت آنچنان وقیحانه است که حتی جواب دادن به آن نیز مایه شرم است. منطقش آنقدر سست است که نیازی به پاسخ ندارد. من نمی دانم کامنت گذاران پیش از من که تاییدت کرده اند از همفکران خوشبختانه بسیار بسیار ... معدودت هستند یا افرادی هستند که پشتیبانان اصلی این وبلاگ هستند و از مهاجرت سود می برند. البته شاید هم اساسا وجود خارجی نداشته باشند! اما باید بگویم خوشبختانه تو این بار آنقدر تند رفته ای که ... ( لزومی ندارد که بیش از این ادامه بدهم )

    پاسخحذف
  11. بله دوست بسیار عزیز من. نوشته من وقیحانه است ولی متاسفانه دور از واقعیت نیست. پازلی را که جور نمی شود باید تکه تکه کرد و دوباره از نو ساخت. ولی بدان که قصد آزار و یا ناراحت کردن شما و دیگر عزیزان را ندارم و فقط می خواهم که در این باره بحث و تبادل نظر شود. شما هم به بنده منت نهید و نظر خودتان را بنویسید.

    پاسخحذف
  12. آرش دمت گرم. خیلی باحال بود. راستی این عکس آخری که گذاشتی خیلی معرکه است. اولش فکر کردم که یک نقاشی معمولی و در همه ولی بعد بزرگش کردم دیدم تو هرگوشه اش یک عالمه نقاشی داره. چند تا نقاشی دیپلماتیک هم توش داره!!! اینا رو از کجا پیدا می کنی؟

    پاسخحذف
  13. آفرین بر تو باد.
    وقتی می خواندم به این فکر کردم که چقدر شبیه من فکر می کنی.

    پاسخحذف
  14. سلام ارش جان /
    شنیدی میگن ادمها شایسته اونی هستن که براشون حکومت میکنه ؟؟؟؟من میگم ادمها شایسته اونی هستن که دارن زندگی میکنن و اتفاقات زندگی 90 درصد در نتیجه اعمالشون هست /
    اگر مردم خوزستان اینقدر مشکل دارن چرا هیچ کسی صداش بلند نمیشه ؟؟؟اینجور که تو بیان کردی و بقیه به به و چه چه یعنی 99 درصد مردم کشور تو فقر و بدبختی زندگی میکنن !پس چرا هیچ کدوم با هم متحد نمیشن و یه کاری برای خودشون نمیکنن ؟؟؟؟به جاش مواد مخدر مصرف میکنن که خوش به حال حکومت بشه ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!این مبارزه اشون هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟یعنی الان تو این موقعیت که همه ماهواره دارن و دسترسی به اطلاعات ازاد مثل اینترنت نمیدونن مواد مخدر بد است و باید برای خوب بودن زندگی کنن و پا تو تله حکومت نذارن ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
    تا حالا تو اداره کار کردی ؟؟؟؟تونستی برای یه موضوعی که به همه مربوط میشه 5 تا کارمند با خودت همراه کنی ؟؟؟؟همه میگن جنس بنجل از چین مییاد بعد همه تا میبینن ارزون تره تندی میخرن !!!!!!!!فکر میکنی مردم ما از هند که کالاهای انگلیسی تحریم کردن چی کم داره ؟؟؟؟؟؟یا مثلا پرسیدی ایا حاضر میشید خرمشهر مال کشور عراق بود و مردمش بهتر زندگی میکردن ؟!!!!!!!!!!!ایا خرمشهر فاکتوری برای بهتر زندگی کردن تو ایران کم داره ؟؟؟؟؟؟؟یعنی نفت نداره و یا ایران کشوریه با فاکتور های کم برای بهتر زندگی کردن ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!مگر نه اینکه حق گرفتنیه نه دادنی ؟؟؟؟؟اگر کشور ایران ویتنام بود یا جزیره کومور!!!!!!!!!اره من حاضر بودم خرمشهر مستعمره یه کشور پولدار باشه تا بهتر زندگی کنه /
    چرا راه دوری بریم بذار از همون امریکا برات مثال بیارم !امریکایی که به یه ایرانی و چینی وووووووویزا میده برای درس و کار ووووو همه هم به قول شما راحت و خوش و خرم !!!!!!!چرا سیاهپوستهای اونجا اکثرشون بدبختن ؟؟؟؟؟؟!!!!مگه اگر درس خو ن باشن دانشگاه اونجا بهشون بورسیه نمیده ؟؟؟؟مگه همین کاری که به شما دادن بهش نمیدن ؟؟اون که انگلیسی اشم از شمای ایرانی بهتره ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!مگر نه اینکه امریکا جایگاه فرصت هاست و خیلی مواظب ان مبادا تبعیض ایجاد بشه ووووووپس چرا اکثر ایرانی ها اونجا دارن سر همدیگه رو کلاه میذارن و سیاهپوستها دارن دزدی میکنن که خودت نوشتی تو محله ای که قرار بود خونه بخری حتی تو خواب هم امکان داشت بکشنت برای دو زار پول ؟؟!!!!!!!!

    پاسخحذف
  15. سلام ارش جان /
    شنیدی میگن ادمها شایسته اونی هستن که براشون حکومت میکنه ؟؟؟؟من میگم ادمها شایسته اونی هستن که دارن زندگی میکنن و اتفاقات زندگی 90 درصد در نتیجه اعمالشون هست /
    اگر مردم خوزستان اینقدر مشکل دارن چرا هیچ کسی صداش بلند نمیشه ؟؟؟اینجور که تو بیان کردی و بقیه به به و چه چه یعنی 99 درصد مردم کشور تو فقر و بدبختی زندگی میکنن !پس چرا هیچ کدوم با هم متحد نمیشن و یه کاری برای خودشون نمیکنن ؟؟؟؟به جاش مواد مخدر مصرف میکنن که خوش به حال حکومت بشه ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!این مبارزه اشون هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟یعنی الان تو این موقعیت که همه ماهواره دارن و دسترسی به اطلاعات ازاد مثل اینترنت نمیدونن مواد مخدر بد است و باید برای خوب بودن زندگی کنن و پا تو تله حکومت نذارن ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
    تا حالا تو اداره کار کردی ؟؟؟؟تونستی برای یه موضوعی که به همه مربوط میشه 5 تا کارمند با خودت همراه کنی ؟؟؟؟همه میگن جنس بنجل از چین مییاد بعد همه تا میبینن ارزون تره تندی میخرن !!!!!!!!فکر میکنی مردم ما از هند که کالاهای انگلیسی تحریم کردن چی کم داره ؟؟؟؟؟؟یا مثلا پرسیدی ایا حاضر میشید خرمشهر مال کشور عراق بود و مردمش بهتر زندگی میکردن ؟!!!!!!!!!!!ایا خرمشهر فاکتوری برای بهتر زندگی کردن تو ایران کم داره ؟؟؟؟؟؟؟یعنی نفت نداره و یا ایران کشوریه با فاکتور های کم برای بهتر زندگی کردن ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!مگر نه اینکه حق گرفتنیه نه دادنی ؟؟؟؟؟اگر کشور ایران ویتنام بود یا جزیره کومور!!!!!!!!!اره من حاضر بودم خرمشهر مستعمره یه کشور پولدار باشه تا بهتر زندگی کنه /
    چرا راه دوری بریم بذار از همون امریکا برات مثال بیارم !امریکایی که به یه ایرانی و چینی وووووووویزا میده برای درس و کار ووووو همه هم به قول شما راحت و خوش و خرم !!!!!!!چرا سیاهپوستهای اونجا اکثرشون بدبختن ؟؟؟؟؟؟!!!!مگه اگر درس خو ن باشن دانشگاه اونجا بهشون بورسیه نمیده ؟؟؟؟مگه همین کاری که به شما دادن بهش نمیدن ؟؟اون که انگلیسی اشم از شمای ایرانی بهتره ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!مگر نه اینکه امریکا جایگاه فرصت هاست و خیلی مواظب ان مبادا تبعیض ایجاد بشه ووووووپس چرا اکثر ایرانی ها اونجا دارن سر همدیگه رو کلاه میذارن و سیاهپوستها دارن دزدی میکنن که خودت نوشتی تو محله ای که قرار بود خونه بخری حتی تو خواب هم امکان داشت بکشنت برای دو زار پول ؟؟!!!!!!!!

    پاسخحذف
  16. ببینم کشور ما از زاپن چی کم داره که بعد از جنگ جهانی و بعد از ورشکستگی کامل الان یه قطب دنیاس ؟؟؟؟؟!!!یا المان وووووو؟؟؟؟؟؟؟؟مردمشون همه رفتن امریکا ؟؟؟؟یا ایستادگی کردن کار کردن و ساختن ؟؟یه مطلبی تو همین نوشته های ایرانی ها بود که نقل قول کرده بود که یه فردی از کره جنوبی گفته بوده (برای بورسیه از طرف دولتشون رفته بوده امریکا )بعد دیده بوده یکشنبه تعطیل هست بعد گفته بوده مگه چه خبره که تعطیل شده ؟؟؟بعد گفته ماها بعد از جنگ جهانی روزی 18 ساعت کار میکردیم بدون تعطیلی تا کره جنوبی الان این شده /ما ایرانی ها هیچ چی کمتر نداریم به جز ادمهای دلسوز !!!!!!که فکر کنم بزرگترین نداشتن هست /
    اینطور که تو کامنت ها متوجه شدم شما ایرانی نیستی و برای همین که دردت ایران نیست و اینطور که من تو مطالبت خواندم حتی ازدواجت بر اساس دروغ بوده !!!!!!!یعنی شمای ارش با این همه دبدبه و کبکبه و دم زدن از اصول انسانی وووووووبرای موندن تو ایران که قسم دروغ خوردی برای ازدواج که دروغ گفتی برای موندن در امریکا که حاضری دروغ بگی !!!!!!!!تو ایران که بودی طبق نوشته های خودت تک بودی و نابغه بودی و کتابهایی که خوندی ماها الان میخونیم (مثلا کتابی که شما تو 7سالگی خوندی ماها الان میخونیم !!!!!)و چند تا زبان بلد بودی !!!!!!تو درسهات دانشمند بودی و ال بودی و بل بودی ووواونوقت نمیتونستی مترجم بشی (والله خیلی ها بدون این نبوغ دارن پادشاهی میکنن )
    میگفتی برای گرفتن حقوقت کلی پاچه خواری میکردی و تو سربازی تو جای عالی بودی و تو مدرسه ایت الله ارش بودی ووووووپس برای زندگی بهتر حاضر بودی هر کاری بکنی (مثل ازدواجت و یا حتی دوست دختر هات )
    فکر نمیکنی مشکل ایران ادمهای شترگاو پلنگی مثل تو باشه !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کسایی که تو ایران همه کاری میکنن تا میرن امریکا گربه زاهد میشن ؟؟؟؟؟!!!!چند نفر از دخترهایی رو میخواهی برات مثال بیارم که الان تو اروپا و امریکا هستن و تو نوشته هاشون میگن اینجا چقدر زندگی خوبه و همه چی راحت هست و من خیلی راحت میرم سر کار وووو(یعنی میگن ایران همه درگیر مسایل لباس و ارایش ووووهستن )بعد وقتی عکس های ایران خودشون میبینی خودشون میخواستن برن سر کوچه نان بگیرن یه ساعت جلوی اینه بودن !!!!!!!!!!همین ها برای یه مهمانی حاضر بودن همه کاری باهاشون بشه ولی سر و وضعشون عالی باشه !!!!!!!!نمیشه که ماها تو ایران حاضر نباشیم یکم به خودمون سختی بدیم ولی اونجا تا دلت بخواد هر کار بکنیم تازه راضی ام باشیم که حقوقمون سر وقت هست ؟؟؟؟؟؟؟؟کدوم از ایرانی ها حاضرن درس بخونن و زبان بدونن و ووووبعد برن یه شهر دیگه زندگی کنن و 4 سال تو یه اتاق باشن و وووبعدم اگر تونستن یه خونه بخرن با قسط 30 ساله خدا رو هم شکر بگن !!!!!!!!!واقعا کدومها مون راضی میشیم تو ایران این کار بکنیم ؟؟؟؟؟؟
    همین کشور گشایی هایی که شاهان قدیم ایران کردن باعث شده هیچ کسی خودش ایرانی ندونه و همه بیان تو ایران بخورن و توالت برن ووووبعد برن برای بقیه جاها کار کنن /کاش ماها به اندازه ترکیه یا همین شیخ نشین ها ادم دلسوز داشتیم اونوقت شایسته این زندگی و حکومت و خریت نبودیم

    پاسخحذف
  17. آه،
    بگذارید این وطن بار دیگر وطن شود
    ــ سرزمینی که هنوز آن‌چه می‌بایست بشود نشده است
    و باید بشود! ــ
    سرزمینی که در آن هر انسانی آزاد باشد.
    سرزمینی که از آن ِ من است.
    ــ از آن ِ بینوایان، سرخپوستان، سیاهان، من،
    که این وطن را وطن کردند،
    که خون و عرق جبین‌شان، درد و ایمان‌شان،
    در ریخته‌گری‌های دست‌هاشان، و در زیر باران خیش‌هاشان
    بار دیگر باید رویای پُرتوان ما را بازگرداند.

    آری، هر ناسزایی را که به دل دارید نثار من کنید
    پولاد ِ آزادی زنگار ندارد.
    از آن کسان که زالووار به حیات مردم چسبیده‌اند
    آه، آری
    آشکارا می‌گویم،
    این وطن برای من هرگز وطن نبود،
    با وصف این سوگند یاد می‌کنم که وطن من، خواهد بود!
    رویای آن
    همچون بذری جاودانه
    در اعماق جان من نهفته است.

    ما مردم می‌باید
    سرزمین‌مان، معادن‌مان، گیاهان‌مان، رودخانه‌هامان،
    کوهستان‌ها و دشت‌های بی‌پایان‌مان را آزاد کنیم:

    و بار دیگر وطن را بسازیم!

    ( لنگستن هیوز - شاعری از آمریکا )

    :)

    پاسخحذف
  18. دوست گرامی معنای دولت ملت یا استایت نیشن بسیار بالاتر و عمیق تر از ان چیزی است که شما بیان میکنی بله در خوزستان مشکل هست در سایر جاها هم هست اما ما زمانیکه از حمیهن ملت بحث میکنیم به ماورای این مسائل باید بنگریم ایران جز کشورهای کهن جهان با فرهنگی جهان شمول است که در طول تاریخ بارها پیروز شده و شکست خورده و هر بار در شکست فرهنگ غالب را به نوعی در خود حل کرده و تاثیراتی هم پذیرفته اما به هر حال باقی مانده چرا؟ تا حالا از خودت پرسیدی چطور مثلا بعد از حمله اعراب تمتام نقاط انزمان از جنوب اسپانیا اندلس تا شمال افریقا کارتاژ تا مرکز بینالنهرین عرب شدند زبانشان را از دست دادند اما ما ماندیم؟ این همان مفهومی است که ساعتها باید در مورد ان تحقیق کنی تا بعه معنای وطن برسی انگاه میفهمی در فرهنگ کهن ایرانی عشقی بوده که در سختترین شرایط هم این میهن را با ظرفیتهای خود حفظ کرده همین زبان فارسی که زبان اول عرفان در جهان هست حفظ شده از جشنهای باستانی ما هنوز چیزی باقی مانده از زرتشتیسم به عنوان یک فلسفه عناصری باقی مانده دولتها میایند و میروند مثل همین حکومت که چقدر تلاش کرد نوروز را ریشه کن کند اما با مقاومت مردم شکست خورد حالا بعد از سه هزار سال یکی مثل شما پیدا شده که میگوید هر که در راه کشور کشته شد الکی مرد خوزساتن هم برو اذربایجان هم برود کردستان خدار شکر که شما از ایران رفتی وگرنه انچه که سه هزار سال سینه به سینه حفظ شده را باید به دریا میریختیم کلا به نظر بنده شما درک درستی از مفهومی میهن ملت نداری چون مطالعه ایی نداری مثلا چقدر با عرفان ایرانی اشنایی؟ چقدر با اثار فردوسی رودکی خاقانی اشنایی؟با فرهنگ ایرانی قبل از اسلام با شرایط ایران بعد از اسلام مطالعه قبل ازنوشتن دوای درد شما است به عنوان پیشنهاد دو قرن سکوت مرحوم زرین کوب را مطالعه کن شاید به درک جدیدی رسیدی

    پاسخحذف
  19. سلام
    ميتوني يه مطلب رفرنس دار در مورد مضرات روزه گرفتن بدي؟
    البته يه سرچ كردم ولي چيزي كه با ذكر منبع باشه پيدا نكردم

    پاسخحذف
  20. viva arash

    خيلي مخلصيم آرش جون. حرف دل من رو زدي. ولي مغز من نمي‌توانست اينقدر خوب اين حرفها رو بگه.
    مرسي‌ي‌ي‌ي‌ي‌ي. وبلاگت رو خيلي دوست دارم.
    (البته بايد بگم كه اين پست رو خيلي سريع خواندم و به سبك مشق نوشتن اول دبستان بعضي جاها دوخط يكي خواندم! ولي اين تناقضي با دوست داشتنش نداره. )

    پاسخحذف
  21. اسیدی باهات موافقم
    بعضی ها فکر می کنن که تنها تمدن روی زمین آن ها هستند و از دماغ فیل افتاده اند و تا کسی چیزی می گوید به قبایشان بر می خورد...

    خیلی سخت است اما به طرز واضحی راست گفتی، فقر و بد بختی در کردستان هم مثل آذربایجان و خوزستان بیداد می کند اما به قبای بعضی ها بر می خورد که حتی بشنوندش...
    دمت گرم آرش

    پاسخحذف
  22. مردم دست حکومت بد نیافتاده اند برادر مردم خودشان بد هستند که حکومتشان هم بد است .تصور کن اگر مردم خوب بودند چطور می شد که نمایندگان شورای شهر نمایندگان مجلس رییس جمبول و.... بد باشند مگر اینها از همین مردم نیستند . خودمان را نگاه کنیم ببینیم چه فرقی با خامنه ای و احمدی نزاد و... داریم دقیقا سایز کوچک انها هستیم شاید هم بدتر. اگر ملت درست باشند یقینا دولت درستی هم خواهند داشت به دولت نگاه نکن به ملت نگاه کن به خودت به بغل دستی ات به همسایه فامیل و..... هر کس خودش را درست کند جامعه درست خواهد شد .

    پاسخحذف
  23. من با امیرخان موافقم.

    پاسخحذف
  24. به نظر من این از ضعف ماست که فقط بلدیم به گذشته دور و درازمون افتخار می کنیم. اگه کورش کبیر الآن زنده بود و می دید که داریم از اسمش سوء استفاده می کنیم و دیگران رو بی اصالت می خونیم به ما چی می گفت؟ آرزو می کرد که هرگز به دنیا نیامده بود! واقعا بی جنبه و ضعیف هستیم.
    به کامنت بعدی هم توجه فرمایید.

    پاسخحذف
  25. اعتراض سفارت بریتانیا در تهران به سخنان رحیمی
    سفارت بریتانیا در تهران، روز سه شنبه اظهارات یک روز پیش محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران درباره بریتانیا را توهین آمیز خواند و به آن اعتراض کرد.

    آقای رحیمی روز دوشنبه ضمن انتقاد از دولتمردان بریتانیا گفته بود: "این کشور هیچ ندارد. نه آدم هایش آدم و نه مسئولانش مسئول هستند و حتی منابع زیرزمینی ندارد و یک مشت خرفت هستند که مافیا بر آنها حاکم است."

    سفارت بریتانیا با انتشار بیانیه ای سخنان آقای رحیمی را توهین به مردم بریتانیا و سایر ملل دانست و اعلام کرد: "سخن گفتن درباره اختلافات سیاسی بین کشورها امری کاملا طبیعی است. اما زمانی که یک مقام عالی رتبه سیاسی که نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود، سخنانی اهانت آمیز درباره یک ملت بیان می کند، تاثیر بد این اظهارات به شخص گوینده بازمی گردد."

    در ادامه این بیانیه آمده است: "بیان اینکه بریتانیایی ها آدم نیستند و خرفت خطاب کردن آنها مصداق نادیده انگاشتن کرامت انسانی و سخنی است پوچ و نامعقول. سهمی که بریتانیا در شکل گیری جهان مدرن داشته از اختراعات و نوآوری ها گرفته تا عرصه فرهنگ، ارزش و احترام به حقوق فردی به درستی و روشنی در تاریخ ثبت شده و مورد احترام جهانیان است."

    سفارت بریتانیا با صدور این بیانیه ابراز امیدواری کرده است که اگر در نقل و گزارش سخنان آقای رحیمی اشتباهی رخ داده، معاون اول رئیس جمهور به سرعت این مسئله را روشن کند.

    در پایان این بیانیه هم آمده است: "اظهاراتی مشابه درباره مردم ایران از سوی یک وزیر بریتانیایی می توانست واکنش خشمگینانه مردم ایران را در داخل و خارج برانگیزد که البته اگر چنین می شد، بی تردید حق با مردم ایران بود."

    محمدرضا رحیمی در سخنان خود بریتانیا را استعمارگر و استثمارگر پیر توصیف کرده و گفته بود: "پانصد سال دنيا را غارت كردند و جواني كه الان آمده است [ظاهرا اشاره به نخست وزیر بریتانیا]، احمق‌تر از قبلی است و گويا خداوند آنها را نوكر آمريكا و صهيونيست‌ها آفريده است."

    پیشتر محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از "رایزنی های فشرده" قوه مقننه، وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی برای کاهش سطح روابط با بریتانیا خبر داده بود.

    از بی بی سی

    پاسخحذف
  26. سلام
    تو اين دو تا ژست حرفاي فوق العاده اي زدي...با همشون موافقم...كاش همه جرئت كنند كمي بيشتر فكر كنند

    پاسخحذف
  27. این ارش جون یه دونست اونم واسه نمونست!
    دمت گرم بازم!

    پاسخحذف
  28. آقا آرش سلام
    من همیشه نوشته های شما رو می خونم، در مورد آمریکا چند تا سوال از شما داشتم، دوست داشتم به ایمیل تان بفرستم ولی آدرس ایمیل رو پیدا نکردم، اگه براتون مقدوره ایمیل خود را به من بدید، چون واقعاً سوالی دارم که در زندگی من مهمه و کسی رو نمی شناسم که اونجا زندگی کرده باشه که اطلاع دقیقی داشته باشه. اگه کمکم کنید ممنون

    پاسخحذف
  29. ما نژاد برتر نیستیم نژاد کمتر هم نیستیم. ما با هم برابریم. فرض کنیم که واقعا نژادی به اسم نژاد پاک آریا وجود داشته باشه و اصلا دستخوش تغییر نشده باشه. به من بگید برتری این نژاد نسبت به بقیه چیه؟! اونها چی دارن که من ندارم؟! بعضی ها دارن نژاد پرستی خودشون رو به اسم وطن پرستی توجیه می کنند. تازه خودشون از همه بهتر می دونن که نژاد آریایی در طول تاریخ خیلی تغییر کرده و حتی خودشون هم آریایی اصیل نیستن. این حرفا بچگانه است.

    پاسخحذف
  30. آرش عزیز:

    من فکر میکنم تو باهمه محسنات و استعدادی که داری در معنی و مفهوم کلمه وطن و ریشه وطن دوستی اشتباه میکنی. یا تعمدا میخوای کسانی رو به اشتباه بندازی.وطن دوستی به معنی این نیست که ما کورکورانه به قسمتی از خاک این کره زمین عشق بورزیم .وطن دوستی یعنی اینکه در راه اعتلا و حفظ وطنمون نهایت سعی و تلاش خودمون رو بکنیم.بعضی ها با جنگیدن اینکارو کردن که بسیار مقدسه. بعضی ها با تحصیلات بالا و اختراعاتشون باعث افتخار وطن میشن و به اون عشق میورزن بعضی ها هم با کسب مدال ورزشی به وطن عشق میورزن و... .وطن دوستی یعنی اینکه دست به دست هم مملکتمون رو آباد کنیم تلاش کنیم.هر کس در هر جایگاهی که هست میتونه بهترین باشه .در اینصورت وطن ما بهترین نقطه روی زمین خواهد شد.در ضمن چرا فکر میکنی کسی از لابلای نوشته هات متوجه منظورت نمیشه ؟
    اینکه در اول نوشته هات به بد و بیراه گفتن به آمریکا اشاره کردی از اون نکته های انحرافی هست. دوستان عزیزم من نمیخوام عنوان کنم که آرش خان پول میگیره و این حرفها ولی حداقل چیزی که میتونم بگم این هست که این آقا تو خیلی از مسائل شفاف نیست و یا اشتباه میکنه . کسانی که چشم بسته حرف ایشون رو قبول دارید چرا از کسانی که مدتهاست در آمریکا هستند نمی پرسید که آمریکا چطوره؟ بد نیست حرفهای دیگران رو هم گوش بدید. یکی از اینها همین دکتر مورتون مظاهری شبکه دیداره. برید ببینید چه چیزهایی از آمریکا میگه. برید ببینید با چه حرصی به جوونا میگه از خواب بیدار شید اینجا از اون خبرایی که شما فکر میکنید نیست . در آخر من منکر مشکلاتمون نیستم ولی اجازه ندید کسی که از رگ و ریشه ایران نیست بیاد شمارو با 4 تا حرف گل و بلبل به رویا ببره .

    با تشکر.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شما وبلاگ را کامل نخوندی .. آرش هیچوقت تنها از گل و بلبل آمریکا نگفته ... مگه نمیبینی آرش از تمام دوستها و هم اطاقیهای بدبخت و بیکارش هم تعریف میکنه ... پس یعنی آرش کمی خوش شانس تر از بقیه است و زندگی معمولی داره ...

      حذف
  31. هه هه هه .....
    دکتر مورتون مظاهری؟!
    اون اصلا تا حالا حرف راست هم زده؟!
    میدونی چند نفر به خاطر جراحی هاش ازش شکایت کردن؟!
    اون که دکتر نیست! اون یه کلاه برداره!
    هر خری اگه پنج دقیقه به حرفاش گوش کنه میفهمه دروغ می گه!
    برو خجالت بکش با این مثال زدنت.
    ریدی در حد تیم ملی!

    پاسخحذف
  32. آرش عزیز... می دانم که از مورد حمله و غضب قرار گرفتن نمی ترسی. به همین دلیل هم هست که نظر تو برای این همه آدم مهم است و حتی با وجود این که گاهی انها را تا سرحد مرگ عصبانی می کنی ولی همچنان هرروز اینجا هستند و به امر خودآزاری مشغولند! ولی واقعیت این است که یک دسته آدم مثل انهایی که مذهب را به عنوان یک چیز مقدس به خورد مردم دادند و قرنها از همان مردم سواری گرفتند، ملیت را هم مقدس کرده اند و از تقدیس کنندگان سواری می گیرند. آن عده که سواری می دهند که ناآگاهند و بر آنها حرجی نیست و آن عده که سوار هستند هم که هرگز از اسب مراد پایین نخواهند آمد چون از هرکسی بهتر به واقعیت آگاهندوبه هر قیمتی می خواهند آن بالا بمانند.

    پاسخحذف
  33. سلام آرش جان
    همیشه گفته ام و الان هم می گم که مشکل حاکمیت و دولت ایران نیست. مشکل اصلی خود مردم هستن.
    ما یک از بدذات ترین و بی فرهنگ ترین ملت های دنیا رو داریم و افرادی که در بین ما از حداقل شعود و ادب و شایستگی برخوردان درصدشون خیلی پایینه.
    من بر خلاف نظر خیلی از دوستان فکر نمی کنم با تغییر حاکمیت مشکل ما حل بشه. اگه قرار بود مشگل به این سادگی حل بشه، همون وقت که انقلاب شد و محمدرضا شاه بی عرضه از ایران رفت، همه چیز درست می شد.
    اینه که من فکر می کنم ما در مرحله ای از تاریخ قرار داریم که داریم انحطاط تمدن خودمون رو مشاهده می کنیم. چاره ای نداریم. باید فقط ایستاد و فروریختن یک تمدن رو نظاره کرد. دیر یا زود نامی از ایران و ایرانی نخواهد ماند و بر روی ویرانه های این تمدن، شاید تمدنی بهتر دوباره بنا شود.

    پاسخحذف
  34. آرش جان عین آب خالص ما هم خالص بشیم یعنی ذهنیتمون عین آب تمیز و شفاف باشه . آب پاک و خالصه که برای همه مفیده این آب هیچ نژاد و رنگ و بویی نداره و مال همه جاست.
    چرا ما اینجوری نباشیم؟

    خیلی دوستت دارم :x

    پاسخحذف
  35. پاسخ به پست چندتا بالایی مورتون مظاهری ایرانی نیست!اسمشو یه نگاه بنداز اون یه خاله زنکه پولداره انقدرم چرت میگه من شبکشو فقط برای خنده نگه داشتم خیلی چرت میگه واقعا ابروی هر چی ایرانی ودکتر واقعی رو برده!

    پاسخحذف
  36. تاريخ جنگ داخلي ايالات متحده [!] آمريکا (به انگليسي: US Civil War)
    جنگ بين ايالت‌ هاي شمالي به رهبري آبراهام لينکلن با پايتختي واشنگتن و يازده ايالت جنوبي استقلال طلب به رياست جمهوري جفرسون ديويس به پايتختي شهر ريچموند رخ داد
    مقدمه
    چند هفته پس از انتخابات رياست جمهوري در 20 سپتامبر 1860، کاروليناي جنوبي با رأي مجلس قانونگذاري خود، خروج از جرگه ايالات متحده آمريکا را اعلام کرد. بلافاصله پس از مراسم سوگند لينکلن در 4 مارس 1861 ايالات متحده تجزيه شد. در اين روز ايالت‌ هاي کاروليناي جنوبي، جورجيا، فلوريدا، مي‌سي‌سي‌پي ، لوئيزيانا و تگزاس کنفدراسيون کشورهاي آمريکا را تشکيل دادند. اندک زماني بعد، آرکانزاس ، کاروليناي شمالي ، ويرجينيا و تنسي نيز به ايالت‌ هاي استقلال طلب پيوستند و تعداد ايالت‌ هاي تجزيه طلب به 11 ايالت رسيد.ايالت هاي جنوبي بلافاصله ريچموند را پايتخت خود قرار داده و جفرسن ديويس را به رياست جمهوري برگزيدند.اين جنگ 4 سال به طول انجاميد و 600 هزار تن را به کشتن داد.
    بسيج عمومي شمال
    در واشنگتن لينکلن از مردم درخواست 75 هزار داوطلب را کرد که تا پايان آوريل 300 هزار سرباز زير پرچم گرد آمدند. در جنوب نيز اوضاع به شدت متشنج بود. مردم جنوب در حال شکل دادن ارتشي بزرگ براي جلوگيري از رخنه شمالي‌ها بودند. در ژولاي 1861، 30 هزار سرباز حکومت فدرال ايالات به اصطلاح متحده آمريکا حمله به سمت ريچموند را آغاز کردند اما در جنوب غرب واشنگتن در اولين درگيري با ژنرال بورگارد فرمانده جنوبي‌ها از هم پاشيدند و به صورت نامنظم به سوي واشنگتن عقب نشستند. لينکلن پس از اين شکست، تا پايان جنگ در سال 1865 ايالت‌ هاي جنوبي را محاصره دريايي کرد و با اين اقدام خود ائتلاف جنوب به شدت تحت فشار قرار داد. سپس براي کاستن از انسجام نيروهاي جنوب، آزادي بردگان جنوبي را اعلام کرد. اما اقدام سوم او گسيل يک ارتش قدرتمند آموزش ديده به فرماندهي ژنرال گرانت بود. گرانت در فوريه 1862 رود تنسي را تصرف کرد و در آوريل به جنگ ژنرال بورگارد رفت. در جنوب غرب تنسي نبردي سنگين درگرفت و شجاعت جنوبي‌ها چيزي نمانده بود تا سبب شکست ارتش گرانت شود اما در روز دوم با استفاده از نيروهاي عظيم امدادي، جنوبي‌ها را عقب راندند. در همين زمان قواي دريايي ايالات به اصطلاح متحده آمريکا، نيواورلئان در جنوب را نيز به تصرف درآوردند. اکنون شماليها براي تصرف کامل مي‌سي سي پي تنها شهر ويکسبورگ را پيش رو داشتند. ژنرال گرانت و ژنرال شرمن در نوامبر 1862 با حمله‌اي گازانبري به نيروهاي مستقر در اطراف شهر حمله بردند و سربازان جنوبي تحت فشار شديد مهاجمان ناگزير به داخل شهر پناه گرفتند. سربازان جنوبي و مردم غير نظامي ساکن شهر با دليري تمام به دفاع از خويش پرداختند اما سرانجام پش از هشت ماه نبرد خونين که موجب کشته شدن دهها هزار سرباز و مردم غير نظامي شد ، شهر به تصرف نيروهاي اتحاد شمال در آمد. سقوط ويکسبورگ سبب سقوط مدافعان هودسن نيز شد و عملاً ارتباط مدافعان جنوبي با يکديگر گسست. شکست چاتانوگا در پاييز 1863 سبب شد تا جنوبي‌ها کلاً جنگ را در جبهه غرب ببازند.

    پاسخحذف
  37. جنگهاي جبهه شرق
    در آن زمان در جبهه شرق ژنرال مک کليلان با 100 هزار سرباز مستقيماً در حال تاخت به سوي ريچموند پايتخت ائتلاف جنوب بود. اين ژنرال مورد حمله ژنرال لي ، فرمانده شجاع جنوبي ها ، واقع شد. نبردي سخت درگرفت و ژنرال لي ، در پايان موفق شد سپاه 100 هزار نفري شمالي ها را در هم بکوبد. وي مجدداً در همان محورها سپاه کمکي شمالي ها را شکست داد و سبب ياس شديد شمالي ها شد.
    نبرد گتيزبورگ
    جولاي 1863 دره گتيزبورگ شاهد عظيم ترين نبرد قاره آمريکا بود. سربازان شجاع ژنرال لي که قصد فتح واشنگتن را داشتند، از دو رشته کوه عبور کردند اما ده‌ها هزار سرباز شمالي با نصب صدها توپ مانع ورود جنوبي‌ها شدند. 48 ساعت نبرد بي امان سبب مرگ هزاران سرباز در پاي کوه‌ها شد اما در ابتداي روز سوم، جنگ برنده‌اي نداشت. در نهايت سربازان دلير ائتلاف جنوب علي رغم شجاعت زياد به دليل حجم شديد آتش شمالي‌ها و ناکارآمدي اسب در جنگ کوهستاني مجبور به عقب نشيني شدند. سپاه لي مجبور شد شبانه به سمت ويرجينيا عقب بنشيند.
    فتح پايتخت جنوبي ها
    نيروهاي ايالات به اصطلاح متحده آمريکا در 1864 پيشروي خود را به سمت بنادر جنوب شرق آمريکا آغاز کردند. گرانت از شمال و شرمن از غرب به سمت ريچموند پيشروي کردند و سرانجام به دروازه هاي ريچموند رسيدند.
    تسليم ژنرال لي و پايان جنگ
    ژنرال لي ناچاراً ريچموند را تخليه کرد و به ويرجينيا عقب نشست. او که ارتشي گرسنه و خسته را در اختيار داشت و حتي شهر بزرگي را هم نداشت ، در 9 آوريل 1865 شخصاً خود و ارتشش را به گرانت تسليم کرد و بدين گونه ائتلاف جنوب علي رغم شجاعت مثال زدني سربازان دليرش و پايداري و مقاومت مردمان ميهن پرستش ( حتي پسران نوجوان هم با ميل و رغبت اسلحه به دست گرفته بودند و از کشور خويش دفاع مي کردند ) شکست خورد.

    پاسخحذف
  38. در هنگام جنگ رفتار سربازان ارتش ائتلاف جنوب در آن هنگام که در خاک اتحاد شمال بودند با مردم غير نظامي سرزمين اشغال شده بسيار خوب بود .آنها نجيب زادگاني مودب و مهربان بودند. در مقابل رفتار نيروهاي شمالي با مردم جنوب بسيار وحشيانه بود. آنها اموال مردمان جنوب را که اغلب بسيار ثروتمند هم بودند غارت مي کردند ( حتي مواد غذائي آنها را!) و خانه ها و کشتزارهايشان را به آتش مي کشيدند. سربازان شمالي هر آنچه را که مي توانستند مي بردند و آنچه را هم که نمي توانستند ببرند نابود مي کردند!. پس از جنگ هم دولت فدرال ايالات متحده آمريکا واحد پول ائتلاف ايالات جنوبي را بي اعتبار اعلام کرد و زمين ها و کشتزارهاي مردم غارت شده ايالات جنوبي را به بهانه نپرداختن ماليات! تصرف کرد!.
    آري! ائتلاف جنوب شکست خورد ولي با وجود گذشت صد و پنجاه سال از جنگ داخلي آمريکا ، هنوز هم مردم ايالت لوئيزيانا زاد روز جفرسون ديويس رئيس جمهوري ايالات جنوب را جشن مي گيرند و هنوز هم بسياري از مردم سفيد پوست ايالات جنوبي آمريکا پرچم هاي کشور ائتلاف را بر ديوارهاي خانه هايشان نصب مي کنند و با شنيدن سرود ملي کشور اشغال شده شان اشک مي ريزند. (لازم به ذکر است که دولت ايالات متحده پس از تصرف ايالات جنوبي داشتن پرچم حکومت ائتلاف و شنيدن سرود ملي اين کشور را ممنوع اعلام کرد و براي آن مجازاتي سنگين قرار داد).

    پاسخحذف
  39. دقیقا درست گفتین مظاهری و آرش هر دوشون از یه ایل و تبارن .
    ایول.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آفرین به شما ایرانی احساساتی !!!! کی میخوایم از روی منطق چیزی بگیم؟

      حذف
  40. دقت کردید که این RS232 میخواد همه چی رو به مذهب ارتباط بده ؟ فردا پس فردا میاد میگه گوزیدن ارتباط مستقیم با مذهب داره .
    4تا مثل تو تو وطن ما باشن واسه نابودیمون کافیه .

    پاسخحذف
  41. به این دلیل میخواد همه چیو به مذهب ارتباط بده تا مردم بگن بله درست میگه چون همین حکومت مذهبی پدر ملتو دراورده.پس گور بابای وطن و مذهب با هم .
    این حرف دل آرشه .خوب آرش چرا انقدر فلسفه میبافی از اول بیا همینو بگو دیگه .
    مشکل جای دیگه هست نه اینایی که تو میبافی جناب استعداد. خداییش خیلی استعداد خرج میکنیا . چشت نزنن یه وقت .

    پاسخحذف
  42. سلام

    در جواب جناب پرحرف که در قسمت قبلی به من جواب داده بودند:
    مگه من گفتم خارج از ایران حلوا خیرات میکنند ؟!
    نوشته اید که آنجا همه چیز رو حساب و کتاب.خب منظور من هم همین بود اگه آدمی مثل من که فارغ التحصیل شده تو یه کشور با حساب و کتاب بود الان مجبور نبودم خونه بیکار بشینم.

    تو خودت اون ور چیکار میکنی؟
    خودت میگی اینجا کار فراونه و خیلی راحت هم میتونی پولدار بشی .پس خودت کامنتتو یه بار دیگه بخونو و خودت بهش عمل کن
    بیا ایران تا ببینم چطوری میتونی از راه علم دانشگاهی که بدست آوردی کارکنی پولدار شی نه از راه پارتی و ریکاری ...
    اون وقت میتونی حس آدمای مثل منو درک کنی..
    واقعا هم خیلی خنده داره که علت بیکاری تو ایرانو تنبلی میدونی....

    شما مثل اینکه اصلا از اوضای کار اینجا خبر نداری که داری این حرفا رو میزنی یا اینکه مثل جناب احمدی نژاد دچار توهماتی که میگه اینقدر قطعنامه صادر کنید که زیر پاتون علف شبز شه.

    من هم گاهی اوقات از کشور خودم متنفر میشم و هر چقدر که زمان میگذره تنفرم بیشتر میشه.چون چیزی جز بدبختی برام به همراه نداره.

    سعدی یه شعری داره که الان خاطرم نیست ولی مفهومش اینکه وطن تو تاجایی برات عزیزه و میتونی بهش عشق بورزی که نیازهاتو برطرف کنه اگه غیر از این باشه عشق ورزیدن به وطن کاری ابلهانه و .... است.

    ولی واقعا بهت پیشنهاد میکنم که اگه واقعا اینقدر به کشورت امیدواری و کار توش فراونه برگرد و تو کشور عزیزتر از جونت کار کن.

    حق یارتان

    پاسخحذف
  43. ناشناس بالایی:
    دوست عزیز، من خیلی سعی کردم که طوری بنویسم که توهین یا تحقیر و ... صریح یا تلویحی نداشته باشه. ببخشید اګر ناراحت شدید. من فقط ګفتم که اګر شما همونقد که قراره اینور زحمت بکشی، تو ایران زحمت بکشی، اګر بیشتر از اینجا موفق نباشی، کمتر هم نخواد بود. من زمانی که ایران دانشجو بودم حاضر نبودم حتی با یک دانشجوی دیګر که هم سن و هم حال و هوای خودم بود، هم اتاق شوم. خیلی دیګر از ما هم اینجوری بودیم و هستیم. از خودم ګفتم تا بدونی که قصدم توهین نبود. ما ایرانیها خیلی راحت طلب و تنبل بار اومدیم. اما نمونه اش همین آرش، 4 سال در بدترین شرایط ( در مقایسه با راحت طلبی های ما) زندګی کرده.شما در 20 سالګی راحت تر با یک نفر همخانه می شوید تا 40 سالګی. 40 سالګی سنی نیست که زندګی با یک همخانه و دسشویی مشترک و ... را آدم راحت تحمل کند. اما می بینی که آرش این کار را می کندو جوان 20 ساله ما خیال دارد همه چیز برایش آماده باشد.
    دوست نزدیګ من ( با فوق لیسانس مدیریت صنعتی ) از دانشګاه تهران، 3 سال در استرالیا کار نقاشی ساختمان می کرد و بالاخره طاقت نیاورد و برګشت ایران.
    اینکه شما اینجا راحت یک وام میګیری و ماشین می خری و یک وام هم میګیری خانه می خری، بعد هم یک عمر کار می کنی تا قسط شان را بدهی در ایران هم امکان بذیر است و بتدریج هم داره بیشتر می شه.
    شما بیا سختی هایی که اینها تحمل می کنند ببین بعد بګو ایران.
    یک بست درمیون آرش داره می ګه برق رفته بود. من دیګه موندم این چه برقیه که اومدنش را باید اعلام کنه، نه رفتنش را!!!
    مصرف انرزی اینجا عجیب حساب شده است. من تا حالا خونه ای را ندیدم که بګم آخی چقد ګرمه یا مثلا خوبه. همیشه همه جا سرده! همشون هم راحت تحمل می کنند. ماشالله مقاوم هم شدند بس که تحمل کردن. طرف باچه شلوارش تا زانو خیسه، همچین قر می ده و میره که حس می کنی خدایا نکنه رنګشه و من اشتباه می بینم.
    من هم مشغول ادامه تحصیل هستم، درسم تمام شد حتما برمی ګردم. کجا می توانم راحت تر از ایران زندګی کنم؟
    اهل هیچ فرقه و ګروهی هم نیستم. امیدوارم که شرایط اجتماعی ایران هم بهتر شود. با سیاست هم هیچ کاری ندارم.

    پاسخحذف
  44. شوشو گفت:
    اینگه می گی تاریخ امریکا به قدمت تاریخ کل بشر است.شما داری تاریخ کشورایی که هر امریکایی از اون اومده رو اسمشو میذاری تاریخ امریکا.

    پس زمینه تک تک انسانهای یه مملکت که تاریخ اونو نمی سازه.پس این همه کش و قوسها و حمله ها و مقاوت ها و دوستاوردهای یه ملت
    که هزاران سال مثل دانه های یه زنجیر خوب یا بد کنار هم بودن چی میشه؟
    منظورم اصلا بعد احساسیش نیست.
    شما این پیوستگی رو نادیده گرفتی.
    تاریخو مجموعه دانه ها در نظر گرفتی بدون پیوند بین اونها.
    مردم امریکا شاید مثل هزاران مهره تسبیح باشن ولی نخی ندارن.

    این طوری که میگی تاریخ امریکا تاریخ ایران و یونان و چین و مصر رو در بر میگیره و عصاره تاریخ بشری میشه.درسته؟؟؟؟

    پاسخحذف
  45. من با همتون مخالفم!

    پاسخحذف
  46. خمینی شیاد در بهشت زهرا:ملت 30 سال قبل یک ملتی بوده ملت ما یک ملتیه!!!
    اگه من با تمام وجود خمینی مخالف باشم با همین یک حرفش موافقم.اینکه شما به اجدادتون میبالید مثل این میمونه که بنده برم تو یه شرکت بگم میخوام استخدام بشم و بجای ارایه مدرک و مهارت بگم پدرم پادشاه بوده و پدر بزرگم خان بوده و پدر پدر بزرگم طبیب بوده و جدمم گالیله بوده پس من الآن حقمه که تو شرکت شما استخدام بشم اونم به عنوان مدیر عامل.
    تاریخ متعلق به ساکنین یک کشور نیست متعلق به تمام ملتهاست.موطن آدمی را بر هیچ نقشه ای نشانی نیشت.موطن آدمی در قلب کسانی است که دوستش میدارند.
    ظاهرا یه دوست تازه ای به جمع ما اضافه شدن به نام DON CORLEONE که ایشونم واسه خودش یه پا گادفادره.

    پاسخحذف
  47. جناب ناشناس "پرحرف"

    خب حالا اگه شما برگردی ایران حتما یه آشنایی یه کسی رو میبینی که برات کاری کنه دیگه.خیالت هم برا همین راحته.

    ولی وقتی من میبینم آدمای دور و برم خیرشون به کسی نمیرسه برم چی بکنم؟؟ بگم وای تو چه کشور رویایی و ... زندگی
    میکنم. اگه اینجوری که شما از راحتی و اشتغال در ایران میگید که دیگه ایران کشور جهان سوم نبود.

    من هم برای کشورم اوضاع بهتری رو آرزو میکنم.
    و امیدوارم شما هیشه اینقدر شاد و خوشبخت در زندگی باشید.

    حق یارتان

    پاسخحذف
  48. تو مطلب قبلی ابروریزی کردی حالا میخوای با این مطلب درستش کنی؟

    پاسخحذف
  49. من گفتم مظاهری کلاهبرداره اشغاله نه ارش جان منظورو درست نگرفتیها!

    پاسخحذف
  50. این دئواها از یک گوز شوروع شده ها! D:

    پاسخحذف
  51. Hi

    would you let me know where can i donwnload 90's show ?

    thanks,

    Shahram

    پاسخحذف
  52. من هم برنامه نود و فیلم و سریال را از اینترنت دانلود میکنم. بهترینش اینه
    http://www.persianhub.org/
    خوش باشی

    پاسخحذف
  53. جل الخالق ، این دوش دیپلماتیک است یا دستگاه کپی سازی ژنتیکی انسان! هرچقدر هم بوسیله آب یا بخار ، ماساژ دیپلماتیک بدهد ، بنده جرات ندارم داخل آن بروم.
    همان سنگ پای قزوین و صابون مراغه فعلا کفایت می کند.

    پاسخحذف
  54. بابا جان کاملا دیبلماتیک اومد از دلتون دربیاره حالا هی بزنین تو سربچه.
    اول ګفت نود دانلد کردم. یعنی فوتبال ایران را بی ګیرم.
    بعد ګفت برق رفت و هیشکی هم هیچی نمی فروخت و در مهد تمدن و فرهنګ و بیشرفت دنیا من شب ګشنه ماندم( دنبال ربط فروش به برق نګردید، حتما کشیر برقی است و امکان ندارد بدون برق بول بګیرند)
    بعد هم واسه رد ګم کنی ګفت یه دوش دیدم 1200 دلار! که می شه باهاش تلفنی حرف زدو شام درست کرد و بارک هم رفت. آخه مګه یه دوش ده دقیقه ای این حرفها را دارد؟ یک میلیون تومان بی زبان را بدهی واسه ده دقیقه دوش که بی بی سیتر است و سالاد هم درست می کند و فیلم هم بخش می کند .......
    خلاصه کم کم آماده تون کرد که وارد بحث اصلی بشه. که بابا امریکا هم خوبه، ایران هم خوبه، رضا زاده هم خوبه، منم خوبم، شما هم خوبید ...... دست بردارید دیګه. ګیر دادید.
    اما آرش من نفهمیدم فرق قسم دروغ در ایران و قسم دروغ در امریکا چیه.
    یه چیز دیګه را هم نفهمیدم.یکی از بچه ها هم اشاره کرده بود. تو برای قشنګ ترین بیوند انسانی (یا مقدس ترین ) یعنی ازدواج با کلک وارد شدی و هدفت بجای تشکیل خانواده مهاجرت بود. بعد می ګی من انسانم؟ یه زن با هزار امید و آرزو زن تو شد که بکنیش نردبان ترقی؟ ( البته ترقی از نظر شما وګرنه امریکا رفتن ترقی نیست )البته ما جماعت نسوان تیزتر از این حرفهاییم. طرف دستت را خوند و ولت کرد.
    اما تو می ګی که من تو ایران بول نداشتم نون شب بخورم، بعد می ګی من دوسال کار کردم و فرستادم واسه زنم تو امریکا .... آخه حقوق یک ماه ایران واسه یه هفته امریکا هم کفاف نمی ده. تو چه درآمدی داشتی که هم خودت را تو ایران اداره می کردی و هم طرف را تو امریکا. بعد یه جای دیګه می ګی ایران به من بول نمی دادند که...
    بعد هم کسی که مادرش روس یا آلمانی یا ... بوده و از 5 سالګی وارد ایران شده، نیازی نبود از ایران اقدام کنی. می رفتی همون وطن اصلیت و از اون طریق اقدام می کردی. راحت هم می بذیرفتنت ... بخاطر ویژګیهای بارزی که داری و ادب حکم می کنه که نګم!!!!
    این دروغات منو کشته ....
    ما یه ضرب المثل داریم شاید شما غیرایرانیها خیلی باهاش آشنا نباشین: دم خروس را باور کنم یا قسم حضرت عباس را.
    خلاصه مسایل سیاسی و فرهنګی و اجتماعی و ... را باهم قاطی کردی، ملت را انداختی به جون هم که چی؟
    برو تو همون برو باچه براندا و این دختره کی بود؟؟؟
    ناشناس شماره 100

    پاسخحذف
  55. چه با حال نوشتی ناشناس شماره ۱۰۰

    پاسخحذف
  56. سلام آرش خان.
    هنوز وقت نکردم تا همه کامنت های این پست رو بخونم(ایشالا سر فرصت خواهم خوند)، ولی با توجه به ارتباط این پست با پست قبلی باس بگم که اینبار خیلی دقیق تر و لطیف تر به شرح موضوع پرداختی. من حتی نمیتونم صفت وقیحانه که یکی از دوستان فرمودند رو به این متن نسبت بدم. نه اینکه با تمام نظراتت موافق باشم، نه. بلکه خوشحالم از اینکه این بار نظرت رو همراه با پشتوانه منطقی که در ذهن داشتی مطرح کردی و زمینه رو برای ادامه بحث منطقی تر باز گذاشتی.
    هنوزم حدس میزنم موقع نوشتن پست قبلی حال مناسبی نداشتی! ;-) ولی تو این پستت جبران کردی. به خاطر این ازت ممنونم.
    اما باید بگم واقعا شگفت انگیزه و مایه تاسف که در بعضی از خوانندگان عزیز این وبلاگ، حتی به زحمت هم ذره ای سعه صدر، تحمل و قدرت کنترل بر احساسات مشاهده نمیشه. دیگه داشتم شاخ در می آوردم از این همه تبلور احساس!! یکی که مخالف بود، حرف از پاک سازی نژادی و حرکت های سخیف فاشیستی میزد و اون که موافق بود، به یکباره کل ملت رو به خر و دیگر حیوانات عزیز نسبت میداد!
    آیا واقعا مخالفت کردن با یک نظر و ابراز نظر خود باید همراه با فحش و کتک کاری باشه؟! (حتما قبول دارید که اگه این بحث بجای محیط سایبر در محیط واقعی صورت میگرفت، به رد و بدل کردن فحش صرف قناعت نمیکرد!)
    نظر خودم در رابطه با موضوع رو در کامنت پست قبلی مطرح کردم.
    پیروز و سر بلند باشید.

    پاسخحذف
  57. برو حالشو ببر، کون لق ایران و وطن و وطن پرستی و ارق ملی. این حرفا مال داستانهاست ، الان دوره زمونه کردن و رفتن شده.

    پاسخحذف
  58. آقاجان همينها که اينهمه حرف ميزنن و ليچار بار مي کنن فقط دهنشان راتکون ميدهند نه جاي ديگر را چرا شما اعصاب مصاب را خورد ميکنين کسي واسه اين حرفا ديگه تره هم خرد نمي کنه چه برسه به اعصاب نازنين
    بابام چان بازم با لطافت بنويس بخنديم
    حال ما که خرابه بيش از ين نذار خراب شه
    اي بابا همه اين اهالي کامنت نويس اينجا عاشق اون موقعيتي که داري هستن واينا

    بقيه چرت و پرتايي که ميان و بحث ميکنن واسه همون خالي کردن عريضه در نهانخانه دل يا همون سيفون کشيدن يا همون تو بنال قديميه

    اي بابا اگه شابدليظيم که حاجت مارو هم بده بخدا سيقون هم مي کشيم يه آفتابه آبم ميريزيم
    جون مادرت کمي حرفاي باحال بنويس جيگر و ميگر حال بياد صفايي کنيم ننه
    باي
    خوش باش و حال کن
    برو يه دو سيخ جيگر آمريکيايي بزن به بدن

    پاسخحذف
  59. دوستان از نظرات همگی غیر از اونایی که فقط میان می گن آرش قربونت برم و دوست دارم وباحالی و...مستفیض شدم.اینجا خودش یک ایران کوچیکه،همه جور آدمی توش پیدا می شه، من غیر از جماعت فدایی و همیشه قربون برو با نظرات بقیه که توش یک دلیل و منطقی هر چند مخالف نظر من وجود داشت خیلی حال کردم.این یعنی که ما مسائل رو تحلیل می کنیم هرچند تحلیلمون از نظر دیگران درست نباشه ، یاآدم بددهنی باشیم و فحش بدیم ، یا مدام دیگران رو مسخره کنیم و یا اینکه صادقانه نظرمون رو با دلیل و منطق خودمون بدون توهین و تحقیر بگیم.همۀ اینها یعنی که ما به یکسری مسائل فکر می کنیم و درذهن خودمون براش تحلیل داریم و این درمقایسه با وضعیت 60 سال پیش ایران اگر ملاک پدربزرگ مادربزرگهامون باشن که فقط غم نان داشتند و تولید بچه، گام خیلی بزرگی در پیشرفت اجتماعی یک کشوره .60سال نسبت به تاریخ دنیا در حد چشم برهم زدن هم نیست. پس واقعا می شه به ایندۀ ایران امیدوار بود هرچند که به عمر ما کفاف نمی ده. 

    پاسخحذف
  60. شما مفهوم حکومت و وطن رو یکی کردی! این که مردم میهن ما الان احساس بدبختی می کنن چه ربطی به این 1648195 کیلومتر مربع خاک داره؟ اگه 40 سال قبل تو همین خاک دنیا میامدین و با پول ایرانی و پاسپورتش بدون ویزا میرفتین اروپا بازم همین حرفها رو میزدین؟ بازی دوست دختر و کمیته ربطی به این خاک داره؟ یا حکومت مقصره یا ما مردم که من به شخصه با گزینه دومی موافقم. اگه ما خودمونو درست نکنیم هرجا بریم اونجا به گند میکشیم.

    پاسخحذف
  61. دوستان عزیزم
    لطفا به حرفهای این آقای آرش بسیار محترم توجه نکنین. اصلا معلوم نیست سرش در کدوم آخوره و هدف اصلیش چیه. از یک طرف میگه من می خوام دیگران رو تشویق کنم که از ایران برن تا زندگی راحت تری داشته باشن و از طرف دیگه مهاجرت رو در برابر دوست داشتن ایران قرار می ده و میگه آخه من چطور می تونم عاشق ایران باشم و ازش دور باشم؟! به عبارت دیگه داره میگه ای ایرانیهائی که کشورتونو دوست دارید ، از ایران مهاجرت نکنید! خوب من به شما میگم این دو موضوع هیچ ربطی به هم نداره. شما می تونید کشورتون ، شهرتون ، خانواده ، دوستان و بستگانتونو دوست داشته باشید و در عین حال به هر دلیلی ازشون دور باشید. اکثریت ایرانیهائی که در خارج از ایران زندگی می کنند ایران رو واقعا دوست دارند و با این حال به هر دلیلی ترجیح می دن که در خارج از ایران زندگی کنند. در خود آمریکا فرانسوی هائی هستند که عاشق کشورشون هستند و به فرهنگ ، زبان و تاریخ کشورشون افتخار می کنند ولی با این وجود ترجیح می دن در آمریکا زندگی کنند. کوبائی هایی هستند که با حکومت کمونیستی کوبا شدیدا مخالفند و در آمریکا زندگی می کنند ولی با این حال کشور و ملتشونو دوست دارند و حتی بخشی از درآمدشونو برای کمک به هم میهناشون به کوبا می فرستند. بنابراین برای مهاجرت از ایران لازم نیست در خودتون یک جنگ درونی راه بیاندازید و خودتونو مثل این آرش روانی کنید! حس میهن دوستی یک احساس طبیعیه و اکثریت مردم جهان این احساس رو با درجات مختلف دارند و شما هر چقدر هم که با خودتون مبارزه کنید نمی تونید اونو سرکوب کنید. اگر هم فکر کنید سرکوبش کردید در واقع در ناخودآگاه و درونتون وجود داره و فقط یک جرقه لازم داره تا باز در وجودتون زبانه بکشه.یک مادر هر چقدر هم که برای خودش منطق بتراشه نمی تونه فرزندشو دوست نداشته باشه.جون این احساس مادرانه در سرشتشه. جالب اینجاست خود این آقای آرش در جای دیگه می گه من شهرمو دوست دارم! خوب جناب آرش! همونطور که تو می تونی شهرتو و مادرتو دوست داشته باشی و ازشون دور باشی ، یا به قول خودت مردم جهانو از افغانستان و ارمنستان گرفته تا ایتالیا و نروژ دوست داشته باشی و نتونی پیش همشون باشی ، ما هم می تونیم ایران و خانواده و سایر ملتمونو دوست داشته باشیم و در عین حال ازشون دور باشیم. در اینجا ممکنه کسی بپرسه که آخه ما می دونیم کشورمون ایران و ملتش فلان عیب رو دارند پس چطوری بازم بگیم دوستشون داریم؟! خوب جواب واضحه! مگه تمام فرزندان همه مادران جهان بی عیب و نقص هستند؟ ( هرچند که ممکنه مادراشون چنین ادعائی رو بکنند!). خوب همونطور که یک مادر با وجود اینکه می دونه فرزندش فلان عیوب رو داره ولی بازم دوستش داره ما هم همونطور میهن و هم میهنامونو دوست داریم.
    نکته مهم دیگه ای که این آرش خان در مطالبش مطرح می کنه اینه که می گه من مخالف رژیم جمهوری اسلامی هستم و اصلا بی دینم! و بعدش از تجزیه ایران دفاع می کنه! حتی تا اونجا پیش می ره که میگه کار دوستان ادعائیش در آزاد سازی خرمشهر و نجاتش از چنگال صدام وحشی و ارتش بعث ( که اون جنایات رو در حق هموطنانمون در خرمشهر کردند و اون شهر زیبا رو با خاک یکسان کردند ) به خاطر هیچ و پوچ بوده!در واقع این آقا آرش ما داره به خوانندگان مطالبش اینطور القا می کنه که ای ایرانیان میهن دوست! اگر این رژیم سرنگون بشه امثال منی هستیم که از تجزیه ایران حمایت می کنیم! خوب این دقیقا همون چیزیه که دار و دسته خامنه ای سعی می کنند به هموطنانمون القا کنند. اونها هم می گویند این رکن رکین ولایت مطلقه فقیه بوده و هست که این ملت رو به هم پیوند داده و کشور ایران رو یکپارچه نگه داشته! اگر ما نباشیم در ایران جنگ داخلی می شه و ایران تجزیه می شه! به عبارت دیگه این رژیم سعی می کنه با سوءاستفاده از حس طبیعی میهن دوستیمون و ترسوندنمون از جنگ داخلی و از بین رفتن امنیت همچنان پا بر جا بمونه و به قول اون دوستمون توی سرمون بزنه! البته حاکمان جمهوری اسلامی توضیح نمی دن که اگر اینطوره پس چرا قبل از حکومت اونها هم ایران یکپارچه بود؟! ( حتی این سرزمین اهورائی در دوره های مختلف تاریخی چند بار توسط مهاجمین خارجی به طور کامل اشغال شد ولی پس از چند صد سال سلطه اونها باز هم چون ققنوسی سر از خاکستر بر آورد و به حیاتش ادامه داد ).
    نتیجه گیری از حرفامو به خودتون واگذار می کنم!

    پاسخحذف
  62. ناشناس بالایی
    حرفهایت بی سر و ته و مزخرف است و معلوم است که درکت آنقدر نیست که حتی نوشته آرش را بفهمی. من با برخی از نظرات آرش موافق نیستم ولی خدایی تو دیگه خیلی ... شعر گفتی.

    پاسخحذف
  63. ناشناس بالایی
    حرفهایت بی سر و ته و مزخرف است و معلوم است که درکت آنقدر نیست که حتی نوشته آرش را بفهمی. من با برخی از نظرات آرش موافق نیستم ولی خدایی تو دیگه خیلی ... شعر گفتی.

    پاسخحذف
  64. اتفاقا این علاقه و تعصب بی جای تو نسبت به آرشه که چشماتو کور و قوه ادراکتو مختل کرده و نمی تونی بفهمی که نوشته های آرش در واقع چه چیزی رو داره به خوانندگانش القا می کنه.

    پاسخحذف
  65. من دیگه این وبلاگ رو نمی خونم. اوایل نوشته های خوبی درمورد مهاجرت داشت و خیلی هم آموزنده بود ولی اخیرا این آقا یه چیزایی می نویسه که هیچ ارتباطی به مهاجرت نداره. خب مرتیکه چرت و پرتاتو برو تو اون یکی وبلاگت بنویس. من یکی که اصلا ارتباط بین ترک وطن و نفرت از اون رو نمی فهمم! من از حکومت نفرت دارم که می خوام وطنم رو ترک کنم. به هر حال این دیگه سایت به دردبخوری حداقل واسه من نیست.
    موفق باشید

    پاسخحذف
  66. دوستان گرامی:
    کی آنتی فیلتر داره ؟
    اگه کسی آنتی فیلتر داره میشه راهنمایی کنه ؟

    پاسخحذف
  67. تعداد کامنتها در این وبلاگ روز به روز در حال افزایشه و تعداد طرفداران این وبلاگم به دلیل مطرح کردن مسائلی که خیلیا میترسن راجع به اونها حرف بزنن هر روز بیشتر میشه.و یه تعداد ناشناس آشنا هم که فحش میدن به دلیل ناراحتیشونه از آگاهی بخشی از مردم.
    وطن پرستی آغاز نژاد پرستیه.اونهایی که معتقدن چون 2500 سال پیش یه آقا کوروش دیکتاتور ایران بوده پس ما الآن لیاقت یه حکومت بهترو داریم دقیقا همون طرز فکریو دارن که محمود آرادانی و اسفندیار رحیم مشایی میخوان.
    من آلمان و فرانسه و ژاپن رو خیلی بیشتر از ایران دوست دارم چون مردم اونها بهتر از مردم ایران هستن و گرنه خاک همه جا خاکه و آسمان همه جا یک رنگ.

    پاسخحذف
  68. سلام بر آرش و همه دوستان
    من از اون دسته خواننده‌هاي هستم كه همه مطالب آرش خوندم ولي تا حالا نظري نداده بودم و اصلا نمي‌خواستم نظري بدم ولي وقتي حماقت و خريت كاربران عزيز رو ديدم گفتم اين نكته رو گوشزد كنم . اين آرش خان ما در يكي از مطالبش، حقايقي رو گفته كه عينا اونارو براتون مي‌آرم تا يك يادآوري بشه:
    "وقتی که بچه بودم خیلی فضولی می کردم و همیشه با سوالهای پی در پی خودم باعث رنج و عذاب اطرافیان می شدم. عاشق این بودم که منطق بزرگترها را به زیر سوال ببرم و به قول خودم آنها را به چهارمیخ بکشم. یکی از مواردی هم که همیشه روی آن دست می گذاشتم اعتقادات افراد بود و سوالهایی می کردم که طرف دیوانه می شد و در جواب می گفت خفه شو بچه! خفه شو! خفه شو! خفه شو! برخی از این سوالها به مرور زمان برای من به عنوان یک پروژه تحقیقاتی درآمد. البته هدف من این نبود که پاسخی برای سوالهای خودم پیدا کنم بلکه هدف اصلی من این بود که چگونه می توانم با طرح یک سوال یک نفر را آزار دهم و کاری کنم که او در جواب دادن بماند و منطق او به زیر سوال برود. برای این کار حتی مطالعه می کردم و مجبور بودم که دامنه اطلاعات خودم را افزایش دهم تا بتوانم بهتر بر روی پروژه مردم آزاری خودم کار کنم. اصولا من کودک غیر عادی بودم و مشکلات روانی من ریشه در دوران کودکی دارد."
    حالا به نظر من آرش با زير سوال بردن اول مذهب و دين و بعد خاك و ميهن به قول خودش اومده منطق و شعور ما رو زير سوال برده و از حماقت ما سو‌ء استفاده كرده و ما رو به جون هم انداخته و اونور دنيا نشسته و به ريش ما مي‌خنده.آرش يه سري به تيمارستان بزن جهت گشودن عقده‌هاي بچگيت.
    ضمنا آدرس دقيق نقل قول بالا:"جمعه, جون ۲۵, ۲۰۱۰
    مهاجرت و مرگ, مهاجرت و مرض, مهاجرت و درد بی درمان! "
    يك خواهش از آرش جان. ما كه به قول خودت توي اين جهنم و با بدبختيهاش داريم سر مي‌كنيم و تنها چيزهايي كه باهوشون دلمون خوش همين چيزهايي كه تو زير سوال برده و به سخره گرفتي اينا رو ازمون بگيري ديگه دليلي براي موندن و جنگيدن و مقاومت نداريم و چون راهي هم براي اومدن به بهشت شما هم نداريم (پول، تخصص و دلبستگي به خانواده و فاميل) درنتيجه افسرده مي‌شيم و نهايتا خودكشي و مرك. از مذهب و ميهن بكش بيرون و به همون مهاجرت و تفاوت‌ها بپرداز.قلم زيبايي داري و گاهي بي‌محتوا مي‌شه و به يك شكلي منو ياد نوشته‌هاي صادق هدايت ميندازه. از هنرت در راه درست استفاده كن. موفق باشي.قاسم

    پاسخحذف
  69. آرش راست مي‌گي تو دوستاي جبهه‌اي هم داشتي خدا رحمت كنه اون دوستاتو كه در راه وطن كشته شدن.ولي تو چرا جا موندي انشاءا... تو هم به زودي به اونا مي‌پيوندي و شربت شهادتو نوش جان مي‌كني التماس دعا برادر . لبخند بزن بسيجي

    پاسخحذف
  70. البته اون زمان که آقا کوروش شاه بود هنوز علوم انسانی پیشرفت نکرده بود و همه جهان زیر سلطه شاهان بود و حکومت دموکراتیک وجود نداشت. ولی کوروش به گواهی دوستان و دشمنان ایران در تاریخ ( از جمله هرودوت یونانی ) یک شخصیت برجسته و بی مانند بود. او پدید آورنده اولین منشور حقوق بشر بود. ....
    نمی دونم چرا بعضی ها تا اسم یک شخصیت قابل ستایش تاریخی رو می آورند فورا احمدی نژاد رو هم بهش می چسبونند؟!

    پاسخحذف
  71. دوستان هیچ دقت کردید بعضی از کسانی که در بخش نظرات به عنوان مخالفین رژیم جمهوری اسلامی کامنت می گذارند عمدا سعی می کنند خودشونو یک وطن فروش عامل بیگانه نشون بدن؟! در واقع کامنتاشون جوریه که انگار عمدا می خوان به ما حالی کنند که از اجنبی پول گرفتند!
    نکنه منظورشون بدنام کردن مخالفین رژیم جمهوری اسلامی باشه و می خوان بگن همه مخالفین رژیم جمهوری اسلامی ، مزدور بیگانه و خائن به کشور هستند؟!

    پاسخحذف
  72. راست می گی ها!من می گم چرا بعضی ها اینقدر اصرار دارن که بگن ما مردم ژاپن رو از توی خواننده ایرانی این وبلاگ بیشتر دوست داریم! پس بی دلیل نیست!
    برادر ها خسته نباشید!

    پاسخحذف
  73. لااقل بگید برادرهای کمونیستتون در چین و کره شمالی رو بیشتر دوست دارید!

    پاسخحذف
  74. می گم نکنه مقصدی رو هم که برای مهاجرت ما تعیین کردند چین و کره شمالی باشه؟!

    پاسخحذف
  75. برادر! ماه مبارک رمضان و زبان روزه و دروغ و نیرنگ؟! استغفار کن!
    آخ ببخشید! فراموش کرده بودم که مقام عظمای ولایت این اجازه رو به شما دادند! من باید برم استغفار کنم! ولی راستی! چطوری استغفار کنم؟!

    پاسخحذف
  76. رژیم حتی سایت لغتنامه دهخدا رو هم فیلتر کرده! نمی دونم چرا این وبلاگ با مطالب آنچنانیش و به قول بعضی ها با این همه! مراجعه کننده اش تابحال فیلتر نشده؟! البته امیدوارم بعد از این کامنت من ، برای رد گم کردن فیلترش نکنند و بذارن هر روز بیایم اینجا و کلی بخندیم و مشعوف بشیم!

    پاسخحذف
  77. بچه ها برید پروفایل این the Godfather ( رو اسمش تو کامنتی که گذاشته کلیک کنید ) تو قسمت About me نوشته " سبز روشن فکر معتقد به دمکراسی " البته اگر بعد از نوشتن این کامنت من تا زمانی که شما می خواید برید عوضش نکنه!یعنی تمام این مدت می خواسته اینطور القا کنه که اعضای جنبش سبز یک مشت مزدور بیگانه و خائن به کشور هستند که مردم و کشورشونو دوست ندارند.
    جناب the God father خیلی پست و بی شرفی. مطمئن باش با این نیرنگ هاتون نمی تونید جنبش سبز ملت ایران رو بدنام کنید.

    پاسخحذف
  78. عجب! مزدورهای رژیم چه کارها که نمی کنند.

    پاسخحذف
  79. معلوم نیست این آرشه این وسط چه کارست؟!

    پاسخحذف
  80. مزدورهای رژیم پیداشون نیست. احتمالا وقتی دیدند دستشون رو شده برای کسب تکلیف رفتند پیش رئیس دولتشون. شایدم بالاتر!

    پاسخحذف
  81. عجب حقه بازهائی هستند!البته خوب هر چی باشه استادشون محمود خان هست دیگه!

    پاسخحذف
  82. باید دید این یارو آرشه بازم وبلاگشو به روز می کنه یا نه.

    پاسخحذف
  83. اصلا معلوم نیست واقعا آمریکاست یا از بیت مقام معظم رهبری وبلاگشو به روز می کنه؟!

    پاسخحذف
  84. اصلا شایدم خود مقام معظم رهبری باشه!

    پاسخحذف
  85. بعضی از اطلاعاتی که از قوانین آمریکا می داد غلط بود. داستانهاش هم که جوری بود که از آرادان هم می شد اونها رو نوشت!

    پاسخحذف
  86. ما فکر می کردیم طرف مزدور اجنبیه ، مزدور رژیم از کار در اومد! البته پولی که رژیم به این طور آدمها می ده ، هیچ اجنبی نمی ده!
    البته یک احتمال هم هست که طرف نا خواسته و نا دانسته در راه اهداف رژیم گام بر می داشته.

    پاسخحذف
  87. این The Godfather در نهایت بی شرمی عکس رئیس جمهور منتخب موسوی رو در پروفایلش گذاشته.

    پاسخحذف
  88. هر جا به كلمه ديپلماتيك بر مي‌خورم ياد نوشته‌هاي تو مي‌افتم. امروز هم حتي دوشي كه قراره بگيري ديپلماتيك بود و من خندم‌ گرفت : )

    پاسخحذف
  89. http://khanoomche.wordpress.com/2008/06/09/%d8%af%d9%88-%d8%aa%db%8c%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d9%84%d8%a8-%d9%84%d9%87%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%84%d9%88%da%a9%d8%a7%d8%b3-%d9%be%d9%88%d8%af%d9%88%d9%84%d8%b3%da%a9%db%8c/


    اولین بازی ملی فوتبال آلمان در جام ملتهای اروپا ۲۰۰۸ بود و اولین حریف آنها لهستان. در دقیقه ی بیستم بازی لوکاس پودولسکی (Lukas Podolski) بازیکن ۲۳ ساله تیم آلمان اولین گل را به دروازه ی لهستان زد. ولی نه اظهار شادمانی کرد و نه بالا و پایین پرید. حتی لبخندی هم نزد. فقط برای یک لحظه دستش را روی سینه اش گذاشت و بعد صورتش را پشت دستهایش پنهان کرد. من مات و مبهوت مانده بودم که این دیگر چه جورش است؟ گوینده ی آلمانی معما را حل کرد: لوکاس پودولسکی متولد لهستان است. وقتی دو ساله بوده پدر و مادرش به آلمان مهاجرت می کنند و او در شهر برگهایم (Bergheim) در نزدیکی کلن بزرگ شده است.

    پاسخحذف
  90. آدمو برق بگیره ولی جو نگیره ...

    پاسخحذف
  91. از این زندگی خسته شدم

    پاسخحذف
  92. ای ول از این جمله خیلی خوشم اومد:

    اصلا شایدم خود مقام معظم رهبری باشه!

    پاسخحذف
  93. Godfathere:
    تو که اگه به عنوان ناشناس نظر ندی که از حرص خفه میشی میمیری.

    پاسخحذف
  94. درود بر تمام دوستانی که اینجا مطلب مینویسند، این قطعه پایین را به همه شما تقدیم میکنم. کامران:

    فقر ، گرسنگي نيست .....

    فقر ، عرياني هم نيست ......

    فقر ، گاهي زير شمش هاي طلا خود را پنهان ميكند .........

    فقر ، چيزي را " نداشتن " است ، ولي ، آن چيز پول نيست ..... طلا و غذا نيست .......

    فقر ، ذهن ها را مبتلا ميكند .....

    فقر ، بشكه هاي نفت را در عربستان ، تا ته سر ميكشد .....

    فقر ، همان گرد و خاكي است كه بر كتابهاي فروش نرفتهء يك كتابفروشي مي نشيند ......

    فقر ، تيغه هاي برنده ماشين بازيافت است ،‌ كه روزنامه هاي برگشتي را خرد ميكند ......

    فقر ، كتيبهء سه هزار ساله اي است كه روي آن يادگاري نوشته اند .....

    فقر ، پوست موزي است كه از پنجره يك اتومبيل به خيابان انداخته ميشود .....

    فقر ، همه جا سر ميكشد ........

    فقر ، خودبینی است
    فقر ، درد خود داشتن است
    فقر ، بیگانه پرستی است
    فقر ، تحقیر دیگری است
    فقر ، وطن فروشی است
    فقر ، توهین به هموطن با زبانی دیگر است
    فقر ، تمسخر لهجه است
    فقر ، تمسخر زبان دیگری است
    فقر ، توهین به مردم کشوری دیگر است
    فقر ، توجیه توهین است
    فقر ، دروغ و ریا است
    فقر ، جعل تاریخ برای بیگانه است
    فقر ، خودباختگی است
    فقر ، خون پدر پایمال کردن است
    فقر ، بمب گذاری است
    فقر ، تروریسم است
    فقر ، سیری تو و گرسنگی هموطن توست
    فقر ، خود بزرگ بینی است
    فقر ، درد سیری شکم توست
    فقر ، ولی وفقیه ساختن است
    فقر ، پادشاه ساختن است
    فقر ، رهبر ساختن است
    فقر ، سکوت تو در برابر ظلم است
    فقر ، اختلاف در برابر اتحاد است
    فقر ، نقد حقیقت برای سو استفاده است
    فقر ، ایران ثروتمند ولی گرسنگی کشیده است
    فقر ، چپاول ثروت تو توسط بیگانه و خواب زدگی توست
    فقز ، کشتن هموطن در راه ولایت است
    فقر ، ستایش دشمن است

    فقر ، شب را " بي غذا " سر كردن نيست ..
    فقر ، روز را " بي انديشه" سر كردن است

    فقر ، منم
    فقر ، تویی
    فقر ، ماییم ...

    پاسخحذف
  95. خیلی جالبه که که کسایی که ادعای وطن پرستی داران همشون دچار توهم دایی جان ناپلونی هم هستن یعنی هر کی حرفاش به مز اجشون سازگار نباشه نوکر اجنبی یا بیت رهبری هاست خدا آخر عاقبت ایران خانوم را با این وطن پرست های احمقش به خیر کنه

    پاسخحذف
  96. حضرات پس از یک سکوت معنادار دوباره برگشتند! احتمالا برای اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت مقام عظمای ولایت رفته بودند و پس از نماز از آقا کسب تکلیف کردند و آقا هم بهشون فرمودند با تمام قدرت ادامه بدید!
    هرکس که حداقلی از عقل رو داشته باشه کافیه فقط یک بار کامنت های تو و امثال تو وهمینطور نظریات آرش خان رو بخونه تا بفهمه نتیجه این افاضات شما به نفع چه کسانی تموم می شه.
    اگر حقیقتا مزدور رژیم یا بیگانه نباشی باید بگم به معنای واقعی کلمه بی سیاست و ابلهی.

    پاسخحذف
  97. ای با با!!! یکی از دوستان ناشناس نزدیک به 15 کامنت در باره رابطه من با ولی مطلقه وقیه نوشتن.
    من سبز هستم و چه شما خوشتون بیاد چه نیاد موجی که سال گذشته دنیا رو فرا گرفت تکثر گراست و هر کسی رو میپذیره.من دوست دارم اون اهدافی که پارسال به خاطرش کتک خوردم در ایران و افغانستان و بورکینافاسو و کوبا و کره شمالی هم محقق بشه.
    اما استقرار نظام مصباحیه در ایران به این دلیله که اکثر مردم ایران مثل مردم فرانسه و ترکیه و اردن و کره جنوبی نیستن و تنها چیزی که دارن ادعاست.

    پاسخحذف
  98. البته شایدم این آرش خان مزدور دو جانبه هست! هم از رژیم پول می گیره و هم از بیگانه!

    پاسخحذف
  99. جناب Don Corleone
    اجنبی یا رژیم لازم نیست به امثال تو پول بده. چون شما نوکر بی جیره و مواجبشون هستید!

    پاسخحذف
  100. سلام.

    این بار دومیه که برای حرفات کامنت می گذارم. پر واضح است که حرفایی که زدی حرفایی است فرا ملیتی و انسانی و مخاطب آن می تواند از هر جامعه ای باشد. صد البته ، نظام (که بهتره بگم بینظمی) اجتماعی و فردی دو چیز جدا از هم نیست. نظام فردی هر کدام از ما به طول تاریخ زندگی است و متاثر از آن که مطمئنا آرش هم انتظار ندارد که این سابقه تاریخی با یک یا دو پست کاملا عوض شود و تمام این خودباختگی ها از ناسیونالیستی تا مذهب گرایی (منظورم مذهب به مفهومی که امروزه عمومیت دارد نه بلکه فطرت اصیل انسانی که هیچ ربطی به تعلقات نفسانی ما ندارد) و سایر موضوعاتی که به دستاویز آنها به نوعی از ترس رویارویی با تهی بودن شخصیتمان از خودمان فرار می کنیم.

    نمی دانم چرا برای ما پسندیده است و قابل توجیه که اقوام مهاجم و وحشی به نمایندگی کورش و صرفا برای کشورگشایی به فلات ایران که محل بود و باش انسانهایی بقول برخی از دوستان، متمدن، بود یورش بیاورند و تمدن خودخواسته را که ناشی از جوشش فکری آنزمانشان بود بر عده ای تحمیل کنند و گذشته از آن با همان تربیت شاه منشی خود که در طول هزاران سال از فرد فرد مردم ایران کنونی شاه های کوچکی در حوزه اجتماعی و تحت سلطه آنها ساخته است، قابل قبول باشد اما ناپسند باشد که ذهن انسانها رها از مرزبندیهایی باشد که قلدرانی مثل کورش و چنگیز به ضرب شمشیر و نه برای نوعدوستی و رها نمودن بشریت از زیر یوغ کسانی که بشر را به اسارت گرفته اند بلکه به بندگی گرفتن آنها میخشان را تا ترکستان و هندوستان و فلانستان کوبیده اند که تا اینجا مال من که امروز هم اخلاف آنها با همان طرز تفکر نژادپرستی و خودبرتربینی ، خود را متمدنترین و آقای این جهان بدانند. انگار که آدمهای فاقد جامعه مدنیت حق زندگی در کره زمین را ندارند و از صدقه سر آنها و بندگی آنها آفریده شده اند. یکی را عرب سوسمار خور نام نهند و یکی را ترک خر و دیگری را بلوچ وحشی و قس علیهذا. اگر مرزبندی خوب است و کار کورش و امثال او خوب است چه اشکالی دارد که اقوام ایرانی هم حق داشته باشند بطور مستقل و مطابق فرهنگ و آیین و روش خود زندگی کنند و اگر این را نمی پسندید چرا تمدن خود را مستقل میدانید.

    بقول سعدی:

    حب وطن گر چه حدیثی است شریف | نتوان مرد به خواری که من اینجا زادم.

    بهتر است قبل از شنیدن و داوری یک سخن، پیشداوریهای تنیده در ذهنمان را که به سابقه تاریخ بشریت است خاموش کنیم و با جان سخن در ارتباط باشیم.

    بنده یک مسلمان معتقد و متدینم. اما اگر اینطور است باید با تمام هستی یک رابطه پویا و زنده داشته باشم، نه خشک و متحجرانه. اینکه آرش می گوید مسلمان نیست و یا پدرانش زاییده در این بخش از کره زمین نیستند چرا باید در نگرش من با هر عقیده ای که هستم، موثر باشد. جالبه که شکل زمین یک شکل بی مرزی است. یک کره است و نه مثلا یک مکعب مستطیل و فاقد هر گونه مرزبندی هندسی.

    موفق باشی.

    پاسخحذف
  101. سلام.

    این بار دومیه که برای حرفات کامنت می گذارم. پر واضح است که حرفایی که زدی حرفایی است فرا ملیتی و انسانی و مخاطب آن می تواند از هر جامعه ای باشد. صد البته ، نظام (که بهتره بگم بینظمی) اجتماعی و فردی دو چیز جدا از هم نیست. نظام فردی هر کدام از ما به طول تاریخ زندگی است و متاثر از آن که مطمئنا آرش هم انتظار ندارد که این سابقه تاریخی با یک یا دو پست کاملا عوض شود و تمام این خودباختگی ها از ناسیونالیستی تا مذهب گرایی (منظورم مذهب به مفهومی که امروزه عمومیت دارد نه بلکه فطرت اصیل انسانی که هیچ ربطی به تعلقات نفسانی ما ندارد) و سایر موضوعاتی که به دستاویز آنها به نوعی از ترس رویارویی با تهی بودن شخصیتمان از خودمان فرار می کنیم.

    نمی دانم چرا برای ما پسندیده است و قابل توجیه که اقوام مهاجم و وحشی به نمایندگی کورش و صرفا برای کشورگشایی به فلات ایران که محل بود و باش انسانهایی بقول برخی از دوستان، متمدن، بود یورش بیاورند و تمدن خودخواسته را که ناشی از جوشش فکری آنزمانشان بود بر عده ای تحمیل کنند و گذشته از آن با همان تربیت شاه منشی خود که در طول هزاران سال از فرد فرد مردم ایران کنونی شاه های کوچکی در حوزه اجتماعی و تحت سلطه آنها ساخته است، قابل قبول باشد اما ناپسند باشد که ذهن انسانها رها از مرزبندیهایی باشد که قلدرانی مثل کورش و چنگیز به ضرب شمشیر و نه برای نوعدوستی و رها نمودن بشریت از زیر یوغ کسانی که بشر را به اسارت گرفته اند بلکه به بندگی گرفتن آنها میخشان را تا ترکستان و هندوستان و فلانستان کوبیده اند که تا اینجا مال من که امروز هم اخلاف آنها با همان طرز تفکر نژادپرستی و خودبرتربینی ، خود را متمدنترین و آقای این جهان بدانند. انگار که آدمهای فاقد جامعه مدنیت حق زندگی در کره زمین را ندارند و از صدقه سر آنها و بندگی آنها آفریده شده اند. یکی را عرب سوسمار خور نام نهند و یکی را ترک خر و دیگری را بلوچ وحشی و قس علیهذا. اگر مرزبندی خوب است و کار کورش و امثال او خوب است چه اشکالی دارد که اقوام ایرانی هم حق داشته باشند بطور مستقل و مطابق فرهنگ و آیین و روش خود زندگی کنند و اگر این را نمی پسندید چرا تمدن خود را مستقل میدانید.

    بقول سعدی:

    حب وطن گر چه حدیثی است شریف | نتوان مرد به خواری که من اینجا زادم.

    بهتر است قبل از شنیدن و داوری یک سخن، پیشداوریهای تنیده در ذهنمان را که به سابقه تاریخ بشریت است خاموش کنیم و با جان سخن در ارتباط باشیم.

    بنده یک مسلمان معتقد و متدینم. اما اگر اینطور است باید با تمام هستی یک رابطه پویا و زنده داشته باشم، نه خشک و متحجرانه. اینکه آرش می گوید مسلمان نیست و یا پدرانش زاییده در این بخش از کره زمین نیستند چرا باید در نگرش من با هر عقیده ای که هستم، موثر باشد. جالبه که شکل زمین یک شکل بی مرزی است. یک کره است و نه مثلا یک مکعب مستطیل و فاقد هر گونه مرزبندی هندسی.

    موفق باشی.

    پاسخحذف
  102. باریکالله به تو ! بابا تو چه قدر تیزی!! مچ مارو باز کردی زرنگ (خطاب به ناشناس ۲ تا بالایی ساعت 11:47)

    پاسخحذف
  103. احساسی که نسبت به کسی یا چیزی داریم،برای درک بهتر می توان از طریق ریاضی نیز آن را بیان کردو به هر فردی یا چیزی یک امتیاز منحصر به فرد داد .
    (عشق فقط یک احساس دوست داشتن است)
    عدد یک =خیلی متنفر بودن
    بزرگترین عدد= خیلی دوست داشتن
    از یک تا ده
    از یک تا پنجاه
    از یک تا صد
    ...
    چه مجموعه ای از اعداد را درنظر بگیریم؟
    بستگی به تعداد افراد یا اشیا (افراد و اشیاو ..) و سلیقه شخص ارزیابی کننده دارد.

    پاسخحذف
  104. اقا جان بدجوری حالت بد شده..این حرف های ایدهالیستی و فانتزی که شما می زنید هیچ وقت به واقعیت نمی پیونده.جهان ولنی و انترناسیونالیسم با مرگ کمونیسم و ان کنگره های مسخره انترناسیونال به گورستان رفتن.من خوزستانی هستم بیشترین زجر هم ما خوزستانی ها در دوران جنگ کشیدیم.2 تا دایی و 1 عمو من در جنگ شهید شدند.انها برای حفظ مام میهن جنگیدن نه 4تا اخوند..برای اینکه وقتی در بستان و اطراف شوش عراقی ها به دختران ایرانی تجاوز کردند..دیگر این اتفاق برای دختران اهواز و تهران و تبریز و شیراز نیفتد.البته محض اطلاع ان دختران از اعراب ایرانی بودند.هم نژاد همان عراقی ها..ان همه جنگیدن بیهوده نبود.برای این بود که کسی مثل تو در ارامش زندگی کنی و بتوانی روزی ازین کشور هر کجا که دوست داری بری.میهن دوستی هم مثل عشق به خانواده یک حس ذاتی هست.اما در بعضی زیاد در بعضی کمتر.بعضی احمقانه فکر میکنند که میهن دوستی با مدرنیته و پیشرفت منافات دارد.اما نکته جالب اینست که پیشرفته ترین کشور های جهان به شدت فرهنگ ناسیونالیستی دارند.مثلا ژاپن که همه می دانند که روی کوچکترین مسایل حس ملی گرایی دارند.یا امریکا که اکثر خانه ها پرچم امریکا در اهتزاز دارند.همینتور فرنسوی ها یا المان ها ..

    پاسخحذف
  105. دوران بدی شده هست.این جمله طلایی همیشه هست الناس علی دین ملوکهم و الناس بامرائهم اشبه منهم بابائهم.مردمی که امثال احمدی نژاد بر انها حکومت میکنند زیاد نباید بهشان خرده گرفت.اما یک چیزی هست..این روز ها هم میگذرد..عرب ها رفتند..مغولان رفتند..اخوند هم میرود.شاید یک روز خوب بیاید اما با میهن دوستی باید ان روز های خوب را حفظ کرد.

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.