۱۳۸۹ تیر ۱۱, جمعه

مذهب - سنت - جنسیت - نژاد - قانون - علم

امروز یکشنبه صبح است ولی فردا دوشنبه هم تعطیل است. راستش نمی دانم که برای چه تعطیل است و برایم هم جالب نیست که بدانم. دیروز رفتم ماهیگیری ولی با اینکه سه ساعت در آب بودم ماهی نگرفتم. با این حال خیلی خوش گذشت و کلی با قایق کوچکم در دریاچه ویراژ دادم و از جلوی خانه های مردم گذشتم و آنها را تماشا کردم. بیشتر مردم بر روی ماسه و یا صندلی های مخصوص خود دراز کشیده بودند و آفتاب می گرفتند. هوا گرم است ولی در کنار آب همیشه یک نسیم خنک می آید و مثل این است که در تابستان تهران در زیر باد کولر دراز بکشید و از باد خنک آن لذت ببرید. بعضی از مردم هم در پشت حیاط خانه خودشان مشغول باغبانی بودند و یا چمن های خانه را کوتاه می کردند. در این محله ای که من هستم در فصل گرما همه با لباس شنا تردد می کنند و من هم با یک تنبان کوتاه و یک تی شرت و دمپایی ابری لا انگشتی به همه جا می روم.

امروز صبح با وسپای خودم رفتم به فهوه خانه محل ولی با کمال تعجب دیدم که خیلی شلوغ است. تمام مغازه های آن محوطه شلوغ بود و ظاهرا مراسمی داشتند. من گازش را گرفتم و رفتم به قهوه خانه یک محل دیگر و در آنجا صبحانه خوردم. اینجا به نان و پنیر خودمان می گوند بیگل که در واقع مثل نان همبرگر خودمان گرد است ولی در وسطش یک سوراخ بزرگ وجود دارد و پنیر خامه ای هم به آن می زنند و اگر بخواهید گرمش هم می کنند. بیگل در اصل نان محلی یهودیان است ولی در امریکا طرفداران زیادی دارد و انواع و اقسام آن نیز یافت می شود. دیروز دختر همخانه ام می گفت که همه بچه ها از شنیدن خبر رفتن تو خیلی ناراحت شده اند و دلشان می خواهد که تو اینجا بمانی. من هم برایش توضیح دادم که چون مادرم می آید من نمی توانم اینجا بمانم و مجبور هستم که به یک جای بزرگ تر بروم. همخانه ام هم هر آشغالی که بدردش نمی خورد به اطاق من می آورد و می گوید که این را ببر به خانه جدیدت. من هم آن را قبول می کنم و از او تشکر می کنم. چند شب است که یکی از دوستان قدیمی او اینجا است و شبها هم پیش او می خوابد ولی او می گوید که هیچ عملیات دیپلماتیکی یا به قول خودش نوکی با هم انجام نمی دهند و او هنوز دوست پسر دومی خود را دوست دارد. من هم در دلم می گویم که به من چه؟ مگر من مامور منکرات هستم که به من توضیح می دهی؟!

راستی تا یادم نرفته است بگویم که این تبلیغاتی که در پشت صفحه وبلاگ من باز می شود مورد تایید من نیستند و احتمالا بخاطر یکی از همان چیزهای رایگانی که در وبلاگم گذاشته ام باز می شوند. مخصوصا آن یکی که مربوط به گرین کارت است و نمی دانم جرا بیشتر از بقیه باز می شود. بهرحال من سایت ثبت نام رایگان گرین کارت را در قسمت راست وبلاگم گذاشته ام و شما نیازی به پرداخت پول برای آن ندارید. کل اطلاعات من در مورد آمدن به امریکا محدود می شود به ثبت نام در لاتاری و یا ازدواج با یک امریکایی و در مورد بقیه راه ها و گزینه ها من هیچ اطلاعاتی ندارم. مثلا در مورد ویزای دانشگاهی و یا سرمایه گزاری باید با یک وکیل مهاجرتی صحبت کنید و یا اینکه در سایت مهاجرسرا از تجربیات و دانش کسانی که از آن شیوه ها به امریکا رفته اند استفاده نمایید. من فقط می توانم شما را با برخی از جریاناتی که ممکن است پس از مهاجرت شما روی دهد آشنا کنم و یا تجربیات خودم را برای شما نقل کنم. و البته بسیاری از شما عزیزانی هم که قصد مهاجرت ندارید ممکن است به دانستن در مورد فرهنگ و شیوه زندگی امریکاییها علاقه مند باشید.

ولی امروز می خواهم یک مطلب کوتاه برای شما بنویسم و سپس به سراغ تعمیر قایقم بروم. یکی از دوستان خوبمان در مورد استفاده از فرامین دینی در عباراتی که به منظور بیان مسائل اجتماعی ما بود, تذکری به من داد که به نظر من موضوع خوبی برای بحث و تبادل نظر می باشد. از آنجایی که بیشتر خواننده های ما در رده سنی پانزده تا بیست و پنج سال می باشند اجازه دهید که این بحث را به زبان هر چه ساده تر انجام دهیم تا آنها هم بتوانند از نوشته های ما استفاده کنند.

برای ساده تر شدن این بحث من پارامترهای تاثیر گذار بر یک جامعه را به شش بخش تقسیم می کنم و آنها را به ترتیب اولویت در ایران و امریکا می نویسم.

در ایران این شش عامل به ترتیب اولویت چنین می باشند:
1- فرامین دینی و مذهبی
2- سنت های اجتماعی
3- جنسیت
4- نژاد
5- قانون
6- علم

در امریکا همان شش گزینه وجود دارد ولی ترتیب اولویت آنها با ایران فرق می کند و بدین صورت است:
1- قانون
2- علم
3- سنت های اجتماعی
4- فرامین دینی و مذهبی
5- جنسیت
6- نژاد

اولویت در تاثیر گذاری یک عامل اجتماعی مسئولیت را نیز به همراه دارد و انگشت های اشاره را به سوی آن خواهد برد. به عنوان مثال در ایران همانگونه که مذهب نقش موثرتری در شکل دهی و راهبرد جامعه دارد, به همانگونه هم مسئول ناهنجاری های اجتماعی است و نمی توان از نقش آن چشمپوشی کرد. سنت, علم, قانون, جنسیت و نژاد نیز به اندازه میزان تاثیر گذاری خود در جامعه می توانند در هر رویداد اجتماعی نقش داشته باشند.

به عنوان مثال در ایران سنت در اولویت دوم و قانون در اولویت پنجم است و مثلا در روز سیزده بدر که آیین سنتی ایرانیان است قانون نمی تواند مانع پارک خودروها در کناره های اتوبان ها شود و در واقع زور قانون به سنت نخواهد رسید و به سادگی توسط آن نقض می شود. یا بسیاری از قوانین اگر با فرامین مذهبی و یا شرع در تضاد باشد اولویت اول با دین و مذهب است و قانون باید حذف و یا تصحیح گردد و یا براحتی نادیده گرفته شود. به همین صورت اولویت مذهب از سنت بالاتر است و اگر مثلا روز عید نوروز مصادف با ماه مبارک رمضان باشد مردم اجازه ندارند که در طول روز به مهمانهای خود خوردنی و یا نوشیدنی تعارف کنند. به همین طریق علم نیز از پایین ترین اولویت در شکل گیری روابط و قواعد اجتماعی برخوردار می باشد. بنابراین اگر ما در جامعه خود دچار ناهنجاریهایی باشیم اولین مسئولیت متوجه بالاترین اولویت خواهد شد زیرا بیشترین تاثیر را در جامعه داشته است. اگر دروغ, تزویر, ریا, پاچه خواری, تعصب و یا حتی ناهنجاری های اقتصادی و سیاسی و ورزشی در جامعه ایران وجود داشته باشد, اولین مسئولیت آن متوجه مذهب خواهد بود و سپس سنت ایرانیان و بعد تبعیض جنسیتی و نژادی و بعد از همه آنها قانون و در نهایت علم که کمترین تاثیر را دارد. در ایران حتی اولویت جنسیت و نژاد از قانون بالاتر است و مثلا قوانین برای جنسیت و نژاد های مختلف به یک صورت اجرا نمی شود و می تواند توسط آنها نقض شود. مثلا قانون می گوید که هر فرد با داشتن گذرنامه می تواند به خارج از ایران سفر کند ولی اگر دختر باشد باید اجازه پدر و یا شوهر را داشته باشد اگرنه از این حق قانونی منع خواهد شد. این بدین معنی است که نه تنها مذهب و سنت بلکه جنسیت نیز بر شکل گیری قانون دخیل است و در اجرای آن نیز تبعیض نژادی کاملا مشهود می باشد.

در امریکا قانون در بالاترین اولویت وجود دارد و هیچ چیزی نمی تواند آن را نقض کند. پس اگر هرگونه ناهنجاری در وضعیت اجتماعی امریکا وجود داشته باشد مسئولیت آن به گردن قانون است و باید آن را اصلاح کنند. علم در رده دوم قرار دارد و تمام امور اجتماعی و اقتصادی امریکا بر پایه یافته های علمی هدایت می شود و اگر به عنوان مثال شما مشکلی در اقتصاد امریکا مشاهده کنید می توانید آن را در وحله اول به گردن قانون و در مرحله دوم به گردن علم بیاندازید و از آن خرده بگیرید که چرا چنین معضلاتی را پیش بینی نکرده و یا از وقوع آن جلوگیری ننموده است. سنت و مذهب و نژاد در امریکا بسیار متنوع و گوناگون است و هر کسی به آیین و سنت های قبله ای و ریشه ای خودش اعتفاد دارد ولی نقش آنها در شکل دهی جامعه به مراتب پایین تر از قانون و علم است. برای همین اگر در امریکا ببینیم که یک فرد بیگناه با شلیک گلوله کشته می شود نمی توانیم آن را به گردن مذهب و یا سنت های اجتماعی بیاندازیم بلکه مسئولیت اول آن متوجه قانون و سپس علم است که شرایطی را بوجود آورده اند که این اتفاق روی دهد.

پس اگر من در مورد یک مسئله اجتماعی در ایران صحبت می کنم و می گویم که بخاطر فرامین دینی و یا آموزه های سنتی چنین وضعیتی وجود دارد منظورم این نیست که مذهب و یا سنت ما ایراد دارد. بلکه اشاره ام به نقش و میزان تاثیر گذاری آن عوامل به شکل گیری این پدیده اجتماعی است. همان طور که اگر مثلا اقتصاد و سیاست ما زیر مجموعه ای از مذهب و سنت باشد, ریشه یابی معضلات آن ما را به هرحال به سرچشمه آن خواهد رساند و نمی توان گفت که اقتصاد و یا سیاست ما مذهبی است ولی مشکلات جامعه ما صرفا علمی و یا قانونی است. در این گونه عبارات نوع مذهب و سنت و یا شیوه بکارگیری و یا نوع برداشت از آنها مورد نظر نیست بلکه میزان تاثیر و اولویت آنها در جامعه مورد بحث قرار می گیرد.

ادامه این بحث را به شما می سپارم چون من باید بروم و قایقم را راه اندازی کنم. پس بدرود.

۶۹ نظر:

  1. آره هر چي بگيم كمه كه چقد فرهنگ و آداب اجتماعي ايران مشكل داره

    پاسخحذف
  2. این هم واسه خالی نبودن عریضه
    آرش جان جالب نوشتی
    بلاخره بعد از چندین نوشته های ضعیف و تکراری یه کاری کردی
    راستی یه فکری به سرم زده
    یک همه پرسی کن و ببین خوانندگانت بیشتر از نوشته ها و تحلیل های اجتماعی و ... که می نویسی خوششان می آید یا از وقایعی که برایت اتفاق افتاده و شما معمولا اول نوشته هات ، یادآوری می کنی
    فکر کنم در تصمیم گیری برای انتخاب مطالب آینده بلاگت بدرد بخوره
    شاد باشی
    مهتاب

    پاسخحذف
  3. آقا امروز رفته بوديم سلسبيل خريد هرچي اين زنها بودند كه مارو با كيفشون له كردن و كلي تنه زدن و اينها
    تو فروشكگاه رفتم ميخواستم بيام بيرون هرچي منتظر يه خانم شدم كه خودشو بكشه كنار نرفت كه نرفت مث گاو
    بش گفتم ميذارين من ردشم برگشته ميگه هان دعواداري با ولوم ناجور و هزارتا فش ديگه
    اعساب مساب ريخت بهم آقا اساسي كه عجب مردمان با فرهنگي داريمم ممماااااااا

    آقا اين مردم عادت كردن به وحشيگري
    اين حرفا واسشون مث توپ دركردن واسه يه گوش كره بلانسبت خواننده هاي اينجا

    بازم بنويس بلكه خواننده هاي اينجا فرهنگو ساري كننن تو جامعه ما كه زبون چرب و چيلي و اعصاب فوالادي نداريم وايسيم بحث كنيم ميكگيم بذار مث گوسفند باشن و ماهم بين اونها باشيم مث آهو در طويله خران

    پاسخحذف
  4. آقا ضمن عرض سلام اجازه بدید بگم که اتفاقی از صفحه علیرضا رضایی به وبلاگ شما برخوردم. به امام رضا من اصلا قصد مهاجرت به امریکا ندارم ولی خیلی حظ کردم از خوندن این پست شما. علیرغم اینکه کلی بدبختی و گرفتاری دارم ، و الان هم از شدت خواب دارم میمیرم ، ولی تا آخر پست رو خوندم و حال کردم. دمت گرم

    پاسخحذف
  5. آرش خدا بگم چي كارت نكنه
    الان ساعت 7:30 صبح
    من ساعت 10 امتحان دارم
    هيچي نخوندم اومدم اين نوشته هاي تو رو خوندم :-)
    سر امتحان نوشته هاي شما رو مينويسم

    پاسخحذف
  6. آرش خان سلام
    مگه تو لري هم بلدي كه مي‌گي گي لري (چه گي تو گيي شد) خدا وكيلي ي بيوگرافي كلي از خودت بنويس كه از كف دربياييم. معلوم نيست كجايي هستي بذار حدس بزنم . از تو نوشته‌هات به نظر من تو يك دورگه‌اي روسي - افغاني علتش هم اينه كه هم به زبان روسي مسلطي هم هر موقع به كلمه افغاني رسيدي نوشتي افغاني‌هاي عزيز اين نظر منه ولي خيلي دوست دارم بدونم اصليتت كجائيه!!! ولي بدون كه اهل هر جا كه باشي عاشق شكفتني و چيزي از ارزشت كم نمي‌كنه . منم گرسنه‌ام شد و بايد برم . ديدي فقط تو نيستي ما هم بلديم از اين چيزها بنويسيم

    پاسخحذف
  7. مرسی آرش جان بعد از مدتها جواب یکی از سوالات مهم خودمو گرفتم تحلیلت خیلی خوب بود.
    راستی نوشتی که اکثریت بازدیدکنندگان اینجا بین 20 تا 25 سال هستند ولی نظرسنجی خودت داره میگه بین 25 تا 35 سال ! سوتی دادی ها ! :d

    پاسخحذف
  8. آرش خان همین مونده بود شما هم منتقد دینی بشید.پسر خوب نگو که کار من ربطی به انتقاد از دین ندارد.ببین تو شش مورد را نوشتی ولی از بیشترین چیزی که انتقاد کردی دین بود.حتی اشاره ات به جنسیت تلویحا انتقاد از دین بود.دوست عزیز انتقاد از دین یه بحث کارشناسی هست نه اینکه یه بی سواد مثل من بیاد در مورد دین برات کامنت بذاره.متاسفانه ما همیشه دچار افراط تفریط می شویم.یه روز میایم تمام زندگی مان را به دین ربط می دهیم یک روز هم از بیشترین چیزی که بدمان می آید دین است.


    پسر خوب تو تا این وبلاگ ف ی ل تر نشه دست بر دار نیستی حالا من هی بیام بگم این جور پستها نزن کو گوش شنوا .

    پاسخحذف
  9. در نقد دین هرچه بگیم کم گفتیم و جا و مکان خاصی هم لازم نیست برای اینکه حتی یک نفر هم که شده از این تعصب کور دست برداره یا حتی به این موضوع بتونه فکر کنه که دین یک مخدره که الان حتی اثر ضددردش رو هم از دست داده و فقط عده ای رو در اعتیاد بدبخت کننده خودش به اسارت گرفته. از دین بگو آرش جان تا سال های سال بعد روزی برسه که جهان خالی از دین و سرشار از سلامت روان علمی داشته باشیم.ممنون

    پاسخحذف
  10. تحليل خيلي جالبي بود. از نحوه رسم هرم قدرت خوشم اومد. چيدمانت رو در ايران قبول دارم اما به نظرم در آمريكا جابه‌جا جايگاه سنت‌هاي اجتماعي و مذهب عوض مي‌شه. مثلا در ايالت‌هاي مركزي آمريكا مذهب خيلي پررنگه و نقش تاثيرگذارتري از سنت‌هاي اجتماعي داره.

    پاسخحذف
  11. آرش از هیچ دین خاصی انتقاد نکرده و فقط منظورش این بوده که هرچه قدرت یک چیز در یک جامعه بیشتر باشد مسئولیت بیشتری هم بر گردن آن است. حتی مثال زده که اگر در امریکا یک نفر با گلوله کشته بشه مسئولیتش با قانون است چون در امریکا قانون حرف اول را میزند. من فکر میکنم خود ف.ل.ت.ر کننده ها هم وبلاگ آرش ر میخوانند و میدانند که به هیچ دینی اهانت نکرده. راستش من خودم خیلی آدم مذهبی هستم و یکی از کسانی هستم که برای ف.ی.ل.ت.ر کردن بعضی از سایتهای مستهجن و یا معاند نظام نظر می دهم. ولی فکر می کنم که این حرف آرش حرف حساب است و جوابی ندارد. در حوزه ها و مراکز مذهبی ما هم این بحث ها در حال شکل گیری است حتی اگر در خفا باشد.متاسفانه به ناحق بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی بر گردن دین افتاده است و طبق نظر آرش علت آن جایگاه بالای دین در حکومت اسلامی است که تلاش شده است بر مبنای دین مبین اسلام پایه ریزی گردد. من از حرمتی که دین در جامعه فعلی ایران دارد ناراضی و خشمگین هستم و می دانم که در قدیم چنین نبوده است. طبیعی است که من جرات ندارم نظر خودم را علنا بیان کنم ولی فقط بدانید که امثال من هم آدم هستیم و همه چیز را می فهمیم و کسانی را هم که حرف زدند و گرفتار شدند تحسین می کنیم. لطفا حساب ما و حساب دین مبین اسلام را از معدود افراد مزدوری که به نام اسلام به جان نوامیس مردم افتاده اند و فساد و رانت خواری و دروغ را در مملکت ما رواج داده اند جدا کنید. من در زمان انقلاب دانشجو بودم و برای انقلاب مبارزه کردم. هشت سال هم در جبهه های جنگ از مملکتم دفاع کردم و یک دست خودم را هم از دست دادم ولی هرگز چنین وضعیتی را برای مردم کشورم آرزو نکرده بودم. دیگر مغزم کار نمی کند و راه خیر و شر را گم کرده ام و به گوشه ای خزیده ام و با ترس و وحشت تلاش می کنم تا اندک ممر حیات خود را هم از دست ندهم. مطمئن هستم که خداوند طرفدار کسانی است که همچون مولای متقیان به مردم مهر می ورزند و مشکلات آنها را برآورده می کند نه کسانی که همچون دون پایگان فرزندان مردم را شکنجه می کنند و بیت المال را به غارت می برند. درد دل من زیاد است و من را ببخشید که اینقدر روده درازی کردم. ولی دلم واقعا پر است.

    پاسخحذف
  12. به قدری این پست برام جالبه که فقط تحسینش می کنم، و در موردش فکر می کنم. آرش برات آرزوی موفقیت دارم.

    پاسخحذف
  13. آرش يك كامنت گذاشتم ولي الان هرچي ميگردم پيداش نمي‌كنم. علتش چيه

    پاسخحذف
  14. من از همه کامنت ها مثل دو چشمانم محافظت می کنم و هیچ کامنتی پاک نشده است. دوست عزیزم شاید دگمه ارسال را درست فشار نداده ای و یا خدای نکرده اینترنت باباقوری ایران آن را در میان راه بلعیده است. بهرحال اگر پیغام شما پاک شده است بنده بی تقصیر هستم و شرمنده. لطفا دوباره آن را ارسال کنید.

    پاسخحذف
  15. فکر نمی کردم جزء کوچولو های اینجا باشم.پس بعد از این بهتره زیاد حرف نزنم.خب دیدید یه اولویت دیگه "سن " هست.
    راستی آهو در طویله خر تعبیر جالبی بود
    یکی هم که به امام رضا قسم خورده نمی خواد بره امریکا.بابا آخه امریکا رفتن که کار شنیعی نیست که خودتونو با قسم ازش مبرا می کنید
    در جواب کامنت دوست عزیزمون که در مورد د.ین نوشتن ،دوست دارم بگم الان قوانین اسلا.می در کشور پیاده میشه تازه خیلی کمرنگ تر از خواست واقعی ا.سلا.م.کسی که معتقد به ا.سلا.م هست نباید اعتضراض کنه
    شوشو

    پاسخحذف
  16. آرش خان
    پاک شد.می دونم شما این جا بیکار نشستی پاک کنی.ولی سیستم ایراد داره یه کاریش بکنید

    پاسخحذف
  17. ارش جان عالی بود من از 7 صبح بیدارشدم داشتم تمرین تحلیل سازه حل می کردم تا ساعت 1 تحویل استاد بدم ساعت 11 گفتم بیام اینجا ببینم چه خبره که دیدم به به عجب پستی گذاشتی دمت گرم من میمیرم واسه این بحث ها
    من الان 21 سالمه از 16 سالگی عاشق امریکا بودم وقتی تو فیلما این خونه های ویلایی دوبلکس که جلوشون تا خیابون چمنه وبا فاصله از هم قرار دارن رو میدیدم یا اینکه ملت با شلوارک میان تو خیابون میگردن یا موج سواری و خیلی چیزای دیگه خیلی حال میکردم و انگیزه پیدا میکردم که برم امریکا
    الانم که انگیزم واسه امریکا اومدن به جز اینا خیلی چیزای دیگست و یه قسمتیش مطالب پست شماست
    من از عید وبلاگ شمارو پیدا کردم من همیشه چندتا وبلاگ استرالیا و کانادارو می خوندم و راجب امریکا اطلاعاتم کمتر از دو کشور قبلی بود یه روز با خودم گفتم این همه ایرانی تو امریکا هست یعنی حتی یه نفرم پیدا نمیشه که وبلاگ مهاجرتی داشته باشه اومدم تو گوگل دوکلمه مهاجرت و کالیفرنیارو نوشتم که این وبلاگ اومد بالا
    من کلا دلیل اصلی که این وبلاگ رو می خونم به خاطر همین بحث هاست اون چندتا پستتون راجب فردگرایی و جایگاه قانون تو امریکا و همین پست اینا دلیل های اصلی من واسه مهاجرته و البته چندتا دلیل شخصی دیگه
    از جریانات انتخابات به بعد دیکه واقعا تصمیمم جدیه دقیقا یه هفته اخر قبل از انتخابات بهترین دوران زندگیم بود انقدر ایران جوش خوب شده بود که من از فکر امریکا اومده بودم بیرون میگفم دیگه از شر جمهوری اسلامی خلاص شدیم دیگه تمومه دیگه تا پنج شش ساله دیگه ایران مثل امریکا میشه ولی همه دیدن چی شد دستاورداش واسه من این شد که اون ترم 6واحد افتادم مشروط شدم تو تظاهرات 2بار منو گرفتن (شانس اوردم ولم کردن) کلی کتک خوردم یکی از دوستامم کشتن ولی عزمم صد برابر قبل جزم شد که از این مملکت کوفتی بیام بیرون الانم فقط درس می خونم و زبان می خونم و اطلاعاتم رو واسه مهاجرت بیشتر میکنم تا چند سال دیگه میرم استرالیا یا کانادا و بهد سیتیزن شدن یه جوری میام امریکا
    همیشه وقتی کتاب های دکتر سروش رو می خونم یا حرفاشو می شنوم خیلی حال میکنم و یا یه سری مطالب تو اون مایه ها و حالا دیگه این بحث ها هم تو این وبلاگ حالم رو جا مییاره
    خیلی عالیه بازم بنویس

    پاسخحذف
  18. بحث جالبی بود و به ویژه تقسیم بندی شما کاملا صحیح و منطقی بود.اما ک واقعیت تلخ وجود داره و اونم اینه که در هیچ یک از کشورهای اسلامی از 1400 سال پیش تا امروز دموکراسی و حقوق بشر و حقوق شهروندی و حاکمیت قانون و... پیاده نشده و در آینده هم امکان چنین چیزی وجود نداره.در میان ممالک اسلامی ایران تنها کشوری است که به واسطه گروهی از روشنفکرانش شانس زدودن سایه استبداد از سر خودشو داره اما شرطش اینه که مردم بپزیرن حکومت فعلی اسلام در حال اجرای مو به موی فرامین قرآن و اسلامه و اسلام چیزی جز کهریزک نداره.درباره فی..ل..ت شدن هم باید بگم که اگر آرش جان در پستهاشون بعضی از کلماتو استفاده نکنن فیل..ت نمیشن.اگرم شد همه ایرانیا آنتی دارن

    پاسخحذف
  19. خیلی برام این وبلاگ جالب هست
    از طرفی خیلی دلم میخواد بدونم شما زمینه کاریتون چی هست؟
    و چیزی که برام جالب شیوه نوشتاریتون هست
    و با وسواس از کلمات استفاده میکنید و حتی درست نوشتن بعضی از کلمات که خیلیها تو نوشتار به اون توجهی نمیکنند
    البته من بیوگرافی ازتون ندیدم
    ولی از اونجا که پرایوسی افراد قابل احترام هست
    خیلی برامون جالب خواهد بود اشنایی بیشتر باشما.
    موفق باشید

    پاسخحذف
  20. مخالفم آقا ، من با تمام نظرات شما مخالفم و برای مخالفتم نیازی به هیچ گونه دلیلی ندارم من عضوی از جامعه ی مولا های ایرانم و با هرگونه اظهار نظری از ظرف این انسان وطن فروش و خود فروخته مخالفم.
    اینان همه دستنشانده ی استکبار جهانی و در پی ایجاد بی نظمی و اغتشاش و بهران در جامعه و القای نظرات پوچ و بی منطق خود به جامعه هستند.
    نخونید ، نخونید ، آقا نخون دیگه.
    همین امروز هم آدرس این وبلاگ ضد مذهب و ضد ارزش های انسانی رو برای برادران سانسورچی میفرستم.

    همه اینارو همین جوری نوشتم، حوصلم سر رفته بود.

    پاسخحذف
  21. آرش عزیز ، امروز Memorial Day یا Decoration Day سالروز گرامیداشت سربازان جان باخته جنگ در آمریکاست ، که هر ساله آخرین دوشنبه ماه می (May) برگزار میشه.
    نمردیم و ما یه چیزی در مورد آمریکا به آرش یاد دادیم. آقا دیگه بی حساب شدیم.
    تعطیلات خوش بگذره.

    پاسخحذف
  22. می دونید چرا خسرو پرویز نامه پیامبر اسلام رو پاره کرد؟؟؟ چون ایران در اون زمان ملکی بسیار مترقی تر و با قوانینی بسیار متجددتر از عربستان اون زمان بود. اسلام قانون عربستان جاهل 1400 سال پیش بود و نه نجات دهنده کل بشریت و در تمام اعصار. میدوند چرا می گن اسلام به زن هویت داد؟ اسلام به زن ایرانی که در اون زمان می تونست سردار ارتش باشه هویت نداد، اسلام به زن عرب که از یک کالا هم پایین تر بود هویت داد. همین چند سال پیش وقتی قانون می خواست به زنان عرب اجازه شرکت در انتخابات بده، خود زنهای عرب در انتخابات شرکت نکردند و به این قانون اعتراض کردند! این فرهنگ زن عربه، 1400 سال بعد از اسلام! و زنان ایرانی تا قبل از اسلام پستهای بسیار عالی مملکتی و نظامی داشتند و اسلام زن ایرانی رو تا حد یک کارگر آشپزخونه و یک ماشین جوجه کشی و یک جانور که باید هر لحظه برای مورد تجاوز شوهر قرار گرفتن آماده باشه پایین آورد.

    پاسخحذف
  23. من تعجب میکنم که چرا بعضی ها از فیلتر شدن وبلاگ های خوبی مثل وبلاگ ارش میترسن.امیدوارم این موضوع موجب خود سانسوری ارش نشه.
    و اینکه اگر دوستان یک مقدار مهارتهای اینترنتی خودشون رو بالا ببرن میتوانند از فیلترینگ به راحتی عبور کنند.
    ارش جان نوشتهات خیلی باحاله موفق باشی.

    پاسخحذف
  24. من فقط می خواهم از آرش تشکر کنم و به دوستان هم بگویم که ایراد از دین اسلام نیست بلکه همه دینها اگر به قدرت برسند همین آش می شود و همین کاسه. مگر کلیساها در زمان رنسانس کم بلا سر مردم آوردند. همان طوری که آرش گفت مهم این است که قانون بر مملکت حاکم باشد و دین یک مسئله شخصی است که هر کسی هر دینی را که دوست دارد انتخاب کند و کسی هم نباید کاری به کار او نداشته باشد

    پاسخحذف
  25. بخشي از اين مطلب شما به سايت web.iranamerica.com در تاپيکي به نام "چرا ما عقب افتاده ايم؟" ارسال شد.

    پاسخحذف
  26. باز هم می گم این پست فقط به خاطر برای انتقاد از دین ایجاد شده که جاش اینجا نیست(من نمی خوام از دین دفاع یا نقد کنم ولی می دونم اکثر کسانی که در مورد دین نظر می دن هیچ مطالعه جدی در مورد ادیان فلسفه ادیان و یا حتی اخلاق سکولار نداشتند)

    پاسخحذف
  27. سلام . به تازگي نزول اجلال به وبلاگت نمودم . مقداري از مطالبتو خوندم . حس مي كنم با يك آدم منطقي تا حدي مهربان با شعور و تحليل گر طرفم.موفق باشي

    پاسخحذف
  28. به خودم واجب دیدم که از نوشته ات تشکر کنم.

    محمد

    پاسخحذف
  29. یعنی امکان نداره، من پستی از شما بخونم و توش حرفی از قایقتون و یا تعمیرش نزده باشید!!!!
    نشون می ده واقعن دوسش دارید!

    پاسخحذف
  30. http://siahosefid007.blogfa.com/
    این و بخونید!

    پاسخحذف
  31. سلام
    دست مریزاد آرش خان...بازم گل کاشتی رفیق.
    خیلی خوب و زیبا این موضوع رو باز کردی.
    ولی دلم میخواد در مورد نظر بعضی دوستان بگم چه خوبه که اگر نسبت به مسئله دین نظر مثبتی نداریم و بالطبع بر این باوریم که حق با ماست و دلمون میخواد که طرف مقابلمون رو هم از اشتباه در آریم، پس چه بهتر که با پشتوانه منطقی محکمی وارد بحث بشیم و کمتر به وقایع و برداشتهای سطحی استناد کنیم. چون باید اینو در نظر داشته باشیم که داریم پایه و اساس افکار و اعتقادات خیلی ها رو زیر سوال میبریم و بهتره که جایگزین مناسبی براش معرفی کنیم. چون فکر نمی کنم که بچه های این بلاگ خیلی از خرد کردن طرف مقابلشون احساس رضایت کنن یعنی تو مرامشون نیست.

    پاسخحذف
  32. Hi Arash,
    Speaking of religion
    I found this book very interesting
    The problems might be caused by lack of such intellectuals in our country

    Tapestry - May 30, 2010 - Robert Wright: TheEvolution of God

    Most adherents to the world’s major religions believe that the God they worship existed before time began; that the Divine is all-powerful, and unchanging. Maybe not, says Robert Wright. Mary Hynes talks to journalist and scholar Robert Wright about his latest book, The Evolution of God. In it, Robert Wright explores the idea that our belief in God has changed - evolved - throughout human history.
    http://podcast.cbc.ca/mp3/tapestry_20090913_20114.mp3

    پاسخحذف
  33. agha in havij sedash dar nemiad

    hamash hey migoft avvvval

    پاسخحذف
  34. خداییش کارت حرف نداره
    به امید شادی روزافزون

    پاسخحذف
  35. اون کسی که گفته هر کس با دین مخالفت کرده، مطالعه درست و حسابی نداشته، از کجا می دونه؟؟؟ ریشه های روان کاوانه دین در علم روانشناسی کاملا مشخص شده و خلاصه اش اینه که درزمانی که روانشناسی و روانکاوی قادر به رفع اضطراب های انسان نبوده دین این اضطرابها رو به روش بسیار ابتدایی و نه کامل انجام می داده و در عصر حاضر آدمها باید اضطرابهای خودشون رو بشناسند و با یک درمان طولانی مدت اونها رو درمان کنند و راه تسلط بر خودشون رو برای همیشه یاد بگیرند. نیازی به جایگزین معرفی کردن برای دین نیست. انسان سالم از نظر روانی نیاز به دین نداره. این در روانشناسی تحلیلی ثابت شده است.

    پاسخحذف
  36. سلام آقا آرش
    من از گیلان coment میزارم
    شما گفتی واسه خاستگاری اومدی شمال و میگی شبیه روس ها هستی
    من حدس میزنم به احتمال زیاد شما گیلانی هستی
    درسته ؟

    پاسخحذف
  37. من مجیدم
    حدود 2 ماه هست که تمام مطالبتون رو save و مطالعه میکنم
    از شما به ممنونم و خواهش می کنم از کارهایی که باعث می شه این سایت فیلتر بشه شدیداخود داری کنید
    چون این روزها تو ایران بازار فیلتر خیلی داغ هست
    از روابط دیپلماتیک بنویس
    خیلی باحال و با مرامی

    پاسخحذف
  38. از طرف مجید رهبری نژاد (از گیلان):
    دکتر علی شریعتی :
    خدایا کفر نمی گویم پریشانم چه می خواهی تو از جانم
    مرا بی آنکه خود خواهم اسیر زندگی کردی
    خداوندا اگر روزی ز عرش خود به زیر آیی
    لباس فقر پوشی
    غرورت را برای تکه نانی به زیر پای نامردان بیندازی
    و شب آهسته و خسته تهی دست و زبان بسته به سوی خانه باز آیی
    زمین و آسمان را کفر می گویی نمی گویی؟
    خداوندا اگر در روز گرما خیز تابستان تنت بر سایه دیوار بگشایی و لب بر کاسه مسی قیر اندود بگذاری و قدری آن طرف تر عمارت های مرمرین بینی
    و اعصابت برای سکه ای این سو و آن سو در روان باشد
    زمین و آسمان را کفر می گویی نمی گویی؟

    خداوندا اگر روزی بشر گردی زحال بندگانت با خبر گردی پشیمان می شوی از قصه خلقت از این بودن از این بدعت
    خداوندا تو مسئولی
    خداوندا تو می دانی که انسان بودن و ماندن در این دنیا چه دشوار است
    چه رنجی میکشد آن کس که انسان است و از احساس سرشار است

    پاسخحذف
  39. دوست عزیز من به هیچ وجه دانسته های شما رو نادیده نگرفتم...من فقط گفتم با دانسته هاتون وارد میدون بشید تا طرف مقابلتون بتونه با استدلال شما کنار بیاد. (البته من فرض رو بر این گذاشتم که قصد و نیت شما اصلاح انیشه هاست)
    ضمنا احساس می کنم شما نقش دین در زندگی دین داران رو خیلی کمرنگ فرض کردید...

    پاسخحذف
  40. مرسي
    شاد و تندرست باشي

    پاسخحذف
  41. یکی دو تا مسئله کوچیک عرض کنم:
    اولا که از ف.ی.ل.ت.ر شدن نترس.... هزاران راه برای عبور وجود داره؛ فید ساده ترینشونه. باعث نشه اون چیزی رو که باید ننویسی، ثانیا املای کلمات رو عوض کن یا با فاصله و نقطه و دش و اسلش و این جفنگیات بنویس که پیگیریش سخت تر بشه.
    دوم، نکته اصلی:
    واقعیت اینه که اگر ما چارچوب صحیحی داشته باشیم، میشه در اون چارچوب قوانین مناسب رو پیاده کرد. این دقیقا تایید کننده فرمایش آقا آرشه.
    مثلا زمان مارتین لوترکینگ، اگر یک چارچوب دموکراتیک حاکم نبود، هرگز نمی تونست به اهدافش برسه و در نطفه خفه می شد. سخنرانی های آزاد، راهپیمایی ها.... اینا همش به خاطر یک چارچوب قانونی قویه که میشه با تکیه به اون جامعه رو اصلاح کرد. حالا اینکه یک نفر تندرو آمد و لوترکینگ را ترور کرد، بحث دیگریست!
    ما وقتی دچار داگماتیزم مذهبی یا حتی به قول دوستمون "سن" هستیم، نظرات جدید جایی ندارند، قوانین عملا امکان وضع شدن پیدا نمی کنند. متاسفانه با این شرایط جای هیچ اصلاحی نیست.
    همین امریکای شما، برای همه چیزش مردم مبارزه کردند و قانون تصویب کردند، حقوق زنان، حقوق اقلیت های نژادی، حقوق مهاجران....
    اگر جرج واشنگتون در اواخر قرن هجدهم به جای همکاری در نوشتن قانون اساسی، میومد و پادشاهی یا هر چیز دیگری اعلام میکرد، آیا این قوانین امروز اینجوری بودند؟ منظورم حقوق زنان و ... آیا اصلا امریکا این بود؟

    جالب اینجاست که همین آقای واشنگتن از یک خانواده بسیار متمول بود، و روی حصیر هم نمی خوابید!

    پاسخحذف
  42. يکی از بزرگترين اشتباهات قرآن را می توانيم درآيات ذيل بيابيم: (سوره 18 آيات 85 و86)

    "او راهی را دنبال کرد تا آنگاه که به محل غروب خورشيد رسيد وخورشيد را ديد که درباتلاقی غروب می کند ونزديک آن مردی رايافت. ما گفتيم ذوالقرنين آيا می خواهی آنان را مجازات کنی ويا نکوئی با آنان پيشه می کنی" (سوره ی الکهف آيه های 85 و86)

    جملات فوق يکی از ضد علمی ترين نوشته های قرآن است. مردی راهی را دنبال می کنند تا به محل غروب خورشيد می رسد ومی بيند که خورشيد در باتلاقی پراز گل ولای غروب می کند. علوم مدرن به ما آموخته است که زمين به دور خورشيد می چرخد. نقل قول فوق از قرآن چنين بيان می کند که خورشيد است که حرکت می کند ودر باتلاقی درزمين فرومی رود. اگر زمانی خورشيد با زمين تماس پيدا کند، همه چيز به آ تش کشيده می شود وحيات از کره ی زمين رخت بر می بندد.

    پاسخحذف
  43. قرآن می گويد که ستارگان بدين منظورآفريده شده اند که آسمان را از جن ها حفظ کنند تا نتوانند به فرشتگان عالم بالا گوش فرا دهند واگر برای لحظه ای نزديک شده استراق سمع کنند شهابی شکافنده از پـــی او می تازد (سوره ی الصافات، آيه های 6و7و8 و10 ).

    پاسخحذف
  44. قرآن مدعی است که روزگاری مردی وجود داشته که زبان حيوانات را می دانسته است درقرآن درآيات (سوره ی 27، آيات 18 و 19) نوشته شده که اين مرد سخنان مورچگان را می شنيده است. واقعيت علمی ثابت شده اين است که مورچگان دارای ارگان های مربوط به توليد صوت نيستند ونبايد هم باشند. چرا که با بجای گذاشتن رد شيميائی وبعبارت ديگر با بو با يکديگر ارتباط برقرار می کنند. البته اين اشتباه بزرگ قابل درک است چرا که اعراب قرن هفتم ميلادی بنا به اطلاعات کمی که از بيولوژی حيوانات داشتند چيزی بجز اين نبايستی فکر می کردند. بهرحال، اين بی اطلاعی يا کم اطلاعی ازعالم حيوانات نشان دهنده ی منشاء انسانی متون قرآن است وآنرا به عنوان وحی که از طرف خدای (الله) دانای مطلق نازل شده مورد سؤال قرار می دهد.

    پاسخحذف
  45. اون مادر قهوه بی ناموسی که راجع قرآن نوشته باید بگم آخه ابله تو هوز نمی تونی معنای آیه رو درست بفهمی چرا زر می زنی
    100بار گفتم این جا بحث دینی نکنید حیوانات عزیز تو قرآن نوشته که روز و شب از گردش زمین به دور خورشید پدید می آد .
    آرش تو مسولی از این بع بعد هرکسی که فرق آزادی بیان را با اهانت اون هم به مقدسات مردم قاطی کرد نظزش رو پاک کنی چه آزادی بیانی کجاش آزادی
    ؟

    پاسخحذف
  46. حديث ذيل عدم رعايت ابتدائی ترين اصول بهداشتی توسط محمد ويارانش را نشان می دهد: "شنيدم که مردم از رسول خدا(ص) سؤال کردند: آبی که برای شما آورده اند ازچاهی است که درآن سگ مرده، پارچه های آغشته به خون قاعدگی زنان ومدفوع انسان درآن انداخته اند. رسول الله پاسخ فرمودند "آب ذاتأ پاک است وتوسط هيچ چيز آلوده نشود" (سنن ابوداود، جلد يک شماره 67، راوی ابوسعيد الخروی).
    موضوع دراينجا بهداشت نيست، بلکه عدم هيچگونه درکی از باکتری ها، ميکروبها و ويروسها ا ست که می توانند به آسانی آب را آلوده کنند. مدفوع انسان منبع يک نوع باکتری ا ست بنام "اکرچيا" که بيشتر درروده ی انسان يافت می شود واگرتوسط انسان هضم شود خطرناک وکشنده است.
    مسلمانان معجزات "علمی" را به قرآن وحديث منتسب کرده تا الوهيت وآسمانی بودن دين خودرا ثابت کنند. درحالی که بررسی اجمالی وبسيار کوتاه بالا نشان از غلط و پوچ بودن اين انتساب است. بررسی دقيق نشان می دهد که نه تنها هيچ نيروی ماوراء الطبيعی محمد واصحابش را ياری نداده است، بلکه برای يک انسان خرد ورز بديهی است که قرآن واحاديث دارای اشتباهات علمی بی شماربوده ودر نتيجه سرچشمه ی انسانی دارند.

    پاسخحذف
  47. shoma in ketab hay hadius az elme rojal rad nashode bazi az ahadis janbe didni nadarand onb madar jende ke mige ghorannn dooorooghe bedanid ke aslan nemidooone ghoran cheh
    va dar in sath nist ke bekhad az ghoran enteghad va dalile manteghi ayaroo biare
    va ba yek seri ahadisi ke to khod din islam ham rad shode dare soooe estefade mikone

    arash
    shoma movazaf hastid ke in comment hayi ke janbe tohin be mazaheb ro dare pak koni ta azadi bayan ba ehanat ghati nashe

    پاسخحذف
  48. من نقش دین رو در زندگی کسی نادیده نمی گیرم بلکه بسیار هم پررنگ می دونم. یک تعصب که بر همه تفکرات و اعمال و تحلیل و منطق این افراد حکومت می کنه و اونها رو از لمس واقعیت بی پرده منع می کنه. هرگز نمی تونن خود حقیقت که بسیار قابل دفاع و بسیار عقلانی و بسیار کمک کننده است رو ببینن. اون شخصی که با عصبانیت کامنت داده که بحث دینی نشه، چون توهین به مقدسات عده ای هست، خودش بهترین دلیل رو برای رد اعتقاداتش ارائه کرده. به چیزی اعتقادداره که نمی تونه ازش دفاع کنه. اشکال از اون بنده خدا نیست البته، دین برای اینکه به اهدافش برسه باید حیطه خودش رو بدون دسترسی و ممنوع می کرده، با انواع ترفندها و تهدید ها مثل ارتداد و ... . عزیزان حتما سینوهه پزشک مخصوص فرعون اون قسمتی که در کرت یک دختر قربانی چیزی شبیه دین میشه رو خوندند. تمثیل بسیار کاملیه که بتونیم فریب دین رو با همه ابعادش درک کنیم.

    پاسخحذف
  49. HATMAN ANJA KE HAZRAT ISA DAR GAHVARE SOKKHAN GOFT az nazar elmi ghabele instenbate kodam kooodak ghable be takalome dar badle tavaloood
    malooome ke mojezeh ghabele dark nistan az didgah elmi to ye la mazhabe az din gorrrikhte bi pedar madari ke nasavad dari nadin agar savad dashti nokate mosbati ke tavasoote din sabet shodeh booodo mididi age moshkeli ba din dari inja jash nist
    in yani mohajerat be america
    na mabhase dini
    arash in maskhare baziro tamamesh kon

    پاسخحذف
  50. البته بی سواد اون کسیه که به جای بدو تولد نوشته بدل تولد!!!!

    پاسخحذف
  51. عالی بود مثل همیشه مخصوصا مقایسه تطبیقی ظریف و بدیع شما بین اولویتها و قدرتهای اثربخش در دو جامعه. عالی بود و نونگرانه! دست مریزاد

    پاسخحذف
  52. به نظرم شما دین و مذهب حاکم بر ایران را با توجه به اولویت و نقش اصلی آن در جامعه عامل اصلی معضلات اجتماعی سیاسی اقتصادی فرهنگی و غیره میدانید و این گونه به نظر میرسه که نسخه ای که 1400 سال پیش پیچیده شده بدرد زمان حال نمیخوره مخصوصا با سیر تحولات امروزه که همان قانون گذران غربی را وا داشته تا مرتبا نسبت به اصلاح قانون و تطبیق آن با شرایط جدید اقدام کنند

    پاسخحذف
  53. agha in be janamz abkeshe kesafat mahal nadin
    inha khodeshonam digeh mibinan kesi ahmiat nemide behshon az dare fosho ina vared mishan

    hich mantegho aghli digeh din ri ghabol nadare be in shekle esmlami

    khakbar sare iraniha vaghean ke enghelab kardano khodeshon 2 milion sal aghab bordan

    پاسخحذف
  54. این که فحاشی میکنه اون بالا من و یاد دین اسلام میندازه و پیروانش

    پاسخحذف
  55. khak bar sare oooni ke migeh din janbe ravan shenasaneh dareh

    valla in din ke man didam, hamash janbe sar koob gari dare,

    inghade ye tarafe be ghazi narid

    پاسخحذف
  56. man amade am az tamami adiyan az adiyan elahi
    hemayat konam
    az ebrahim mosa masih va mohmammad
    age to ba din moshkeli dari
    yani tamame adiyano zire soal booordi
    majara in ke 98% mardom donya bekhoda motaghedan
    va to lamazhabe
    harooom zade
    ke pedaret maloon nist madaret ye faheshe vagheiiist
    omade in ja cherto pert begiii
    pesar jooon jay to kenar ham sheklay khodete fek konam 90% khanandegan weblog be khoda eteghad daran
    pass inja jay to nist

    پاسخحذف
  57. دوست عزیز ، اگه مادر کاپوچینو نوشته بودی ، مودبانه تر بود. D-:

    پاسخحذف
  58. كسيكه آمدي فقط فحاشي ميكني اگر خيلي بدين معتقدي برو قرآنت رو بخون مردم آزاري نكن چته؟ رواني هستيا
    بتو چه كه آمدي اينجا رو ميخوني. خوبه كه ميگي ٩٠ در صد مردم مسلمانن بست نيست ما نمي خواهيم آن دينت را

    برو جاي ديگر زر بزن انتر

    پاسخحذف
  59. "بهترین راه حمله به چیزی، بد دفاع کردن از اونه"
    واقعا جای تاسفه که حامیان یک اندیشه بخوان با فحاشی و زور از اندیشه شون دفاع کنن!!

    پاسخحذف
  60. سلام!
    خیلی وقته وبلاگتون و می خونم،امااین یکی رو نتونستم همین جوی از کنارش رد بشم!از دیروز تا حالا هر کی رو دیدم راجع به این موضوع باهاش حرف زدم،بس که دلم پر بود!
    دلم بیشتر از این می سوخت که مامان من که هر جا سفر می ره تا پاش و می ذاره تو فرودگاه درپیت امام،می گه دختر هیچ جا ایران نمی شه،دیروز صداش دراومده بود که دیگه اینجا جای موندن نیست،باید یه کاری کرد...
    تقریبا اکثر پست هاتون و خوندم،عالیه
    شاد باشی

    پاسخحذف
  61. واقعا این فقط یک معجزه است که یک ملتی با اون سابقه تمدن حیرت آور تا این حد سقوط کنه... من هم ناچارم قبول کنم که اسلام معجزه کرده!!!

    پاسخحذف
  62. هه هه هه هه... مادر کاپوچینو... مادر اسپرسو... مادر کافه گلاسه... مادر کرم کارامل...

    پاسخحذف
  63. این که آدم معتقد به اسلام یا هر دین دیگری نباشه معنیش عدم اعتقاد به خدا نیست. من شخصا کاملا بی دین هستم ولی وجود خدا رو قبول دارم. گرچه اعتقاداتم به اون آدم بی تربیت فحاش اصلا مربوط نیست. از وقتی رفتار اونایی که اینجا اومدن و از دین دفاع کردن رو دیدم خیلی به انتخاب خودم که زندگی سالم بی تعصب بدون دینه مطمئن تر شدم.ممنون از همه دینداران این بلاگ با این نمایش کاملی که از دین ارائه دادند!

    پاسخحذف
  64. عزیزان متدینی که وظیفه آرش رو تعیین کردند که نظراتی رو که مخالف نظر حضرات هست پاک کنه، برن واسه خودشون وبلاگ بزنن هر نظری رو که خواستن پاک کنن. واسه دیگران تعیین تکلیف نکنن.بدبختی ما همین شمایین که می خواین هر چی غیر از شما از صفحه روزگار پاک شه. قتل هم می کنین، اسمش رو میذارین دفاع از اسلام.

    پاسخحذف
  65. سلام.
    به گمانم پاسخ سوالم را از خود شما صاحب این وبلاگ گرفتم و بس. بقیه کامنتهایی که پست شده بود نظرات شرکت کنندگان بود که البته در درک صحیح از پاسختان توسط بنده تاثیر منفی نمی گذارد. گرچه بازدید کنندگان هر کدام آنچه را که در دل داشتند با انخای گوناگون بیان کردند بطوری که مسیر مربوط به صحبت شما تا حدودی منحرف شداما تعمق در گفته های شما به نظرم این مطلب را می رساند که شما اصلا نظری در مورد خوب یا بد بودن چیزی نداده اید و فقط توصیفی از وضع موجودی که منظور نظرتان است ارائه نموده اید و اگر یک کم آرامتر و بدون تعصب به مطالبی که می بینیم و می شنویم توجه کنیم درگیر الفاظ نمی شویم و با سخنان ناهنجار محیط آرامی را به این سادگی دستخوش آلودگی و آزردگی نمی کنیم. در هر حال از پاسخی که دادید و وقتی که گذاشتید متشکرم.
    کامنت گذاران عزیز هم اگر توجه داشته باشند، درخواهند یافت که مجادله نمودن در خصوص مسائل اینگونه که یکی به عرب بتازد و دیگری به فارس و آن دیگر به اسلام و غیر اسلام مشکلی را حل نمی کند و اگر صمیمانه و قلبا خواهان وجود راستی و درستی در جهان و اطراف خود هستیم راه اشتباهی را برگزیده ایم و قطعا این گونه به سر و روی هم کوبیدن نه تنها راه به جایی نخواهد برد بلکه موجب خواهد شد که نفرت و کینه توزی جایش را در قلبهایمان محکم تر کند. د این نه به صلاح دین است و نه به صلاح انسانیت و نه به صلاح آنچه که هر کدام از شما به نوعی طرفدار آن هستید.
    ای بسا هندو و ترک هم زبان /// ای بسا دو ترک باشد خصم جان
    پس زبان همدلی خود دیگر است /// همدلی از همزبانی خوشتر است.
    والسلام و بدرود.

    پاسخحذف
  66. خیلی جالبه که خوانندگان با هم بحث می کنند و جواب هم رو هم مید هند. آرش جان فکر کنم تو هم تو دلت می خندی

    پاسخحذف
  67. مطالب بلاگ از یک طرف . نظر خوانندگان از طرف دیگه جالبه ها ؟ نه

    پاسخحذف
  68. یک زمان هیتلر تصمیم داشت بر کل جهان حکومت کند و دلیلش هم این بود که نژادش برتر است حالا «ولی فقیه» حکومت بر تمامی انسانها را حق خود میداند و تمامی حکومت ها در سایر کشورها را "غاصب" می داند دلیلشان هم به این صورت است که می گویند: حکومت بر انسان ها تنها حق خداست در زمان پیامبر و امامان ایشان از جانب خدا حق حکومت بر مردم را داشتند و در زمان غیبت امام زمان این «ولی فقیه» است که از جانب خدا حق حکومت بر انسانها را دارد

    با این طرز تفکر کدام کشوری است که جرات کند و دست دوستی با ما بدهد؟

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.