۱۳۸۹ تیر ۲۱, دوشنبه

مهاجرت و تحول در اندیشه

خانه ای را که قرار بود بخرم کنسل شد و البته زیاد هم ناراحت نشدم چون محله آن چندان خوب نبود و خیابانهای اطراف آن امنیت زیادی نداشت. بدی محله های نا امن امریکا این است که گلوله های بی هدف و سرگردان ممکن است به شما اصابت کند حتی زمانی که در رختخواب و در خانه خود خوابیده اید. در ضمن شب ها نمی شود با خیال آسوده از خانه خارج شد و ممکن است یک نفر خفت شما را بچسبد و نه تنها محتویات جیب شما بلکه کل لباس شما را هم از تنتان در بیاورد و فرار کند. در چنین مواقعی شما باید بسیار خوشحال باشید که آن فرد شما را نکشته است. برای همین وقتی در جای نا امن امریکا تردد می کنید و می بینید که کسی می خواهد به شما حمله کند باید سریع هر چه را که می خواهد به او بدهید اگر نه به خاطر گرفتن یک ده دلاری شما را می کشد. برای همین خانه ای که در محله فعلی من قیمت آن هشتصد هزار دلار است در آنجا فقط صد هزار دلار ارزش دارد و تفاوت این مبلغ در واقع قیمت خون شما است! حالا من می خواهم در همین اطراف و با حدود دویست و پنجاه هزار دلار یک خانه دو خوابه کوچک بگیرم. باید بیست و پنج هزار دلار پیش بدهم و بقیه آن را سی ساله پرداخت کنم که حدود ماهی هزار و دویست دلار می شود. حالا خودم که هچ, لااقل خیالم راحت است که اگر یک نفر به خانه من بیاید کشته نمی شود!

اما امروز می خواهم مسئله ای را مطرح کنم که شما هم نظرتان را در مورد آن بنویسید. من نظراتم را صادقانه می نویسم و قصد اهانت به هیچ کسی را هم ندارم ولی طبیعی است که بسیاری از هموطنان عزیز من طور دیگری فکر می کنند. پس تفاوت فکری را به حساب اهانت نگذارید و اگر مثلا من می گویم که از فردی که برای یک هدف مشخص آدم بکشد خوشم نمی آید قصد اهانت و یا تکه انداختن به کسی را ندارم و این نظر واقعی من است. حالا این فرد موسی باشد یا ایندرا گاندی و یا پدربزرگ من و یا سرباز امریکایی برای من هیچ فرقی نمی کند. گمان می کنم که هیچکدام از شما خوانندگان عزیز من هم به درجه ای از قصاوت نخواهید رسید که یک چاقو به دست بگیرید و گردن یک انسان دیگر را هرچقدر هم که بد باشد گوش تا گوش ببرید. راستی چرا ما می گوییم دروغ بد است و دروغ می گوییم. می گوییم غیبت بد است و غیبت می کنیم. می گوییم دزدی بد است و دزدی می کنیم. می گوییم نماز خواندن واجب است و نماز نمی خوانیم. می گوییم نگاه به نامحرم بد است و نگاه می کنیم. می گوییم شرب خمر بد است و می خوریم! می گوییم ارث زن باید طبق کلام خدا یک سوم باشد ولی در عمل به آن اعتراض می کنیم و شعار تساوی حقوق زن و مرد می دهیم. می گوییم طبق کلام خداوند مرد می تواند چهار زن بگیرد ولی اگر شوهر ما به کسی چپ نگاه کند چشمانش را از کاسه در می آوریم بدون اینکه بدانیم عدالت را رعایت خواهد کرد یا خیر! می گوییم کشتن یک کافر بی دین و بی ایمان که به عقیده خودش پافشاری کند و سعی کند دیگران را هم بی ایمان کند واجب و خوب است ولی در عمل نه تنها آنها را نمی کشیم بلکه با آنها دوست هستیم و خوش و بش می کنیم.

اگر کسی از من در مورد مهاجرت سوال کند قبل از هر چیز دیگر از او سوال می کنم که آیا می خواهی تغییر کنی یا خیر؟ کسی که نخواهد افکار و اندیشه و عادات خود را تغییر دهد بهتر است که به جای امریکا به جایی مهاجرت کند که با اندیشه او همخوانی بیشتری داشته باشد. چرا می خواهید به جایی بیایید که اگر دوست پسر دخترتان را کتک زدید به زندان بیفتید؟ خوب ایران که خیلی بهتر است چون نه تنها شما را تشویق می کنند بلکه خود پلیس هم یک فصل آن پسر را کتک می زند. چرا می خواهید به کشوری بیایید که مو و پای لخت زن ها به چشمتان بخورد و در ماه مبارک رمضان مجبور شوید خود را در خانه حبس کنید؟ چرا خود را عذاب دهید و روزی ده بار پشت انگشتتان را گاز بگیرید و بگویید استغفرالله!؟ چرا خودتان را به وضعیتی بیندازید که همیشه کنترل تلویزیون دستتان باشد تا در مواقع دیپلماتیک بپرید و کانال را عوض کنید تا خانم و بچه ها چشم و گوششان باز نشود؟ چرا به جایی بیایید که اگر طلاق گرفتید بر خلاف عقیده و باور شما نصف اموال شما را بگیرند و به همسرتان بدهند؟ در صورتی که در ایران می توانید با یک اردنگی زن را از خانه بیرون کنید و دستش هم به هیچ کجا بند نیست و مجبور است که به پایتان بیفتد که برای یک سرپناه و یک لقمه نان او را به خانه راه دهید؟ اگر بهترین اقتصاد را اقتصاد اسلامی می دانید برای چه می خواهید به جایی بیایید که اقتصادش بر مبنای سیستم سرمایه داری است؟ برای چه می خواهید به جایی بیایید که اگر دختر و یا زنتان فاحشه شد و او را کشتید شما را تا ابد در زندان حبس کنند؟ اگر اعتقاد دارید که زن و فرزند باید از پدر حرف شنوی داشته باشد برای چه می خواهید به جایی بیایید که حرف پدر هیچ برتری نسبت به حرف زن و فرزند ندارد و تره هم برایش خرد نمی کنند؟

به نظر من اگر چنین باورهایی را دارید و آنها را دوست دارید و نمی خواهید که تغییری در آن ایجاد شود به فکر مهاجرت نباشید و حتی هیچ نوشته ای را هم در این باره نخوانید چون مهاجرت یعنی تغییر در مکان و تغییر در مبانی فکری انسان. اگر بخواهید به عربستان مهاجرت کنید باید آمادگی پذیرش این را داشته باشید که زن نمی تواند بدون حجاب صورت از خانه خارج شود. اگر این را نپذیرفتید به این معنی است که شما نمی توانید در آنجا اقامت کنید. یا اگر یک امریکایی بخواهد در ایران زندگی کند حتما باید روسری سرش کند و مانتو بپوشد و در ماه مبارک رمضان در بیرون از خانه چیزی نخورد. در غیر اینصورت مهاجرت به ایران برای او امکان پذیر نیست. درست است که امریکا یک کشور آزاد است و همه ادیان مورد احترام است ولی به شرط اینکه قوانین مذهبی و یا قومی و قبیله ای با قانون کلی کشور تلاقی نداشته باشد. یک زن عرب نمی تواند برای گرفتن گواهینامه رانندگی در امریکا عکسی ارائه دهد که صورتش معلوم نباشد! پس اگر بخواهد به امریکا بیاید و رانندگی کند مجبور است که اعتقاداتش را تغییر دهد چون گرفتن گواهینامه ارزش سوختن در آتش جهنم را ندارد. اگر یک مرد ایرانی بخواهد به امریکا بیاید باید نوع نگرش خود را نسبت به جنس زن تغییر دهد در غیر این صورت من پیشنهاد می کنم که هرگز به فکر مهاجرت به امریکا نباشد. اگر کسی در ایران با پارتی بازی و تسبیح و ریش معاون رئیس یک اداره است و زندگی او می گذرد در امریکا چه کاری می تواند انجام دهد؟ کسی که در اتوبانهای تهران ویراژ می دهد و وارد خیابان ورود ممنوع می شود و از این کار خود لذت می برد و نمی خواهد عوض شود مگر آزار دارد که به امریکا بیاید و عذاب بکشد؟ کسی که آدم فضولی است و دوست دارد در کار همه دخالت کند چرا به امریکا بیاید که در جواب فضولی به او توهین کنند؟

پس مهاجرت یعنی تغییر کردن. خوب و یا بد بودن این دگرگونی ها یک مسئله شخصی است و هر کسی می تواند بر مبنای سواد و دانش خود در مورد آن قضاوت کند ولی آنچیزی که اهمیت دارد این است که تغییر واجب است و مهاجرت به امریکا بدون تغییر در ساختار فکری هیچ چیزی جز رنج و عذاب و ناهمگونی به همراه نخواهد داشت. ولی مذهب به عنوان یک عقیده شخصی در امریکا محترم است. لطفا دقت کنید که مسئله شخصی یعنی فقط شخص خودتان و این شامل زن و فرزند و یا خواهر و مادر شما نمی شود. شما نمی توانید در امریکا بگویید که من به خاطر عقیده شخصی خود نمی گذارم دختر بزرگسالم شب را در خارج از منزل بگذراند. عقیده شخصی در امریکا یعنی اینکه بگویید من بخاطر عقیده مذهبی و شخصی خودم می خواهم شش ماه در سال را روزه بگیرم و یا هیچ غذای غیر حلال نخورم و یا موها و بدنم را بپوشانم. ولی اگر زن خود را مجبور کنید که روسری بپوشد باید به هلفدانی بروید و آب خنک بنوشید چون این دیگر عقیده شخصی نیست و شما حق یک انسان دیگر را ضایع کرده اید و او می تواند بر علیه شما شکایت کند.

بهرحال من گمان می کنم که گفتگو کردن در مورد دگرگونی اندیشه و باورهای شخصی در مهاجرت بسیار مفید و آموزنده است زیرا تاثیر به سزایی در میزان رضایت فرد مهاجر و جا افتادن او در محیط جدید دارد. گرچه من تمایلی ندارم که در مورد باورهای مذهبی خودم حرف بزنم ولی فقط می گویم که با اینکه مسلمان نیستم ولی به نظر شخصی من مذهبی های مسلمان و باورهای آنها بسیار بهتر و پذیرفتنی تر از مذهبی های یهودی و حتی کاتولیک های متعصب است. ولی در نهایت نظر شخصی من این است که هیچ کدام از مذاهب موجود حتی بودایی با تمدن بشریت در قرن بیست و یکم همخوانی ندارد و اگر فردی بخواهد که بجای عقل و دانش بشری از روی فرامین مذهبی خود زندگی کند جامعه ای  مثل جامعه کنونی ایران برای او از ایده آل هم ایده آل تر است. اگر من دزدی و آدم کشی نمی کنم و به کسی زور نمی گویم و یا مال مردم را هم نمی خورم نه بخاطر این است که در جهنم قیر داغ در ماتحتم نریزند و یا در بهشت به من خانم عسلی بدهند بلکه فقط به این خاطر است که درک و شعور و منطق بشری چنین حکم می کند و نام آن هم آدمیت و یا انسانیت است. شیره و بشره آن هم در منشور حقوق بشر سازمان ملل آورده شده است که هیچ نعبیر و تفسیر و کنایه و پیچیدگی هم ندارد و همه می توانند ترجمه روان فارسی آن را بخوانند و به آن عمل کنند.

۶۷ نظر:

  1. سلام
    به نظر من از این شفاف تر نمی شد توضیح داد پسر ...عالی بود و با توجه به مشکلات خانواده های که توی اورپا باهاشون برخورد کردم ، کاملا باهات موافقم...حتی اگه بتونی خودت رو همونی که هستی نگه داری...بچه ها رو نمی تونی ...اون ها راه خودشون رو میرن...مثالا حالا تو بگو سوسیس نخور گوشت خوک ... تو براش نخر... خوب تا کی ؟

    پاسخحذف
  2. خیلی باهال گفتی داداش !!!

    ۱۰۰% موافقم باهات - هم در رابطه با دین و هم معنی اصلی مهاجرت که یعنی تغیر!
    اگه اهل پارتی بازی هستین و تمام عمرتون یه بار هم تو روزنامه دنبال کار نگشتین ،
    اگه نشستین تو اداره و دارین از بیکاری وبلاگ میخونین ،
    اگه با خرید و فروش و دلالی پول پارو میکنین،
    اگه پله های ترقی رو ۲ تا یکی طی میکنین چون پسر خالتون رییس شرکته ،
    اگه جونتون بره دین و ایمونتون نمیره،
    اگه هر کی گفت خدایی نیست شما به جای بحث کردن و سعی در فهمیدن منطق طرف جواب دادید استغفرالله ،
    و هزاران اگه دیگه
    بمونید که ایران گلستان است!

    پاسخحذف
  3. جانمی جان! اگه بخوام 2تا از بهترین پست هاتون رو بگم یکی اینو می گم یکی هم اون.

    این عالی بود:
    ...بلکه فقط به این خاطر که درک و شعور و منطق بشری چنین حکم می کنم و نام آن هم آدمیت و یا انسانیت است. شیره و بشره آن هم در منشور حقوق بشر سازمان ملل آورده شده است.

    راستی فکر کنم جاهای ناامن آمریکا از جاهای ناامن ایران، ناامن تر باشه!

    پاسخحذف
  4. مردی از سرزمین خورشید۲۱ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۳

    آفرین پست متفاوت و فوق العاده ای بود
    این سبک نگارشت قشنگ و فوق العاده کاربردیه
    ممنون از شما

    پاسخحذف
  5. چفدر زر میزنی آرش جان حروم شه اون سه هزار دلاری که بابت حقوق آمریکایی های احمق به تو میدهند تا صبح تا شب به جای کار یا بنویسی یا لای لنگ همکارای خانمت باشی.همین مطلب رو تو جهار تا خط هم میشه گفت ولی مثل همیشه روده درازی میکنی.تو که استاد مدعی زبان فارسی و احاطه به واژگان و حضور ذهن و هزار تا فضیلت دیگر هستی یک کم در باب مختصر و مفید نوشتن مطالعه کن ببم جان-آینه

    پاسخحذف
  6. عالی بود مخصوصا آخرش

    پاسخحذف
  7. کشور ایران که مظهر یک کشور اسلامی نیست .اسلام واقعی با اسلامی که در ایران رعایت میشود خیلی متفاوت است.ایران فقط به اسم یک کشور اسلامی است.
    دیدن فیلم کتاب قانون را به شما توصیه میکنم.این فیلم تنها بخش خیلی کوچکی از کارهایی که ایرانیان مسلمان انجام میدهند را نشان میدهد.به این فیلم اجازه پخش در کشورهای دیگر را ندادند.

    پاسخحذف
  8. خیلی خوب توضیح دادی آرش جان. در جواب ناشناس بالایی باید بگویم که دوست عزیز شما یک کشوری را بگو که اسلام مورد نظر شما پیاده شده باشد که ما برویم آنجا زندگی کنیم. ما همه نوع اسلام را دیده ایم. اسلام ناب محمدی, اسلام امریکایی, اسلام طالبانی. شما کدام اسلام را می گویی. نکند که منتظر هستی تا یک نفر دیگر بیاید و اسلام واقعی را در ایران پیاده کند؟ فیلم کتاب قانون هم یک فیلم بسیار مزخرفی است که به نظر من فقط تبلیغی است. یهودیان و مسیحیان هم صدها فیلم اینچنین دارند که اگر ببینی دوست داری بدوی و به دین آنها بپیوندی. آخر دوست عزیز فیلم با واقعیت فرق می کند. شما فکر میکنی واقعا یک زن حاضر است از تمام آزادیها و زندگی خودش صرف نظر کند و قبول کند که نصف مرد ارزش دارد؟ من یکی که هرطوری شده از این خراب شده می روم بیرون و پشت سرم را هم نگاه نمی کنم. شما هم منتظر باشید که بالاخره یک نفر بیاید و ایران را اسلامی واقعی کند. لااقل قبول کن که در یک کشور اسلامی زن ها باید به زور روسری سرشان کنند و حتی همین یک چیز هم برای من قابل تحمل نیست چه برسد به بقیه چیزها.

    پاسخحذف
  9. Khali band to chetor ba in hame daramad ke migofti dari, 100,000 dolar vam natunesti begiri??!!!!

    پاسخحذف
  10. kamelan ehsasati harf zadi. hich mantegi toosh nemibinam. yek amrikayi hich vaght intor ke to bayan mikoni harf nemizane. en harf dorosti nist ke faghat kasayi ke ejaze midan dokhtareshoon nesf shab biyad khone mitunan mohajerat konan. ma hanooz fargh beyn akhlagh va taasob o nafahmidim.

    پاسخحذف
  11. عالی نوشتی، بالاخره سفره دلتو باز کردی و یه کمی آزاد تر نوشتی،
    البته خیلی جاها مذاهب چرند و پرند و مباحث غیر عقلانی هم دارند، مهم نیست اصلا که در نص صریح کتاب مقدس امده باشد یا احکام باشد، مهم انطباقش با عقل و خرد بشر است، و این ملاک عمل است

    به شخصه خیلی بیشتر به کنوانسیون حقوق بشر قائلم تا به کتب و ادعیه مذهبی

    پاسخحذف
  12. خيلي جالب و آموزنده بود. مرسي.

    پاسخحذف
  13. لب کلام ، ختم کلام

    :)

    پاسخحذف
  14. آقا نمی خوای این ماجرا های عشقیتو تعریف کنی و اینقد طفره نری؟

    پاسخحذف
  15. آرش جان تسبیح رو درست کن لطفا.

    پاسخحذف
  16. درود بر شما
    راستش از اینکه گفتی مسلمون نیستی خیلی حال کردم. دمت گرم.
    فرزاد

    پاسخحذف
  17. با درود

    خیلی زیبا و جذاب و منطقی و متین مثل همیشه

    و از اینکه مثل همیشه نظرات توهین آمیز رو پاک نمیکنی ممنونم و قدر شناس این کارت هستم

    با آرزوی موفقیت

    ارادتمند لولو
    بدرود

    پاسخحذف
  18. این بهترین پست از زمان تولد وبلاگستان فارسی بود.آفرین بر این شجاعت و صراحت که حرف دل میلیونها ایرانی رو زدید.
    پاسخ دکتر شریعتی به خبرنگاری که درباره دموکراسی از او سوال کرد:
    دموکراسی فقط در زمان غیبت معصوم به کار می آید و پس از ظهور باطل است.
    نتیجه بدیهی:معصومین دموکرات نیستند و آنکه دموکراسی را قبول نداشته باشد دیکتاتور است.
    بخش بزرگی از ملت ایران سال 1388 : مرگ بر دیکتاتور.

    لطفا از گزاره های بالا خودتان نتیجه گیری کنید!

    پاسخحذف
  19. این بهترین پست بود آرش
    عالی بود
    موفق باشی

    پاسخحذف
  20. آرش اینقدر پست های عالی زده که نمی شه گفت این بهترین بود ، باید گفت این ، یکی از بهترین پست های آرش بود. پست هایی که آمریکا و ایران رو مقایسه می کنه یا از فرهنگ یک کدوم می گه واقعاً محشرن.
    دست مریزاد.

    پاسخحذف
  21. با سلام
    تو وبلاگ شما خیلی به من خوش میگذره.
    چون با خیلی از عقاید شما موافقم.
    در این مورد همینطور. آخه ما هم برای 2011 لاتاری برنده شدیم!! کم کم باید خودمونو آماده کنیم :دی
    هنوز اول کاره و هنوز عادت نکردم با ذوق و خوشحالیش کنار بیام. اینجا ساعت ها تند تر میگذره! مرسی که می نویسین.

    پاسخحذف
  22. جالبه من کامنتهای موضوعات مختلفِ این وبلاگ رو بیشتر از خود مطالب دوست دارم.چون حتی کامنتهایی که فحش هستند هم برای خودش یکجور جامعه شناسیه.مخصوصا برای ماهایی که از ایران دوریم وگاهی یادمون می ره که مردم کشورمون چه طرز فکری داشتند.شما همه از آرش تشکر می کنید من هم از شما تشکر می کنم دوستان، چون من بیشتر از حرفهای آرش از تفاوت نظرات شما و این که برای چه چیزهایی دراین حد ابراز احساسات می کنید، چیز یاد می گیرم. و از آرش هم به خاطر تنوع موضوعات که بستری برای بحث ایجاد می کنه متشکرم.

    پاسخحذف
  23. با سلام این یه مطلب خوداییش عالی بود منم مثل شما میتونم بگم که مسلمان نیستم و فقط ظاهر مسلمان ها رو دارم (به خاطر مشکلاتش در ایران) کتاب های مذهبی بعضی جاها واقعا چرت و پرت نوشتن و هرچی فکر میکنی مییبنی با عقل جور در نمیاد
    یه عکس از ماشینت هم برای ما بذار!

    در جواب اون دوستمون A_A هم بگم که دوست عزیز ما همه فرق اخلاق و غیرت رو میفهمیم شما منظور آرش جان رو نگرفتی ایشون به این دلیل گفتن شما نمیتونید اجازه ندید دخترون شب بیاد خونه چون اونم برای خودش حق و حقوقی داره و براحتی میتونه از اون حقوق استفاده کنه و از شما شکایت کنه!

    پاسخحذف
  24. thanks for this great post
    good luck

    پاسخحذف
  25. در مورد عربستان اشتباه کردین.فقط دو شهر مکه و مدینه سخت گیری زیاد هست ولی تو شهری مثل جده یا ریاض سخت گیری کمی وجود داره و توریست ها حق آزادی لباس رو دارند.

    پاسخحذف
  26. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  27. سلام
    همیشه و با اشتیاق مطالبت رو در وبلاگت دنبال می کنم و هروقط rss هام داره آپدیت میشه اول از همه دنبال مطالب تو هستم و خواهم بود و چیزای زیادی هم از تجربیاتت آموختم.
    خواسته بودی نظرمون رو بدیم.
    راستش نمیدونم چرا انقدر همه چیز رو ۰ یا ۱ کردی. منظورم اینه که بسیاری ازچیزایی که تو گفتی اینجا من رو یاد فیلم اغراق آمیز بدون دخترم هرگز میندازه.
    ببین مثلا من و همسرم الان مدت هاست زیر یه سقفیم و عاشق همم هستیم.
    اون نماز نمیخونه و من میخونم همیشه. اون حجاب نداره و من معتقد به حجاب هستم.
    اون تنها به سفرهای خارجی زیادی رفته و من کوچکترین دلیلی در دلم و ذهنم نیست که که بخوام بش بگم نه و اصلا حق خودم نمیدونم که بش بخوام اجازه بدم یا نه.
    و خیلی چیزای دیگه.
    تازه همه اینها با این وجوده که من در یک مدرسه به شدت مذهبی درس خوندم و با همه چیزایی که میگی آشنایی دارم و میدونم چین.
    اما ببین واقعا بسیاری از عملکردهای ما و آنچه تو ذکر کردی هیچ ربطی به دین اسلام نداره. مثلا من با کدوم دلیل اسلامی میتونم نظر بدم خانومم حجاب داشته باشه یا نه؟ اصلا بخواد با کسی دوست بشه،‌این ارتباط دینیش با من چیه. اگه بخواد من فورا طلاقش میدم.
    مثلا همون غیرتی که میگی کجای دین وجود داره. یا کی گفته دین میگه من باید تو ماه رمضون بمونم تو خونه که پرو پاچه نبینم!
    مخصوصا بد نیست بدونی این مقدس کردی اماما در بسیاری از موارد کوچکترین ارتباطی با دین نداره و مدیون حکومت هایی هست که از بعد از پیامبر میخواستند از دین استفاده کنند تا همین امروز که یک مشت گاو بر ما حکومت میکردن وضع ما بهتر از این بود.
    حتی آیت الله خمینی خودش میگه نظریه ولایت فقیه که دهن ما رو به گاوداری داده یه نظریه کاملا جدیده و باید روش نظر داد تا خوب پخته بشه. منطورم اینه که بسیاری از اینها یه امر حکومتی که به دین هیچ ربطی نداره.
    مثلا آدم باید احمق باشه که فکر کنه خرما خوردن مستحبه یا ثواب داره. بدیهیه که اگه زمان پیامبر کیوی بود ایشونم خوب به جای خرما کیوی هم میخورد. اونوقت همون آدم احمق میگفت پس کیوی خوردن مستحبه.
    در مورد امام علی هم که سرمنشا این بحث شده باید بگم تو این مرد رو باید با شرایط جغرافیایی خودش بسنجی. مثلا نمیتونی بگی چرا در حکومتش از دموکراسی نام نبرده. بدیهیه که این مفاهیم در اون زمان وجود نداشتند و او سعی میکرد به بهترین نحوی که میشه همون شیوه ای که برای حکومت داری در اون زمان شناخته شده بوده به شیوه بهتر و عادلانه تری اجرا کنه. و ازونجایی که خودش هم میگه به من مشاوره بدید و ... واضحه که خودش رو بری از خطا نمیدونسته.
    مسلما در زمانی که جنگ با شمشیره و شیوه نبرد بر این بوده که در ابتدای جنگ ها قدرمندان قبایل با هم دست و پنجه نرم می کردند، علی نمیدونسته و نمیتونسته کار بهتری هم میشه برای شروع جنگ کرد. مضاف بر این که در این میون بی عدالتی هم نبوده.
    ضمنا اگه یه تحقیق کوچیک بکنی میبینی کلا چیزی به نام اقتصاد اسلامی و چیزای دیگه ای هم که نام برده هیچ ربطی به دین اسلام نداره و در حقیقت اینها همه دست ساخته یک سری احمقه که برای بلند کردن عقایدشون به چیزهای غیر قابل بحثی در بین عوام مثل دین نیازمندند.
    این قضیه نیازمند بحث های زیادیه که نه اینجا در حوصله خوانندگانه و ...
    فقط امیدوارم منظورم رو رسونده باشم.

    پاسخحذف
  28. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  29. آقای سا چرا سه بار نظرتونو فرستادید؟چرا علی نمیتونسته یه حکومت دموکراتیک تشکیل بده در حالی که مردمان روم باستان سالها قبل از میلاد مسیح دموکراسی رو بنا کردن؟به سوالاتی که آرش در ابتدای متنش مطرح کرده جواب بدید؟چرا با وجود تاکید اسلام بر اینکه یه مرد میتونه 4 زن داشته باشه هیچ زن ایرانی مسلمانی چنین چیزی رو تحمل نمیکنه؟در ضمن مگه در همه احکام اسلامی و همه رساله ها حتی رساله آیت الله صانعی گفته نشده که یه مرد مسلمان حق ازدواج با زن غیر مسلمانو نداره مگر اینکه زنه مسلمون بشه.شما خودتو مسلمون میدونی اما در عمل اعتراف میکنی که اسلام چرند پرند زیاد داره!

    پاسخحذف
  30. پدرخوانده عزیز سلام
    عذر میخوام از اینکه نظرم سه بار رفته به آرشم گفتم برداره دوتاش رو یه مشکلی از سیستم من بود.
    بعد بازم دقت کن من گفتم شرایط رو درنظر بگیریم و با ببینیم مخاطبمون در همون شرایط چه ذهنیتی داشته و چقدر تونسته شرایط اطراف خودش رو تغییر بده. باور کن اگه تو الان رییس جمهور یا رهبر این مملکتم بشی نمیتونی روز اول بیای تو تلویزیون بگی : خوب مایه رنسانس نیاز داریم و باید سکولار بشیم.
    حتما همین مردم خشتکت رو به پرچممون اضافه می کنند. چون ذهنشون اینجوری نیست. مثلا اگه بگی غیرت یه چیز احمقانست یا هنر نزد ایرانیان نیست و بس مردم بات چه برخوردی میکنند. اما اگه به شیوه خودت اوضاع رو بتونی جلو ببری من میگم کار عاقلانه ای کردی.
    فکر میکنی اگه امروز یه روشنفکر از دل عربستان به پادشاهی برسه چه تغییری اونجا میده؟ میتونه یکهو بگه زنها رانندگی کنند یا رای بدن یا هر مردی ۱۰ تا زن نگیره. مطمین باش زنهای اون جامعه هم تحمل حرفات رو ندارند چه برسه به مردا.
    گرباچف هم که میخواست شوروی رو تغییر بده به سمت غرب غیر از این نتونست عمل کنه.
    بعد از کجای حرف من در آوردی که من گفتم اسلام چرند و پرند زیاد داره؟
    من گفتم چرند و پرندای زیادی بش چسبوندن که نه دین میخواد در اون مسایل وارد بشه و نه چه اسلام و چه غیر اسلام چنین وظیفه ای ندارند.
    مثل بسیاری از همین مسایل که جامعه شناسانه هستند و ربط مستقیم با دانش جامعه بشری دارند و باید با همون دانش هم قانون گذاری و اداره بشن.

    پاسخحذف
  31. مطلب که عالی بود ... اما با این قضیه فحش برگردون که نوشتی خیلی خیلی حال کردم، از اون طنزهای آرشی بود، دمت گرم
    - A. M. -

    پاسخحذف
  32. "این پیام توسط نویسنده حذف شده است." یعنی اینکه خود نظر دهنده پیام خودش را حذف کرده است اگرنه بنده به خودم اجازه نمی دهم که دست به نظر بنی بشری بزنم. آقای SA چون نظرشان را سه بار ارسال کرده بودند مرحمت نموده و دو تای دیگر اضافه را پاک نمودند. بنابراین بنده سر قول خودم هستم و نظری را پاک نکردم.

    پاسخحذف
  33. ای آرش دروغگو! مگه ادعا نکردی که هیچ کامنتی را پاک نمی کنی؟ پس چی شد؟ چرا دوتا کامنت سا را حذف کردی؟ ها؟

    پاسخحذف
  34. taze weblog dare m,ishe webloge doorosto hesabi
    chi bod beranda charta matlabe bahal bedid hal konim be bahse edame bedin

    پاسخحذف
  35. صبح بخیر ناشناس عزیز. همانطوری که گفتم ایشان خودشان نظرشان را پاک کردند

    پاسخحذف
  36. khafeeeeee shooo dige mardike khar 1000 bar tozih dad ke in nazar tavasoote nevisande pak shode dobare mige arash chera pak kardi

    پاسخحذف
  37. آرررررش ! وحشتناک دوستت دارم ! حرفات عجیب درسته !

    پاسخحذف
  38. دو تا نظر دارم. اولیش اینه که آقا خونه نخر. هر جور حساب کنی تو این شرایط به صرفه نیست. شما سن و تجربت از من بیشتره، با این حال فکر کن که با هزینه بیمه و مالیات خونه داشتن بیشتر از آپارتمان نشینی برات خرج داره. در ضمن فردا اگر ازدواج کردی مخصوصا اگر خانمت آمریکایی باشه از همون اول گیر می ده که خونه رو عوض کن و این حرفها. دیگه خودت بهتر می دونی. اگرم می خوای بخری من جات بودم یا فقط به خونه های فورکلوژر فکر می کردم (اگه پول نقد داری) یا صبر می کردم بعد از ازدواج.
    نظر دومم اینه که با اینکه این پست مشخصا راجع به دین بحث نکرده و خواننده هات گیر دادن به اینکه دین خوبه یا بده، باید توجه کرد که بابا دین اسلام مثلا برای همون زمان خودش که خوب بوده حداقل. کلی پیشرفت به جلو بوده برای اعراب. حالا به الان نمی خوره به خاطر آخوندها و حکومتهای کثافتیه که در طول این مدت دین رو نابود کردند. به نظر من دین یک شالوده منطقیه برای اینکه قوانین انسانی بر روی اون بنا بشه. حالا چون آخونده می گه با پای چپ باید بری دستشویی که نباید دین رو به خاطرش سرزنش کرد. تمدن بشریت وامدار دینهای آسمانی هست و البته ضربه های مهلکی هم از آخوندهای مسییحی، یهودی و اسلامی خورده. دوران وحشتناک سیاه اروپای تحت فرمان کلیسا و دوران واقعا دیوانه کننده ای که طالبان و آخوندها در همین دوران خودمون درست کردند نشون می ده که هیچ کس نباید اجازه بده شخص دیگه ای به اسم دین بهش حکومت کنه. دین برای فکر انسانها و مساله ای عمدتا شخصی است.

    پاسخحذف
  39. "فان خفتم الا تعدلو فواحدةاو ما ملکت ایمانکم:اگر بترسید راه عدالت نپیموده و به آنها ستم می کنید پس تنها یک زن اختیار کنید یا چنانچه کنیزی دارید به آن اکتفا کنید "چند همسری در صورتی امکان پذیر است که مرد بتواند با هر دو به عدالت برخورد کند .پس اگر شخصی نتوانست عدالت را بین زنان خود برقرار کند ازدواج دوم به بعد باطل است.

    پاسخحذف
  40. واقعا بعضی از این ناشناسا مخشون تاب داره ها. نمیدونم اصلا متن و خونده یا نه! ۱۰ بار خودم توضیح دادم همش همین یک نظر بود. چون ۳ بار تکرار شده بود خودم ۲ تاش رو پاک کردم.
    بنده خدا آرش چه تقصیری داره؟

    پاسخحذف
  41. درودبر آرش عزيز. خيلي پست خوبي بود. در مورد مطلبي كه در مورد علي گفته بودي بايد بگم بهتره شما پديده ها رو توي ظرف زمان و مكان خودش بسنجي. در دوره اي كه جنگيدن و كشتن امري رايج بوده چه انتظاري داشتي. درضمن مسئله دفاع هم هست مگه ما تو جنگ كم عراقي كشتيم؟ من علي رو بخاطر عدالت و دموكرات بودنش دوست دارم. خواستي بعدا مفصل بحث ميكنيم.
    راجع به اين پستت، ما اغلب اشتباه ميكنيم فرض ميكنيم دين مثلا اسلام يا هرچي اومده ما رو از صفر آدم كنه. بنظر من آدميت همونطور كه گفتي بر ديندار بودن اولويت داره. چون هركسي انسان بدنيا مي آد ولي بعدا ممكنه ديندار بشه يا نشه. دين براي تضمين كردن انسانيته وگرنه كسي كه دروغگو،دزد يا چه ميدونم هرچي هست اساسا از مقوله انسانيت خارج شده و ديگه مسئله دين درموردش مصداقي نداره.
    ببخشيد از روده درازي

    پاسخحذف
  42. ضمنا با نظر KM هم موافقم. منم دارم همینو میگم که دین یه چیز شخصیه.
    اگه کسی دوست داره این بحث رو تخصصی تر دنبال کنه سخنرانی های دکتر سروش به نام دین حد اقلی و حد اکثری میتونه کمک خوبی باشه.
    اونم این بحث رو باز میکنه که انتظارای ما از دین یک سری حد اقل ها هست و باقی با دین نیست و کارش نیست و توقعش هم نیست.
    تو سایتشم هست سخنرانیاش D; 

    پاسخحذف
  43. همانگونه که خامنه ای قاتل است و ولایتش باطل است علی نیز قاتل و ولایتش باطل است با این تفاوت که خامنه ای به دست خودش گردن کسی را نبریده است. چه کسی می گوید که در زمانهای قدیم کشتن انسانها رایج بوده است؟ مگر اهورا مزدا, بودا, عیسی, موسی و یا ابراهیم کسی را کشته اند؟ فقط انسانهای جاه طلب و طغیانگری که به فکر زر و سیم و قدرت و یا مطامع خویش بوده اند دست به کشتار زده اند. برای من علی و محمد هیچ فرقی با چنگیزخان مغول و یا اسکندر مقدونی و هیتلر ندارند. اعراب وحشی صدر اسلام به سرزمین های دیگر حمله کردند و هر کسی را که مسلمان نشد کشتند و به زنان آنها تجاوز کردند و اموالشان را به غارت بردند. محمد کسی بود که جز به شکم و زیر شکم خود به هیچ چیز دیگری فکر نمی کرد و کتاب آسمانی او نیز ملغمه ای است از دیگر کتابهای به اصطلاح آسمانی که حتی در زمان خودشان هم مسخره و به دور از خرد و اندیشه بشری بوده است و توسط خائنی به نام سلمان فارسی گردآوری شده است. اگر تاریخ را بخوانید در می یابید که اعراب وحشی و متجاوز چطور کتابخانه عظیم سوریه را که در آن زمان مهد علم و تمدن بشری بود به آتش کشیدند و تمامی کتاب دارهای آنجا را کشتند و به زنان و کودکان آنها تجاوز کردند. روش اسلام از همان اول قتل و غارت و زور و تجاوز و شکنجه بوده است و تا همین امروز نیز این راه ادامه دارد.
    من به عنوان یک انسانی که در قرن بیستم زندگی می کنم همانقدر به با سواد شدن محمد در غار حرا اعتقاد دارم که به زنده بودن مهدی در چاه جمکران. چطور اتصال احمدی نژاد به مهدی خرافه است ولی معراج محمد آنهم با خانمهایش در زیر لحاف خرافه نیست؟
    یک کمی عقل هایتان را به کار بیندازید آخر. دوران مذهب و خرافه و حشاشین دیگر به سر آمده است. نگذارید که با این اراجیف بر فکر و ذهن شما حکومت کنند. بیدار شوید.
    پرهام

    پاسخحذف
  44. درود بر شما
    قلم طنازی دارید! می دانید؟
    پاراگراف اول این یادداشت می تواند کاملاً در کیهان هم منتشر شود! می دانید؟
    درود و ممنون بابت تعبیر جالب تان از من!

    پاسخحذف
  45. آخوندنماهايي كه اينجا هستنو هي از اسلام طرفداري ميكنن بفرمايند ريششوشونو پارو كنن و دخترا رو مواظب باشن از زير عبا نزنه بيرون
    شماها همون بايد همينجا تو ايران بمونين و بپوسين من نمي دونم چرا مياين اينجاها

    دقيقن حرف آرش هم همينه اگر مشكل دارين موقعي كه مياين آمريكا
    همون ايران بتمرگين
    در ضمن خفه خون بگيرين انقد توجيها مسخره راه نندازين
    كلن دين اسلام با تنبيه سخت گيري احمقانه و ... همراه هست
    هر آدم ظاهر مذهبي آدم مي بينه فقط ميخواد خودشو واسه بقيه توجيه و سايرين رو بكوبه

    پاسخحذف
  46. با سلام
    آرش جان من هميشه نوشته هايت را مي خوانم بنظر من جو گير نشو كه حالا كه آمريكائي هر چيزي را بنويسي و هر چيزي را نمايش بدي ، از بحث دين هم بيا بيرون زيرا همانطور كه خودت گفتي دين يك چيز شخصي هست و ربطي به ديگران ندارد اما وقتي برملا مي شود ديگر شخصي نيست . يادآوري مي كنم سلمان رشدي را ...
    ميداني اعتقاد ما آدمها در طي زمان تغيير مي كند ولذا حتمي و تمام و كمال نيست .
    حالا نياي اينجا يه چيزي بگي و بعدا بخاي تكذيبش كني اون ديگه خيلي بدتر است مخصوصا اگر در باره دين باشد .
    حالا اين مطلب خصوصي بود من تمايلي ندارم كه اگر خودت نمي خواهي آنرا چاپ كني زيرا آنرا فقط براي خودت نوشتم نه كس ديگري.
    موفق باشي

    پاسخحذف
  47. دین حد اقلی!؟؟
    دکتر سروش در یکی از جدید ترین صحبتهای خود گفت که نمیتوان از قرآن قانون و دموکراسی استخراج کرد اما میتوان مسلمان بود و در جامعه ای زیست که بر مبنای یک نظم دموکراتیک اداره میشود.!
    حالا سوال من این است : شما یک مسلمان را برای من مثال بزنید که توانسته باشد در جوامعی مثل امریکا زندگی کند.؟همه مسلمانان غرب یا تروریست از آب در آمدند و یا به گفته خودشان در غرب مورد تبعیض و رنج واقع شده اند.مثلا همین مهاجران ایرانی اگر دقت کرده باشید هیچ یک از افراد مذهبی در مهاجرت موفق نمیشود.دلیلش هم واضح است:اسلام با دنیای مدرن در تضاد است!
    شما یک مرجع دینی مسلمان برای من مثال بزنید که شعارش غیر از مرگ بر امریکا و مرگ بر غرب باشد.دلیلش روشن است:اسلام با نظم دموکراتیک غرب در تضاد است!
    البته شما همیشه یک جواب دارید و آن این است که همه روحانیون و همه مسلمانان از 1400 سال پیش فقط ظاهر دین را دیده اند و من(نو اندیش دینی) باطن آنرا میبینم.اما انصاف دهید آیا دینی که از 1400 سال پیش ملیاردها نفر را به کشتن داده اهریمنی نیست؟آیا دینی که از دلش طالبان و القاعده و سپاه و بسیج و معمر القذافی و حماس و حزب الله و صدام و مامون متولد میشوند پلید نیست؟

    پاسخحذف
  48. مردی از سرزمین خورشید۲۳ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۳:۴۵

    متاسفانه مطالعه دوستان در حد بسیار پایین است اگر به سخنرانی باراک اوباما در مصر و ترکیه کامل گوش داده اید متوجه می شودکه america and Islam are not in war and never will be ------Islam is part of america and in every statue of united statue is mosque---- and THomas Jefferson has holy Quaran in his personal library and study a lot
    -------and in united stute america Muslims live in peace and security and half Americans love Islam and in the other...   
     

    پاسخحذف
  49. آرش خان
    نوشته های این دفعه ات یکی از سوال های همیشگی من بوده...ولی راستش
    هنوز یه سری نقطه های گنگ توی ذهنم هست..کاش اگه فرصت کنی...بیشتر بازش کنی...کامنت های همزبون ها هم برام کلی جالب بود..نمی دونم چرا
    ..یا از این ور پشت بوم می افتیم یا اون ور پشت بوم..

    پاسخحذف
  50. حکم سنگسار سکینه آشتیانی که از سوی غرب مورد سرزنش و از سوی آیت الله لاریجانی مورد حمایت قرار میگیرد.
    بسیاری از به اصطلاح نو اندیشان دینی در توجیه چنین وحشیگریهایی که اسلام ترویج میکند میگویند که اسلام عملا شرایط سنگسار را آنقدر سخت کرده است که دیگر نمیتوان آنرا اجرا کرد.حالا بیایید فرض کنیم که شرایط سنگسار را سخت کرده اما به هر حال آن را در شرایطی مجاز میداند.آیا خط به خط دینی که یک انسان را سنگسار میکند.با سنگ او را زجر کش میکند.نه سنگهایی آنقدر درشت که آنا بمیرد و نه سنگهایی ریز که زنده بماند.آیات اهریمنی نیستند؟

    پاسخحذف
  51. چندی پیش در بریتانیا اجساد عده ای از کشته شدگان جنگ خاور میانه را در میان مردم در خیابان بر روی دستان سربازان ارتش میگرداندند در حالی که مادرانشان گریه و عذاداری میکردند.ناگهان عده ای از مسلمین بریتانیا با فریادهای کریه الله اکبر و لا اله الا الله به مراسم حمله کردند و با سوئ استفاده از آزادی غرب به اجساد حمله ور شدند.دیدن چهره ی مادرانی که عزایشان و غمشان و اندوهشان 100 بار بیشتر از قبل شد مرا بر آن داشت تا از ته دل فریاد بزنم.
    مرگ بر الله سلام بر آزادی

    پاسخحذف
  52. این دلایل دلیل جنگ اسلام و غرب نیست بلکه جنگ مسلمانان جاهل با غرب است هرگز فراموش نکنید که اسلام با غرب همانقدر مشکل داره که باقی ادیان همچون یهودیت دارند که ماجرای هیتلر و هلوکاست و... نشانه در گیری ها مذهبی بود که فقط در اسلام استثنا نیست و سرکوب اسلام اشتباه است زیرا اسلام حقیقی فاصله ریادی با اسلام جمهوری اسلامی و باقی مشتقات دروغی ساختگی داره

    در ضمن قزآن کتاب هدایت و نکات ضروری مهم مثل رستاخیز و غیره پرداخته که مسائلی از جمله دموکراسی و... بر عهده انسان گذاشته نکنه شما توقع داری تو قرآن نحوه غذا خودن رفتن به دستشویی حمام لباس پوشیدن و.... توضیخ می داد .....

    پاسخحذف
  53. در قرآن آمده شده که هر مسلمان پس از پذیرش اصول دین با عقل خود باید در فروع مقلد یک فقیه واجد شرایط باشد که این فقها حتی در باره نحوه غذا خوردن و توالت رفتن هم نظر داده اند!
    آره ناشناس همه مسلمونا جاهلن و فقط شما اصلاح طلبا روح قوانین اسلام رو شناختی.
    تفکر شما در 8 سال خاتمی در ایران پیاده شد.نتیجه اون هم قتل های زنجیره ای و کوی دانشگاه و چندین اعدام و ... بود.اسلام بنیادگراها هم که در زمان محمود آرادانی پیاده شد و نتیجه اش رو هم همه دنیا دیدن.
    یه مثال دیگه میزنم.ترکیه کشوری که سالها سکولار بود اما الآن رجب اردغان و دار و دسته تروریستش قدرتو قبضه کردن.همین امروز از ترکیه خبر رسید که یو تیوب فیلتر شده.!!تا کی میخواید چوب اسلامو بخورید و بگید این اسلام نبود.!
    تعصب رو کنار بزنید.چشمها را باید شست جور دیگر باید دید.
    در باره یحودیت درست اشاره کردید.اسلام هم دقیقا داره به همون راهی میره که زمانی یحودیت رفت و نتیجش رو هم همه میدونیم.
    اما تفاوت اینجاست که در تورات تاکید شده که دین یحود برای قوم بنی اسرائیل آورده شده ولی در قرآن تاکید شده که اسلام برای همه دنیا آورده شده.

    پاسخحذف
  54. من از اسلامی که برگرفته از استخاره که شیر یا خط با قرآن است متنفرم و از آن اسلامی که امام زاده پرست است و هر جا که می روی یک امام زاده است مردم دنبال نزر نیاز هستند یا اون اسلامی که مردم درش با خدا شرط بندی می کنند و نزر می کنند یا اسلامی که درش عاشورا صحنه غم و ماتم است هنوز انسان های خری هستند که نمی دانن عاشورا دانشگاهی است که فارق اتحصیلان آن بزرگ مردان تاریخ اند هنوز انسان های خری هستند که دعا رو مایعه حفاظت در برابر خطر می دانند آیا نمی دانید که که هدف اصلی از دین و اسلام چیست نمی دانید که دینی که درش نه از آری بیشتر است دین درستی نیست. هنوز نمی دانید که هدف از آمدن پیامبر تعریف مساله مهم معاد بوده و رستاخیر است چرا دین رو با جزویات زندگی خود قاطی می کنید چرا هر کاری می کنید به دین ربط می دید انسان آزادست آزاد آفریده شده  و دین به عنوان یک سرمشق برای افرادی که در وحدانیت خدا شک دارند آمده است نه اینکه من می خواهم بشاشم آیت ا.... ایکس نظر بدن من می خوام دموکراسی برقرار کنم تو قرآن ننوشته چه ربطی داره .
    شما مفهوم دین رو درک نکردید و هر کار بدی که می شود توسط یک عده نادان (جمهوری اسلامی)پای دین می گزارید دیدگاه ما نسبت به دین به یک رنساس بزرگ نیار دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخحذف
  55. اسلام همانگونه که از خامنه ای یک قاتل ساخت از بقیه پیروانش هم تروریست و آدم کش میسارد!
    مرگ بر الله سلام بر آزادی

    پاسخحذف
  56. این جواب شما یعنی اینکه من حرفی منطقی برای گفتن ندارم البته که انتظار منطق از هر کسی نمیره و همهن گونه که گفتم جمهوری اسلامی ربطی به اسلام درست صحیح ندارد
    از آرش خواهش می کنم بنا بر قانون این وبلاگ که توهین به ادیان یا اغتقادات دیگران ممنوع و جز ازادی بیان نمی شود این نظز بالای رو حذف کند
    به امید مزاکره با افراد منطقی

    پاسخحذف
  57. خودت میدونی که عادت ندارم پست های بلند رو بخونم ، اینو خوندم اما ، بوضوح حس کردم که داری خودتو نقض می کنی ، این نوشتن ، همین که " فقط بنویسی تا چند نفری خوانده باشند" فارغ از چیزی که می نویسی ، ورود به تفکر دیگری ست
    ببین ، حوصله ندارم زیاد حرف بزنم اما ، می خوام یادآور بشم که گاهی ، اورلب خواهیم داشت در تفکرات و "القائات" مون..
    بهر رو ، پست ارزشمندی بود
    -
    تصدقت

    پاسخحذف
  58. بنده برای این پست چندین کامنت گذاشتم چون حرف دل منو زده بود اما شما ظاهرا هیچ یک از اونا رو نخوندی و به هیچیک از سوالات بنده پاسخ ندادی چون تحمل صدای مخالفو نداری!
    چه طور مسلمونا حق دارن به بهاییا توهین کنن اما غیر مسلمونا حق ندارن نظرشونو درباره کلمه سیاهی به نام اسلام بگن!
    در همین قرآن ناب انقلابی محمدی شما به صراحت گفته شده که دینهای مسیحی و کلیمی شرک و پیروان اونها مشرکن البته بعید میدونم که شما تا حلا قرآنو خونده باشی احتمالا فقط یه سری ورد و جادو حفظی تکرار میکنی.
    جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی پاکستان جمهوری اسلامی افغانستان حکومت اسلامی لیبی حکومت اسلامی سومالی حکومت اسلامی نیجریه و...
    هیچکدام از اینها اسلامو نشناختن و اسلام به هیچکدوم از اینا ربطی نداره فقط شمایی که اسلامو میشناسی!!!
    مرگ بر الله سلام بر آزادی
    در ضمن باید کامنت اونایی حذف بشه که در پست قبلی اون حرفای سخیفو راجع به خانم یادگار زدن نه من که به هیچ بشری توهین نکردم و فقط نظرمو راجع به فاشیسم ( اسلام ناب انقلابی محمدی ولی مطلقه فقیه نائب امام زمان !) گفتم.مگه تو آلمان که دموکراتیکترین کشور اروپاست مردم نسبت به فاشیسم اعلان انزجار نمیکنن؟منم به عنوان یک انسان دموکرات حق دارم که نفرت خودمو از فاشیسم اعلام کنم.
    های هیتلر = الله
    مرگ بر الله سلام بر آزادی

    پاسخحذف
  59. در قرآن به یهودی ها و مسیحی هایی خطاب شده بود که با مسلمان ها مبارزه کردند و آن هاو گشتند مگ نجاشیب نبود که وقتی سوره مریم برایش خوانده شد متحیر ماند اصلا تو سوره مریم رو خوندی که بین اسلام و مسحیت جنگ راانداختی همون طور که یکی از دوستان بالای گفت غرب با اسلام اسلام با غرب مشکل ندارن این شما ها هستید که با خودتون مشکل دارید دم دین می بندیم اسلام کسانی شناختند جمهوری هایی شناختند که از اصل حفوف بشر و انسانیت اتحاد بین ادیان و گفت گو کدند هی تومگر نخوندی که در قرآن نوشته اگر کسی یک بیگناه رو بکشد تمام دنیا رو کشته و اگر جان یک نفر نجات بده انگار تمام دنیا رو نجات داده چرا از جنبه های اعجاز آمیز قرآن نمی گی چرا با معاد رستاخیز کاری نداری من دلیلش رو می دونم چون تو با خودت در گیری و روی قزآن خالی می کنی پسسسسسسسر جان من و شما در حدی نیستیم که به الله توهین کنیم الله =خدا یعنی شما به تمام ادیان ابراهیمی وتمام ادیان دنیا اهانت کردی و این اهانت قابل بخشش نیست تو هنوز انقدر قوی نیستی که بهخای خدا تمام ادیان به مگ محکوم کنی چون خودت از روز اول برای مرگ آفریده شدی فکر کردی تا ابد زنده می مونی که خدا تمام ادیان رو به مرگ محکوم می کنی تو دچار اختلالات روانی شدی و به یک روان پزشک نیاز داری آدم عاقل هر چفدر اخمق باشه خدا رو کتمان می کنه اما به مرگ محکوک نمی کنه

    پاسخحذف
  60. اسلام با هیچکدام از ادیان مخالف نیست بلکه یک مسلمان بایستی به بقیه ادیان پیش از اسلام احترام بگذارد.شماهایی که مخالف اسلام هستید چیزی از قران و اسلام نمی دانید .اگر شما از حکومت ایران ناراضی هستی چرا به حساب اسلام میگذارید خیلی از کشورهای غیر اسلامی مشکلاتی به مراتب بدتر از ایران دارند مشکلات جامعه ایران به اسلام مربوط نیست.شما مخالفا چشماتون را بستین و فقط تقلید میکندو متاسفانه هیچ چیزی هم نمیدانید.بیشتر مطالعه کنید .ونسنجیده حرف نزنید.

    پاسخحذف
  61. اسلام با هیچکدام از ادیان مخالف نیست بلکه یک مسلمان بایستی به بقیه ادیان پیش از اسلام احترام بگذارد.شماهایی که مخالف اسلام هستید چیزی از قران و اسلام نمی دانید .اگر شما از حکومت ایران ناراضی هستی چرا به حساب اسلام میگذارید خیلی از کشورهای غیر اسلامی مشکلاتی به مراتب بدتر از ایران دارند مشکلات جامعه ایران به اسلام مربوط نیست.شما مخالفا چشماتون را بستین و فقط تقلید میکندو متاسفانه هیچ چیزی هم نمیدانید.بیشتر مطالعه کنید .ونسنجیده حرف نزنید.

    پاسخحذف
  62. دوستان عزیز, همه ما چه مسلمان و چه غیر مسلمان قربانی هستیم. بیایید با هم دوست باشیم و با یکدیگر درست سخن بگوییم. بهتر است دیگر هرگز از مرگ سخن نگوییم و بگوییم زنده باد هر کسی که آزاد اندیش است. مسلمانان عزیزی که آزاده هستند و اعتقادات آنها با جنایت های سودجوبان سنخیتی ندارد ارجمند هستند و برای همه عزیز.
    پرهام

    پاسخحذف
  63. آیینه چون نقش تو بنمود راست
    خود شکن آیینه شکستن خطاست

    آرش جان حرفهای دل همگان را میزنی بابا آخه اگر قابل تغییر نیستی دست به سیستمت نزن و مهاجرت نکن حتی به بورکینا فاسو

    پاسخحذف
  64. توهين به اسلام اشكالى نداره. كشتن آدما به خاطر مسلمون نبودن اشكال داره.

    پاسخحذف
  65. بله دوست عزیز من سوره مریم و خیلی دیگه از بخشهای قرآنو مطالعه کردم چون در یک خانواده بسیار مذهبی متولد شدم و بیشتر از موهای سرم تو جلسه قرآن و عزاداری و سخنرانی و این کوفت و زهر مارا شرکت کردم.اما هیچوقت آدم متعصبی نبودم.

    پاسخحذف
  66. اقای rs232 هدف بیشتر خوانندگان وبلاگ شما بخاطر اگاه شدن از وضع امریکا هست نه این که با نظرات و اعنقادات شما اشنا بشن....
    شما بصورت هوشمندانه ای مخاطب رو جذب و به طرف هدفی که خودتون مد نظر دارید می کشانید و نظرات خودتون رو بصورت بسیار تاثیر گذار به مخاطب تحمیل می کنید.
    شما به جای اینکه درباره عقاید و مذاهب صحبت کنید ... درباره ی دانشگاه های امریکا و مراکز علمی و ... بنویسید .من که تا به حال در وبلاگ شما چیزی درباره دانشگاه یا مرتبط با ان ندیدم.
    در این چندتا پست اخر بجز یک پست بقیه ی پست ها بیشتر جهت گیری وبلاگ به سمت عقاید شخصی بحث شده.....که هیچ ربطی با عنوان این وبلاگ نداره.
    شما به دنبال هدف خاصی یا از پیش تعریف شده ای هستید.

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.