۱۳۸۹ مرداد ۱, جمعه

هویت فردی و هویت اجتماعی در مهاجرت

دیروز باز دوباره خانه ما شلوغ بود و دوست های همخانه ام آنجا را به آشوب و بلوا کشیده بودند. من هم به ناچار به میان آنها رفتم زیرا آنقدر شلوغ بود که حتی در اطاق خودم صدای فیلمی را که از کامپیوترم پخش می شد نمی شنیدم. دو لیوان آبجو خوردم و سعی کردم که خودم را همرنگ جماعت مشنگ کنم. بعد از دو ساعت من آن وسط نمایش رقص های مختلف می دادم و همه از خنده مرده بودند. علت خنده آنها هم این بود که برایشان خیلی عجیب بود که من به یکباره از آن قالب شخصیتی خودم خارج شوم و برای آنها برقصم. همیشه من را به زور به رقص دعوت می کردند و یا می کشاندند وسط و من از روی اجبار الکی خودم را تکان می دادم ولی این بار به تمایل خودم این کار را کردم که البته هدفم مسخره بازی و خنداندن آنها بود. رقص های محلی ایرانی را از ویدیوهایی که در پایین وبلاگم است یاد گرفتم مخصوصا رقص آذری که آموزش آن خیلی جالب است. سپس کردی و لری و سنگسری و طالشی رقصیدم و بعد هم افریقایی و اسپانیولی و مصری و عربی بعد رفتم سراغ رقص های قدیمی امریکایی و بعد رقص عروسکی و زامبی و هلیکوپتری و غیره. دوستان همخانه من خیلی جدی می گفتند که تو اگر در کاباره ها برقصی کلی پول گیرت میاد و اگر خواستی ما تو را می بریم و معرفی می کنیم! من هم گفتم که نخیر من شما را می برم کاباره برقصید و درصد می گیرم. از قدیم گفته اند که پول مثل کش می ماند و هر چه بکشی در می رود و همانطوری که یخ در جایخی است, کش هم در جاکشی است بنابراین پول در جاکشی است! خلاصه امروز صبح از کت و کول افتاده ام و وقتی از خواب بیدار شدم تمام بدنم درد می کرد!

خدمت دوستان گرام همیشه ناشناس خودم عرض کنم که امروز می خواهم برای شما کمی درباره هویت بنویسم و مسائل پیرامون آن را در روند مهاجرت با یکدیگر بررسی کنیم. 

قبل از اینکه به تاثیر مهاجرت بر هویت یک فرد بپردازیم بیایید ببینیم که هویت یک انسان چیست و تا چه میزان انگاره های ما در این زمینه با یکدیگر همخوانی دارند. هویت یک انسان روال رفتاری بارزی است که از فردیت او سرچشمه می گیرد. به قول خارجی ها From Individuality to Identity. ولی این تعریف در کشورهای شرقی که جامعه گرا هستند صدق نمی کند و نفوذ و شکل دهی اندیشه و باورهای جمعی در هویت یک فرد کاملا آشکار است. هویت انسان شرقی با جامعه ای که در آن زندگی می کند آمیخته می شود و تعاریف جدیدی از هویت یک انسان را ارائه می دهند. هویت ایرانی و یا هویت مذهبی از این گونه تعاریف است که در آن بروز تمایلات فردی یک انسان در رفتار او بسیار کمتر از تمایلات اجتماعی است.

وقتی که یک انسان شرقی به یک جامعه فردگرا مهاجرت می کند, ناخودآگاه هویت اجتماعی او دستخوش دگرگونی های بسیاری می شود و تمایلات فردی او به مرور زمان هویت جدید او را آشکار می سازند. به عنوان یک مثال خیلی ساده من هیچ وقت در ایران نمی رقصیدم. ولی چون در دستشویی و یا حمام و یا در جایی که تنهای مطلق بودم شنیدن یک آهنگ زیبا می توانست من را به رقص بیاورد گمان می کنم که از نظر درونی همچون بسیاری از انسان های دیگر به آن تمایل داشتم ولی هویت اجتماعی من رقصیدن یک مرد را در میان جمع چندان پسندیده نمی دانست و به طور ناخودآگاه شخصیت من تحت پوشش هویت اجتماعی من قرار گرفته بود.

وقتی به امریکا مهاجرت کردم تا مدت زمان زیادی هویت ایرانی خودم را با خود یدک می کشیدم. وقتی می خواستم غذا بخورم به همه تعارف می کردم, زودتر از بزرگ تر به جایی وارد نمی شدم, اگر بزرگ تر می آمد به احترام او از جایم بلند می شدم, اگر سوالی از من می کردند با خجالت و حیا جواب دوپهلو می دادم. مثلا اگر سوال می کردند چای می نوشی یا قهوه می گفتم هر چه که برای شما راحت تر است و طرف می گفت هیچ فرقی برای من ندارد و من دوباره می گفتم هرچی باشد خوب است! ولی خیلی زود متوجه شدم که این رفتارهایی که نشانه هویت ایرانی ما است لااقل در صورت ماجرا بسیار بی معنی است و بازخورد مورد نظر ما را در پی ندارد. اگر به یک نفر دو بار برای غذا تعارف کنید هیچوقت فکر نمی کند که شما چه انسان خوب و مهربانی هستید بلکه یا فکر می کند که شما آلزایمر دارید و پاسخ قبلی او را فراموش کرده اید و یا اینکه فکر می کند شما قصد آزار و یا مسخره کردن او را دارید. بهرحال هویت اجتماعی یک فرد فقط در چارچوب اقلیمی خودش کاربرد دارد و هویت ایرانی نیز می تواند در بسیاری از عادت های رفتاری در یک جامعه فردگرا بی معنی باشد.

هویت مذهبی نیز از شرایط کمابیش مشابهی برخوردار است با این تفاوت که رواج آن در میان جوامع فردگرا بسیار بیشتر از هویت قومی و قبیله ای است و در نتیجه شناخته شده تر هستند. به عنوان مثال یک زن یهودی و یا یک زن مسلمان با مرد غریبه دست نمی دهد و اگر کسی دستش را به سمت یک خانم دراز کند و او دستش را بالا نیاورد خیلی زود متوجه هویت مذهبی او می شوند. یا پوشاندن موهای سر توسط مردهای هندی سیک و یا زن های مسلمان و یا کاتولیک ها در مراسم مختلف شناخته شده است.معمولا کسی که هویت مذهبی دارد  آن را در نوع پوشش خود نمایان می سازد تا دیگران متوجه آن بشوند زیرا تمایلات مذهبی آن افراد بر تمایلات شخصی آنها اولویت دارد. 

در کشورهایی که آزادی وجود دارد انسان ها می توانند هویت خود را بر اساس نیاز و خواست فردی خود شکل دهند و کسانی که هویت مذهبی و یا اقلیمی خود را انتخاب می کنند به آن پایبند هستند و آن را دوست دارند. بنابراین مهاجرت این افراد به مکان های مختلف فرایند آشکاری را در هویت آنها ایجاد نمی کند. ولی در جوامعی که هویت اقلیمی و مذهبی به افراد تحمیل می شود, آنها در روند مهاجرتی به یک کشور فردگرا پوسته ظاهری هویت خود را از دست می دهند و تمایلات شخصی در آنها نمود پیدا می کند. این افراد که یکی از آنها خود من می باشم خیلی زود مثلا هویت ایرانی و یا مذهبی خود را از دست می دهند و به فرد جدیدی که خصوصیات دیگری دارد تبدیل می شند.

در کشورهایی مثل ایران افراد زیادی وجود دارند که با هویت خود همخوانی ژرفی ندارند و برای همین اگر در جایی ناشناس ظاهر شوند شخصیت متفاوتی از خود بروز می دهند. هم من و هم بسیاری از شما دوستان عزیز دوست دارید که به عنوان ناشناس ظاهر شوید و آن چیزی را که واقعا دوست دارید و یا فکر می کنید بیان کنید و از خود بروز دهید. دیگر کسی به شما نمی گوید که مثلا شما که این همه با شخصیت هستید و دارای تفکرات اعلا و مقام و تحصیلات و منصب و امتیاز و مدال هستید چرا این حرف را زدید. با اینکه می دانم که بسیاری از شما دوستان عزیزی که به عنوان ناشناس نظر می دهید آشنا هستید ولی اصلا از ناشناس ظاهر شدن شما ناراحت نیستم و چه بسا که دیگران را هم به آن تشویق می کنم.زیرا ما همیشه برای خودمان پوسته های ناراحت و مزاحمی را به نام هویت درست می کنیم و دقیقا مثل این است که بخواهیم با کت و شلوار و کراوات وارد رختخواب شویم و بخوابیم. اگر جامعه ما هویتی را به ما تحمیل کرده است مجبور نیستیم که از آن در زندگی خصوصی خودمان هم استفاده کنیم. برای همین ما از زمان کودکی یادگرفته ایم که چند قالبی و چند شخصیتی باشیم. 

شاد باشید دوستان.

۷۰ نظر:

  1. اول.بسوزین
    چاکریم داش ارش

    پاسخحذف
  2. اره... مثلا من دخترم و در زندگی معمولی نمی گم گوز ولی اینجا که ناشناسم راحت می گم گوز
    قبلا حتی در حالت ناشناس گوز گفتن هم برام سخت بود ولی الان پیشرفت کردم و راحت میگم گوز. به امید روزی که همه ما به راحتی بگیم گوز و حتی به صورت غیرناشناس هم بگیم گوز!

    پاسخحذف
  3. دغدغه‌های ذهنی‌ متداول :

    شما چه جور آدمی هستید ؟ چه چیزی معرف شماست ؟ شما خودتان را چگونه توصیف می کنید ؟ نظر شما درباره خودتان چیست ؟ شما درباره خودتان احساس کهتری و کم بینی دارید و یا احساس مهتری و بزرگی می کنید ؟ چه چیز و یا چیزهایی در شما وجود دارد که به واسطه آن احساس غرور می کنید ؟ دیگران درباره من چگونه می اندیشند ؟.......

    :)

    پاسخحذف
  4. ارش يه مطلب در مورد گوز نوشت كمكم وبلاگش تبديل ميشه به گوز پارتي

    پاسخحذف
  5. آخ كه تنهايي رقصيدن چه حالي ميده. به خصوص موقع نگهباني لب مرز

    پاسخحذف
  6. رفتم اون یکی وبلاگت رو هم خوندم / این روزها / ماراتن خوندن هات رو / دارم می برم انگار ..
    -
    درود

    پاسخحذف
  7. امیدوارم که بعضی ناشناسها اگه روزی حویت اصلیشون آشکار شد خجل نشن.

    پاسخحذف
  8. این یارو دومی (کامنت دوم) هم چه چیز مشنگیه ها. یعنی تو اینقدر برای گفتن این کلمه عقده ای شده بودی ؟! آرزوی دیگه ای نداشتی ؟!

    پاسخحذف
  9. یکی از عللی که من تبدیل به ناشناس شدم ولی قبلا نبودم. قضیه شاهرخ بود. شاهرخ خان همیشه ناشناس میومد ولی امضاش همیشه آخر کامنت بود. چقدر هم نظراتش عالی بود . محال بود پست آرش رو بخونم و به دنبال کامنت شاهرخ نباشم.
    بنده خدا بنجامین لاینوس هم بعد اون الم شنگه ای که به پا کرد ، حرفهایی از قولش و به نامش نوشتن که رفت سریعا برای خودش پروفایل درست کرد ولی دیگه ندیدم ازش استفاده کنه.
    خانم مریم به خاطر شوخی که با آرش کرد ، اراجیفی براش نوشتن که من از خوندنش شرمنده شدم و از اون وقت دیگه ندیدم کامنت بزاره.
    خلاصه آرش جان همه ما حتی اونایی که پروفایل دارن به نوعی خودسانسوری و یا خود ناشناسی می کنیم ، کاملا درسته جامعه از دوران طفولیت به ما یاد داده یا تحمیل کرده که اینچنین باشیم و تجربیات محیط مجازی هم ناشناس بودن رو به من تحمیل کرده! من ازت ممنونم که اجازه میدی دوباره با عنوان ناشناس کامنت بنویسم و از اینکه ماها رو آشنا خطاب کردی ، ازت سپاسگزارم.

    پاسخحذف
  10. گادفادر جان, یعنی اینهمه مطلب آرش رو خوندی هنوز املای درست هویت را یاد نگرفتی؟ بعدشم اینکه ما ناشناس می نویسیم که خجالت نکشیم و هر چی دوست داریم بگیم. خود آرش هم با این مشکلی نداره. مشکل داری بعد زنگ وایسا سر کوچه!

    پاسخحذف
  11. آرش جون گرام هم نه گرامی ! البته فکر کنم واسه خنده اش اینجوری نوشتی ! :d

    پاسخحذف
  12. ُسلام آرش ! من مونام...
    من ناشناس نیستم...
    من موناما!!!
    اصلا تاحالا دیدی من ناشناس نظر بدم؟؟؟من مونام...ناشناس نیستما!
    حالا من گفتم

    پاسخحذف
  13. در باب پوسته و هویت و ناشناس بودگی.. ولی من ترجیح می‌دم همیشه اسمم را داشته باشم نه در قالب هویتی مستعار و پنهانی!
    "ماسو" هم اسم وبلاگم هست. "دنیا راد" هستم
    و مرسی از توصیه‌ت. تا حالا ماست رو امتحان نکردم! اینبار تست می‌کنم

    پاسخحذف
  14. دنیا جان شما توی این وبلاگ تازه واردید. من وبلاگ شما را دیدم و با اینکه وبلاگ خوبی دارید و سه سال هم از نوشتنتان می گذرد ولی بازدید کنندگان شما خاص هستند و تعداد آنها هم خیلی زیاد نیست. ولی وبلاگ آرش هم بازدیدکننده های قدیمی دارد و هم کسانی که گذری نمی دانم از کجا می آیند. یک روز آمار بازدیدش می شود دو هزارتا و یک رو هم هشتصد تا. ولی هنری که آرش داره اینه که از هر طیف و گروهی بازدید کننده داره. با اینکه خود آرش گهگاهی متلک های ضد مذهبی میندازه ولی باز هم مذهبی های زیادی وبلاگش رو میخونند. ضد مذهبی ها هم می خونند. مهاجرا و سبزها و آب ها و حتی حکومتی ها هم گهگاهی به اینجا سر می زنند. خود آرش اصلا روی کامنت ها هیچ کنترلی نداره و هر کسی هرچی دوست داره مینویسه برای همین وقتی جنگ میشه و بحث بالا میگیره هر کسی را که گیرشان بیاید از دم تیغ میگذرونند. من خودم قبلا با آیدی می آمدم و نظر میدادم ولی الآن ترجیح میدهم که ناشناس تردد کنم! اینجوری اگر انتقاد کنم و یا نظر واقعیم رو بگم نمیان توی وبلاگم من رو محاکمه کنند!آرش تحمل فحش شنیدن رو داره ولی من ندارم وخیلیهای دیگه هم یا قهر میکنن و یا زودی تبدیل به ناشناس میشن. من فکر میکنم که حتی مریم و شاهرخ و بنجامین هم این وبلاگ رو میخونن و ممکنه نظرشون رو بعنوان ناشناس بدن. فقط کافیه آرش حاضر و غایب کنه تا یکی یکی دستشون رو بالا ببرن! چند وقت پیش یه جا صحبت از وبلاگ خداحافظ کانادا کرد و ایشون زودی دستش رو برد بالا و یه کامنت داد در حالی که من اصلا فکر نمیکردم او علاقه ای به این وبلاگ داشته باشه.به نظر من این وبلاگ واقعا یه نمونه کوچک از جامعه ما است و آدم باید هوای کلاهش رو داشته باشه که باد نبره. الآن اگه من اسمم رو بگم ده نفر کامنت میدن که فلانی چقدر زر می زنی!

    پاسخحذف
  15. سلام آرش جان. من چند روزی نبودم و نفسم برید تا چند مقاله آخرت را خوندم. ولی این چیزی که توی وبلاگ دود نوشتی خیلی توپه. تو دیگه آخرشی به خدا!!!

    پاسخحذف
  16. سلام ارش جان
    به خدا من ونوس ام همیشه ام اسمم هست ./خب وبلاگ ندارم ولی ایمیلم اکثرا مینویسم ./
    راستش من تمایلی به مهاجرت ندارم (خیلی علت ها )ولی مطالبتو میخونم (قابل توجه کسایی که میگن فقط افراد که میخوان مهاجرت کنن باید بیان اینجا )
    چون مطالبی که مینویسی خیلی خیلی مفید /تمام زوایای یه فرد مورد بررسی قرار میدی و چقدر خوبه ادم هر جا باشه بتونه خودشو بشناسه و درست تربیت کنه /منم خیلی از مشکلاتمو تازه فهمیدم و از طریق وبلاگ تو /و به همین خاطر ازت ممنونم /راستش نه اصولگرام (چند بار منو اینجوری خطاب کرده بودن )نه اهل دین و مذهب خاصی غیر از انسانیت ./
    فقط دوست ندارم کسی راجع به هر جایی ایران و یا هر جایی فقط بدی هاشو ببینه و باید هر دو تا رو هم خوب و هم بد دید و اولم گفتم متاسفم که تو در ایران شرایط خوبی نداشتی منم میلیاردر نیستم ماشین کامیونم ندارم (یه 206 )دارم ولی تو جایی که کار میکنم برام احترام قایل هستن و منم ایران دوست دارم فکر نمیکنم هر کسی کشورشو دوست داشته باشه و دلش بخواد کنار خانواده اش زندگی کنه اصولگرا باشه و ادم بدی ووووو/
    من جمع افراد کنارم خیلی عوض کردم خودم خیلی کتاب های نایاب با چاپگرم چاپ کردم دادم اطرافیانم خوندن حتی یه سری مطالب وبلاگ شما رو هم با ذکر نام و وبلاگ همینطور و دلم میخواد از جایی که زندگی میکنم لذت ببرم و ..../باور کن قصد اذیت نداشتم و ندارم و مطالبت خیلی دوست دارم و در مورد رقص منم که بچه بودم حتی اگر دختر ها میخواستن برقصن یه جوری نگاهشون میکردن که انگار یه ادم هر جایی هست !!ولی فکر کنم دید ادمها یکم تغییر کرده و کلاسهایی ایروبیک هم هست ولی در مورد مردها نمیدونم هنوز همینطوره یا نه >
    من که قبل از انقلاب نبودم ولی دیگران میگن که چون دین از سیاست جدا بوده هر کی هر کاری میکرده خودش بوده ولی الان همه باید بیرون خونه یه جور باشن و داخل خونه یه جور دیگه و این چند شخصیتی بودن فقط و فقط به همین خاطره ./
    اون کسی که گفته بود تو ایران چه جوری مستر کارت بگیریم من نگفتم تو ایران گرفتن گفتم از صدقه سر گرون شدنهای خونه ها بیشتر ادمها یه جایی دیگه ام اقامت دارن و یه مسترکارت ووو دارن و(من ندارم )واونهام اول اومده بودن پز بدن و ما دیدم بعد دیدن پزشون تکراریه و همه میگن دیدن دیگه رو نکردن ./
    من باپز دادن مخالفم کسی رو هم که بدونم اینجوریه ندید بدید میدومم و محلش نمیذارم و زندگی خیلی خیلی معمولی دارم و ایران دوست دارم و امیدوارم مردم ایران بتونن با کمک هم بدی هاشو از بین ببرن و اینجا رو هم مثل یه کشور خوب درست کنن و خودم با خوندن و عمل کردن دارم کمترین گام برای اصلاح خودم برمیدارم و خدا کنه موفق بشم ./

    پاسخحذف
  17. " ما از زمان کودکی یادگرفته ایم که چند قالبی و چند شخصیتی باشیم. "

    خيلي مطلب خوبي بود. مرسي.

    پاسخحذف
  18. سلام دوست عزیز آنها از تفکر میترسند واز کسانی که فکر میکنند پس تولید فکر کنیم وبلاگ خوب و پرباری دارین خوشحال میشم در راه آزادی و آگاهی با هم همکاری کنیم اگه مایل بودین تبادل لینک کنیم اگه خواستین منو به اسم آگاهی لینک کنین و خودتون هم بگین به چه اسمی لینکتون کنم ممنون میشم
    مصلحت امروز ایران در دست‌های ماست. آینده‌ی ایران در سر زانوان ماست که نمی‌خواهیم در برابر شنیع‌ترین استبداد عصر خویش زانو بزنیم. استبدادی که نه بر تن ما که می‌خواهد بر جان ما حاکم شود.
    البته شاید افکارمان یکی نباشد اما دموکراسی ونقد را از خود شروع کنیم

    پاسخحذف
  19. کجایی رادیو جوونی؟
    روز جوونه... صدای جوونی افتتاح شد برای تو... کجایی جوون ؟
    صدای جوانی بهانه هست برای حضور تو...

    پاسخحذف
  20. آرش این تحلیل های روانشناسی ات نکات جالبی برای من دارد، من راجع به موضوع های دیگه خونده بودم، اما اینو از قلم انداختم، اگه رفرنسی چیزی هست، برام کامنت بزار، ممنونم، قربون دستت! دمت گرم!

    پاسخحذف
  21. خانوم ونوس با تشکر از توضیح خوب شما.
    اما اینجا یه وبلاگ مهاجرتیه.و همه مطالبی هم که تا امروز در این وبلاگ منتشر شده یه ربطی به مهاجرت داشته.
    و توضیح بالای وبلاگ رو هم که من تا حالا سه بار تکرار کردم.اگر قصد مهاجرت به این کشور یا کشور کانادا را دارید ممکن است مطالب این وبلاگ به شما کمک کند.
    شما به گفته خودتون قصد مهاجرت ندارید پس از دوگزاره فوق از زمان افلاطون تا به امروز نتیجه گیری شده که مطالب این وبلاگ برای شما مفید نیستن.!!کسی که وقت میذاره و وبلاگی که مطالب مفیدی براش نداره میخونه یا مشکل روانی داره( که البته هممون یه سری مشکلاتی داریم ) یا اینکه مامور وزارت اطلاعاته و بعد از معرفی این وبلاگ تو بی بی سی تصمیم گرفته بیاد دروغ پردازی کنه.لطفا به من حق بدید که تئ این مملکت نتونم جور دیگه ای نتیجه گیری کنم.البته شما آزادید که هر وقت دلتون خواست پروژه ای که بهتون گفتن اجرا کنید اما به بنده هم حق بدید که به عنوان یک مخالف نظام از آزادی این وبلاگ استفاده کنم و چنانچه حرفهای شما به نظرم خلاف واقع اومد اعتراض کنم.مثلا درباره ماشین و مستر کارت و تمیزی شهرها و ....که هر کس حتس فقط یک روز تو ایران زندگی کرده باشه حرفای شما اونو یاد محمود آرادانی مینداره!!!!!

    پاسخحذف
  22. سلامی دوباره
    بذارید یه مشکلی رو که داریم من بهش بپردازم که انگ زدن به این و اون است و صد البته به هر نظری که دوستش نداشته باشیم و برخلاف نظر ما باشه ./
    اقای گاد فادر من خیلی وقت این وبلاگ پیدا کردم نمیدونم چجوری (یعنی یکی از صدها وبلاگی که میخوندم به مطلب ارش لینک داده بود و دقیقا یادم نیست کجا )ولی خیلی وقت است و وقتی ارش خداحافظی کرد و بعد نوشت دندونم درد میکرد وووومن براش کامنت نوشتم ./
    کلا من تازه کامنت گذاشتن برای بعضی وبلاگها شروع کردم ولی میبینم ماها با این خصوصیت بدی که داریم و نمیتونیم نظر کسی رو که خلاف ماهست بپذیریم این کار دیگه نمیکنم ./
    به کسی مربوط نیست من دلم میخواد وبلاگی بخونم و یا نه ./
    من همین جا شنیدم بی بی سی فارسی اینجا معرفی کرده چون جدیدا (6 ماهی )هست نوبت شما نمیبینم و اگر از اون طریق پیدا کرده بودم میگفتم (شاید فکر کردی کسی با تفنگ سر در بلاگ ایستاده من میترسم بگم )
    راستش اگر شما فکر میکنی این وبلاگ فقط به درد کسی میخوره که قصد مهاجرت داره و افلاطونتم برات ثابت کرده !!!پس تو و افلاطون تو مشکل روانی داری /
    ارش جان علت اینکه وبلاگهای ادمهایی که ایران نیستن میخونم و به دیگران توصیه میکنم این کار بکنن چون کسی که بیرون نشسته و قبلا ایران بوده بهتر و بهتر به خصوصیات ماها و خودش اشنا است و اگر مثل تو قصد بهتر شدن داشته باشه و بدون سانسور بنویسه پس ماها بهتر میتونیم ازش خیلی چیزها یاد بگیریم و من دلم میخواداین وقت که برای خوندن میگذارم یه مطلب به درد بخور بخونم ./
    ارش جان بازم از مطالبی که مینویسی ممنون و امیدوارم موفق باشی و خدا بهت صبربده /الان متوجه میشم که چرا گاهی میبری و دلت میخواد دیگه ننویسی و هر لحظه برای اینکه وبلاگ ندارم خدا رو شکر میکنم که به جای دهن به دهن شدن با ادمهای مشکل دار میخونم و یاد میگیرم ./

    پاسخحذف
  23. من در تجربه های دست و پا شکسته ای که در مهاجرسرا درمورد نوشتن پیدا کردم به این نتیجه رسیدم که اگر می خواهی مخاطبانت راجع به یک موضوعی نظر بدهند برعکسش را از آنها بخواه.مثلا اگر می خواهی از مشکلات سخن بگویی ، اگر اسم تاپیک را بگذاری مشکلات فلان جا همه میایند یا از وضعیت آب وهوا و چیزهای بی ربط حرف می زنند یا از خوبیهای فلان جا می گویند ولی کافیست بگویی فلان جا بهترین جای دنیاست آنوقت همه به طرز باورنکردنی از مشکلات آنجاحرف می زنند.حالا در این نوشته هم دقیقا همین اتفاق افتاده آرش می گوید به نظر من بهتر است ناشناس نظر بدهید ولی درخیلی از کامنتها افراداصرار به معرفی خود دارند در حالیکه درکامنتهای موضوعات قبل تعداد ناشناسها خیلی بیشتر بود. من هم برای اینکه حرف خودم را نقض کرده باشم بااینکه برایم اهمیتی ندارد که اسمم را بگویم وفکر می کنم از روده درازیم معلوم هست کی هستم، ولی این بارناشناس باقی می مانم .این روحیۀدر پیش گرفتن نقیض در اکثرماها از جمله خودمن خیلی زیاد است .پس به دوستان وبلاگ نویس و کسانیکه در انجمنهایی مثل مهاجرسرا وغیره فعالند،توصیه می کنم برای اینکه بتوانید کامنتها وارسالها و کلا موضوع را به سمت دلخواه سوق دهید ،برعکسش را بگویید و بخواهید. واقعا جواب میدهد.

    پاسخحذف
  24. از بحث کردن با شما در این وبلاگ واقعا لذت میبرم.
    ببینید ونوس جان . من تو شهر .....زندگی میکنم . یه عده تو شهر ما دوست دارن اوقات فراغتشونو تو موزه بگذرونن و از فوتبال خوششون نمیاد.یه عده ای هم دوست دارن آخر هفته ها برن استادیوم فوتبال و در عوض از موزه خوششون نمیاد.حالا فرض کنید من که دوست دارم برم استادیوم فوتبال و از موزه بدم میاد یه روز پاشم برم موزه . خوب طبیعیه که هی بگم اه اه اه.این موزه چه جای گندیه.شماها برای چی همش میاید موزه انقدر استادیوم باحاله که نگو.بالطبع خیلی از افرادی که تو موزن از برخورد با من ناراحت میشن و لذت اونارو هم تبدیل به ناراحتی میکنم.یا اگه یکی از طرفدارای موزه یه روز بیاد تو استادیوم همش میگه اه اه اه چه قدر شماها احمقید.این استادیوم جای خیلی گندیه.من عاشق موزم.شما تا حالا موزه رو ندیدید!!و طبیعیه که اونایی که تو استادیومن ناراحت بشن و چارتا دری وری بارش کنن.البته اون آدم میتونه ادعا کنه که شما تحمل صدای مخالفو ندارید اما بقیه بهش توجهی نمیکنن!
    حالا بیایم سر مناقشه بنده و شما!دوست عزیز من.. شمایی که قصد مهاجرت نداری و در عوض در ایران کلی موفق شدی و زندگی رویایی داری و ... چرا اومدی تو یه وبلاگ مهاجرتی . مثل این میمونه که من که عاشق موزم و از فوتبال بدم میاد پاشم برم استادیوم و از خوبیای موزه بگم.!!!!
    من یه بار دیگه کامنت قبلیمو خوندم و از شما و بقیه عذرخواهی میکنم.من در حالت عصبانیت کامنت قبلیو نوشته بودم و چیزایی که گفتم درست نبوده.معذرت میخوام.به نظرم ونوس خانوم انسان منطقی و فهمیده ای هستن و برای همینم دوست دارم با ایشون بحث کنم.دوست دارم ازشون سوال کنم و جواب بگیرم چون انسان باشخصیتی هستن.
    من نظرمو حذف نمیکنم اما بابتش عذر خواهی میکنم.

    پاسخحذف
  25. ونوس اصرار داره که از ایران خوب بگه و منم عادت دارم که بد بشنوم خوب میدونم که این عادت من خیلی بده اما دلیلش کلی سواله بی جوابه و که بهتر از نمونه یک بانوی موفق در جمهوری اسلامی میتونه به سوالا من جواب بده؟
    تا حالا فکر کردی به اینکه چرا 5 میلیون ایرانی جلای وطن کردن و در غربت زندگی میکنن؟تا حالا فکر کردی به اینکه چرا اکثر ملت ما سوار پیکان و پرایدن و ما تو شهرای بزرگ باید دود اگزوز مشینای فرسوده رو نوش جان کنیم؟
    میدونم که خیلی از خانومای ایرانی رقاصای ماهری هستن و خیلیام پول پارتی گرفتنو دیجی آوردن تو زیرزمین خونشونو دارن اما تا حالا فکر کردی چرا من نمیتونم برم تو فیسبوک و با دوست دوران دبستانم که تو هلنده حرف بزنم؟تا حالا فکر کردی چرا من با وجود یه عالمه تلاش شبانه روزی نتونستم تو رشته مورد علاقم کنکور قبول شم و چون پول دانشگاه آزادو نداشتم الآن شغلی دارم که واسم مثل شکنجست؟تا حالا فکر کردی به اینکه چرا یک انسان نوع دوست

    پاسخحذف
  26. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  27. تا حالا فکر کردی که چرا ملت ما به جای اینکه امسال تابستون به شهر تمیز و گل و بلبل شما سفر کنن به ترکیه و دوبی سفر میکنن.( البته اونا که پولشو دارن )تا حالا فکر کردی چرا تعداد سفرها به ترکیه در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 2.5 برابر شده؟
    تا حالا فکر کردی که چرا ما باید اینهمه برقمون قطع بشه اونم تو گرمای 43 درجه تابستون؟تا حالا فکر کردی که چرا دکتر خدادوست و دکتر حسابی و دکتر سروش دکتر...دکتر...از ایران رفتن و خونوادشونو ول کردن؟تا حالا فکر کردی به اینکه چرا مادر سهراب اعرابی بچشو تو مملکتی به دنیا آورد که به جرم بالا بردن دو انگشت گلوله به قلبش می زنن؟تا حالا فکر کردی که چرا من دو سال از عمرمو تو سربازی از دست دادم در راه خدمت به نظامی که ازش متنفرم؟

    پاسخحذف
  28. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  29. تا حالا فکر کردی به اینکه چه طور یک انسان نوع دوست میتونه از مملکتی تعریف کنه که توش دست 5 انسانو قطع میکنن سنگسار میکنن اعدام میکنن نظر حرام و خون خلق حلال میکنن تو رسانه هاشون اندوه و دروغ ترویج میکنن مو و لباس ملت رو به چشم سلاح دشمن نگاه میکنن؟
    تا حالا فکر کردی به اینکه چرا حسین شریعتمداری کیهان مینویسه و آرش تو ایران ممنوع القلم میشه؟
    تا حالا فکر کردی به اینکه چرا ما باید برای خوندن کتاب مورد علاقمون سایت مورد علاقمون تماشای برنامه مورد علاقمون از نائب امام زمان اجازه بگیریم؟
    تا حالا فکر کردی به اینکه چرا ما باید تنها آدمایی باشیم که تو کشوری زندگی میکنن که دولتش برای بقای خودش حاضره با ارسال پارازیت از طریق امواج سرطان زا سلامت انسانها رو به خطر بندازه؟
    تا حالا فکر کردی که ما چرا تو ایران اینهمه وبلاگ و وبسایت مهاجرتی داریم؟
    تا حالا

    پاسخحذف
  30. خودت قبلا گفتی که بعضی همکارات میرن مسافرت خارجی و کلی ریخت و پاش میکنن اما همش از ایران بد میگن و غر غر میکنن.تا حالا فکر کردی که چرا ملت ایران انقدر غرغرو و افسرده شدن؟تا حالا فکر کردی چرا کتابای شاملو و فروغ منتشر نمیشن؟تا حالا فکر کردی به اینکه چه طور میشه یک ساعت بشینی پای درد دل یه دوست بهایی و بعد تو ایران زندگی کنی؟
    البته میدونم که شما برای هیچ کدوم از این سوالا جوابی نداری اما شاید به ازای همه این بدیها خوبیهایی وجود دارن که جمهوری اسلامی ایران رو برای شما ایده آل کرده.
    تا ابد شاد باشید و ببخشید که همه حرفایی که باید تو صدا و سیما بزنم اینجا زدم.

    پاسخحذف
  31. خب مثل اینکه بحث گرم شد (با پوزش ار ارش خان )
    جناب گاد فادر من از مهاجرت متنفر نیستم اتفاقا برای خیلی ها خوبه مثلا همین ارش خان /اگر ایشون و خیلی های دیگه نبودن و بعد این مطالب نمینوشتن منم خیلی عیب هامو نمیفهمیدم و اونهام به زندگی بهتر نمیرسیدن .
    من تو کامنت قبلی ام میگم اگر تو ایران کسی واقعا کاری بلد باشه (حرفه ای -هنری و یا درسی خونده باشه که واقعا استعداد و علاقه اش باهاش باشه )من 100 درصد میتونم بگم موفق هست من نمونه اش رو که اقایی رنگ کار و نقاش هست گفتم و خیلی های دیگه هستن دور و بر من که دارن خوب کار میکنن و خوب هم درامد دارن بدون وابستگی به ارگانی یا .../
    واضح تر بگم اگر شما یه دکتر خوب (حتی یه دکتر عمومی خوب )یا مهندس قابل و یا ارایشگر خوب ووو باشید همه جا راحت هستید و چه ایران و چه هر جایی میتونید راحت زندگی کنید خب اگر تو ایران باشید و هم به ابادانی ایران کمک کنید و هم خودتون مشکلات غربت نداشته باشید کدام بهتره ؟؟؟
    یا برای تمیزی شهری که تو زندگی میکنم (اگر گرد و خاک های بین الحرمین بذارن )ماها یه عده بودیم خودمون قرار گذاشتیم همه رو تو کوچه مون وادار کردیم اشغال زمین نریزن و کوچه رو در حد توان خوب نگه دارن /
    یا ماشین =گفتم من بی ام دبلیو ندارم ولی یه پزو 206 دارم که نو خریدم و باهاش راحتم و جایی کار میکنم که همه به هم احترام میذاریم و این کار از اول دانشجوییم پیدا کردم و 6 سال با حقوق کم کار کردم همه چم و خم یاد گرفتم الان هم حقوق خوب دارم هم مشکلی ندارم /
    منظور کلی ام اینه که اگر کسی بخواد میتونه همین جام موفق باشه
    مثال دیگه ام کسی از همین شهر ما و اشنای ما هست که همه میخواستن دکتر و مهندس بشن اون گفت نه من میخوام زبان یاد بگیرم و رفت دنبالش و اصلا ام دانشگاه نرفت و چون استعدادداشت الان هم زبان انگلیسی هم ایتالیایی هم فرانسه بلده و صد البته خیلی هم سختی کشید کار کرد تا پول کلاسهای سفارت دراورد و میرفت تهران و تو پارک میخوابید و میرفت کلاس ووو/ولی الان باید بیایی و ببینی که یه پاش اینجاس یکی اروپاوووو/
    حالا من از شما میپرسم که این همه ادم از کوچیکی دارن کلاس زبان میرن کدوم اینقدر زبان بلدن ؟؟چند تا زبان که چه عرض کنم همین ترجمه هم زبان انگلیسی به فارسی /نه اینکه همه بیخودی میرن تا پول بیزبون حروم کنن ؟؟

    پاسخحذف
  32. خب مثل اینکه بحث گرم شد (با پوزش ار ارش خان )
    جناب گاد فادر من از مهاجرت متنفر نیستم اتفاقا برای خیلی ها خوبه مثلا همین ارش خان /اگر ایشون و خیلی های دیگه نبودن و بعد این مطالب نمینوشتن منم خیلی عیب هامو نمیفهمیدم و اونهام به زندگی بهتر نمیرسیدن .
    من تو کامنت قبلی ام میگم اگر تو ایران کسی واقعا کاری بلد باشه (حرفه ای -هنری و یا درسی خونده باشه که واقعا استعداد و علاقه اش باهاش باشه )من 100 درصد میتونم بگم موفق هست من نمونه اش رو که اقایی رنگ کار و نقاش هست گفتم و خیلی های دیگه هستن دور و بر من که دارن خوب کار میکنن و خوب هم درامد دارن بدون وابستگی به ارگانی یا .../
    واضح تر بگم اگر شما یه دکتر خوب (حتی یه دکتر عمومی خوب )یا مهندس قابل و یا ارایشگر خوب ووو باشید همه جا راحت هستید و چه ایران و چه هر جایی میتونید راحت زندگی کنید خب اگر تو ایران باشید و هم به ابادانی ایران کمک کنید و هم خودتون مشکلات غربت نداشته باشید کدام بهتره ؟؟؟

    پاسخحذف
  33. یا برای تمیزی شهری که تو زندگی میکنم (اگر گرد و خاک های بین الحرمین بذارن )ماها یه عده بودیم خودمون قرار گذاشتیم همه رو تو کوچه مون وادار کردیم اشغال زمین نریزن و کوچه رو در حد توان خوب نگه دارن /
    یا ماشین =گفتم من بی ام دبلیو ندارم ولی یه پزو 206 دارم که نو خریدم و باهاش راحتم و جایی کار میکنم که همه به هم احترام میذاریم و این کار از اول دانشجوییم پیدا کردم و 6 سال با حقوق کم کار کردم همه چم و خم یاد گرفتم الان هم حقوق خوب دارم هم مشکلی ندارم /
    منظور کلی ام اینه که اگر کسی بخواد میتونه همین جام موفق باشه
    مثال دیگه ام کسی از همین شهر ما و اشنای ما هست که همه میخواستن دکتر و مهندس بشن اون گفت نه من میخوام زبان یاد بگیرم و رفت دنبالش و اصلا ام دانشگاه نرفت و چون استعدادداشت الان هم زبان انگلیسی هم ایتالیایی هم فرانسه بلده و صد البته خیلی هم سختی کشید کار کرد تا پول کلاسهای سفارت دراورد و میرفت تهران و تو پارک میخوابید و میرفت کلاس ووو/ولی الان باید بیایی و ببینی که یه پاش اینجاس یکی اروپاوووو/
    حالا من از شما میپرسم که این همه ادم از کوچیکی دارن کلاس زبان میرن کدوم اینقدر زبان بلدن ؟؟چند تا زبان که چه عرض کنم همین ترجمه هم زبان انگلیسی به فارسی /نه اینکه همه بیخودی میرن تا پول بیزبون حروم کنن ؟؟
    چند نفر دانشگاه پزشکی میخونن ؟؟؟ماها مجبوریم برای مریضی هامون هنوز بریم پیش یه دکتر که زمان قدیم مدرک گرفته چون هر بار رفتیم پیش یه دکتر جدید التاسیس یه مرض عجیب غریبی برامون تشخیص داد که نزدیک بود از سکته بمیریم !!
    ماها اینجا شیشه رو میکشیم پایین هر چی اشغال داریم میریزیم بیرون (اینو که حکومت نمیکنه )خودمون هستیم
    میدونید میگن ادمها سزاوار اون کسی هستن که براشون حکومت میکنه اگر ماها خوب بشیم اگر دلسوز هم باشیم این حکومت میره /

    پاسخحذف
  34. بازم میگم من نمیگم مهاجرت بد است اتفاقا خیلی از بلاگهای افراد مهاجر میخونم /جالبه مخصوصا خانمها =همه و همه میگن ما برای گشت ارشاد مهاجرت کردیم والله مام باهاش مشکل داریم اصلا با هر چی اجبار مخالفم اصلا گاهی فکر میکنم این حکومت میخواد مردم از مشکلات عمده حواسشون پرت بشه گشت راه میاندازن !!!اخه یعنی همه مشکلات ایران حل و فصل شده و اون ادم همه جوری راضی بوده بعد فقط و فقط این گشت ارشاد باعث مهاجرتش شده !!!؟؟؟؟
    من قبول دارم تو کشور خیلی خیلی مشکلات هست ولی مگر هر کشوری از اول همین بوده ؟؟؟مردمش درستش کردن و الانم دارن لذتشو میبرن و ماهام همین وظیفه رو داریم وگرنه باید جوابگوی بچه هامون و نسل های بعدی باشیم برای اینکه ار خودمون سلب مسیولیت کردیم /
    حالا بذارچند تا مشکل اصلی ایرانی ها رو بگم =اول اینکه اصلا عرق ملی ندارن ماها تو تاریخ میخونیم مردم کشورهای دیگه چه مشکلاتی تحمل کردن تابه این وضع رسیدن ولی ماها تو ایران درگیر جفنگیات مذهب و خاله زنکی بازی قومی و خونه گی میشیم و یادمون میره اول کشورمون مهم
    دوم اینکه ادمها تو ایران بلد نیستن برای خودشون زندگی کنن همش میخوان پز بدن و چشم همدیگه رو در بیارن و خیلی ها رو دیدم که میگن رفتیم خارج راحت شدیم از چشم و هم چشمی و ووو
    به خاطر همین هم هست که بچه ها نمیتونن استعدادخودشون بشناسن و پدر و مادرهاشون براشون شغل و دانشگاه و زن ووووپیدا میکنن که طبعا خوشبخت نیستن وگرنه موقعیت شغلی خب تو ایران کم نیست /من برای دختر ها میگم که اونموقع که خیلی از ماها خر خونی میکردیم کسی که مثلا پیش مادرش ارایشگاهی یاد گرفته الان وضعیت عالی تری داره چون ماها میخواستیم چشم فامیل دربیاریم طرف رفته دنبال استعدادش یا همون مترجم زبان که مثال زدم /
    سوم خیلی تحت تاثیر حرف دیگران هستیم و اصلا اخوندها از همین حالت هرهری مسلکی ماها استفاده میکردن و همه جا مردم ایران انداختن جلو و خودشون به ریش ماها خندیدن /بد گفتن و خوب گفتن از ایران هم یکی از اینها است یکی میگه ایران بد است همه میگن بععععععععله یا برعکس /اگرم کسی برعکس بگه شلوارش پرچم شده /
    چهارم =میزان مطالعه ماها کمه /مثلا شما به من که برای مطالعه مییام اینجا (تازه قصدم اصلاح خودمم هست )میگی روانی /
    پنجم =دروغ زیاد میگیم (سوغات مذهب شیعه )
    ببین عزیز من اگر ماها بتونیم با مطالعه و صادقانه حرف بزنیم و فکر کنیم و اول خودمون اصلاح کنیم (مخصوصا تاریخ بخونیم )و استعدادمون بشناسیم و ایران رو هم دوست داشته باشیم باور کن این اخوند ها خیلی وقت بود که دست از سراین خاک برداشته بودن و ماها میتونستیم با قابلیت مردمون و خاکمون زندگی خوبی داشته باشیم
    بیایید خودمون و وطنمومون دوست داشته باشیم /

    پاسخحذف
  35. من از حرفایی که قبلازدم عذر خواهی کردم و الآنم به خاطر توهین کردن به شما بازم عذر خواهی میکنم.
    ببین ونوس عزیز اون آدمایی رو هم که من مثال زدم هم هنر داشتن هم سواد.مثل دکتر خدا دوست یا اینهمه خواننده مثل دریا دادور که اعجوبه ای در موسیقیه.اما آیا در ایران شکوفا شدن؟مگه آقا آرش کم استعداد و هنر داره.یه نگاهی به قلمش بنداز!آیا تو ایران شکوفا شد ؟ ونوس عزیز منم دوست دارم همه مشکلات ایران حل بشه مال همه جای دنیا حل بشه.اما کاری از دستم بر نمیاد!!مگه احمد زیدآبادی نمیخواست به ایران کمک کنه!الآن کجاست؟انتظار دارید که منم مثل اون باشم.خوب همه به یه اندازه فداکار نیستن.!من به دانشگاه رفتم ولی رشته ای خوندم که بهش علاقه نداشتم چون کنکور نمیذاشت برم به رشته مورد علاقم.!
    ای کاش میتونستیم تلفنی باهم حرف بزنیم یا از طریق ایمیل!
    اما در مجموع با اون قسمت از حرف شما که انسان با هنر و با استعداد در هر جای دنیا میتونه موفق بشه موافق نیستم.به نظرم استبداد و خفقان باعث میشه که گلهای زیادی شکفته نشن.
    نمونش یکی از ایرانیای ناسا که چند سال پیش اومده بود تو صدای امریکا.تو ایران اسیر همه این همه مشکلات بود و حتی خودشو هم گم کرده بود اما در فضای جدید تونسته بود خودشو پیدا کنه.
    البته آدمای موفق تو ایران زیادن وگرنه الآن ایران خالی از سکنه بود.اما اکثر ماهایی که اینجا هستیم از زنندگیمون تو ایران راضی نیستیم.من یکی که همه سعی خودمو کردم اما تا الآن نشده.پس واسم دعا کن که یه روزی بتونم برم و البته امیدوارم که بتونیم با هم دوست شیم!آخه خیلی از دوستیهای پایدار و قشنگ از یه دعوای حسابی شروع میشن!هدف من اول اینه که با شما به توافق برسم دوم اینکه حرفای بدی که زدم از دلتون در بیارم.

    پاسخحذف
  36. گاد فادر عزيز

    دوست من با اين ونوس که احمقي بيش نيست و نه جهان رو ديده بحث نکن

    همه ماهايي که اينجا رو ميخونيم و براي تحصيل در انگليس و کانادا و يا آمريکا بوده ايم مي دونيم که هر جايي جه ايرادهايي داره و نداره

    من خودم در انگليس تحصيل کردم اما ميدونم که حتي در اونجا کرديت کارت بسيار معتبر رو حتي به دانشجوهايي که گرنت گاورنمنت دارن نمي دن
    حالا اين خانم نمي دونه چي بهه چيه زر از خودش در ميکنه
    بله کرديت کارت يه بانک اوکرايني در تهران دست ملت ميدن که اونم طرف اصن نميتونه نقدش کنه اگه توش يه سال پول موند از بين ميره و حتي اگه خريد اينترنتي کردي حق نداري بگي که آدرست ايرانه ولا کارت باطل ميشه

    شما خودتو ناراحت نکن
    اين خانم فکر کرده بعد 6 سال يه 206 داره کليه خجالت هم خوب چيزيه اي خانم پز دونيشو بايد يه جا خالي مي کرد

    من نمي دونم بعضيها دوقوز آباد درس مي خونن اجازه ميدن به دکتر و مهندسها توهين کنند

    برو خودت رو جمع کن ونوس

    پاسخحذف
  37. ahhhhhhhhhhh God father enghadae kos lisi nakon

    پاسخحذف
  38. خوب یه نفر به من فحش داد و یکی دیگه هم به ونوس.
    ونوس جان به نظرت این مملکت اصلاح پذیره؟!!!
    من اگه برم رو منبر تا زمانی که دولت تعیین نکنم و تو دهن این دولت نزنم و آب و برق و مجانی نکنم پایین نمیام.اگه کسی ناراحته خوب از بلاد اسلام بره ه ه !!!!

    پاسخحذف
  39. god father ke chi masalan to eslahi ke intori hasti maslan mikhay inja mokhzani koni ahmagh

    پاسخحذف
  40. آرش بازم مثل همیشه عالی بود از اون موقعی که این جمله ( چای می نوشی یا قهوه می گفتم هر چه که برای شما راحت تر است و طرف می گفت هیچ فرقی برای من ندارد و من دوباره می گفتم هرچی باشد خوب است! ) رو توی مطالب قدیمت خوندم عاشقش شدم و همیشه پیش خودم تکرارش میکنم تا اینکه دوباره تو این مطلبت دیدم

    god father جان من با (اما در مجموع با اون قسمت از حرف شما که انسان با هنر و با استعداد در هر جای دنیا میتونه موفق بشه موافق نیستم.به نظرم استبداد و خفقان باعث میشه که گلهای زیادی شکفته نشن.) حرفت کاملا موافقم من چند ساله تو صنف کاری خودم دارم کار میکنم و تقریبا یه ادم کاربلد ماهر به حساب میام ولی تنها چیزی که از کارم نصیبم میشه خستگی خیلی زیاده و درآمده خیلی کمه! با اینکه کارم رو دوست دارم به سرعت هم توی کارم پیشرفت کردم اما وقتی به من و امثالهم بها ندن پیشرفت به چه درد میخوره

    پاسخحذف
  41. بله من هم منظورم همينه

    اونموقع گادفادر ميگه من به ونوس فش دادم

    ونوس :
    تو که هنوز دهنت بوي شير ميده حرف نزن

    گادفادر:
    تو واسه خودت اسفند دوود کن بعدشم يکم گل گاوزبون بخور کمي حالت جا بياد اين چه وضعيه هيچ کي حرف حساب نمي زنه

    هر کي يه چي ميگي فقط که زر زده باشه

    ونوس:

    تو با اين خالي بنديت که بعيده اصن کوفتم تو زندگيت داشته باشي

    پاسخحذف
  42. و اما وسط بحث دو تا چیز بی ربط:
    1- گادفادر جان تو با این همه تنفر از جمهوری اسلامی چرا عکست میر حسینه؟ چون ایشون یکی از پایه های این جمهوریه - آخرین نخست وزیر
    2- ونوس جان در زبان فارسی چیزی به نام "را" داریم که بد نیست ازش استفاده کنی!

    و آرش دمت گرم! :دی

    پاسخحذف
  43. رفتار انسانها از محیطشون تاثیر می گیره، اما همه همرنگ و همشکل محیطشون نمیشن.

    کسی که به فردیت خودش معتقده و به خواسته ها و خود واقعی اش احترام می زاره، ناچاره به کشور و جامعه ای نقل مکان کنه که به آزادی های شخصی افراد احترام میزاره و اونها رو بخاطر عقاید، دین و سنتهاشون مورد تمسخر، تحقیر و آزار و اذیت قرار نمیده.

    ولی اگر چنین شخصی بنا به اجبار و یا هر دلیل دیگه مجبور به زندگی در جامعه نوع اولی که اسم بردم هست، برای بقا و ادامه زندگی هم که شده بایستی یا خودش رو همرنگ جامعه نشون بده و یا به صورت ناشناس به ابراز عقیده و نظر بپردازه.

    از صمیم قلب آرزو میکنم همه انسانها در کشورها و جوامعی که مطابق روحیاتشون هست زندگی کنند تا مجبور نشن خود واقعی شون رو پنهان کنند.

    پاسخحذف
  44. عکس میرحسینو تغییر ندادم تا کسانی که به محمود آرادانی مفتخرند به من نزدیک نشوند!
    از نظر من میرحسین یعنی محمود نه!محمود نه یعنی سید علی نه!سیدعلی نه یعن ولایت فقیه نه!ولایت فقیه نه یعنی مهدی هیتلری نه!مهدی هیتلری نه یعنی محمد هیتلری نه!محمد هیتلری نه یعنی الله نه!
    الله نه یعنی طلوع خورشید آزادی.
    خبر 1 : امروز ویکی پدیا بزرگترین دانشنامه آنلاین توسط سربازان گمنام امام زمان فیلت شد
    خبر2 : امروز مراسم دهمین سالگرد شاملوی بزرگ مرد همیشه جاودان ایران در کرج با دخالت سربازان گم نام امام زمان ( قابل توجه نا شناسها!!!)
    نیمه تمام ماند.

    پاسخحذف
  45. جناب گاد فادر منم اگر در خلال حرفهام بهتون توهین کردم ببخشید و امیدوارم هر کسی از هر جایی مهاجرت میکنه به اونچه که میخواد برسه شمام همینطور ./
    در مورد توضیح عکس میر حسین =توضیحتون خدا بود /
    ارش جان پست اون یکی بلاگتو خوندم جواب خودت معرکه بود /وادارم کردی از اول ارشیوت بخونم فکر کنم خیلی مطالب طنز خوب بتونم بخونم
    بازم از وقتی که برامون میذاری ممنون
    ونوس

    پاسخحذف
  46. .میرحسین= همونی که گفتم و لا غیر
    از بحث اصلی به کل منحرف شدیم.باید آقا آرش چندتا پست تحلیلی بذاره تا فضای اینجا یه ذره مهاجرتی تر شه.

    پاسخحذف
  47. یه ایده به ذهنم رسید ، خودم گشادیم میشه :دی
    یه وبلاگ بزن مثل همون پنلاگ ، پست های اول وبلاگ ها رو ، حالا هر چی و هر کی که هستند بذار توش ، بهشون لینک بده ، تاهم اگه یه روزی پاکش کردن یادشون نره ، هم این که اونائی هم که پاک نکردن ، "خود"شون رو گم نکنن ، هووم؟

    پاسخحذف
  48. من برام خیلی جالب بود که میبینم کسی حاضر نیس انتقاد بپزیره. به نظر من همه افراد حق دارن نظر خودشونو بدن. من خیلی وقته که این وبلاگ رو می خونم و این برام جالبه که همه فک میکنن که حق با خودشه. به مشاجره ادامه بدین. من که برام جالبه :).

    پاسخحذف
  49. ناشناس عجب کشف عظمی کردیا!!!
    همه فکر میکنن حق با خودشونه!!

    پاسخحذف
  50. arash ye bakh sex to webloget ra bendaz godfather venus beram bokonann maro vel konann .. ahhh khafe shin dige

    پاسخحذف
  51. جناب گادفادر شما که اینقدر حرف برای زدن داری لابد یک وبلاگ شخصی هم داری دیگه.خوب رفیق برو تو وبلاگت حرفات رو بزن چرا اینجا هر یک کامنت درمیون شمایی؟!اگه وبلاگ هم نداری برو یکی باز کن،جدی می گم حداقل حرفات رو اونجا می زنی و تو این ویلاگ یا هر جای دیگه بحث راه نمی ندازی وتوهین نمی شنوی.همۀ آدمها احتیاج به حرف زدن دارن یکی کمتر یکی بیشتر .من از کامنتهای متعدد شما و تمایلتان به ایجاد بحث حدس می زنم آدم تنهایی باشی برای همین می خوای خودت رو جایی خالی کنی. ولی به نظرم بهترین کار برای خالی شدن آدمهای تنهایی مثل ما در دنیای فعلی شاید ایجاد یک وبلاگ باشه، شما هم که ماشالا دست به قلمت بد نیست.اگه هم وبلاگ داری که انرژیت رو در دکون خودت بذار که رونقش بیشتر شه بی خودی برای مردم بازارگرمی نکن.چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است برادرمن .

    پاسخحذف
  52. جناب گادفادر شما که اینقدر حرف برای زدن داری لابد یک وبلاگ شخصی هم داری دیگه.خوب رفیق برو تو وبلاگت حرفات رو بزن چرا اینجا هر یک کامنت درمیون شمایی؟!اگه وبلاگ هم نداری برو یکی باز کن،جدی می گم حداقل حرفات رو اونجا می زنی و تو این ویلاگ یا هر جای دیگه بحث راه نمی ندازی وتوهین نمی شنوی.همۀ آدمها احتیاج به حرف زدن دارن یکی کمتر یکی بیشتر .من از کامنتهای متعدد شما و تمایلتان به ایجاد بحث حدس می زنم آدم تنهایی باشی برای همین می خوای خودت رو جایی خالی کنی. ولی به نظرم بهترین کار برای خالی شدن آدمهای تنهایی مثل ما در دنیای فعلی شاید ایجاد یک وبلاگ باشه، شما هم که ماشالا دست به قلمت بد نیست.اگه هم وبلاگ داری که انرژیت رو در دکون خودت بذار که رونقش بیشتر شه بی خودی برای مردم بازارگرمی نکن.چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است برادرمن .

    پاسخحذف
  53. الآن تو ایران راحت ترین راه برای پرداخت قبوض استفاده از atm هست.با اینترنت یا موبایل هم میشه. اکثر بانک ها هم دیگه قبض قبول نمی کنند.
    در مورد کارت اعتباری نوعی کارت اعتباری وجود داره که نمی تونی توش پول بریزی و تا تاریخ انقضاش باید ازش استفاده کنی. ولی قیمتش گرون تر از خودشه.مثلا واسه صد دلار باید 110 تا بدی. من نه 206 دارم نه پراید.ولی اگه واسه زندگی رفتم کیش یه دونه میخرم.چون خیلی ارزونتره تقریبا از نصف هم کمتر. قیمت ماشین های وارداتی با احتساب پول گمرک دو تا شاید سه برابر میشه.مثلا 25 میلیون میشه 60 میلیون.پس لازم نیست میلیاردر آدم باشه.

    پاسخحذف
  54. من بعید میدونم که کسی تو ایران 60 میلیون پول بده واسه ماشینو میلیاردر نباشه!!!!به هر حال ما که هر بانکی رفتیم قبض قبول کرده.مثلا پدر بزرگ بنده چه میدونه اینترنت چیه که بخواد قبضاشو الکترونیکی پرداخت کنه.!!!اون کارت اعتباریه که گفتی از کجا میشه گرفت ؟ چون من واقعا احتیاج دارم !!در باره اون ناشناسی که بنده رو روانکاوی کرده بود باید بگم که من قبلا وبلاگ داشتم اما متاسفانه توسط سربازان گم نام امام زمان فیلت شد.من مرد تنهای شب هستم اما به احتمال زیاد از 4 ماه دیگه اصلا نمیتونم تو نت بیام.پس بهتره که همه حرفامو اینجا بزنم.از توهینای یه عده ناشناسم اصلا ناراحت نمیشم.برعکس شاهرخ خان و مریم یادگار و ...
    اگه ناراحتی یا فحش بده یا اینجا نیا.در هر صورت من ناراحت نمیشم.

    پاسخحذف
  55. http://www.arcencielco.com/
    http://card.ir/
    http://www.bazaar.ir/creditcard_information.htm

    سایت هایی هستند که کارت اعتباری میفروشند. فقط معتبر بودنشو از افراد دیگه هم سوال کن که مشکلی پیش نیاد.
    من اهل یکی از شهرهای شمال هستم و ماشین بالای 20 میلیون تا 70 میلیون زیاد اینجا میبینم. منظورتون از میلیاردر بودن یعنی یه میلیارد تو حسابش طرف داره یا تمام اموالشو بفروشه میشه یه میلیارد؟
    این پرداخت غیر حضوری مدت هاست که تو اروپا و آمریکا جا افتاده و چیز جدیدی نیست که حالا ما تازه داریم ذوق کنیم. ولی میتونستیم هنوز هم نداشته باشیم.

    پاسخحذف
  56. من به سایت card .ir رفتم. اینا چه جوری با بانکای امریکایی کار میکنن؟اونوقت اگه یه موقع ما به این سایت پول دادیم و پولمونو بالا کشید به کجا باید مراجعه کنیم؟به کدوم بانک؟ولی من این سایتو امتحان میکنم ببینم چی میشه.
    بازم بحث شیرین ماشین.ناشناس منم زیاد ماشینای مدل بالا میبینم.اما اگه کسیو که سواره پیاده کنی و داراییهاشو ازش بپرسی یا میزنه تو گوشت یا بهت میگه میلیاردره.
    آخه بابایی که واسه دختر جونش یا شازده کوچولوش آزارا میخره مجموع اموالش زیر میلیارده!!!!؟؟؟؟؟
    اگه من پرایدمو بفروشم برم امریکا میتونم سوار ماشینی بشم که تو ایران 25 ملیون قیمتشه!این انصافه آخه؟؟
    بعدشم مشکل شما با حرف من چیه؟یعنی میخوای بگی که تو ایران اوضاع اقتصادی خیلی رو به راهه چون بعضیا سوار ماشین مدل بالا میشن؟؟؟؟!!!
    تو افغانستانم کلی ماشینای خوشکل هست اما افغانیا دومین ملت فقیر دنیا هستن!!
    من از همه دوستان ناشناسی که منتقد یا مخالف مطالب آرش هستن یه سوال میپرسم و خواهش میکنم که مدل احمدی نژادی جواب ندید.رک و راست جواب بدید!
    اگه تو ایران ملت انقدر وضعشون توپه که سوار پیکان و پراید و سمند و...و موتور سیکلت نیستن اگه خرید مسکن تو ایران مثل آب خوردنه اگه بانکای ایرانی خدمات شایسته ای به مشتری ارایه میدن اگه هوای ایران تمیز و دلچسبه اگه تو ایران کسی آشغال رو زمین نمیریزه اگه تو ایران ملت شاد و خندون در حال جشن و پارتین یکی مثل آقا آرش و 5 ملیون مهاجر دیگگه همه روانی بودن که از ایران رفتن؟؟؟
    بازم از همه مومنین و مومنات نا شناس خواهش میکنم که مشخصا به سوال بنده پاسخ بدن تا این بحث به یه دور باطل کشیده نشه!!!

    پاسخحذف
  57. در مورد اینکه چه طوری اونا تونستن این کارتارو تهیه کنند بهتره از آرش سوال کنین. بعضیا که یه آشنا دارن آمریکا(حتما نباید آمریکا باشه) یا از آمریکا میان ایران این کارتارو میخرند.این کارتای غیر قابل شارژ یه جوری مثل کارت شارژ ایرانسل هستند.توضیح دقیق ترشو از آرش بپرسید.
    در مورد ماشین ماشینی مثل آزرا تو دنیا ماشین گرونقیمت به حساب نمیاد و بیشتر ماشین دانشجویی هستند.قیمت واقعیش 25 هست که اونی که ایران بهت میدند ممکنه مال 2009 هم باشه که باز ارزونتر باید باشه.

    پاسخحذف
  58. من گفتم ماشین بالای 20 میلیون تا 70 میلیون زیاد اینجا میبینم. ولی نگفتم که اینا ماشینای خیلی خوبی هستند که. منم خیلی دوست دارم برم آمریکا ولی راهش خیلی سخته.اگه بخوام دانشجویی برم که ریزنمراتم چتگی به دل نمیزنه. راه های دیگه هم خیلی سخت هستند. یه چیز دیگه اینکه من یه نفرو میبینم که ماشین تقریبا خوبی سوار شده خوشحال میشم. حالا من اونو ندارم اونا هم نداشته باشند.مگه پولدار بودن بده.اگه بده اونایی که ندارن چرا دوست دارند داشته باشند؟

    پاسخحذف
  59. آب و هوای شهر ما که خوبه ولی خاک و کثیفی زیاد داره.مخصوصا رودخونش.
    فکر کنم ایران از معدود کشورایی که هنوز تاکسی خطی داره که 4 تا قبلا 5 تا مسافر بزنه هی سوار کنه هی پیاده کنه. جایی دیگه تو دنیا میشناسین که اینجوری باشه؟

    پاسخحذف
  60. آب و هوای شهر ما که خوبه ولی خاک و کثیفی زیاد داره.مخصوصا رودخونش.
    فکر کنم ایران از معدود کشورایی که هنوز تاکسی خطی داره که 4 تا قبلا 5 تا مسافر بزنه هی سوار کنه هی پیاده کنه. جایی دیگه تو دنیا میشناسین که اینجوری باشه؟

    پاسخحذف
  61. در مورد مهاجرین. اتفاقا کشورهای دیگه هم مهاجر داره به آمریکا. الآن تعداد ایتالیا یی های کالیفرنیا از ایرانی ها بیشترن ولی اونا هر وقت بخوان راحت میرن کشورشون بر میگردن.
    نظام آمریکا بر پایه ی مهاجرت هست. متاسفانه هر کشوری که با آمریکا درگیر بشه مثل ژاپن ممکنه بهش حمله بشه و اگه کنار بیاد میشه یه دوباره مثل ژاپن غول اقتصادی جهان و میتونه بره تو بازار آمریکا.الآن ما هم تو کشور خودمون تحریمیم هم تو جهان.اگه یه کالایی تولید کنیم نه خودمون میخریمش نه دنیا ازمون.

    پاسخحذف
  62. همش هم که نمیشه انتقاد کرد. یکم باید دلمون خوش باشه.تا همین چند سال پیش صندلی جلو دو نفر مینشستند ولی الآن یه نفر. تا چند سال پیش حواله ی اینترنتی نداشتیم ولی الآن تا 15 میلیون میشه اینترنتی پرداخت کرد. اگه همین پیشرفت لاک پشتی رو نداشته باشیم که دیگه میشیم کره ی شمالی.

    پاسخحذف
  63. به عنوان آخرین کلام شما که میخواین برین آمریکا زبان انگلیسیتونو قوی کردین که مثل آرش دچار مشکل نشین؟
    اگه نتونستین برین آمریکا سعی کنین یه کار خوب تو کیش پیدا کنین و اگه به گرماش حساسیت ندارین برین اونجا.

    پاسخحذف
  64. [[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[

    پاسخحذف
  65. گاد فادر خان

    اولن من به ونوس فش ندادم
    بعدشم بهت نمي ياد ندوني از کجا بايد اين کرديت کارتهاي کذايي رو تهيه کرد من بهت ميگم چون خواهر خودم تهيه کرده

    ميري ميدون هفت تير کوچه شيمي يعني سر خيابون مفتح بانک مهر توي اين کوجه هست

    اما اگه خريد اينترنتي کردي فقط شامل اين هست که بخواي بري سفر و با اون بيعانه چند شب يا اجاره هتل رو بدي نمي توني باهاش جنس بخري که بياد ايران همونجور که گفتم اگه بفهمن که اينها شما از ايران هست بلافاصله کارتbanned ميشه

    اينکه شما ميخواي بگي ما اين حقها رو نداريم در ايران خب حرف جديدي نيست
    شما اگه يک بار گذرت به حراجهايي که در خارج کشور تو ايام ژانويه ميشه بيفته مي بيني که کيفيت خيلي بالا با قيمت خيلي خوب حتي زير 10000 تومن ايران چيزاي خيلي شيک با تنوع بالا خريد ميکني اما اينا رو نگفتم که بيشتر بسوزي منظورم اينه که حتي استاد دانشگاه تهرانش بزور ماشين پرشيا زير پاشه
    حالا ونوس بياد بگه نه خيلي راحت ميشه پول در آورد اينجوري نيست

    اينجا جايي نيست که بگم چه کاره ام و فردا دو تا آدم حسود پيدا ميشن ميگن آره طرف از تو اينتر نت ميگه دکترم

    باباجان من آره اگه کسي رابطه خوب داشته باشه آره راحت 3ميليون در مياره حتي با مدرک دانشگاه آزاد
    اون موقع يکي ديگه هم با دکتراش تو دانشگاه دولتي هيئت علميه و 1 ميليون در ماه داره

    پاسخحذف
  66. درسته اما من تو تهران نیستم و تا چهار ماه دیگه هم باید برم بوشهر و .البته دانشمند هسته ای نیستما!!!!اما کلا میخوام از اون موقع تو نت نیام و بشینم زبانمو تقویت کنم!ظاهرا اینجا شده وبلاگ گادفادر.

    پاسخحذف
  67. سلام دوست عزيز
    اين پست شما كمك شاياني به من كرد. آخه من منتظر ويزام هستم و با همسرم سر همين به اصطلاح هويت مشكلات زيادي داشتم.
    پاينده باشيد

    پاسخحذف
  68. هي گادفادر

    دست انداختي مارو خيلي توهم برداشتيا
    تو اول خودتو درست کن

    کلمه درسته اينجاکاربردي نداشت بايد مي گفتي تشکر
    دو سه تا پست بالاتر رو ببين خودت خواستي بدوني چطور ميشه کارت گرفت

    نفهمي هستيا

    پاسخحذف
  69. درسته!آخه من نیمه شب بود داشتم اون کامنتو میذاشتم حواسم نبود.
    تشکر!

    پاسخحذف
  70. آیا می خواهید کلیه بخرید یا می خواهید کلیه خود را بفروشید؟ آیا به دنبال تجزیه فرصتی برای فروش کلیه خود برای پول هستید و نمی دانید چه کاری انجام دهید ، سپس امروز با ما تماس بگیرید و ما به شما مبلغ خوبی مبلغ 500000 دلار برای کلیه خود پیشنهاد می دهیم. نام من دکتر MAXWELL من متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان BILL ROTH HOSPITAL هستم. بیمارستان ما در جراحی کلیه تخصص دارد و ما همچنین با خریدن و پیوند کلیه ها با یک اهدا کننده زنده متقاضی سروکار داریم. ما هستیم
    واقع در هند ، ایالات متحده ، مالزی ، سنگاپور. جاپان

    اگر علاقه مند به فروش یا خرید کلیه هستید ، دریغ نکنید
    برای تماس با ما از طریق و از طریق ایمیل.
    ایمیل: birothhociation@gmail.com
    شماره برنامه وات: +33751490980

    با احترام
    مدیر پزشکی
    DR MAXWELL

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.