۱۳۸۹ مرداد ۱۹, سه‌شنبه

وطن پرستی

امروز آن واقعه ای که منتظرش بودم رخ داد و خانم مدیر اداره از قسمت ما رفت. حالا من دیگر واقعا بدون رئیس شدم و قرار است که یا یک نفر را استخدام کنند و یا اینکه مسئولیت ما را به یکی از مدیران موجود دیگر ادارات بدهند و یا اینکه همه ما را بیندازند بیرون و از شر ما راحت شوند. امروز قرار بود که یکی از مدیران کل بیاید و با من صحبت کند ولی الآن بعدازظهر است و هنوز خبری از کسی نشده است. شواهد امر این طور نشان می دهد که تا مدتهای طولانی به همین شکل باقی بمانیم چون دو سال پیش وقتی که رئیس من را که مدیر اجرایی اداره بود اخراج کردند قول دادند که یک نفر را استخدام کنند ولی این اتفاق هرگز رخ نداد. اتفاقی که دارد می افتد این است که بانک که بخش اعظم سهام این شرکتها را خریده است دارد مدیران سهامدار قبلی را یکی یکی از رده خارج می کند و آنها را به سهامداران غیر فعال تبدیل می کند تا بعدا از شر آنها هم خلاص شود. با اینکه من ارتقاء پیدا کرده ام و به دفتر جدید آمده ام ولی حتی نمی دانم که سیاست های کلی ما چیست و برای همین هم برای خودم برنامه ریزی می کنم و طبق آن پیش می روم. کسی هم از کار من سر در نمی آورد و وقتی به اطاق من می آیند آنقدر نمودار و چارت های آویزان شده به در و دیوار را می بینند که سرشان گیج می رود. با اینکه مدتی است ارتباط من با مدیریت به کل قطع شده است ولی ارتباط ما با واحدهای عملیاتی گسترش پیدا کرده است و تقریبا تیم ما با حدود سیصد نفر به طور پراکنده در ارتباط است. من هم در اطاقم نشسته ام و در عین حالی که وبلاگ می خوانم و می نویسم گوشه چشمم به کار است و نمی گذارم پشه از کنارم رد شود!

تنها چیزی که در اینجا خیلی خوب است و من عاشق آن هستم این است که هر دوهفته یک بار حقوقمان را به حساب بانکی واریز می کنند و من حتی یادم می رود که آن را چک کنم. من زیاد نگران پرداخت قسط خانه در صورت اخراج شدن نیستم چون حتی اگر هم  الآن اخراج شوم به ازای دو سال کار کردن دو ماه کامل حقوق را به من پرداخت می کنند و ماهی دو هزار دلار هم بابت حقوق بیکاری دریافت می کنم. البته این ماکزیمم پرداختی حقوق بیکاری است که نسبت به آخرین حقوق شما در شش ماه قبل از بیکار شدن محاسبه می شود. اگر تا شش ماه کار گیر نیاوردم می توانم آن را شش ماه دیگر تمدید کنم. البته به علت بحران اقتصادی و کم بودن کار حتی برای تمدید بیش از یک سال هم سخت گیری نمی کنند و من یک خانمی را در یک مهمانی دیدم که سه سال بود حقوق بیکاری دریافت می کرد. در ضمن من می توانم یکی از اطاق هایم را هم حداقل ماهی هشتصد دلار اجاره دهم بنابراین مشکلی در پرداختی هایم به وجود نخواهد آمد. حالا که هنوز اخراج نشده ام و حتی اگر هم چنین بشود وضعیت کاری خیلی بهتر از پارسال است و می توانم راحت تر کار پیدا کنم. ولی در ایران اگر کسی کار خودش را از دست بدهد از هیچ کجا مبلغی دریافت نمی کند. من خودم حدود ده سال پیش از شرکتی که پنج سال در آن کار کرده بودم آمدم بیرون و نه تنها بر خلاف قانون کار چیزی به عنوان سنوات به من ندادند بلکه تا چندین ماه هم به دنبال چهار ماه حقوق عقب افتاده خودم می دویدم! در مدتی که بیکار بودم هم مجبور شدم از این و آن قرض بگیرم تا دوباره به سر کار بروم و بدهی ها را پرداخت کنم. آدم تمام شخصیت و آبرو و حیثیت اجتماعیش به هم می ریزد وقتی که مجبور می شود از کسی پول قرض کند. حالا فرق نمی کند که این افراد پدر و مادر و برادر و خواهر باشند یا غریبه. 

ولی برخی از دوستان در مورد خریدن خانه و شرایط آن پرسیده بودند. واقعیت این است که من تا چند وقت پیش مخالف شدید خریدن خانه بودم چون افراد زیادی را دیدم که تمام داراییهای خودشان را صرف خریدن چند خانه کرده بودند و سپس با افت قیمت ناگهانی بیچاره شدند و همه خانه های خود را از دست دادند. مثلا یک فرد حدود صد هزار دلار پول پیش داده بود و یک خانه خریده بود به قیمت هشتصد هزار دلار. سپس به امید اینکه آن خانه به یک میلیون دلار برسد حدود پنجاه هزار دلار هم خرج آن کرده بود. سپس در عرض چند سال قیمت آن خانه شد سیصد هزار دلار در حالی که او هنوز ششصد هزار دلار به بانک بدهکار بود. در این جور مواقع خانه را به حال خودش رها می کنند و می روند و بانک با کلی صرر آن را خانه را به فروش می گذارد. این خانه ای که من دارم می خرم صد و نود هزار دلار پنج سال پیش به مبلغ ششصد هزار دلار خریداری شده بود و صاحب قبلی آن را رها کرد و رفت. ولی از زمانی که در مورد این مسئله تحقیق کردم دیدم که برای من و در شرایط فعلی خریدن خانه خوب است. البته فقط به قصد اینکه در آن زندگی کنم و اجاره خانه ندهم نه به قصد سودآوری و کاسبی. وقتی که به امریکا مهاجرت می کنید برای خریدن خانه حداقل باید چهارسال صبر کنید تا امتیاز کردیت شما به جایی برسد که به شما وام بدهند. امتیاز من در حال حاضر هفتصد و پنجاه است و برای گرفتن وام خانه بسیار خوب است. سپس شما باید درآمدتان طوری باشد که بانک قانع شود شما می توانیم اقساط ماهیانه را پرداخت کنید. وامی که من گرفتم سی ساله است و بهره آن 4.85 درصد است. قسط ماهیانه من هزار دلار می شود و حدود 400 دلار هم شارژ کاندو است که با 200 دلار بیمه و مالیات می شود 1600 دلار در ماه. حدود 850 دلار در ماه از طریق کسر مالیات به من برمی گردد و در واقع پرداختی خالص من برای خانه می شود ماهی 750 دلار که در مقایسه با هزار دلار اجاره ای که الان برای یک اطاق می دهم خیلی خوب است. البته حدود دویست دلار هم آب و برق و تلفن و گاز و این چیزها است که بهرحال الآن هم دارم آن را می پردازم. البته خوب بودن خرید خانه در این شرایط امریکا بر حسب فرضیات و محاسبات من است و برای گرفتن نتایج قطعی در مورد خرید خانه باید چند صباحی صبر کنید تا متوجه عاقبت این کار من بشوید.


اما در مورد وطن باید بگویم که من اصلا آدم ناسیونالیستی نیستم. برای من ایران و افغانستان و تاجیکستان و امارات متحده عربی هیچ فرقی نمی کند. این ها همه اش یک سری مرزبندی های مزخرفی است که انسانها را بر اساس آن طبقه بندی کنند و به جان هم بیندازند. شما در امریکا می بینید که تمام مردم جهان در کنار یک دیگر به خوبی و خوشی زندگی می کنند بدون اینکه بر اساس نژادشان مرزبندی جغرافیایی داشته باشند. آن چیزی که برای من مهم است مردم هستند که باید در رفاه و خوشبختی زندگی کنند. کوه دماوند بسیار زیبا است ولی نه به خاطر اینکه در ایران است اگر در مصر هم بود زیبا بود. متاسفانه حس ناسیونالیستی یک جور کلاس شده است و توی سر هر کسی که می زنید چهار تا وطن از دهانش می پرد بیرون. ولی من می گویم که گور پدر آب و خاک وقتی که مردم در آن عذاب می کشند و می میرند. گور پدر هرچی مرزبندی فیزیکی و تنبان بزرگ و کوچک وقتی که به زندانی برای جوان ها تبدیل می شود. من خیلی به صراحات می گویم که من ترجیح می دهم هر دهات ایران برای خودش یک مملکت باشد ولی مردم در آن راضی و خوشحال باشند و در رفاه زندگی کنند. مملکت ایران چه گلی به سر مردم آذربایجان و مردم کرد و مردم بلوچ و ترکمن زده است؟ آیا ایران خانم جوابگوی زندگی جوانی است که به جرم ترکمن یا کرد بودنش تحقیر می شود و زندگی اش به فنا می رود؟  متاسفانه یک سری کلمات کلیشه ای در زبان ما افتاده است که ما فقط آنها را قرقره می کنیم و حتی یک لحظه هم به آن فکر نمی کنیم. چیزهایی مثل تمامیت ارضی و عرق ملی و وطن پرستی و عشق آب و خاک و غیره. تمام جنگهای احمقانه ای که در طول تاریخ بشری باعث کشته شدن انسانها شده است به خاطر همین آب و خاک بوده است. یک احساس احمقانه ای که همیشه حاکمان از آن برای حفظ قدرت و مقام خود استفاده کرده اند و مردم بیگناه را به جان یکدیگر انداخته اند.


من کاملا موافق حذف هرگونه مرز فیزیکی در میان انسانهای کره زمین هستم. شما باید بتوانید هر زمانی که دوست دارید سوار هواپیما و کشتی شوید و به هر نقطه از جهان که می خواهید سفر کنید. آن چیزی که ما به نام وطن می نامیم در واقع زندان و قبر ما است که از بچگی در مخ ما فرو می کنند که ما چون در آنجا به دنیا آمده ایم باید همان جا زندگی کنیم و بمیریم. داستان آرش کمانگیر و دیگر سروده های ملی به ما آموزش داده است که جان ما در مقابل آب و خاک و وطن هیچ است. می دانید چرا؟ برای اینکه اگر یک روز آقای حاکم منافعش به خطر افتاد ما را مثل گاو و گوسفند بریزد جلوی هجوم دشمن که مبادا تنبان بزرگ از قلمروی او حذف شود. همه ما را شرطی کرده اند و اگر مثلا بگویند جنبش هسته ای یک جنبش ملی است همه ما رگ گردنمان بالا می زند و می گوییم بله این یک حرکت ملی است و گور پدر مردم که بخاطر غرور ملی از گرسنگی بمیرند. خود ما هم به خاطر وطن جان خود را فدا می کنیم! من یکی که حاضر نیستم به خاطر وطن حتی بگوزم چه برسد که جان خودم را فدا کنم! ولی عاشق مردم هستم. نه فقط مردم ایران بلکه مردم افغانستان و عراق و تاجیکستان و آذربایجان و روسیه و آلمان و ایتالیا. عاشق هر جنبنده ای هستم که نفس می کشد و به نظر من ارزش آن جوان بیگناهی که در خرمشهر کشته می شود به مراتب بیشتر از کل هیکل ایران با تمام تاریخ چند هزارساله خودش است. فقط کافی است کمی فکر کنیم. مرزهای کشوری ساخته خود ما است و ساخته تفکر تبعیض نژادی است.  نتیجه وطن پرستی این است که وقتی من به یک سیاهپوست می رسم بگویم که وقتی  من دارم حرف می زنم سابقه چند هزار ساله و کورش کبیر دارم پس تو که سیاه هستی و هفت پشتت برده و آدمخوار بوده اند خفه شو و حرف نزن.


امریکا نمونه کاملی است از یک دنیای بدون مرزبندی. از هر نقطه ای از جهان  که فکرش را بکنید یک نفر در امریکا و در کنار دیگر نژادهای انسانی زندگی می کند. هیچ کسی بر اساس رنگ پوست و نژاد خود در یک محدوده جغرافیایی اسیر نشده است و همه می توانند آزادانه به هر نقطه ای بروند و به اندازه دیگران از حقوق و منافع اجتماعی برخوردار باشند. حس نوستالوژی قابل احترام است و من مکان کودکی خودم را دوست دارم و به یاد خاطراتم می افتم ولی اگر آن مکان در بولیوی بود هم همین احساس را نسبت به آن داشتم. حالا بسیاری از ایرانی هایی که به امریکا می آیند خودشان را از شر آن مرزبندی جغرافیایی خلاص کرده اند و بعد برای همه روضه می خوانند که آی وطنم آی وطنم. بعد هم انتظار دارند که بقیه مردم بروند جلوی گلوله که یک تنبان از وطن کم نشود. بعضی ها هم برای ژست های ضد مذهبی وطن وطن می کنند ولی خبر ندارند که میهن پرستی هم یک برای خودش یک مذهب است. وقتی می گوییم که جانم فدای ایران این حرف با حکم جهاد در راه خدا هیچ فرقی ندارد. می دانم که بسیاری از شما خوانندگان عزیز از این حرف های من ناراحت می شوید و بسیاری از شما حتی نسبت به اسم ایران تعصب دارید. ولی من طبق معمول آن چیزی را که به آن عقیده دارمن می گویم و شما هم می توانید عقاید خودتان را بنویسید.

۱۲۱ نظر:

  1. آقا من با حرفهايت كاملا موافق هستم. اگر از بالا نگاه كنيم نبايد هيچ مرزي بين انسانها وجود داشته باشد و همه با هم بايد برابر و دوست باشند ولي هميشه عده اي هستند كه بخاطر منافع خودشان اين بساط را راه مي اندازند. موضوع خريد خانه و جزئيات آن هم جالب بود دستت درد نكنه لطفا هر از گاهي از اين آناليزها در مورد مسائل ديگر آمريكا هم داشته باش. خدا نگهدارت باشد.

    پاسخحذف
  2. ارش جووون دمت گرم همیشه عاشق وبلاگتم هر پستش صدتا مطلب داره همشم 99.99% حقه حقه هر کی هم می گه نه خودشو گول میزنه واقعا باحات موافقم
    دمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 باردمت گرم 1000 بار!
    بازم تشکرررر

    پاسخحذف
  3. حتی انقدر ادب نداری برای چیزهایی که ممکن است برای عده ایی محترم باشد از الفاظ بهتری استفاده کنی این همان فرهنگ و ادب و شخصیت امریکایی استکه اینفدر ازش تعریف میکنی ؟البته حق داری 4 دیواری اختیاری هر چه دل تنگت میخواهد بگو اما فراموش نکن رعایت چهارچوب در مطرح کردن هر بحثی الزامی است

    پاسخحذف
  4. آرش چقدر بابت وطن فروشی پول گرفتی؟

    پاسخحذف
  5. آرش هیچ بی ادبی نکرده.

    پاسخحذف
  6. اگر آرش می گفت "من میگوزم به وطن" بی ادبی بود ولی آرش گفته که "من یکی که حاضر نیستم به خاطر وطن حتی بگوزم" پس یعنی این که آرش به وطن بی تربیتی نمی کند! باز هم صحبت گوز شد و گوش همه تیز شد!!!!!
    :)

    پاسخحذف
  7. آرش جان قربون اون قلمت برم که حرف دل آدم و می نویسه! من شخصا به �8;مام گفته هات اعتقاد دارم اما قبول کن که برای عمل کردن به این اعتقادات به تمرین وممارست زیادی احتیاج داریم،برای ما که تو ایران به وجود اومدیم.

    پاسخحذف
  8. حالا بگذریم که در همین آمریکا هم حس ناسیونالیستی خیلی شدید هست! همین آمریکا هم دست به کشور گشایی دقیقا بر همین اساس میزنه .... البته جنابعالی ظاهرا کور تشریف دارین و این مسائل رو نمبینید

    پاسخحذف
  9. من نویسنده پست سوم هستم اما شاه پسر شما چطور میگی در امریکا خبری از ملی گرایی نیست؟ پرچمهای گاد بلسد امریکا را نمیبینی؟ دو روز دیگه در قسم شهروندی باید بگی با اسلحه بر علیه تمام دشمنان امریکا میجنگی یعنی باید قسم بخوری البته برای تو که نه اما یه ایرانی امریکایی اگه توسط ارتش امریکا احضار بشه درجنگ ایران و امریا باید روی ایران اتش کنه در غیر این صورت همان بلایی را به سرش میارن که سر کلی اوردن تازه اون میگفت بابا اینها بیگناه هستن اما این نمیتونه بگه بابا اینها هموطنامن تو یه فیلم امریکایی نیست که اثری از شوونیسم نباشه قدرت برتر سخنرانیهای مهیج وانگهی امیرکا یک کشور جدیده با نهایت 250 سال سابقه فرق میکنه با ایران فرانسه چین فرهنگ ما زیباست همون فرهنگ شیخ حسن خرقانی که میگه هر کس به این سرای دراید نانش دهید و از ایمانش مپرسید همان فرهنگ کوروش که هرجا را گرفت ازاد کرد همان فرهنگ فردوسی که حتی قهرمان محبوبش یعنی رستم را از تیغ انتقاد دور نگه نمیدارد من شوونیسم نیستم معتقدم هر فرنگ هر کشور ارزشهایی دارد که باید پاس داشته شود فقط میخواهم ببینم موقع قسم شهروندی هم صادفانه میگویی که این عبارت میهن پرستانه است و من علیه هیچ کشوری اسلحه به دست نمیگیرم ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نویسنده فقط نظرشو راجه به یه مساله (وطن پرستی و مرز بندی) گفته، دقت کنید: نظر، منم نظرم همینه که مرزبندی و این ور خط اگه جنگ بشه خودمو میکشم اونور خط جنگ بشه ککم هم نمیگزه کاملا مسخرس و نشون دهنده منطق و IQ پایین اون ادمه.. از طرفیم ما داریم تو همین مرز بندی ها زندگی میکنیم، چه تو ایران، چه امریکا چه هر جای دیگه ای، اگه بخایم دنیا بدون مرز باشه و طبق اعتقادات ما جلو بره فک کنم فقط باید منتظر ظهور آقا بمونیم، وگرنه برای اینکه بلخره یه جایی که از نظر خودمون برای زندگی کردن بهتره باید مطابق با دولت و حکومت اون مرزبندی زندگی کنیم.. غیر از اینه آقای ناشناس؟

      حذف
  10. آرش دستت درد نکنه. عالی بود ادامه بده.

    پاسخحذف
  11. ببخشید پابرهنه وارد بخش نظرات شدم. معذرت می خواهم. فقط می خواستم به دوست عزیزم بگویم که بله من در زمان سیتیزن شدن قسم دروغ می خورم و یک لیوان آب هم بعدش می نوشم که خوب پایین برود. من در ایران بارها به زور قسم دروغ خوردم. مثلا قسم خوردم و امضاء کردم که تا آخر عمرم هرگز ننویسم. قسم خوردم که هرگز دست دختری را در خیابان نگیرم. ولی این بار این قسم دروغ را با کمال میل می خورم حتی اگر بدمزه باشد.
    از همه شما دوستان عزیز سپاسگزارم

    پاسخحذف
  12. اهان حالا درست شد پس انجا هم کاری را انجام مدهی که به ان اعتقاد نداری پس فرق اینجا با انجا در چیست ؟ چرا به منطقی متشبث میشوی که اینقدر سست است؟

    پاسخحذف
  13. دوست بسیار عزیزم. فرق این است که آنجا قسم دروغ را به زور به خوردم دادند. ولی اینجا با میل خودم قسم دروغ را می خورم.

    پاسخحذف
  14. چه فرقی دارد؟ هر دو تاش دو روی یک سکه است بهتر نیست از این استدلال وارونه استفاده نکنید در هر دو حالت شما به چیزی قسم میخورید که به ان اعتقاد ندارید چه با زور چه بی زور

    پاسخحذف
  15. ببین ارش جان حرفت مبنی بر عشق به انسانها و راحتی اونها خیلی خیلی قبول دارم /
    ولی حرف اصلی اینه که ایا امریکا از اول همین بوده ؟؟؟؟؟؟؟؟
    اگر کسانی که امدن انجا و عشق به زندگی و وووهر چی میخواهی اسمشو بزاری باعث این نشد که سختی بکشن و سعی در ایجاد جایی بکنن که الان بیشتر مردم دنیا ارزوی زندگی در انجا رو دارن ؟؟؟؟
    اگر حس خاصی به زندگی بهتر نبود الان همه ماها شمع روشن میکردیم و با الاغ مسافرت میکردیم !!!
    منم این حس های مسخره رو دوست ندارم ولی اینجا جایی که دنیا اومدم و خانوادم اینجا هستن (که من عاشقشون هستم )
    و فعلا زندگی بدی ندارم همین ها باید باعث بشه با دید مثبت نگاه کنم و سعی کنم برای بهتر شدنش تلاش کنم /
    شاید مردم ایران حس تو رو داشتن که بعد از کوروش این خاک رفته رفته همه چی شو ازدست داد /
    امیدوارم مردممون عاقل بشن وگرنه ماها شایسته اینی هستیم که به سرمون مییاد

    پاسخحذف
  16. اصلا این آرش مریضه ! دروغ میگه هزار تا! آدم خیلی‌ بدی هم هست! اصلا عوضیه! خیلی‌ هم نفهمه که واسه وطنش خودش رو به کشتن نمیده! شما که داری واسه وطن خودت رو جر میدی، میشه خواهش کنم که اگه جنگ شد جای من و آرش هم بری بجنگی؟

    بابا! این بنده خدا که حرف بدی نزد، یه ۴تا کتاب بخونین، یه خرده هم فکر کنین،( البته از یه سری از دوستان بعید میدونم که به عمرشون تا حالا فکر کرده باشن) ، یه دو دو چار تا کنین. بعد بیان نظر بدین.

    من کاملا با آرش موافقم. خدا رو شکر این بنده خدا گفته که قسم دروغ خورده که ماشاالله همه میدونیم که تو "وطن" اصلا بدون دروغ نمیشه حتی نفس کشید...

    واسه کی‌ دارم توضیح میدم؟ کوبیدن میخ در سنگ خارا...

    پاسخحذف
  17. دراصل حس وطن پرستی به حفظ ژن بر میگردد. ما ایرانی ها یا مردم هر کشورو یا جمعیتی، به علت وجود مرزها طبیعتا بین خودشان وصلت می کنند و بنابراین درنسل های مختلف یک کشور،ژن آبا و اجدادی تا حدی حفظ می شود. طبیعت انسان برای حفظ خزانه ژنتیکی خودش تلاش می کند. سابقا این تلاش چطور بوده؟ این طور بوده که مثلا اگر به مرزهای کشوری حمله می شده و این خطر به وجود می آمده که اختلاط زنتیکی به وجود بیاید و یا به دلیل شکست خوردن و مرگ ، ژنهای یک جمعیتی از بین برود یا کم شود، ذاتا یک دفاعی اتفاق می افتاده و معمولا مردان آن سرزمین می رفته اند و حتی جان هم می داده اند تا خزانه ژنتیکی شان دست نخورده بماند. اینجا مهم حفظ جان تک تک انسانها نبوده است، بلکه چیزی فرای آن و با اصالت بیولوژِیک بوده. ولی درحال حاضر بشر به این رشد رسیده که حفظ ژن هاو پیروزی در تنازع بقای ژن، نه با حفاظت از مرزهای فیزیکی بلکه با به دست آوردن امتیاز های مختلف است. مثلا ژن مردم ثروتمندو مرفه آمریکابسیار بیشتر از ژن مردم فقیر آفریقا با آن امار وحشتناک ایدز و مرگ ناشی از سوءتغذیه حفظ و منتقل خواهد شد و گرچه این دو ملک از نظر فیزیکی با هم نجنگیده اند ولی در تنازع بقا آمریکایی ها پیروز شده اند.یا مثلا بعضی کشورهای پیشرفته این قدرت را دارند که با مثلا با ظهور یک بیماری جدید، خیلی زود در برابر آن مسلح به دارو یا واکسن شوند واین یعنی حفظ ژنتیک مردم آن جمعیت و از بین رفتن ژن یک جمعیت دیگر.
    یا ما در ایران اگر به جای اهمیت دادن به تمامیت ارضی و قلدر و ترسناک جلوه دادن خودمان، مثل سران کشورهای اروپایی در عین سربه زیری و حیا و بزرگ منشی و شخصیت عالی،به رفاه اقتصادی همین جمعیت موجود می پرداختیم در دنیای امروز شانس بیشتری برای پیروزی در بقا و انتقال ژنهایمان داشتیم. ولی الان در معرض جنگ ویرانگر و فقر و محرومیت از امتیازهای اقتصادی هستیم و این یعنی شکست در جنگی که ما اتفاق افتادنش را نمی بینیم ولی همواره برپاست و هرروز این ماییم که شکست می خوریم.

    پاسخحذف
  18. به قول فردوسی جان
    چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

    زنده باد ایران
    زنده باد ایران


    ایران سرزمین جاوید

    با آرزوی شادی روز افزون ...

    پاسخحذف
  19. آرش جان تمامیت ارضی درسته نه عرضی.

    من با بخشی از حرفات موافقم ولی با بخش آمریکاش مخالفم چون آمریکا به هیچ وجه کشور بدون مرز ومتعالیی نیست و بیشتر از هرکشور دیگری در دنیا به فکر بسط خودشه و هرروز به یک بهانه ای جنگ را ه می ندازه که تجهیزات نظامی به این و اون بفروشه و اقتصادش رونق بگیره. در ضمن به کالیفرنیای خودمون نگاه نکن که به دلیل وفور مهاجر، همۀ ملیتها به یک زندگی مسالمت آمیز رسیده اند.من شنیده ام در خیلی از ایالتها به خصوص شمالیها هنوز تبعیض نژادی و تحقیر مهاجران و حتی سیاهپوستها وجود داره.

    پاسخحذف
  20. This post was brilliant
    I think the people who are obsessed with their country and race issues are either racist or they just lack self esteem.
    There is one planet Earth and there is one race and it is human race
    DUDE! KEEP UP THE GOOD WORK

    پاسخحذف
  21. شما مسایل اجتماعی را با حس دوستی به خاک قاطی میکنی و ملغمه ای میسازی که چون این مسایل وجود دارد پس آن حس دوستی هم نباید باشد.
    اینکه شما آدم بی وطنی هستی را لازم نیست با کلمات سخیف توضیح بدی.

    اگر دلاورانی که پوست و گوشت واستخوان شان را برای حفظ این وطن در خاک نهادند، مانند شما فکر میکردند چه بی غیرتی و چه بی وطنی می بود.
    عزیزیم معنی تاریخ هزاران ساله و کوروش ما این نیست که شما تعبیر میکنی،
    دقیقا بر عکس. بزرگی تاریخ و کوروش ما در احترام به انسان و کشوری است
    که بارها از خاکستر خود برخاسته و محل زندگی انسانهای متفاوتی بوده و هست و نه اینکه آنرا مایه تحقیر دیکران قرار دهیم.
    شما یکسری مزخرفات را از که تعبیر شخصی خودتا ن میباشد از وطن دوستی میکنی.
    متاسفم که لودگی و مسخره بازی را به این جا هم کشاندی.

    پاسخحذف
  22. ریدم توی وطنی که هر چی میکشیم از این وطن خراب شده میکشیم.نه از بچگیمون چیزی فهمیدیم، نه از نوجوونیمون و نه از جوونیمون . همش یا قائم موشک با کمیته و بسیج و گشت ارشاد بود یا کلنجار رفتن با یه سری مامور حراست خار کسده دانشگاه. تف به وطنی که انگیره، روحیه و استعداد های پنهانمون رو نابود کرد.

    پاسخحذف
  23. من هم با آرش موافقم. آنهایی که پوست و گوشت خونشان را برای نگهداشتن مرز جغرافیایی ایران از دست داده اند بیهوده مرده اند چون جانشان بسیار باارزش تر از مرز ایران بوده است. به نظر من مردم کالیفرنیا هم الآن بسیار بدبخت بودند اگر مکزیک آن ایالت را به امریکا نفروخته بود. ای کاش کل ایران هم یک ایالت امریکا بود و مردم راحت زندگی می کردند. مگر مردم هاوایی رسوم سنتی خودشان را حفظ نکرده اند؟ ما هم می توانستیم فرهنگ بومی خودمان را داشته باشیم بدون اینکه احتیاج به یک مرز فیزیکی به نام ایران باشد. البته آنطوری که من از صحبت های آرش متوجه شدم او موافق برداشتن مرز میان کشورها است نه اینکه مرزبندی ها بیشتر شود. بنابراین او تجزیه طلب نیست بلکه ترکیب طلب است.

    پاسخحذف
  24. کوروش هم یه آشغالی بود مثل بقیه. من یکی که دیگه به هیچکدوم ازین کسشرایی که تحویلمون میدن اعتقادی ندارم. فعلا که ایران تیدیل شده به یک زندان بزرگ که هفتاد میلیون نفر رو توش زندانی کردن. یه کاری کردن که پامونو از این خراب شده نمی تونیم بزاریم بیرون. این مملکت ارزونی شما من یکی که اگه برم پشت سرم رو هم نگاه نمی کنم.

    پاسخحذف
  25. سلام آرش خان.
    از جهتی باهات موافقم که سردمداران و حاکمان ملت ها، این حس وطن دوستی که تو نقدش میکنی رو ابزاری برای سپر ساختن جون انسانها در جهت حفظ جان سخیف خودشون قرار دادند. اما اینکه بخواهیم یکباره منکر ارزشمندی این حس نوستالژیک بشیم، فکر نمیکنم روش درستی باشه برای رویارویی با این معضل.
    به اعتقاد من چیزی که سبب شده تا جان با ارزش مردم ایران یا سرزمین های دیگه، به بهانه های این چنینی و در جهت حفظ منافع قدرت ها، مورد تعارضی خود خواسته قرار بگیره،در کنار خیلی از عوامل دیگه، میتونه این باشه که اکثر مردم و حتی خود ماها در بیشتر شرایط قادر نیستیم که بین خوب و خوبتر، بد و بدتر و گزاره های این چنینی شرط اولویت رو رعایت کنیم.
    فکر میکنم اگه از این منظر به نوشته هات نگاه کنیم قابل قبول تر خواهد. منظورم اینه که وقتی در شرایطی قرار میگیریم که از هر طرف بهمون القا میشه که باید جونمون رو در راه وطن بدیم و باید فلان کسان رو در راه وطن از زیر تیغ بگذرانیم و در راه وطن با بهمان کشور وارد جنگ بشیم، چه خوبه از خودمون بپرسیم چرا؟ به چه دلیل منطقی و انسان دوستانه ای من باید تن به این انتخاب بدم و حس وطن دوستی رو بر بشر دوستی دارای برتری بدونم؟ فکر میکنم منظورمو رسونده باشم.
    در کل همانطور که گفتی وطن دوستی حس قشنگیه. ولی به نظر من اگه بجا و مناسب ازش استفاده بشه در عمل هم میتونه زیبایی بیافرینه نه اینکه به خون و خونریزی منجر بشه.
    راستی فکر کنم موقع نوشتن این پست، از یه چیزی اعصابت بهم ریخته بوده که اینطور تهاجمی تاختی به احساسات ملت. :-)
    به هر حال این نظر من بود.
    پیروز باشید.

    پاسخحذف
  26. اشتباه می کنی عزیزم! کوروش کبیر آشغال نبوده. این صحیح نیست که تو همه را مانند خودت تصور کنی! ضمنا تو فقط حق داری از جانب خودت اظهار نظر کنی نه هفتاد میلیون نفر ایرانی.

    پاسخحذف
  27. با سلام و خسته نباشید

    در مورد نظر شما نسبت به خاک و وطن همینقدر میشه گفت که نظرتون نپخته عنوان شده .
    به عنوان مثال اگه ما قبول کنیم که داریم تو دهکده جهانی زندگی میکنیم که همینطوهم هست هیچکدوم از ما راضی نمیشیم در خونش رو کامل باز بزاره چون عقیده داره همه ادمها از یک پوست و استخوان هستند
    مطلب بعد راجع به دروغ دلبخواهی و نه زورکی بود که باید بگم شما باز هم دروغ گفتید یعنی دروغ در دروغ !!
    چون اکه اون دروغی که میگین دلبخواهی است رو نگین دیگه بهتون سیتیزنشیپ نمیدن پس واقعا ((مجبور هستین )) که دروغ بگین
    و نکته بعد اینکه جهاد در راه خدا رو دارین با جهاد در راه وطن مقایسه میکنین که اصلا تشبیه بجایی نیست
    در هر صورت من مطالعه افرادی که همه جیز داشتن بجز درک وجود ذات حق رو بهتون پیشنهاد میکنم
    یه بنده خدا از لوس آنجلس

    پاسخحذف
  28. البته آرش جان فراموش نکن که مردم آمریکا از ناسیونالیست‌ترین مردمان جهان هستند، و اینو در صحبت‌ها ، نوشته‌ها و فیلمهاشون می‌شه به خوبی‌ دید. من خودم وجود مرز رو به قویترین حالت ممکن موقع سفر به آمریکا و در هنگام ورود به فرودگاه آتلانتا حس کردم. این هویت مشترک آدمهاست که کشور رو میسازه و مرز رو تعریف میکنه، مثلا همون چینی‌، هندی، ایرانی‌ یا مکزیکی الاصل بودن زیر مفهوم آمریکایی‌ بودن قرار میگیره، مثل لرو و کرد و بلوچ زیر هویت ایرانی‌ و ناسیونال رو تعریف می‌کنه.

    من به شدت با جهان‌وطنی یا همون انترناسیونالیسم موافقم ولی‌ متاسفانه الان در هیچ کجای جهان به معنی‌ واقعی‌ وجود نداره ، نه ایران و نه آمریکا و نه هیچ جای دیگه.

    پاسخحذف
  29. ناشناس عزیزی که فرموده ای 4 تا کتاب بخوانید تا فهمتان بالا برود و وطن پرست نباشید! ( نقل به مضمون ). اتفاقا اکثریت قریب به اتفاق مردم کشورهای اروپای غربی و همچنین بیشترآمریکائیان ( از جمله شخص اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا )بسیار اهل مطالعه هستند و خیلی بیشتر از 4 تا کتاب خوانده اند ولی هنوز بسیار میهن دوست می باشند. چرا گمان می کنی میلیارد ها نفر انسان ساکن در کشور های گوناگون جهان ( شامل هزاران دانشمند و نابغه و ... ) مشتی نفهم هستند و فقط تو و آرش خان و افرادی همانند شما دارای فهم و شعور هستید ( لابد بخاطر خواندن 4 تا کتاب! ) و تنها امثال شما اهل اندیشیدن می باشید؟!

    پاسخحذف
  30. ba salam
    doost aziz shoma hanooz jaye ostade mayi va man mifahmam shoma manzooret az in harfa chiye , vali haghighatesh vase resoondane manzooret ye khorde tondravi kardi. be nazare man damavand vase in ghashange ke ehsas mikona, oon khak o sang male mane. oon derakht hayi ke doreshe male mane. be man ehsas ghoroor mide.
    amma dar morede mobareze ba Intolerence va mavarede moshabeh kamelan bahat movafegham, amma dar morede iran yek khorde ghabool kon tond rafti.
    movafagh bashi
    dar panahe hagh

    پاسخحذف
  31. منم نظر = ببینید ادم وقتی می تواند وطن اش را دوست داشته باشد که وطن ادم را دوست داشته باشد .بنده که تمام عمرم در وطن به گند و کثافت کشیده شد نمی توانم وطن را دوست داشته باشم . زندگی نکردم وطن ذره ذره مرا کشت . ادم مثل هر جانور دیگری برای اشیانه و خانه و طنش می جنگد ولی وقتی وطن با تو سر جنگ دارد چه؟ وقتی حاضری جان و ناموست را برداری از وطن فرار کنی چه ؟ من اگر امریکایی باشم شاید برای امریکا بجنگم ولی برای ایران برای خامنه ای برای احمدی نزاد و برای ملت ابله و خرافی ایران هرگز .اگر وطن پرستی پس چرا نشسته ای که 1500 سال پیش کلیه کشورهای عرب و افغانستان و اذربایجان و ازبک و تاجیک و گرجستان و ارمنستان و... جز ایران بود پاشو برو پس اش بگیر بی عرضه .فقط بلدی مثل سگ عو عو کنی ؟ اگر وطن پرستی پاشو برو بلوچستان و کردستان ببین هم وطن ات چی میکشه . برو به اذری بگو دوست دارید از ایران جدا بشید ؟ برو از عربهای خرمشهر و اهواز بپرس ایرانی هستی یا عرب؟ واقعیت این است که ایران مثل شیشه ای است که چند عقرب رو توش انداختند و زندگی در ان یعنی جنگیدن برای کمی دیرتر مردن.

    پاسخحذف
  32. آرش جان
    تو تا چند وقت دیگه شهروند کشور ایالات متحده آمریکا می شوی ، بنابراین نباید هم بخاطر ایران بگوزی! البته زمانی که سیتیزن آمریکا شدی ، هر زمانی که کشور آمریکا به تو نیاز داشت باید براش بگوزی! اگر هم نخوای دولت فدرال آمریکا مجبور به این کارت می کنه.

    پاسخحذف
  33. در ضمن در امریکا هیچ کس امریکایی نیست .امریکا 400 سال پیش کشف شده و و استقلالش فکر کنم به 200 سال نمی رسه و سیاهانش هم کمتر از 40 سال پیش ازاد شده اند و کلا همه مهاجر هستند و امریکاییان اصیل سرخپوستان بودند که نسلشان تقریبا منقرض شده .ولی همین مهاجر همین اوباما افریقایی مسلمان که هنوز 50 سال نشده پدرش به امریکا امده و کمتر از 40 سال پیش از بردگی خلاص شده برای امریکا اسلحه بدست میگرند چون امریکا انها را دوست دارد . ولی ایران نفرین کده ای بیش نیست و من ارزو می کنم کل ایران به یکباره با بمب اتمی چیزی نابود بشه بلکه یک نسل تازه و ادم در ان بوجود بیاید که نسل کنونی مثل ویروسی است که قابل اصلاح نیست.

    پاسخحذف
  34. کلا از ادمهای خر ایران متنفرم .بدون شک اشغال ترین ملتی هستند که در حال حاضر موجود است .ادعای وطن پرستی میکنند در حالی به خواهر مادر خودشان هم رحم نمی کنند چه برسد به وطن ادعای دین می کنند در حالی که این اسلام کثیف اصلا تحفه عرب است و قران در ایه ابراهیم سوره 5 اش گفته غیر عرب لطفا خفه شن و ادعای اسلام نکنند . ادعای نزاد برتر دارند در حالی که مثل شغال و کفتار کثفیند و در خیابان در حال دویدن همدیگر را میکنند و...........

    پاسخحذف
  35. امیر خان
    ما برای ایران می جنگیم نه برای خامنه ای و احمدی نژاد.البته باز هم تاکید می کنم اگر تمامیت ارضی کشورمان در خطر باشد نه آنکه فقط رژیم جمهوری اسلامی به خطر افتاده باشد!

    پاسخحذف
  36. در پاسخ به یک ناشناس: با این منطق در ایران هم هیچ کس ایرانی نیست! چون مردم آریا نژاد هزاران سال پیش بخاطر سرد شدن هوا از سیبری به ایران مهاجرت کردند و ...
    بقیه حرفهایت هم ارزش پاسخ دادن ندارد. راستی تو ناشناسی یا آرشی و یا ...؟!

    پاسخحذف
  37. امیر خان
    اتفاقا آن هنگام که یک دولت ملی بر سر کار بیاید و به اندازه کافی قدرتمند شویم ، استانهای تاجیکستان ، گرجستان ، ارمنستان و ... را مجددا ضمیمه خاک ایران می کنیم و نه تنها سرزمینهائی که از 1500 سال قبل از ایران جدا شدند دوباره جزئی از خاک ایران می شوند، بلکه تمامی ممالکی که از زمان کوروش کبیر جزء ایران زمین بوده اند به سرزمین مادری خویش بازمی گردند.در آن زمان برای امثال تو هم که در اصالت نژادشان تردید وجود دارد بهتر است که در ایران نباشید. چون برای حفظ و بالا بردن خلوص نژاد پاک آریا ، حداقل مقطوع النسل می شوید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. زر نزن بابا ... کورش کبیر. مرده شور تورو ببره با کورش کبیرتو ... همش تعصب بیجا .... به نظر من تو فرقی با یک ملای مذهبی نداری ...

      حذف
  38. خر ، آشغال و ... این صحیح نیست که ویژگیهای خودت را به ملت بزرگ ایران نسبت دهی ، آنهم توئی که مشخص نیست که مغول تباری یا عرب تبار و یا ....

    پاسخحذف
  39. من سنی اگر در فردا جنگی بین ایران و یک گروه سنی زنگباری مثلا( بشرطیکه گروه را قبولش داشته باشم ) رخ بده حتما با زنگباری ها علیه ایران میجنگم، اما با انکه سالهای سال از وطن دورم ولی این مانع نمیشه که وقت حج کنار ایرانیها فال گوش ننشینم و لذت نبرم..... آنروز یا خدای من اونها به لهجه شهر کوچک ما حرف میزدند دیگه طاقت نیاوردم بند را آب دادم و سر صحبت را باز کردم از اینکه با این لباس و قیافه متفاوت به لهجه محلی حرف میزنم تعجب و شک کردند. خود را معرفی کردم یکی از آنها پدرم را شناخت و مرا بغل کرد و گریه کرد و گفت 2 سال پیش به مجلس ترحیم پدرت رفته بودم آخ از اون گریه و از اون بغل کردن ....
    با آرش کلا موافقم اما دوست داشتن خاطرات وطن و مردم وطن ولباس وطن و غذایی وطن زبان وطن .... از فطرت و سرشت است و یک مورد حرف آرش را درست ندیدم میگوید اونجا بزور قسم دروغ خوردم اینجا به میل سوگند دروغ میخورم!! کسی که سوگند دروغ بخورد هرگز از روی شوق و میل نیست پس این حقیقت را بپذیز که هرجا روی آسمان ....

    پاسخحذف
  40. نزاد؟ به نظریه داروین اعتقاد داری که بشر میمون گونه ای بوده که تکامل یافته ؟ همه نزادها از یه ریشه اند و محیط باعث تغییرات ظاهری ادمها میشه .مثلا افریقا که گرم و سوزان است باعث میشه طرف بسوزه و سیاه بشه و موهاش فر بشه /یک تار مو از سرت بکن و جلو کبریت بگیر با فاطله تا مو جمع بشه و افریقایی بشی/ یا روسها به دلیل سردی زیاد هوا سفید هستند و ...... همچنین زبان هم قبلا موجود نبوده تا زبان اشاره و کم کم حرف و گویشهای مختلف و خط هم اول تصویری بعد میخی بعد خطوط مختلف . کلا تعصب از جهالت میاد دوست عزیز و جهالت بزرگترین دشمن بشر هست .هر وقتی اون سرزمینها رو گرفتی ما رو هم خبر کن هیتلر که نتونست. ضمنا دولت ملی چه صیغه ایه ؟ مگه خمینی ملی نبود؟ یا همین احمدی نزاد که خیلی ها بهش رای دادند حالا اینم نبود موسوی چه فرق می کنه.

    پاسخحذف
  41. مردم ایران را خر خوانده ای. با توجه به اینکه سطح عقل و شعور حضرتعالی از هر موجود زنده ای پائین تر می باشد ، لذا جنابعالی صلاحیت آن را نداری که درباره هیچ جانداری اظهار نظر کنی ، چه برسد به ملت بزرگ ایران.

    پاسخحذف
  42. اصولا من با خيلي از حرفهاي آرش موافقم ولي در يك مورد با ايشان اختلاف نظر دارم اون هم استفاده بيش از حد از كلمه گوز هست .آرش جان يادت باشه كه لايه اوزون همينجوريش هم سوراخش بزرگ هست پس لطفا از ايجاد گازهاي گلخانه اي به شدت پرهيز كن تا شايد اين نگوزيدن شما و همه طرفدارانت گامي باشد بس كوچك در راه حفظ محيط زيست و لايه اوزون.
    دوستدار شما
    عليرضا

    پاسخحذف
  43. از دیدگاه هربرت مارشال مک لوهان ، دانشمند علوم ارتباطات و جامعه شناس کانادایی دنیای امروز یک دنیای الکترونیکی است و رسانه های الکترونیکی با گسترش خود فاصله های زمانی و مکانی موجود میان انسانها را از بین برده اند . به عبارتی دقیق تر وسایل ارتباط جمعی جدید مانند تلویزیون ، رادیو ، مطبوعات ، اینترنت و ... شیوه های زندگی بشری را تحت تاثیر خود قرار داده و متحول نموده و به گونه ای جهان کنونی را به یک دهکده ی کوچک تبدیل کرده اند .مک لوهان این دهکده ی کوچک را دهکده جهانی می نامد که در آن افکار و اعمال جوامع از یک دیگر پنهان نمی باشند و در عین حال تاریخ شاهد به منصه ظهور رسیدن یک نوع جدید از فردگرایی انسانی است .

    :)

    پاسخحذف
  44. "صحبت از پژمردن یك برگ نیست
    "فرض كن مرگ قناری در قفس هم مرگ نیست
    "فرض كن یك شاخه گل هم در جهان هرگز نرست
    "فرض كن جنگل بیابان بود از روز نخست
    در كویری سوت و كور
    "در میان مردمی با این مصیبتها صبور
    "صحبت از مرگ محبت مرگ عشق
    "گفتگو از مرگ انسانیت است...

    ( فریدون مشیری )

    :)

    پاسخحذف
  45. امیر خان
    اینجا مجال بحث درباره نظریه تکامل ( فرگشت یا ترانسفورمیسم ) و ارتباط آن با حفظ و بالا بردن خلوص نژاد آریائی نیست ولی بهتر است بدانی که این تنها تو نیستی که از نظریه داروین اطلاع داری! با توجه به تحقیقات دانشمندان پس از داروین ، کپی‌های بزرگ (شمپانزه، بونوبو، گوریل و اورانگ اوتان) نزدیک‌ترین جانداران در حال حیات به انسان‌هایند. با این حال انسان از هیچ‌یک از آن‌ها تکامل نیافته‌است و مسیر تکاملی ما و آن‌ها میلیون‌ها سال پیش از هم جدا شده‌است. از میان آن‌ها شمپانزه و بونوبو دو گونهٔ نزدیک‌تر به انسان‌اند. نیای مشترک سردهٔ شمپانزه و سردهٔ انسان در حدود ۶ تا ۷ میلیون سال پیش می‌زیسته است.
    هیتلر به نوعی از داروین متاثر بود. تاريخ داني به نام هيچمن، متأثر شدن هيتلر از داروين را اين طور بيان مي کند:"هيتلر يک تکامل گر سفت و سخت بود"
    عزیزم ، بحث در مورد نژادهای موجود بشری است وگرنه حضرتعالی هم اگر میلیونها سال در ایران یا آمریکا زندگی کنی ممکن است از لحاظ ظاهری و غیره تکامل پیدا کنی و به نژاد آریائی و آنگلوساکسون ارتقا یابی.
    امیر خان ، اینکه دیگر واضح است که خمینی ملی گرا نبود. حتی خودش هم ادعای آن را نداشت. در زمان او حتی مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی تغییر نام یافت.
    با این جمله تو که " کلا تعصب از جهالت میاد دوست عزیز و جهالت بزرگترین دشمن بشر هست " کاملا موافقم. تعصب ضد ایرانی تو نیز از جهالت تو سرچشمه می گیرد.

    پاسخحذف
  46. سلام آرش خان!!
    تا ديروز گير داده بودي به مذهب و دين و امروز گير دادي به وطن و خاك. من فكر مي‌كنم اونجا نشستي و داراي اون چيزايي كه ما يك عمر با اونا (خوب يا بد) زندگي كرديم و جزئي از فرهنگمون شده رو به بازي ميگيري حالا با غرض يا بي غرض. بله در همه جاي اين كره خاكي همه انسانيت رو دوست دارند. و ما هم مثل تو انسانها چه ايراني و چه غير ايراني رو دوست داريم ولي تعريف مرز كه دوست داشتن انسان‌ها نيست. مرز نشان‌دهنده وسعت يك كشور با يك فرهنگ و قوانين خاص. يعني شما وقتي وارد مرز يك كشور مي‌شوي، منظور اينه كه بايد فرهنگ و قانون اون كشور را بشناسي و به اون احترام بزاري. ما نبايد اين موضوع رو فراموش كنيم كه مرزها به دليل حس قدرت طلبي و زياده‌خواهي همين انسانها ايجاد شده و اگر مرزبندي نبود سنگ رو سنگ بند نمي‌شد، جنگهاي زيادي اتفاق مي‌افتاد و همون انسانهايي كه شما اونا رو دوست داريد به طرز خيلي وحشيانه‌اي به هم ميپريدند و همديگر را مي‌دريدند. بنابراين وجود مرز براي ايجاد امنيت و... بسيار ضروري است . با تشكر

    پاسخحذف
  47. آرش عزیز من کاملا درکت میکنم که برای ایران حتی نمیگوزی !

    ( با استناد به صحبت های خودتون )

    حقیقتا من هم اگر زبان اصلیم روسی بود و مادرم آلمانی رو روان صحبت میکرد ، گوز که سهل است ... هم نمیدادم برای ایران . چون ایران وطن من نیست . چون من وطنی ندارم . ایران برای من فقط یک مسیر موقتی بوده !

    بگذریم ازین که شما در ایران موفق نبوده اید . و شما دارین از سیستم دفاعی Displacement استفاده میکنید . من در بدی های ایران شکی ندارم . اما تنفر از وطن شما بیشتر بر میگرده به همین دو مقوله ی بالا .

    که البته صحیح نیست بگیم تنفر از "وطن" ، چون همون طور که ذکر شد ایران وطن شما به حساب نمیاد . بهتره بگیم " تنفر از ایران"

    در مورد جنگ و کسانی که کشته شدند ، من به عنوان یک فرد لاییک ، به خودم کوچیک ترین اجازه ای نمیدم که در مورد شجاعانی که برای حفظ جان ما خودشون رو فدا کردن نظری بدم . پیشنهاد میکنم شما هم نظری ندی ، البته برای شما که فرقی نمیکرد اگر مثلا بجای ایران اسم عراق بالای سرت بود . چون شما که ایرانی محسوب نمیشی پس لاجرم تفاوتی هم نداره .


    البته من اینها رو همه رو کاملا DIRECT گفتم و خدای نکرده قصد جسارت نداشتم .

    پاسخحذف
  48. سلام ارش جان. نخیر بابام جان حالا دیگه رفتی توی قسمت ایران دشمنی! :دی من که حس ناسیونالیسمم هنوز کار می کنه. بذار جوهرامضای قرارداد خونه ات خشک بشه بعد ایرانی بودن خودت رو انکار کن. اینا رو با شو.خی بخون. دوست ندارم ناراحت بشی.

    پاسخحذف
  49. سارا کوچولو ظاهرا ترم اول دانشگاهی که ذوق به خرج دادی ها؟ این مک کوهان چیزی گفته ولی تو اشتباه متوجه شدی تو این دهکده قسمت کانادا و امریکاش اب و هواش بهتره تا جایی مثل ایرانات و این جور جاها .منظور اون این بود که تو می تونی از ایران با ارشی که تو امریکاست تبادل افکار کنی اونم اگه نت ات رو ملا قطع نکنه وگرنه طرف شوخی کرده .

    پاسخحذف
  50. خر . من گفتم ملت ایران خر هستند ؟ اره ؟
    ببخشید اشتباه شده .
    حیف خر نیست ایرانی رو با خر هم ردیف کنی حیون به این نجیبی و زحمت کشی . ملت بزرگ ؟ کدوم بزرگ ؟ یعنی از خر بزرگتر ؟ بشین بابا بزرگ .یه چیزی انداختن تو دهنت داری نشخوار می کنی ها .بزرگ کدوم خریه ؟

    پاسخحذف
  51. جناب پرفسور این اقا ارش احتمالا مثل بنده چند سالی در یکی از کشورهای شوروی سابق درس خونده واسه همین روسی را وقتی تازه وارد امریکا شده بهتر از انگلیسی می دانسته .
    اخه بنده برای فرار از مهرورزی شدید دولت و ملت ایران حاضر شدم تو اکراین جانور شناسی اتمی بخونم .
    اون یارو هم گفته واسه وطن فروشی پول گرفته . بابا اگه به این حرفها پول میدادن که شماها صف اول بودید .پول علف خرس نیست که پسرم.
    تازه مثل احمدی نزاد سند خزر رو که نداده به روسها گفته ایران رو دوست ندارم .مگه به ازادی بیان اعتقاد نداری گوساله ؟

    پاسخحذف
  52. آهای! با تو هستم
    با تویی که همۀ زندگی
    در همان نقطه از زمین
    مانده‌ای
    همان نقطه ای که
    روزی روزگاری
    لک لکِ پیر
    بر زمین
    رهایت کرد و رفت؛
    بقچه پیچ بودی
    گریه می کردی...
    واینگونه
    پشتِ در آن خانه
    به دنیا آمدی، خودت
    و قصه ات...


    با تو هستم؛
    تا کدامین دیدار
    بر آن سرزمینِ ازلی
    ماندنی خواهی بود
    تا چندمین روز
    از چندمین ماه
    از چندمین سالِ زندگی ات
    نذر داری
    که نقطۀ بر زمین افتادنت را
    به انگشت نشان دهی؟

    پاسخحذف
  53. متاسفانه یه عده مخشون بن بسته یعنی بیشتر از اینا نمی خوان بفهمن ولی چرا میان اینجا این وبلاگو می خونن من نمی دونم!!!
    ارش جون بازم دمت گرم ادامه بده حرفات 100% درسته اون یه عده رو هم ول کن درست بشو نیستن
    موفق باشی

    پاسخحذف
  54. اتفاقا من از خوانندگان پروپاقرص وبلاگ آرش هستم و تمام آرشویش رو هم خوندم .
    و بسیار برام جذاب و جالب هست .

    اینکه من با بعضی از نوشته هاش مخالفت میکنم نه از سر دشمنی هست نه چیزه دیگه . من دارم نظرم رو میگم . و قرار هم نیست به سنت زیبای ایرانی از کسی بت بسازم و باهاش مخالفت نکنم .

    به این پدیده میگن Conformationکه اکثرا هم وطنان به شدت دچارش شدن .

    در مورد زبان روسی اصلا اینطور نیست دوست عزیز .

    آرش عزیز اصالتشون روسی هست . و Preconception های شما غلطه . چرا که ایشون در نوشته ای اشاره داشتن که به ظرافت های زبان روسی بیشتر از فارسی وارد هستند . خوبه که سری به وبلاگ اصلی ایشون هم بزنین .

    در مورد دوستی که گفته بود ایرانی ها خرند . خوب من با شما موافقم و اگر کسی از من پرسید چرا ! من شما دوست عزیز رو بهش معرفی میکنم به عنوان نمونه ی بارز یک هم وطن خر.
    ناراحت نشی یه موقع ها . گفته ی خودت بود .

    پاسخحذف
  55. مردي دارد در پارك مركزي شهر نيويورك قدم ميزند كه ناگهان ميبيند سگي به دختر بچه اي حمله كرده است.
    مرد به طرف آنها مي دود و با سگ درگير مي شود .
    دختر به مرد میگه : « تو يك قهرماني »
    فردا در روزنامه ها مي نويسند :
    " يك نيويوركي شجاع ، جان دختر بچه اي را نجات داد "
    آن مرد ميگويد : « اما من نيويوركي نيستم »
    پس روزنامه هاي صبح مينويسند : " آمريكايي شجاع جان دختر بچه اي را نجات داد "
    آن مرد دوباره ميگويد : « اما من آمريكايي نيستم »
    « خوب ، پس تو اهل كجا هستي ؟ »
    « من ايراني هستم ! »
    فرداي آنروز روزنامه ها اينگونه مي نويسند : « يك تندروي مسلمان، سگ بي گناه آمريكايي را كشت!! »

    پاسخحذف
  56. دستت درد نكنه چقدر قشنگ حق كلام و ادا كردي مدتها اين حرفها توي ذهنم رژه مي رفت و من قلم شما رو نداشتم كه بنويسم اما خيلي عالي بود خيلي حال كردم اون قسمتي كه گفتين وطن پرستي هم يه مذهبه كه آخرش بود .شاد و سلامت ياشي

    پاسخحذف
  57. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  58. تو خیلی خوب بلدی صحبت های controversial بکنی تا همه تعصب ها بالا بیاد و ملت شروع کنن به بحث.
    من هم گاهی در مورد دین تو جمع های خانوادگی این کارو می کنم که بحث پا بگیره...

    تا حدودی فکر کنم که من و تو شبیه هم فکر می کنیم

    موفق باشی
    ما که معتاد وبلاگت شدیم

    پاسخحذف
  59. مردی از سرزمین خورشید۲۰ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰:۵۱

    درود بر دوست روشن فکر خودم آرش
    عزیز با مطلب موافقم اما فکر کنم که تکراری بود رفیق
    با این خال جلب بود
    همیشه در قلب مایی

    پاسخحذف
  60. من هم اگر پدرم یک کمونیست دو آتشه و تربیت شده برای وطن فروشی بود و
    مادرم هم یک روس، و بچه ۵ ساله ای بودم که وارد ایران میشدم و بی وطنی را در خانواده یاد میگرفتم . خودم هم با مغلطه فکر میکردم و حرف میزدم ، همین خزعبلات را می نوشتم و ایران را وطن نمی دونستم و در وطن دوستی یک آدم بی رگ و ریشه بودم.

    پاسخحذف
  61. آرش که ایرانی نیست که بخواد ایرانو دوست داشته باشه .در واقع فکر کنم با توجه به حرفای خودش اصلا وطن نداره.

    پاسخحذف
  62. آرش بیا رک حرفاتو بزن. تو کجایی هستی؟ ایرانی؟ روسی؟ افغانی؟ آلمانی؟ آمریکایی؟ یهودی؟ مسیحی؟ یا ترکیبی از همه این ها؟!

    بگو تا همه چی روشن شه داداش.

    پاسخحذف
  63. یاد یه شعری افتادم که یه کمی 12+ ، اگه دیدین جامعه بشری و روح اخلاق در خطره حذفش کنین

    چو ایران مباشد، به تخ...مم که نیست
    روم جای دیگر زمین فحط نیست

    همه تن به تن کو...ن به دشمن دهیم
    به از آنکه خود را به کشتن دهیم


    البته این شاعره یه کم زیادی شلوغش کرده، دشمن هم دیگه اینقد حشری نمیشه

    به هر حال پست باحالی بود

    پاسخحذف
  64. من اگه خدا بودم، اینترنت رو قطع می‌کردم مردم یه ذره زند‌گی کنند.
    من اگه خدا بودم ده نمکی رو کمی ملیح تر می آفریدم.
    من اگه خدا بودم زیر بغل آدما مو نمی‌کاشتم.
    من اگه خدا بودم هم،عاشق " تو" می شدم. اینجوری هم خانوما دوباره دوستم داشتن، هم آقایون!!!!!

    ( کف و سوت ملت... )
    من اگه خدا بودم تو دهن این دولت می‏زدم!
    من اگه خدا بودم پیامبر نمی‏فرستادم، مرد بودم، خودم می‏اومدم پایین!
    من اگه خدا بودم مامانم و میبردم مکه.

    اگه من خدا بودم ، به ابراهیم میگفتم به جای این که خونه ام رو تو صحرای عربستان بسازه ، بره یه جایی تو سواحل هاوایی بسازه.
    من اگه خدا بودم يك كمي مهربونتر بودم!
    من اگه خدا بودم، زمستونا ان‌قدر گدا نبودم.
    من اگه خدا بودم سر یه سیب اینقدر ... بازی در نمیاوردم!

    من اگه خدا بودم سیگار رو عامل اصلی سرطان قرار نمی دادم.
    من اگه خدا بودم، یعنی زندگی‌ای داشتیدا، زندگی.
    من اگه خدا بودم وقتش و بیشتر میکردم
    من اگه خدا بودم دعاهای ملت رو "Mark all as read" میکردم.
    من اگه خدا بودم حتما یه جایی، تو یه آیه ای، سوره ای، چیزی ، میگفتم قبل از آفرینش ِ آدمیزاد داشتم چه کار میکردم.
    من اگه خدا بودم به موسی میگفتم بزنه دهن چوپانه رو سرویس کنه ، آخه این چه طرز حرف زدن با ساحت مقدس ماست؟
    من اگه خدا بودم به جاي آدرس خانه هنرمندان، آدرس شوراي نگهبان رو ميدادم دست عزرائيل!
    من اگه خدا بودم یادم نمی رفت که خودم گفتم"ان مع العسری یسری"
    من اگه خدا بودم دستور می دادم ملائک هر روز جلوم اسپانیایی برقصن
    من اگه خدا بودم، تأکیدم به «عاشقی» بود، نه ترس و تقوا.
    من اگه خدا بودم جهنم رو خراب مي‌كردم، مي‌دادم سر بهشت، اينجوري ديگه مردم براي رفتن به بهشت اينقدر جرم و جنايت نمي‌كردن!
    من اگه خدا بودم برای تماس با من لازم نبود عربی حرف بزنید.
    من اگه خدا بودم کار به اینجاها نمیکشید
    من اگه خدا بودم یه تجدیدنظری توی آفرینش شیربرنج و شریعتمداری می کردم!!
    من اگه خدا بودم،حداقل به‌م بر مي‌خورد.
    من اگه خدا بودم،همچین چوب تو ...ــتون میکردم که بفهمین نمیتونین جای من باشین !
    .
    من اگه خدا بودم ، بازم می شِستم یه گوشه ی دنج ، موهای تو رو شونه می کردم
    من اگه خدا بودم به هیچکدومتون نمی گفتم یه وقت تابلو نشه.
    من اگه خدا بودم کتاب نمی‏فرستادم، فیلمش‏و می‏ذاشتم رو YouTube.
    من اگه خدا بودم یه بار RESET می کردم؛ زندگیِ خیلیا هَنگ کرده...
    من اگه خدا بودم به جای فرستادن 124 هزارتا پیامبر یه اکانت توئیتر می ساختم
    من اگه خدا بودم، همتونو خدا میکردم. به خدا.
    من اگه خدا بودم، اوضاع هیچ فرقی نمیکرد!
    باز هم یکی مثلِ تو میشد دلیلِ گریه‌هایِ یکی مثلِ من.
    من اگه خدا بودم اصحاب کهف رو الان بیدار می‌کردم تا از دیدن این همه پیشرفت بشر گوزپیچ شن! (Error! Filename not specified.)
    من اگه خدا بودم، یک‌شنبه‌ها؛ از صبح تا ظهر در عرشِ کبریایی بساطِ شهیار قنبری و فرهاد بود. ظهر تا شب ابی و محسن نامجو. شب هم صدای احمدشاملو و خسروشکیبایی.
    من اگه خدا بودم کتاب نمی فرستادم،جزوه می گفتم بنویسید.
    من اگه خدا بودم سریعا یه تکذیبیه بابت خلقت علم الهدی صادر می کردم
    من اگه خدا بودم کلمه ی دشمن رو از ادبیات حذف می کردم، اونوقت میشِستم ببینم سید علی عظما چجوری میخواد خطبه بگه !
    من اگه خدا بودم، اصلا رازدار نبودم، يه آبرويي از بنده‌هام مي‌بردم كه نگو و نپرس!
    من اگه خدا بودم با احساسات آدمها انقدر بازی نمیکردم...
    من اگه خدا بودم یه الگوریتم ساده1-6-3 واسه عزرائیل می نوشتم که به ازای مرگ هر هنرمند جون 6 تا آخوند و 3 تا سیاست مدار رو هم بگیره
    من اگه خدا بودم، به نظر شیطان (به عنوان یکی از فرشته های خوبم) احترام میذاشتم.

    پاسخحذف
  65. من اگه خدا بودم، اینترنت رو قطع می‌کردم مردم یه ذره زند‌گی کنند.
    من اگه خدا بودم ده نمکی رو کمی ملیح تر می آفریدم.
    من اگه خدا بودم زیر بغل آدما مو نمی‌کاشتم.
    من اگه خدا بودم هم،عاشق " تو" می شدم. اینجوری هم خانوما دوباره دوستم داشتن، هم آقایون!!!!!

    ( کف و سوت ملت... )
    من اگه خدا بودم تو دهن این دولت می‏زدم!
    من اگه خدا بودم پیامبر نمی‏فرستادم، مرد بودم، خودم می‏اومدم پایین!
    من اگه خدا بودم مامانم و میبردم مکه.

    اگه من خدا بودم ، به ابراهیم میگفتم به جای این که خونه ام رو تو صحرای عربستان بسازه ، بره یه جایی تو سواحل هاوایی بسازه.
    من اگه خدا بودم يك كمي مهربونتر بودم!
    من اگه خدا بودم، زمستونا ان‌قدر گدا نبودم.
    من اگه خدا بودم سر یه سیب اینقدر ... بازی در نمیاوردم!

    من اگه خدا بودم سیگار رو عامل اصلی سرطان قرار نمی دادم.
    من اگه خدا بودم، یعنی زندگی‌ای داشتیدا، زندگی.
    من اگه خدا بودم وقتش و بیشتر میکردم
    من اگه خدا بودم دعاهای ملت رو "Mark all as read" میکردم.
    من اگه خدا بودم حتما یه جایی، تو یه آیه ای، سوره ای، چیزی ، میگفتم قبل از آفرینش ِ آدمیزاد داشتم چه کار میکردم.
    من اگه خدا بودم به موسی میگفتم بزنه دهن چوپانه رو سرویس کنه ، آخه این چه طرز حرف زدن با ساحت مقدس ماست؟
    من اگه خدا بودم به جاي آدرس خانه هنرمندان، آدرس شوراي نگهبان رو ميدادم دست عزرائيل!
    من اگه خدا بودم یادم نمی رفت که خودم گفتم"ان مع العسری یسری"
    من اگه خدا بودم دستور می دادم ملائک هر روز جلوم اسپانیایی برقصن
    من اگه خدا بودم، تأکیدم به «عاشقی» بود، نه ترس و تقوا.
    من اگه خدا بودم جهنم رو خراب مي‌كردم، مي‌دادم سر بهشت، اينجوري ديگه مردم براي رفتن به بهشت اينقدر جرم و جنايت نمي‌كردن!
    من اگه خدا بودم برای تماس با من لازم نبود عربی حرف بزنید.
    من اگه خدا بودم کار به اینجاها نمیکشید
    من اگه خدا بودم یه تجدیدنظری توی آفرینش شیربرنج و شریعتمداری می کردم!!
    من اگه خدا بودم،حداقل به‌م بر مي‌خورد.
    من اگه خدا بودم،همچین چوب تو ...ــتون میکردم که بفهمین نمیتونین جای من باشین !
    .
    من اگه خدا بودم ، بازم می شِستم یه گوشه ی دنج ، موهای تو رو شونه می کردم
    من اگه خدا بودم به هیچکدومتون نمی گفتم یه وقت تابلو نشه.
    من اگه خدا بودم کتاب نمی‏فرستادم، فیلمش‏و می‏ذاشتم رو YouTube.
    من اگه خدا بودم یه بار RESET می کردم؛ زندگیِ خیلیا هَنگ کرده...
    من اگه خدا بودم به جای فرستادن 124 هزارتا پیامبر یه اکانت توئیتر می ساختم
    من اگه خدا بودم، همتونو خدا میکردم. به خدا.
    من اگه خدا بودم، اوضاع هیچ فرقی نمیکرد!
    باز هم یکی مثلِ تو میشد دلیلِ گریه‌هایِ یکی مثلِ من.
    من اگه خدا بودم اصحاب کهف رو الان بیدار می‌کردم تا از دیدن این همه پیشرفت بشر گوزپیچ شن! (Error! Filename not specified.)
    من اگه خدا بودم، یک‌شنبه‌ها؛ از صبح تا ظهر در عرشِ کبریایی بساطِ شهیار قنبری و فرهاد بود. ظهر تا شب ابی و محسن نامجو. شب هم صدای احمدشاملو و خسروشکیبایی.
    من اگه خدا بودم کتاب نمی فرستادم،جزوه می گفتم بنویسید.
    من اگه خدا بودم سریعا یه تکذیبیه بابت خلقت علم الهدی صادر می کردم
    من اگه خدا بودم کلمه ی دشمن رو از ادبیات حذف می کردم، اونوقت میشِستم ببینم سید علی عظما چجوری میخواد خطبه بگه !
    من اگه خدا بودم، اصلا رازدار نبودم، يه آبرويي از بنده‌هام مي‌بردم كه نگو و نپرس!
    من اگه خدا بودم با احساسات آدمها انقدر بازی نمیکردم...
    من اگه خدا بودم یه الگوریتم ساده1-6-3 واسه عزرائیل می نوشتم که به ازای مرگ هر هنرمند جون 6 تا آخوند و 3 تا سیاست مدار رو هم بگیره
    من اگه خدا بودم، به نظر شیطان (به عنوان یکی از فرشته های خوبم) احترام میذاشتم.

    پاسخحذف
  66. من اگه خدا بودم بازم باید سانتافه می‌داشتم تا بگی بعله؟
    من اگه خدا بودم همون سیستم قدیمی چندخدایی رو دوباره راه می انداختم.اونوقت اینجوری مجبور نبودم یه نفری همه ی مسئولیت رو قبول کنم!
    من اگه خدا بودم ، امر میکردم به نوح که:

    "ای نوح! همانا لازم نیست از سوسک و موش و خرچسانه نیز جفت‌هایی در کشتی قرار دهی ، مگر نمیدانی ما چندشمان میشود از این جک و جونور‌ها....هان؟"
    من اگه خدا بودم این سوال که پدر و مادرم کی ان ، فکرمو خیلی مشغول میکرد.
    من اگه خدا بودم هیچ لوبیای بااحتیاط‌خوابونده‌شده‌لای‌دستمال‌‌‌های‌خیس‌ ای بدون جوونه نمی‌موند، به خاطر نگاه امیدوار بچه‌های‌‌ پشت لیوان.
    من اگه خدا بودم این پیرمرده الان تو سطل آشغال دنبال یه تیکه نون نمیگشت..
    من اگه خدا بودم تکلیف رو معلوم میکردم این همه بلوا سر گندم بود یا سیب...
    من اگه خدا بودم بسم بود این همه آدم...
    منم اگه خدا بودم، اين آدرس ايميلم بود:
    god@gmail.com
    ديگه احتياجي به چاه جمكران و اينا هم نبود!
    من اگه خدا بودم تو دهن همه تون فلفل میریختم خاله زنک/دایی مردک ها
    من اگه خدا بودم ايران رو تو اروپا مي‌آفريدم، حوالي اسپانيا و ايتاليا!
    من اگه خدا بودم اینقدر با شیطون سر آدم ها شرط بندی نمی کردم که همش ببازم!
    من اگه خدا بودم یه مدیر برنامه و دو-سه تا مشاور استخدام میکردم.
    من اگه خدا بودم یه مدیر برنامه و دو-سه تا مشاور استخدام میکردم.
    من اگه خدا بودم، سالها پیش خودمو بازنشست میکردم.
    من اگه خدا بودم ، ان دماغ رو یه جای در دسترس تر می ذاشتم که تو دستت رو تا بصل النحاع نکنی تو دماغت.
    من اگه خدا بودم تو اسم انتخاب کردن برای فرشته هام یه ذره دقت و سلیقه به خرج میدادم.
    من اگر خدا بودم تو کتابم به چشم‌هات قسم می‌خوردم.
    من اگه خدا بودم ماهی یه میلیون و پونصد به هر کدوم از بنده هام میدادم، همینجوری، برن حال کنن.
    من اگه خدا بودم جای این قیلترچی ها گاو می آفریدم بلکه مفید باشند
    من اگه خدا بودم خیلی شکر میکردم که خدام..
    آخه بنده ها خیلی بدبختن..
    من اگه خدا بودم سرمو می ذاشتم پایین می مردم با این وضعیتی که به وجود آوردم
    من اگه خدا بودم، اینقدر هوای دو نفره رو به رخ تک نفره ها نمیکشیدم !
    من اگه خدا بودم نیمه گمشده هیچ کسی گمشده نبود..!
    من اگر خدا بودم هیچ کس رو مثل خودم تنها نمی‌ذاشتم!
    من اگه خدا بودم ؛ اول یاد میگرفتم گ و پ و چ و ژ را تلفظ کنم ، بعد کتاب میدادم بیرون !
    من اگه خدا بودم، وقتی می‌دیدم دارن آدمای بی‌گناهو می‌برن بالای چوبه‌ی دار همین‌جوری برّ‌ و بر نگاه نمی‌کردم؛ می‌رفتم سریع نیروی جاذبه‌ی زمین رو از کار می‌انداختم.
    من اگه خدا بودم هر چند وقت یکبار نشست عمومی برگزار می‌کردم و از مردم برای کارهای خودم نظرسنجی می‌کردم!
    من اگه خدا بودم سنسور بویایی آدم رو طوری تنظیم می‌کردم که آدم خودش بوی خودشو بفهمه که یه نفر نیاد بگه چه بویی می‌دی حموم نمی‌ری؟!
    من اگه خدا بودم اول این همه راننده خفن خانوم تو جاده رو می دیدم بعد حکم مردسالارانه میدادم!
    خجالت نداره که ، من اگه خدا بودم ، راست حسینی میگفتم سر ماجرای مریم چه اتفاقی افتاد.
    من اگه خدا بودم وقتی بنده مو سرویس میکردم دیگه توقع شکر گزاری ازش نداشتم!
    من اگه خدا بودم وقتی بنده مو سرویس میکردم دیگه توقع شکر گزاری ازش نداشتم!
    من اگه خدا بودم، محمدرضا شجريان رو به عنوان يكي از معجزاتم و عزت الله انتظامي رو هم به عنوان نماينده تام‌الاختيارم در زمين معرفي ميكردم.
    من اگه خدا بودم عادت ماهانه رو می‏کردم عادت سالانه.
    من اگه خدا بودم به بنده‌هام دم می‌دادم که به موقع تشکر تکونش بدن، دیگه لازم نباشه نماز بخونن!
    من اگه خدا بودم، جرات داشتم بیام پائین و جواب اینهمه بچه که تو خیابونا آدامس می فروشن رو بدم، که به چه گناهی؟
    و...

    شما اگه خدا بودین چیکار می کردین؟

    پاسخحذف
  67. من که اگه جنگ بشه عمرن نمی رم.
    این همه ادم شهید شد تا انقلاب بشه چی شد دوباره 30 سال بد می خوایم انقلاب کنیم . یه سری آدم دیگه شهید می شن. دوباره حتما 30بعد هم انقلاب . آخه بسه دیگه چقدر ملتو
    می گائین .
    اصلا بیایم همه با هم بگوزیم واسه (ایران خانوم )
    علی

    پاسخحذف
  68. تو که اگر دشمن نخواد بکشتت هم بهش ... ون می دی! فقط کافیه یک اسکناس یک دلاری بهت نشون بده. احتمالا در خارج از کشور هم از این طریق روزگار می گذرونی و دلیل اینکه از ایرانیها بدت می آد هم اینه که وقتی ایران بودی حتی اگر به ایرانیان پول هم می دادی حاضر نبودند با موجودی مثل تو س ک س کنندو ترتیبتو بدن! و بنابراین نمی تونستی از این طریق کسب درآمد کنی. در واقع تو حتی ارزش این رو هم نداری که زیر خواب ایرانیها باشی.

    پاسخحذف
  69. تو که باز در مورد انسانهای ایرانی و خرها اظهار نظر کردی. همونطور که قبلا عرض کردم با توجه به اینکه تو از حداقل عقل و شعور بی بهره ای لذا صلاحیت اظهار نظر در مورد هیچ موجود زنده ای رو نداری. حتی خرها!

    پاسخحذف
  70. تو اگر هم بخوای بجنگی هیچ ایرانی این اجازه رو بهت نمی ده. چون لیاقت جنگیدن در راه ایرانو نداری.

    پاسخحذف
  71. تو از طرف خودت اظهار نظر کن نه ملت. ضمنا ما تو رو هم نمی گائیم چون قابل کردن نیستی.

    پاسخحذف
  72. آرش جان کاملا با نظرت موافقم اتفاقا حرف منو که تو دلم بود خیلی خوب بیان کردی این مرزبندی ها و مزخرفات سیاسی اینا همش شر وره و همش هم ذهنی و خیالیه.
    الان نگاه کن ببین توی صنعت فناوری اطلاعات این همه نسخه های اپن سورس توی دنیا اومده چقدر کار من و تو رو راحت کرده؟ بخدا اگه من بلد بودم همین الان این ویندوز 7 رو که خیلی هم خوشگل و تر و تمیزه عوضش میکردم با یک نسخه ای از لینوکس ولی عوضش همه چیزش مال خودم بود و هر موقع هم مشکلی پیش بیاد با کل دنیا میتونم در ارتباط باشم و بدون فکر کردن به نژاد و جنسیت و رنگ و اینا مشکلمو مطرح کنم و حل کنم.
    خب چرا اینو توی دنیای واقعی پیاده نکنیم؟ الان اتحادیه اروپا تا یک حدی این کار رو کرده بابا آخه گیج کننده نیست این همه ارزهای جور واجور که قبلا هر کشور اروپایی داشت؟! خب الان که خیلی بهتر شد که شده یک واحد پولی به اسم یورو.
    خب واسه زندگی هم همین کار لازمه. همه مردم دنیا همه انسان هستند همه باید در کنار هم زندگی کنند با وجدان و عقل بشری که خدا توی وجود همه گذاشته ( خدای واقعی و عقلی نه خدای مذاهب ) نیازهای همدیگه رو برطرف کنند.
    آرش واقعا مطلبت تک بود :)

    پاسخحذف
  73. آخی! شعر جالبی بود! مشخصه با تمام احساست اون کامنت رو گذاشتی!ولی عزیزم ، اگر تو ...ونی هستی و دوست داری به دشمن و غیر دشمن بدی، دلیل بر این نمیشه که ملت ایران هم این کاره باشند و دادنو ترجیح بدن! تو برو ...ونتو بده و با این امور هم کار نداشته باش.خوب؟!

    پاسخحذف
  74. تا چهل سالگي كه مغزم خوب كار مي كرد، به رياضيات و پژوهش پرداختم. از چهل تا شصت سالگي كه ذهنم ضعيف شده بود به فلسفه روي آوردم و در اواخر كه به كلي مغزم كار نمي كرد به سياست!((برتراند راسل))
    این داره حکایت شما میشه ارش خان

    پاسخحذف
  75. کوروش کبیر: فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خاک بسپارند تا اجزاء بدنم ذرات خاک ایران را تشکیل دهد.

    پاسخحذف
  76. سلام
    خیلی ها آرش را وطن فروش نامیدند.
    ولی من معتقدم اونایی که ایران ایران و صحبت از وطن میکنند خودشون رو لحظه ای جای یه فردی بذارند که از بیکاری رنج می بره.دایی و عموش هم نه رئیس و نه پستی دارند که اینو سرکار ببرند.از بی پولی هم داره رنج میبره.
    "آدم تمام شخصیت و آبرو و حیثیت اجتماعیش به هم می ریزد وقتی که مجبور می شود از کسی پول قرض کند. حالا
    فرق نمی کند که این افراد پدر و مادر و برادر و خواهر باشند یا غریبه."
    بعد دلم میخواد ببینم که باز هم وطن وطن میکنند.چرا فقط زندگی راحت خودتونو میبینید و اظهار نظر میکنید !!

    حق یارتان آقا آرش

    پاسخحذف
  77. مردم ایران خرند؟! کافر همه را به کیش خود پندارد. تو چون خودت خر هستی ( ببخشید! به خر توهین شد! ) تصور می کنی که ملت ایران هم همانند خودت هستند. البته نباید به سخنان موجود فاقد عقلی چون تو اهمیت داد. به قول معروف بگذارید سگها واق واق کنند!( باید از سگ این حیوان با وفا هم عذر خواهی کرد!)

    پاسخحذف
  78. برو گم شو بسیجی کس خل مادر جنده.

    پاسخحذف
  79. همین روزاست که وبلاگ آرش فیلتر بشه.

    پاسخحذف
  80. ایرانی های خرافاتی تروریست پرور

    پاسخحذف
  81. همین که به نویسنده کامنت خود نسبت بسیجی بودن می دهی ، نشان می دهد که چقدر آگاهی و عقل و شعور داری!
    ابله! بسیجیها ملی گرا هستند؟!ضمنا احتمال جنده بودن مادر تو به مراتب بیشتر است و شاید به همین دلیل هم هست که که یک بی وطنی! چون مشخص نیست که پدرت یک عرب از یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس بوده یا توریستی از مغولستان و یا یک کارگر افغانی و یا.....!در واقع نمی دانی خودت را متعلق به کدام آب و خاک و سرزمین بدانی. ولی با توجه به ویژگیهای اخلاقیت احتمالا مادر و مادر بزرگت و .... جده اندر جده جنده بوده اند و پدر و پدر بزرگت جد اندر جد کون پولی و تو هم بهتر از اجدادت نیستی.
    و در آخر : گم شدی!

    پاسخحذف
  82. منظور کامنت " فوق " بود که اشتباها خود تایپ شد و بدین وسیله تصحیح می شود!

    پاسخحذف
  83. خرافاتی و تروریست پرور ؟! باز هم که قیاس به نفس فرموده ای و ویژگیهای خودت را به ملت ایران نسبت داده ای!

    پاسخحذف
  84. من که اشکالی تو این پست ندیدم که شما این همه دارید خودتون رو می کشید واسش!!!!

    پاسخحذف
  85. سلام
    من خیلی کار داشتم نرسیدم همه کامنت ها بخونم ولی حتما برمیګردم و می خونم.
    ولی
    1- دیدی که به هر حال وارد بخش کامنت ها شدی. ګفته بودی اینجا مال ماست. اما خب به هر حال سر حرفت نماندی.
    2- در ایران قسم دروغ خوردی تا بهت اجازه بدن تو ایران زندګیتو بکنی. در امریکا قسم دروغ می خوری تا بذارن زندګیتون بکنی و اخراجت نکنند. فرق این دو را من نفهمیدم. دو تاش یکیه دیګه. دو تاش را یه مجبوری ببذیری یا باید عواقبش را قبول کنی. یکیش به میل خودم بود یکشیش زوری یعنی چی اونوقت؟
    3- من هم اګر بولیوی به دنیا آمده بودم مطمعنا خاطراتم و زندګیم در بولیوی را خیلی بیشتر از کوه دماوندو دریای خزر دوست داشتم. دریای خزر را دوست دارم چون ازش دنیا دنیا خاطره دارم. چرا وقتی می ګن آرال هیچ حسی ندارم؟ چرا هیچ حسی به دریاچه بشت خونه تو ندارم؟ وطن را این چیزها بهش معنی می ده. چرا وقتی بعد از یه سفر چند روزه برمی ګردی به خونه واتاق خودت حس آرامش و شادی داری، چرابعد از یه هفته اقامت در بهترین هتلهای دنیا حس می کنی دلت اتاق خودت و تخت خودت را می خواد؟ افریقا جنګلها و رودخانه ها و صحراهایی داره بسیار زیباتر از کارون و دماوند و لوت و ... من هم دوست دارم برم، ببینم، لذت ببرم و ... اما هیچوقت دلم برای جنګل آمازون تنګ نشده. ولی بارها دلم برای جاده هراز تنګ شده. نمی دونم چطوری منظورم را برسونم. ولی به هر حال وقتی بشر یکجا نشینی را اختیار کرد، یه جورایی این وابستګی ها هم به دنبالش اومد. شاید هم دوباره باید هانترینګ ګدرینګ را از سر بګیریم. به شیوه ی مدرنش. موافقم که نباید آدمها را محدود کرد. اما بی وطنی را نمی فهمم. من در حلقه دوستانم، خانواده ام، اجتماعم و ... معنی بیدا می کنم. من به تنهایی کیست؟ چیست؟
    الان ایران را که به علت یکسری مشکلات مردم دچار بیماریهای روحی روانی شده اند را ملاک نمی ګیرم. اما ایران حتی 10 سال بیش مردم سالمتری داشت یا امریکا. آمار بیماریهای روحی روانی و افسردګی و خودکشی و ... در امریکا بیشتر است یا ایران؟ فکر می کنم خانواده، دوست، خاطرات خوب، وطن و ریشه و تعلق خاطر داشتن سهم کمی در این زندګیهای قشنګ و شاد و سالم دارد؟

    پاسخحذف
  86. به یکی از ناشناس ها که ګفته کسی که بیکاره و بارتی نداره و ... :
    کسی اګر واقعا اهل کار باشد در ایران بیکار نمی ماند. کسی اګر واقعا تخصص داشته باشد ( نه مدرک کیلویی و بولی ) در ایران بیکار نمی ماند. تازه در ایران خیلی هم بهتر کار ګیرش می آید و بول بارو می کند تا در امریکا.
    عزیز من، بیکار بی بارتی عزیز، بیا برو یک سفارتخانه و مدارکت را بده ببین اصلا جوابت را می دهند. سفارتخانه ها به متخصصان یا کارګران یا بولدارها ویزا می دهند. کارګر که می ګویم فکر نکنی منظورم کارګر ساختمانی است. باید مهندس باشی تا برای کارګری در استرالیا بهت ویزا بدن. بعد هم می ری یک عمر کار می کنی، نون بخور نمیر، مالیات آنچنانی، و البته در ازای مالیات مذکور از خدماتش هم بهره مند می شی که یکیش همون بیمه بیکاری است.
    اما این جوریام نیست که بیکار بخوری و بګردی و خوش باشی.
    تو اګر در ایران موفق نبودی بعید است در خارج از ایران بتوانی کاری بکنی.
    کارهای کارګری ساده که حتما دنبالش نیستی، کارهای تخصصی هم که حتما بلد نیستی، بشت میز نشستن هم که اینجا خیلی مد نیست. بس اول مشکلت را با خودت حل کن.
    من می دونم و می فهمم که خیلی ها هم ممکن است در ایران متخصص باشند و متبحر و اتفاقی و از قضای روزګار و غیره بیکار باشند. اما این استثنایات کم هستند. نود درصد بیکارها یا تنبلند یا دنبال بست مدیریتی هستند که شرمنده ...
    این را هم قبول دارم که بیشتر کسانی که بست های آنچنانی دارند منتسب به خانواده های آنچنانی هستند، نود درصد بست ها دست خودشان و خانواده شان است.
    قصدم جسارت یا توهین به شما نبود. فقط خواستم شما یا جوانهای دیګری که اینجا را می خوانند بدانند هیچ جای دنیا حلوات خیرات نمی کنند و اګر حلوایی باشد بیشتر از همه توی ایران خیرات می شود. اینجا همه چیز روی حساب و کتاب است. شاید فقط خوبیش این است. کار کن، زحمت بکش، مالیات بده، استفاده اش را ببر، اما حواسشان هم هست که خیلی راحت جلو نری. در حد بخور و نمیر و خوش باش زندګیت جلو می ره. اصلا سیاست دنیای سرمایه داری این است.
    شهری که آرش توش زندګی می کنه من نمی شناسم، الان هم نمی خوام برم ګوګل ببینم حالا مساحت یا مثلا جمعیتش چقدر است.
    اصلا هم قصد جسارت در کار نیست. ولی فکر می کنم شهری در حد مثلا کاشان یا دزفول یا ... باشد. البته اینجا شهرهای کوچیک هم مث شهرهای بزرګ همه جور امکاناتی دارند و شماحتی راحت تر هم هستی. مث ایران نیست که برای یک ویزا هر ماه مجبور باشی دوبار بری تهران در سفارت. یا مثلا برای یک بیماری ساده بکشی بری تهران دکتر.
    القصه. شما برو کاشان، روزی هشت ساعت مث آرش کار کن. مهندس ارشد و متخصص هم باش، 4 سال هم در یک اتاق زندګی کن و حمام وتوالت شریکی با صاحبخانه ... بعد از 4 سال اګر در کاشان خانه 100 متری نخریدی به من بګو احمق!
    من کار آرش را زیر سوال نمی برم. تحقیر و توهینی در کار نیست. می خوام بګم برای زندګی باید زحمت کشید. نشستی بات را انداختی رو بات می ګی چرا امریکا فلانه ، ایران بهمانه .......

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اولا در خود تهران کار خوب گیر نمیاد چه برسه به کاشان .. درثانی مگه در کاشان شما همه جور امکانات مثل شهرهای کوچیک آمریکا دارید که اینجور مقایسه میکنید ؟ بعدشم اینکه با حقوق مثلا به فرض خیلی خیلی محال که فوق تخصص هم باشید الان ماهی یک میلیون هم در کاشان که خیلی بعیده بگیرید ... بعد از 4 سال شما اگه هیچی هم نخورید و نپوشید و کرایه خانه هم ندید میشه 48 میلیون .. الان دیگه هیچ شهرستانی جای نسبتا معمولیش خونه کمتر از متری 1 میلیون تومن نیست ... پس 4 سال دیگه با تورم سالی 25 درصد حداقل در جای معمولی کاشان میشه متری 2 میلیون ... خونه 100 متری توی کاشان میشه 200 میلیون ... پس پول شما 48 میلیون و خونه 300 میلیون !!!! این حرفی که زدی فقط در صورتی درسته که امکانات کاشان هم مثل همین شهر کوچک آرش توی آمریکا باشه و تورم هم نزذیک صفر باشه و حقوق ماهانه هم عادلانه !!!!

      حذف
  87. در تمام کشورهای جهان از جمله خود آمریکا و همچنین کشور های اروپای غربی انسان های خرافاتی وجود دارند که اتفاقا در کشور های غربی تعدادشان کم هم نیست. در مورد اتهام تروریست پرور بودن ملت ایران هم باید بگویم اگر دولت ایران از تروریستها حمایت می کند این ربطی به کلیت ملت ایران ندارد. در واقع اگر در ایرانیان ویژگیهای منفی نیز وجود دارد احتمالا ناشی از ژنهائی است که اجداد عرب یا مغول تو پس از اشغال ایران وارد ژنوم نژاد پاک آریا کردند.

    پاسخحذف
  88. یکی از دوستان اسمی از سایت اصلی آرش برده بود. آرش سایت دیگه ای هم داره؟ اگه می شه آدرسشو به من هم بدین.

    پاسخحذف
  89. dude سایت دیگشه دیگه عزیز!
    کسی اینجا اگه از حرف های ارش بدش می اید لازم نیست که بیاد هی مطلبارو بخونه خودشو با کامنتاش خفه کنه بگه من ....
    بگذریم!

    پاسخحذف
  90. فکر کنم اینجا داره جنگ میشه!

    پاسخحذف
  91. من حس خاصی نسبت به ایران ندارم برای همین ترجیح میدم زندگی خودم رو بکنم بجای اینکه خودمو در راه چیزی که واسم مهم نیست فدا کنم!

    پاسخحذف
  92. ارش جون پستات واقعا جنجالی هستن باور کن

    پاسخحذف
  93. ارش اخر من نفهمیدم تو سبزه هستی یا سفید؟؟
    پیری یا جوون؟
    یه جا پیری یه جا جوون!!!
    جوون دست ما رو هم بگیر خیر ببینی!D:

    پاسخحذف
  94. اصلا به فرض که ایران خیلی هم مزخرفه آمریکا هم بهشته. خب چی کار کنیم؟ خودکشی کنیم؟انقلاب کنیم؟ مگهانقلاب کردن الکیه؟! چندین سال طول کشید تا انقلاب اسلامی به ثمر رسید. عمر ما که کفاف نمیده. یکی مثل من که حتی راه فرار هم نداره. من می خوام تو همین ایران جهان سومی زندگی کنم و تا جایی که ممکنه خوش باشم. این تنها کاریه که میتونم واسه خودم انجام بدم.

    پاسخحذف
  95. به این ناشناس آخری:
    کار درست را تو می کنی عزیزم. جایی خوشه که دل خوش باشه.
    خوش بګذرون، دنیا دو روزه!

    پاسخحذف
  96. در جواب اون ناشناسی که گفته اگر جنگ بشه به جنگ نمی ره و اعتراض کرده که چرا ملتو می گائین باید بگم:
    اولا: من به عنوان یک ایرانی از فردی مثل تو انتظار ندارم که برای کشورم بجنگه. در واقع اگر هم بخوای برای ایران بجنگی من و افرادی مانند من این اجازه رو به تو نمی دیم چون لیاقتشو نداری و بودن موجودی مثل تو در میان جان بر کفان راه میهن ، دور از شان آنهاست. در واقع زمانی که یک حکومت ملی در ایران بر سر کار بیاد در نخستین اقدامش باید موجودات بی اصل و نسب و بی ریشه ای مثل تو رو با اردنگی از سرزمین ملت آریا نژاد بندازه بیرون. اگر هم کشوری حاضر نشه به موجودی مثل تو اجازه ورود بده دیگه مشکل خودته. البته زمانی که کنفدراسیون کشورهای کره زمین و در مرحله بعد فدراسیون ایالات کره زمین با همیاری کشور های نژاد برتر تشکیل بشه امثال تو اساسا جائی بر روی این کره خاکی نخواهید داشت.
    ثانیا: کی به تو اجازه داده که بجای ملت ایران اظهار نظر و اعتراض کنی؟! تو فقط حق داری از جانب خودت نظر بدی. ضمنا تو که اصلا قابل کردن نیستی که بگائیمت!

    پاسخحذف
  97. بحث این حرفها نیست . بحث اینه که انسان موجودیست که 70 سال عمر میکنه !

    بعضی وقتا اونقدر دچار توهم میشه که فکر میکنه تو این 70 سال چه کارها که نمیتونه بکنه !

    قافله از اینکه اگر نفسش رو نگه داره بعد از 3 دقیقه دیگه وجود نداره و تمام اون منم منم کردنشان فاتحه !
    اینجاست که انسان به ریشه نیاز میکنه ، به چیزی که باقی بمونه ، چیزی که ارزش زندگی کردن براش رو داشته باشه .
    بعضی ها میهن رو میپرسند .
    اگر افرادی در جنگ کشته شدند ، واسه اسلام نبود! واسه این بود که بجای اینکه امروز تک و توکی با نژاد روس در ایران هستند پس فردا هزاران هزاران با نژاد عراقی در ایران نباشند .

    پاسخحذف
  98. چرا اینقد نزاد پرستی؟ این درست نیست! ما همه از یک گوهر هستیم( طبق گفته سعدی)

    پاسخحذف
  99. کامنت دوست ناشناسی که نوشته بود برو کاشان بعد 4 سال کار کنووووو
    صد در صد (هزار در هزار )باهاش موافقم
    یه بار هم این بحث کردم ولی هیچ کسی توجهی نکرد !!!
    مثلا منی که چندین ادم دیدم که با مترجمی زبان کاملا روزگار خوشی دارن نمیدونم چرا ارش با دانستن زبان روسی (اونم به طور کامل )همینطور فارسی همینطور انگلیسی و المانی (چقدر شد )اینقدر وضع و روز بدی داشته ؟؟؟؟؟؟!!!!!
    با دو تای اینها دارن پادشاهی میکنن !!!
    ولی جالبه کسی بره امریکا 4 سال تو بدترین وضعیت زندگی کنه (به نقل از خود ارش که چند وقتی تو محله ناجوری زندگی کرده )بعدم یه خونه بخره با سی سال !!!!قسط !!!!خدا صبر بده

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اولا در خود تهران کار خوب گیر نمیاد چه برسه به کاشان .. درثانی مگه در کاشان شما همه جور امکانات مثل شهرهای کوچیک آمریکا دارید که اینجور مقایسه میکنید ؟ بعدشم اینکه با حقوق مثلا به فرض خیلی خیلی محال که فوق تخصص هم باشید الان ماهی یک میلیون هم در کاشان که خیلی بعیده بگیرید،بعد از 4 سال شما اگه هیچی هم نخورید و نپوشید و کرایه خانه هم ندید میشه 48 میلیون .. الان دیگه هیچ شهرستانی جای نسبتا معمولیش خونه کمتر از متری 1 میلیون تومن نیست ... پس 4 سال دیگه با تورم سالی 25 درصد حداقل در جای معمولی کاشان میشه متری 2 میلیون ... خونه 100 متری توی کاشان میشه 200 میلیون ... پس پول شما 48 میلیون و خونه 200 میلیون !!!! این حرفی که زدی فقط در صورتی درسته که امکانات کاشان هم مثل همین شهر کوچک آرش توی آمریکا باشه و تورم هم نزذیک صفر باشه و حقوق ماهانه هم عادلانه !!!!

      حذف
  100. نيگا توروخدا. فقط اسم پست "وطن" داره، سه سوت 103 نفر خونشون به جوش اومده كه كامنت بذارن.

    دمت گرم آرش.

    پاسخحذف
  101. درود بر آرش
    می بینم که بازم دست تو بد سوراخی کردی و همه به ولوله افتادن. اما راستش از این پستت خیلی کیف کردم هرچند برخی از اعتقادات را زیاد آرمانی می دانم. اعتقاداتی چون بدون مرز زندگی کردن. اما راستش من از کشورم ایران نفرت دارم. چون به حکم اجبار اینجا بدنیا آمدم و این کشور و مردم لعنتی خیلی چیزها را از من گرفتند هرچند یک سری چیزها یهم دادن اما ارزش چیزهایی مثل آزادی که ازم گرفته بسیار برتر و بالاتر از چیزهایی بوده که به من داده.
    باور نمی کنی روزی که به برجهای دوقلو حمله شد برای من مثل این بود که به خانه ی من حمله کرده اند. باور کن اگه به ایران حمله می کردن انقدر ناراحت نمیشد که روز یازده سپتامبر.چون این حمله به آزادی انسان بود و آزااندیشی از طرف اهرمنان الهی.
    من این یه خرده راحتی و آزاد اندیشی هم که دارم را مدیون فرهنگ غنی آمریکا و مردم کشورهایی چون آلمان می دانم که در راه بهزیستی بشر و علم و دانش گام برداشته اند. برای من زندگی کردن در جایی که به جرم مسیحی یا یهودی و یا بهایی بودن دشوار و سخت است و هیچ گونه تحملی از مردمانش نمی بینم فوق العاده سخت و دشوار است. اشتباه نکنید من زاده ی یک خانواده ی شیعی هستم اما از 21 سالگی با تحقیق و تفحص دریافتم که به چه کجراهه ای افتاده ایم و با سرعت ادامه می دهیم.
    زنده باد آزادی و زنده باد دموکراسی و مهد آن آمریکا.
    فرزاد از شیراز

    پاسخحذف
  102. من چون کمی از آرش عزیز و گلم وطن پرست ترم، برای اینکه دوستان وطن پرستمون هم خوشحال بشن، از همین جا سه بار برای وطن گوز محمدی پسند می دم.به افتخار ایران ...

    پاسخحذف
  103. آرش جان با تمام حرفات مو به مو موافقم. پسر دیگه دارم عاشق نوشته هات می شم. انگار فکر من رو می خونی و از زبان من سخن می گی. با اجازت می خوام لینک این نوشته رو توی وبلاگم بذارم. عزت زیاد.

    پاسخحذف
  104. شوشو گفت:
    رسما به احساسات و عقاید عده زیادی توهین کردی آرش خان.بر خلاف ادعاهای شماست
    در ضمن ما از اونا نیستیم که بگن جشن هسته ای جنبش ملیه(یا هرچیزی شبیه این)فوری احساساتی شیم.ما یه کم درک و فهم داریم گرچه به یک صدم شعور امریکایی های چیز فهم ژرف اندیش نمی رسه.

    پاسخحذف
  105. خطاب به منتقدین این مطلب:

    زیاد ک... نگید بابا!
    حرف حق رو بشنوید و ک... خودتون رو واسه واژه ها (وطن، میهن و ...) جر ندید، در عمل آزاده باشید و نه یک تسبیح به دست ک...شعر گو

    پاسخحذف
  106. بابا احمق ها – دیوانه ها – مادر فلان ها که پرچم این وطن رو تو فلان جای ننه تون می کنید آخه کی میخواهید آدم بشید من شاشیدم تو اون وطنی که همه چیزش رو فروختن رفت من خواهر و مادر اونهایی که ریدن تو فرهنگ و ایران و ایرانی را به فاک دادم .
    آخه چرا چشم خودتون رو بستین و فرهنگ و سنت و تاریخ می کنید کوس ننه ها کدوم فرهنگ کدوم تاریخ همه رو از تو کتابها حذف کردن رفت دریا ها رو اتوبان ها رو همه رو فروختن و به یغما بردن اون مادر مرده های خانواده شهید ها که رفتند و جونشون رو فدا کردن الان میبینند چه کلاه گشادی سرشون رفته بابا کشتند همه آدمهای درست حسابی رو همت ها – باکری ها – صیاد شیرازی ها همه رو به فاک دادن بعد شما دارین اینجا سنگ وطن رو به سینه میزنید وطنی که رو دروغ و ریا و دزدی و هزار بدبختی دیگه داره کاری میکنه که قرمت تاریخی اون همخ به فاک بره اگه آرش برای این وطن نمیگوزه حق داره چون منم حاظر نیستم رو تاریخچه و همه اون ارزشهایی که شما اسمش رو ارزش گذاشتین برینم بره .

    پاسخحذف
  107. حمیدرضا نشون دادی که هیچ بویی از شخصیت نبردی، من با ناشناس قبلی که گفته:"خطاب به منتقدین این مطلب:" کاملا موافقم

    پاسخحذف
  108. با کمال احترام، فکر کنم یک سری مسائل رو با هم قاطی کردی که به هم ربطی ندارند،
    مثلا اینکه یک نفر رفت و جنگید به خاطر خاک نبود، دقیقا به خاطر مردم رفت. یا اگر یک کشور تلاش نکنه که مثلا در گندم خودکفا بشه، (صرفا مثاله) بعدا مردم از گرسنگی میمیرن.
    من هم پشیزی برای ایرانی بودن یا تهرانی یا هرجایی بودنم ارزش قائل نیستم، ولی خوب تصویری که تو ترسیم کردی ایده آله و غیر قابل دستیابی.

    پاسخحذف
  109. برگرفته از متن منشور کوروش بزرگ:

    اينک که به ياري مزدا تاج سلطنت ايران و بابل و کشورهاي جهات اربعه را به سرگذاشته ام اعلام مي کنم که تا روزي که زنده هستم و مزدا توفيق سلطنت را به من مي دهد دين و آئين و رسوم ملتهائي که من پادشاه آنها هستم محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت که حکام و زير دستان من دين و آئين و رسوم ملتهائي که من پادشاه آنها هستم يا ملتهاي ديگر را مورد تحقير قرار بدهند يا به آنها توهين نمايند.

    من از امروز که تاج سلطنت را به سر نهاده ام تا روزي که زنده هستم و مزدا توفيق سلطنت را به من مي دهد هرگز سلطنت خود را بر هيچ ملتي تحميل نخواهم کرد و هر ملت آزاد است که مرا به سلطنت خود قبول کند يا ننمايد و هرگاه نخواهد مرا پادشاه خود بداند من براي سلطنت آن ملت مبادرت به جنگ نخواهم کرد.

    من تا روزي که پادشاه ايران هستم نخواهم گذاشت کسي به ديگري ظلم کند و اگر شخصي مظلوم واقع شد من حق وي را از ظالم خواهم گرفت وبه او خواهم داد و ستمگر را مجازات خواهم کرد.

    تا روزي که پادشاه هستم نخواهم گذاشت مال غير منقول يا منقول ديگري را به زور يا به نحو ديگر بدون پرداخت بهاي آن و جلب رضايت صاحب مال تصرف نمايد و من تا روزي که زنده هستم نخواهم گذاشت که شخصي ديگري را به بيگاري بگيرد و بدون پرداخت مزد وي را به کار وا دارد.

    من امروز اعلام مي کنم که هر کسي آزاد است که هر ديني را که ميل دارد بپرستد و در هر نقطه که ميل دارد سکونت کند مشروط بر اينکه در آنجا حق کسي را غصب ننمايد و هر شغل را که ميل دارد پيش بگيرد و مال خود را به هر نحو که مايل است به مصرف برساند مشروط بر اينکه لطمه به حقوق ديگران نزند.

    من اعلام مي کنم که هر کس مسئول اعمال خود مي باشد و هيچ کس را نبايد به مناسبت تقصيري که يکي از خويشاوندانش کرده مجازات کرد و مجازات برادر گناهکار و بر عکس به کل ممنوع است و اگر يک فرد از خانواده يا طايفه اي مرتکب تقصير مي شود فقط مقصر بايد مجازات گردد نه ديگران.

    من تا روزي که به ياري مزدا زنده هستم و سلطنت مي کنم نخواهم گذاشت که مردان و زنان به عنوان غلام و کنيز بفروشند و حکام و زير دستان من مکلف هستند که در حوزه حکومت و ماموريت خود مانع از فروش و خريد مردان و زنان بعنوان غلام و کنيز بشوند و رسم بردگي بايد به کلي از جهان برافتد.

    از مزدا خواهانم که مرا در راه اجراي تعهداتي که نسبت به ملتهاي ايران و بابل و ملتهاي ممالک اربعه بر عهده گرفته ام موفق گرداند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کورش کبیر هم یه چیزی تو مایه های تعصبات حکومت طالبان شده ... اونا چکار کردن برای ما ؟ اگه خوب بودن پس چرا پایدار نموند حکومتشون ؟ اگه زرتشت خوب بود پس چطور به اسلام تن دادند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ برو یکم مطالعه کن ... هیچ دین و هیچ حکومتی بدون نارضایتی 100% مردمان اون حکومت و مذهب از بین نرفته ... الکی هم گرویدن مردم از زرتشتی گری به اسلام و از شاهنشاهی بودن کشور به اسلامی بودن کشور را به گردن حسودها و بدخواهان آن مملکت ننداز ...

      حذف
  110. کوروش بزرگ در طول زندگي خود فقط يک زن اختيار کرد و او کاساندان نام داشت دختر فرناسپه از شاهدختان خاندان هخامنشي. کاساندان قبل از کوروش در گذشت و بعد از او کوروش در اندوهي فراوان ماند و براي هميشه و به احترام همسرش تنهايي را برگزيد.

    پاسخحذف
  111. پاسارگاد: ای رهگذر هرکه هستي و از هر کجا که بيايي مي دانم سرانجام روزي بر اين مکان گذر خواهي کرد. اين منم ، کوروش ، شاه بزرگ ، شاه چهار گوشه جهان ، شاه سرزمينها ، بر خاک اندکي که مرا در برگرفته رشک مبر. مرا بگذار و بگذر.

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.