۱۳۸۹ تیر ۲۳, چهارشنبه

محیط زیست و پاکیزگی در امریکا

امروز در زمان نهار آقای معاملات املاکی به پیش من می آید تا با هم به یک خانه ای که در همین نزدیکی است برویم و من از آن بازدید کنم. دیروز عصر خودم هم به آنجا رفتم و یک چشمم را به شیشه پنجره آشپزخانه چسباندم تا بلکه داخل خانه را ببینم ولی افاقه نکرد. معاملات ملکی های اینجا یک دستگاه هایی دارند که مثل کنتور خوانهای الکترونیکی است و بعد از اینکه شناسایی شدند می توانند در خانه را باز کنند. این خانه هم متعلق به بانک است و صاحب بخت برگشته قبلی, آن را به امان خدا رها کرده و گریخته است. از اینکه در همین شهر می مانم خوشحالم چون امنیت در این منطقه آنقدر بالا است که حتی در خانه ها و ماشین ها همیشه باز است و هیچکس کاری با آن ندارد. ساکنین شهرهای شمالی سنفرانسیسکو حتی اجازه ندادند که قطار و دیگر وسایل تردد عمومی در این مناطق گسترش پیدا کند زیرا اولا انها عاشق درختان جنگلی و سرسبز این مناطق هستند و به هیچ وجه درختی را برای ساخت و ساز قطع نمی کنند و از طرف دیگر چون از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند دلشان نمی خواهد که وسایل تردد عمومی و ارزان مردم را از نقاط دیگر به این منطقه بیاورد. تمیزی و سرسبزی در شهرهای شمالی سنفرنسیسکو واقعا دل انگیز و زیبا است و شما همیشه نظاره گر عبور پرندگان وحشی و آهو هایی هستید که با خیال راحت و آسایش خاطر از کنار شما می گذرند و در تالاب های حفاظت شده زندگی می کنند. در کنار خانه ما یک مرداب بسیار سبز و تمیزی است که پلیکانها و لک لک ها در آنجا توقف می کنند و بعد از رفع خستگی می روند. یک توقف گاه نیز با تمام امکانات رفاهی برای کسانی ایجاد شده است که می خواهند آن پرندگان را نگاه کنند. بر روی تابلوهای بزرگی که نصب کرده اند مشخصات پرندگان و زمان مهاجرت آنها را نوشته اند و در آخر آن هم نوشته است که ما از تمام پرندگان تشکر می کنیم که این مکان را برای محل استراحت خود انتخاب کرده اند!

بسیاری از دوستان عزیز از اینکه امریکاییها با کفش در خانه تردد می کنند تعجب می کنند ولی باید بگویم که حتی من هم با کفش به اطاقم می روم. علت آن این است که خیابانها و کوچه های اینجا آنقدر تمیز است که کف کفش شما تمیز باقی می ماند. در اینجا کف کفش شما با خلط و تف و آدامس و سوسک مرده و کیسه نایلون و پارچه کهنه بچه و قوطی کنسرو برخورد نمی کند. تنها چیزی که در این منطقه ممکن است کفش شما را کثیف کند فضولات پرندگان است که آن هم وقتی با زمین برخورد کند زود خشک می شود. دیروز عصر من پابرهنه تا خانه همسایه رفتم و از روی چمن و اسفالت قدم زدم بدون اینکه کوچکترین خاری به پایم برود. نه اثری از شیشه خرده دیده می شود و نه حتی سنگ ریزه و آشغالی که پای شما را اذیت کند. من همیشه تعجب می کردم که چرا بچه ها در کوچه با پای برهنه بازی می کنند و در چمن ها غلط می زنند و بر روی زمین می نشینند. آنها این محیط را برای خودشان اینطوری درست کرده اند و الآن هم لذت تمیزی آن را می برند. من در تهران که بودم ته سیگار خودم را در خیابان می انداختم و با پایم آن را خاموش می کردم. به خاطر اینکه آموزش ندیده بودم که باید شهر خودم را تمیز نگهدارم. ولی در اینجا حتی اگر شده ته سیگار خودم را قورت دهم آن را در خیابان نمی اندازم. من این مسئله را از بچه های کوچکی یاد گرفتم که اگر هر آشغالی در کوچه و خیابان ببینند آن را بر می دارند و درون سطل زباله می اندازند.

البته ناگفته نماند که در شهرهای بزرگ امریکا و در مناطق فقیر نشین آن نظافت خیابان ها چندان رعایت نمی شود. بیشتر نقاط سنفرانسیسکو تمیز و سرسبز و زیبا است ولی در برخی از محله های فقیر نشین و خطرناک آن نشانی از تمیزی و پاکیزکی دیده نمی شود. در مقابل خانه های غراضه آنها همیشه کپه ای از لوازم آشغال دیده می شود که محل تردد موش ها و دیگر جانوران موذی است. فقر چنان دامن گیر آن مردم بیچاره است که فرصتی برای فکر کردن به پاکیزگی ندارند و از سوی دیگر بیشتر آنها معتاد و یا الکلی هستند. هیچ توریستی آن محله ها را هرگز نمی بیند و مردم عادی نیز هرگز بعد از غروب آفتاب به آن مکان ها نمی روند. دولت بخش زیادی از آن محله ها را با حربه های مختلف از آنها گرفته است و در بافت انسانی آن تغییراتی ایجاد کرده است. اغلب ساکنین این مناطق سیاه پوست هستند و اگر در مناطق دیگر شهر دیده شوند توسط پلیس بازخواست می شوند. برای همین است که شما می بینید که در یک کیلومتری یک محله خطرناک و نا امن خیابانی است که بسیار امن و اعیان نشین است و شب ها همه در آن با خیال راحت قدم می زنند. با اینکه آپارتاید و تبعیض نژادی به ظاهر وجود ندارد ولی اگر یک سیاهپوست ساکن محله فقیر نشین پایش را به محله اعیان نشین بگذارد دچار دردسر می شود. حالا اگر سفید پوست باشد کمتر به او شک می کنند و راحت تر در مناطق مختلف شهر تردد می کند. در شهری که من الآن زندگی می کنم کمتر از یک دهم درصد سیاهپوست دارد و آنها هم متمول هستند در صورتی که در شهری که قرار بود در آنجا خانه بخرم بیش از هفتاد درصد جمعیت آن سیاهپوست هستند.

بهرحال من از پاکیزکی و زیبایی این مناطق واقعا لذت می برم. در پشت حیاط خانه ما و در کناره دریاچه آن کوچکترین اثری از آلودگی دیده نمی شود و من در روزهای گرم در آب آن شنا می کنم. تازه مردم به این آب می گویند آلوده چون هفتاد سال پیش از یک کودها و سمهای شیمیایی استفاده می کردند که حاوی جیوه بوده است و الآن آثار آن به مقدار خیلی ناچیز در دریاچه مانده است! آنها این گناه گذشتگان خودشان را نابخشودنی می دانند و خیلی راحت آنها را احمق خطاب می کنند. یکی دیگر از سرگرمی های من این است که در اطاق می نشینم و پرندگان را تماشا می کنم. در میان آنها از پلیکان بیشتر از همه خوشم می آید ولی بدی آنها این است که چون خیلی بزرگ هستند فضله آنها بیشتر شبیه تاپاله گاو است و هر زمانی که به روی اسکله می روم باید زیر پای خودم را نگاه کنم اگرنه ممکن است پاشنه و یا انگشتان پایم در آن فرو رود! ولی آنها هیچوقت به خیابان نمی آیند و همیشه در کنار آب می نشینند. گهگاهی هم در زمستانها به مرغابی های وحشی غذا می دهم و پارسال همه تعجب می کردند که چطور آنها از دستان من غذا می خوردند. در اینجا راه های مالرویی وجود دارد که از میان جنگل می گذرد و شما می توانید ساعت ها در طبیعت پیاده روی کنید. در این جاده های باریک که به آن تریل می گویند علائم راهنمایی وجود دارند که به شما نشان می دهد چند مایل باید راه بروید و با چه جانوران و گیاهانی ممکن است برخورد کنید. این راه ها معمولا چند شاخه می شوند و در ابتدای هر راه هم تابلوهای مخصوص به آن قرار دارند.

پارسال با یکی از دوستانم به مدت هفت ساعت در یکی از این مسیرها راهپیمایی کردیم و تجربه بسیار شیرین و جالبی بود. در بسیاری از مناطق شما احساس می کنید که در دل طبیعت بکر هستید. من در طول مسیر گیاهان وحشی و پرندگان جالبی را دیدم که تاکنون ندیده بودم. در یک بخش نیز به توده های عظیم تمشک وحشی برخورد کردیم و من به نظرم آنجا بهشت بود. آنقدر تمشک خوردیم که تا چند روز آثار آن در پروسه هضم مشهود بود. پرندگان آبی و قرمز و صورتی و طوطی های وحشی در میان شاخه های درختلان می لولیدند و آواز می خواندند. در انتهای مسیر که به یک دهکده بسیار زیبا و قدیمی ختم می شد دوست دختر دوستم به دنبال ما آمد و ما را با ماشین به ابتدای مسیر که ماشین من در آن پارک بود بازگرداند. اسم آن دهکده استنسون است و یکی از مناطق بسیار زیبا و جذابی است که جهانگردان از نقاط مختلف دنیا برای بازدید به آنجا می روند. ساحل آنجا بسیار زیبا و سرسبز است و تابستانها جمعیت زیادی در آنجا آفتاب می گیرند.

خوب دیگر امیدوارم که با این پست حال و هوایمان بشاش شود و به پر و پای یکدیگر نپیچیم. شاد باشید دوستان

۴۰ نظر:

  1. زنده باشی آرش ، واقعا آرامش و زیبایی رو از نوشته هات حس کردم.

    اون تیکه پروسه هضم رو خوب اومدی . خیلی خندیدم.

    پاسخحذف
  2. جای بکر برای گشتن همون چیزیه کخ تقریبا دیگه تو ایران نیست.اگرم پیدا بشه یه جاهایی مثل کویر لوت و اونطرفاست.ارش خان از روابط دوستی بین پسرهای سیاه پوست با دخترای سفیدپوست و یا برعکسشو برامون بنویس.اصلا همدیگرو تحویل میگرن یا نه؟رنگ تو دوستی چقدر مهمه؟
    در ضمن نمیدونم این عکساتو کجا آپلود کردی ولی من هیچکدومشو نمیبینم.

    پاسخحذف
  3. سلام آرش خان
    من وبلاگ شما رو از طریق فید دنبال میکنم. تجربه زندگی شما در اونجا برای من خیلی جالبه. راستش برای من غیر قابل باور هست که چنین جاهایی هم در کره زمین وجود داشته باشه!
    راستی عکسهای وبلاگ شما در ایران قابل مشاهده نیست چون سرویس عکس بلاگ اسپات اینجا ...تره
    خوش باشید

    پاسخحذف
  4. عکس ها قابل مشاهده شد و یا اینکه باز هم فیل تر است؟

    پاسخحذف
  5. من عاشق صورتی ام ...
    عکسها فیلترن ...
    شاد باشید دوستان ؟؟؟!!!!
    این از " من رفتم" خیلی بهتره ... آدم شاد میشه واقعا!

    پاسخحذف
  6. من عاشق صورتی ام ...
    عکسها فیلترن ...
    شاد باشید دوستان ؟؟؟!!!!
    این از " من رفتم" خیلی بهتره ... آدم شاد میشه واقعا!

    پاسخحذف
  7. به به! به به! بهشت که می گن همینه؟ فقط یه رودخانه ی روان پر از باواریا کم داره و درخت های هلو تاچ اسکرین که وقتی تاچ می کنی خودش چیده بشه و خورده بشه.

    راستی من عکس هامو تازگی اینجا آپلود می کنم که ظاهرا هیلتر نیست.

    free-picture-host.com

    پاسخحذف
  8. هلن جان از سایت شما استفاده کردم. حالا عکس ها دیده می شود؟

    پاسخحذف
  9. عكسهاي اين پست ديگه ديده ميشن با موزيلا فايرفاكس

    ايشالا كه اي ايي مشكل نداشته باشه

    پاسخحذف
  10. هی جگر که رفتی اونور آب و داری حالشو می بری انشاء‌ به درد بی درمون قربت مبتلا شی قریب مرگ شی
    (دعا هر روز من برای تو)
    راستی موقعیت ماهواره ای خونتو بذار از google earth ببینیم .
    JEUS

    پاسخحذف
  11. یکی از مقیمان آمریکا۲۳ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۴۶

    وای آرش تو رو خدا اینفدر از امریکا اغراق شده تعریف نکن .آمریکا فقط سانفرانسیسکو و خیابانهای اطراف خانۀشما نیست ،حتی دو شهر چسبیده به هم در آمریکا می تواند کاملا از نظر امنیتی و نظافت متفاوت باشد .در واقع هر ایالت را می شود در آمریکا یک کشور مجزا فرض کرد چون حتی قوانین و سبک زندگیشان متفاوت است.به پیر به پیغمبر ما هم در امریکا و در همان کالیفرنیازندگی می کنیم و اصلا هم در محلۀ فقیرها و خلافکارها هم نیستیم ولی من بااینکه چندین شهر را دیده ام و زندگی کرده ام ولی هیچکدام به این تمیزی که آرش تعریف می کند نیستند.چطور می شود ایالتی که بیشترین مهاجر را دارد آن هم اکثرا از مکزیک با آن سطح فرهنگ پایینشان اینقدر تمیز و شسته رفته باشد که آرش می گوید ؟!والا من در خیابانهای خیلی از شهرها آشغال و کثافت دیده ام حتی همان اخ و تف که عادت مکزیکیهاست،چون اینجا آنقدر درندشت است که کنترل نظافت به هیچ وجه به پای کشورهای اروپای غربی نمی رسد.دوستان آمریکا به هیچ وجه به این خوشگلی و تمیزی که آرش تعریف می کند و درفیلمها می بینید نیست ااینجا هم کف کغش ادم به شدت کثیف می شود، من چندین کشور را دیده ام تنها جایی که کف کفش آدم تمیز می ماند آلمان است حتی فرانسه هم اینجوری نیست.هم به این دلیل که باران در اروپا زیاد است و هم اینکه آلمان سیسنم نظافت فوق العاده ای دارد و بهترین شوینده ها متعلق به این کشور است.دوستانی که در ایران هستید گول این تعریفهای اغراق شده را نخورید آمریکا به هیج وجه شبیه بهشتی که در سرتان تصویر کرده اید و افرای مثل آرش هم هی پیاز داغش را زیاد می کنند نیست.امیدوارم روزی خودتان بیایید و قضاوت کنید آرش اگر بچه های مهاجرسرا بعد از ورود به آمریکا می آیند و از سرخوردگیهایشان و اینکه چقدر با رویاهایشان فرق داشته می نویسند تقصیر تو و امثال توست که این کشور را بی خودی اینقدر بزرگ و رویایی جلوه می دهید.خواهش می کنم واقعیت را ببین وبنویس نه اینکه از سر احساس خوشی که در آمریکا داری و همه چیز را خوب وقشنگ می بینی احساساتی بنویسی.شاید هم واقعاخیابان خانۀ شما اینقدر تمیز است ولی نگو که امریکا تمیز است بگو خیابان ما تمیز است وچون آمریکا خیلی بزرگتر از این حرفهاست که بشود با دیدن چند خیابان آنرا قضاوت کرد ،اینکه کثیفی و آشغال فقط برای محله های فقیر و خلافکارست یک تصویر غلط از آمریکاست.

    پاسخحذف
  12. منم تا حدی با دوست بالائی موافقم و هم با آرش.اطراف خونه ی ما هم دقیقا به همین تمیزی که آرش گفت هست و میشه بدون کفش هم بیرون بری و اصلا هم نگران نباشی که چی میشه.ولی جاهای دیگری هم هست که حتی رغبت نمیکنی از ماشین پیاده بشی چه برسه به اینکه بخواهی کفشت رو هم در بیاری.
    آلمان هم دوست عزیز مثل آمریکا جاهای خوب و بد داره و نمیشه گفت خیلی تمیزه چون من به خاطر کارم سالی دوبار به آلمان سفر میکردم و واقعا بعضی جاها نمیشد اصلا زمین رو نگاه کرد.
    آمریکا و آلمان یکی از دلایلی که مردم حساسیت دارند و کفشهاشون رو درمیارن به خاطر سگهاست چون ممکنه جاهائی باشه که مردم تف ننداخته باشند ولی حتما سگها در اون قسمت کاری انجام داده اند.

    پاسخحذف
  13. man migam arash bekhatere rah andakhtan in weblog poll migire az seday america ya jay dige
    ta in harfaro bezaneo shoma ro gol bezane ta vatan foroshi konid

    پاسخحذف
  14. من چند بار سنفرانسیسکو رفتم و یک بار هم به سمت شهرهای شمالی سنفرانسیسکو مثل ساسالیتو و سن رفعل رفتم و بنظرم از این چیزی که آرش میگه هم تمیزتره. ولی اصلا از جاهایی مثل لس آنجلس خوشم نیومد چون مثل باغ وحش میمونه. ایرانیهایی که توی لس آنجلس هستند دلشون خوشه که امریکا زندگی می کنند در صورتی که اونجا یک گهیه بدتر از تهران. بعدشم اگه تو سر سگ بزنی ایرانی از آب در میاد!
    بهرحال جاهای خطرناک همیشه کثیفه و اینم منطقیه ولی شهری مثل لس آنجلس بیشتر مناطقش کثیفه. آنهم بخاطر اینه که ایرانی و مکزیکی ها اونجا رو به گه کشیده اند. ولی سنفرانسیسکو چینی ها و آسیاییها زیاد هستند و در نورثبی هم اروپاییها زندگی می کنند که احتمالا آرش هم همانجا است. به نظر من هم همان یه تیکه از امریکا خیلی خوبه و باید شاشید توی بقیه جاهای امریکا مخصوصا لس آنجلس

    پاسخحذف
  15. آرش حتما جاسوس سیا یا موساده!! چه خوب شد آن آقا یا خانم مقیم امریکا من رو آگاه کرد اگرنه من حتی چمدونم رو هم بسته بودم که فردا صبح پاشم برم بلیط بخرم و برم امریکا. ولی حالا که امریکا کثیفه دیگه نمیرم!!!!! به نظر من که حتی کثیف ترین محله های امریکا هم از شهرهای ایران تمیزتره. لااقل آب شربشون آلوده و شور نیست و مردمشون هزار تا درد و مرض نمی گیرن. یه سری به شهرستانهای کوچک بزنید و ببینید چه خبره. آرش اگه جاسوس امریکا هم که باشه من قبولش دارم.

    پاسخحذف
  16. آرش حتما جاسوس سیا یا موساده!! چه خوب شد آن آقا یا خانم مقیم امریکا من رو آگاه کرد اگرنه من حتی چمدونم رو هم بسته بودم که فردا صبح پاشم برم بلیط بخرم و برم امریکا. ولی حالا که امریکا کثیفه دیگه نمیرم!!!!! به نظر من که حتی کثیف ترین محله های امریکا هم از شهرهای ایران تمیزتره. لااقل آب شربشون آلوده و شور نیست و مردمشون هزار تا درد و مرض نمی گیرن. یه سری به شهرستانهای کوچک بزنید و ببینید چه خبره. آرش اگه جاسوس امریکا هم که باشه من قبولش دارم.

    پاسخحذف
  17. آرش حتما جاسوس سیا یا موساده!! چه خوب شد آن آقا یا خانم مقیم امریکا من رو آگاه کرد اگرنه من حتی چمدونم رو هم بسته بودم که فردا صبح پاشم برم بلیط بخرم و برم امریکا. ولی حالا که امریکا کثیفه دیگه نمیرم!!!!! به نظر من که حتی کثیف ترین محله های امریکا هم از شهرهای ایران تمیزتره. لااقل آب شربشون آلوده و شور نیست و مردمشون هزار تا درد و مرض نمی گیرن. یه سری به شهرستانهای کوچک بزنید و ببینید چه خبره. آرش اگه جاسوس امریکا هم که باشه من قبولش دارم.

    پاسخحذف
  18. متاسفانه اينجا در طول چند سال اخير نه تنها به فرهنگ مردم چيزي اضافه نشده كه هيچ... تازه يه اخلاقيات مثبتي رو هم كه قبلا داشتن هم از دست دادن.
    با اين وضعيت من نميدونم ما به كجا ميرويم...

    پاسخحذف
  19. تنها كشور تميز دنيا........ ژاپن. همه جاش تميز. ته سيگار كه هيچي, گرد سيگارشون را هم تو carry ash tray:
    http://www.cafe-de-cigarette.com/745.html
    مي ريزند. وارد همه كلينيك ها,دندان پزشكي و بيمارستان ها كه مي شويد هم بايد دمپايي اونجا رابپوشين و بعد از خروج دمپايي ها را ضد عفوني مي كنن!

    پاسخحذف
  20. تنها كشور تميز دنيا........ ژاپن. همه جاش تميز. ته سيگار كه هيچي, گرد سيگارشون را هم تو carry ash tray:
    http://www.cafe-de-cigarette.com/745.html
    مي ريزند. وارد همه كلينيك ها,دندان پزشكي و بيمارستان ها كه مي شويد هم بايد دمپايي اونجا رابپوشين و بعد از خروج دمپايي ها را ضد عفوني مي كنن!

    پاسخحذف
  21. من هم به نوبه خود هم از شما و هم از پرندگان تشکر میکنم

    :)

    پاسخحذف
  22. خدمت جناب آرش باید عرض کنم که ، دو حالت وجود داره : 1 - شما انسان خوبی هستید 2 - شما انسان بدی هستید.

    اگر انسان خوبی باشید این حق رو به شما میدم که همیشه از خوبی ها و خوشی های زندگی در امریکا بنویسید و میدونم که برای امید دادن به خوانندگان وبلاگتون تا جای ممکن میخواد سختی هارو به نمایش نگذارید. این گفته از این حیث زده شد که مطالبی که شما مینویسید زیادی رویایی هستند .

    در حالت دوم اگر انسان بدی باشید ، به دلیل خیانت به وطن و منحرف کردن فکر جوانان پاک و چم و گوش بسته ی این سرزمین دعا میکنم چلاغ بشید .

    پاسخحذف
  23. من و شوهرم دائم در حال گردش اینترنتی در خیابونهای آمریکا هستیم و تا جایی که اینجا میشه دید حتی شلوغ ترین جای نیویورک از تهران منظم تر و چشم نواز تره و حتی بدترین محله لس انجلس کانتی از تهران تمیزتره. شما ها یادتون رفته از کجا پاشدید رفتید آمریکا ها!

    پاسخحذف
  24. واااای، باید سنگاپور رو ببینید... دیوانه وار تمیزه... اصلا چنین تمیزی وحشتناکی ازتصور انسان خارجه.

    پاسخحذف
  25. شوشو گفت:
    مرسی موضوع و توصیفات قشنگی بود
    آخه آقا آرش برای چی باید ما رو گول بزنه؟زیره به کرمون می بره؟ماشالله انقدر ایرانی تو امریکا هست که آرش نیازی به گول زدن این مغزهای پر و پیمون ما نداره.

    پاسخحذف
  26. آرش یک دورگه روسی و افغانی است که به منظور نشر اکاذیب و انحراف اذهان عمومی در بین جوانان ایرانی توسط سازمان جاسوسی سیا استخدام شده است. گول حرفهای او را نخورید بدبختها

    پاسخحذف
  27. چجوری دوست دختر پیدا کنیم.
    درس هایی از جیمز باند.
    http://find-gf.blogspot.com/2010/06/blog-post_23.html

    پاسخحذف

  28. آرش یک دورگه روسی و افغانی است که به منظور نشر اکاذیب و انحراف اذهان عمومی در بین جوانان ایرانی توسط سازمان جاسوسی سیا استخدام شده است. گول حرفهای او را نخورید بدبختها



    آخه بدبخت تو که پاتو از لحاف و کرسی توی خونت اونور تر نگذاشتی چرا چرندیاتی میگی که باعت خنده دیگران بشه؟
    اول از شابدولعظیم برو انورتر بعد نظر بده بیچاره

    پاسخحذف
  29. آرش عزیز به چرندگویی های بی سوادهای ایرانی که بیشتر از دهات خودشون را ندیدن اهمیت نده

    ما همیشه منتظر دیدن مطالب مفید و زیبای تو هستیم

    پاسخحذف
  30. آرش عزیز به چرندگویی های بی سوادهای ایرانی که بیشتر از دهات خودشون را ندیدن اهمیت نده

    ما همیشه منتظر دیدن مطالب مفید و زیبای تو هستیم

    پاسخحذف
  31. یکی از مقیمان آمریکا۲۴ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۲۶

    چه قیاس خنده داری!تهران و لس انجلس!!چطوری شمامی تونید ایران و آمریکا رو با هم مقایسه کنید؟! معلومه که آمریکا تمیزتره.چطوری میشه یک کشور پیشرفته رو با کشور جهان سومی که سر تار موی زنها و نحوۀ ریش گذاشتن مردها هزاران مشکل داره رو با آمریکا یا هر کشور پیشرفتۀ دیگه ای مقایسه کرد؟!!!آمریکا به خوبیِ ایده آلهای رویایی و بهشتی که آرش تصویر می کنه نیست، ولی معلومه که با ده کوره ای به نام ایران که چند تا کفتار و کرکس وشغال دارن اون رو می گردونند قابل مقایسه نیست.ما یادمون نرفته از کجا رفتیم آمریکا، ولی یادمون هم نمی ره که افرادی مثل آرش چه بهشتی از آمریکا در ذهن ما ساخته بودند.قضیه بر سر تفاوت آمریکا با یک کشور رویایی ست نه تفاوتش با ایران که بیشتر شبیه کابوسه. 

    پاسخحذف
  32. دوست مقیم آمریکا به آرش چه ربطی داره که شما بدون مطالعه و فقط به اعتنا به حرفهای آرش برای خودت بهشت ساختی....
    یا اینکه اگه شما رفتی تو یه محله ی درب و داغون چرا غرش رو به جون آرش میزنی؟
    آرش داره اطراف خودش رو میگه نه جائی که شما زندگی میکنی.
    چرا این رو نمیبینی که آرش در مورد ناامنی جاهای خاصی از آمریکا هم صحبت کرده.
    به نظر من شما یا جای زندگیت رو عوض کن و یا دیدت رو به زندگی تغییر بده.
    آرش جان این خیلی خوبه که شما مثبتها رو میبینی این باعث میشه که تو زندگیت همیشه اتفاق های خوب بیوفته.

    پاسخحذف
  33. ما ایرانی های گل و بلبل که تمام هنرهای عالم هم نزد ما است و بس. (البته هنر به همدیگه فحش دادن در محیط مجازی و همدیگه رو متهم کردن و مسخره کردن و حسادت ورزیدن ). تو این مملکت گل و بلبل و سنبل و زعفرون و ... انقدر زیبایی ندیدیم و در بدبختی و گرفتاری و مصیبت زندگی کردیم که وقتی یک نفر زیبایی های یک کشور متمدن و پیشرفته رو بازگو می کنه ، ذهن ما نمی تونه اونو هضم کنه و می افته به روغن سوزی. و ساده ترین راه رو انتخاب می کنه یا نفی این زیباییها یا متهم کردن نویسنده.
    من قبلا هم گفتم، جوامع بشری هیچکدوم کامل و عاری از ایراد نیستن ، ولی آمریکا به یوتوپیای ساخته ذهن بشر خیلی نزدیکتره تا مملکت گل و بلبل و سنبل و زعفرون ما.

    پاسخحذف
  34. آرش آدم وقتی مطالبت رو میخونه فکر میکنه واقعا رفتی بهشت !
    چرا مردم اینجا قدر محل زندگیشونو نمیدونن آخه ؟!

    پاسخحذف
  35. خواهشا درباره وضع اقتصادی الان امریکا هم مطلب بنویسید.الان وضع به اون وخامتی که میگن هست ؟

    پاسخحذف
  36. خواهشا درباره وضع اقتصادی الان امریکا هم مطلب بنویسید.الان وضع به اون وخامتی که میگن هست ؟

    پاسخحذف
  37. hi how are you
    i have just visited your wet log. i t is so intresting
    thank you

    پاسخحذف
  38. sorry for typing finglish or fucked english:D
    lotfan ghachaghi mohajerat nakonid hamin.vah vah vah man alan athenam greece nayayd agha roozi sad ta irani miad bad bakht mishe inja

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.