۱۳۹۲ مرداد ۱۴, دوشنبه

عملگی در امریکا


خدا را شکر من هم بالاخره عمله شدم. تازه فهمیدم که چقدر عملگی به من می سازد چون وقتی که پتک به دست گرفتم و به جان کاشی های قدیمی مستراح طبقه پایین افتادم چنان شور و شعفی به من دست داد که انگار تازه پی به استعداد نهفته خودم برده باشم. گمان کنم عملگی در خون ما ایرانی ها باشد چون بیشتر کسانی را که من در امریکا دیدم یا عمله بودند و یا لااقل در یک دوره ای از زندگی خودشان عملگی کرده اند. همه استاد کاشی کاری, لوله کشی, برق کشی, فاضلاب کشی , نجاری و یا جابجایی دیوار و در و پنجره هستند. البته آقایان را عرض می کنم اگرنه خانم ها در همان زمینه حمالی و رفت و روب حرفی را برای گفتن باقی نگذاشته اند. خلاصه کاسه توالت فرنگی را هم بغل کردم و آن را کشان کشان و با تلاش فراوان به خارج از خانه بردم و  همین طور هم رد عن و گوه آن بر روی زمین به جای می ماند. لامذهب ها یک کمد و کاسه دستشویی برای مستراح ساخته بودند که انگار قرار بوده صد سال کار کند و بسیار سنگین و مستحکم بود. ولی سرانجام آنها را هم از جای خود کندم و با خود به خارج از خانه کشاندم. حالا امشب می خواهم دیوار آن را کاغذ کادو کنم و بعد هم احتمالا فردا کاسه توالت جدید بخرم و نصب کنم. کف مستراح را هم می خواهم از همین کاشی های مصنوعی بکنم که زیرش چسب دارد و راحت می چسبد. فقط باید حسابی زیر آن را تمیز کنم و مراقب نصب آن باشم تا به مرور زمان ور نقلمبد. یک دستشویی و آینه شیک هم از آیکیا ابتیاع کرده ام که اگر خوب نصب کنم چشم هر بیننده را از کاسه خارج می کند و آدم دلش می خواهد همان جا در دستشویی اطراق کند. خوشبختانه ما یک موال دیگر هم در طبقه بالا داریم و در این ایامی که مستراح خراب است مشکلی از بابت رفع حاجت پیش نمی آید ولی وقتی که کار تخریب من به آشپزخانه برسد دیگر هیچ جایگزینی برای آن نداریم و باید با غذاهای از قبل طبخ شده ارتزاق کنیم تا کار نوسازی آن به آخر برسد.

برنامه ام این چنین است که پس از درست کردن مستراح, آشپزخانه را خراب کنم و سپس کف اطاق شام خوری و آشپزخانه را پارکت کنم و بعد از آن هم آشپزخانه جدید را که اگر قسمت باشد و پولمان جور شود از آیکیا بخریم و نصب کنم. حدود سه هفته است که دارم توی سر خودم می زنم تا ببینم چگونه می شود بهترین استفاده را از فضای فسقلی آشپزخانه نمود. آن بابایی که سی سال پیش خانه ما را طراحی کرده است هیچ ارادت و توجه خاصی به آشپزخانه نداشته است و احتمالا گمان می کرده است که آشپزخانه فقط جایی است برای گرم کردن غذاهای آماده ای که از بیرون خریداری می شود. البته ناگفته نماند که خودم هم تا قبل از آشنایی با اقدامات مقتضی تا اندازه ای همین فکر را می کردم! برای همین عدم زیرساختار مناسب هر طرحی که من می کشیدم از یک گوشه ای جا کم می آوردم و اندازه ها و ابعاد آن هم اصلا مطابق استانداردهای آشپزخانه ای نبود. ولی سرانجام توانستم با استفاده از بخشی از فضای شام خوری یک طرحی را بکشم که تا اندازه ای قابل پذیرش باشد. همین مستراحی را هم که دارم درست می کنم درش به درون آشپزخانه باز می شود و احتمالا سازنده این خانه پیش خودش فکر کرده است که خوب لابد آدم یک چیزی از بیرون می خرد و به آشپزخانه می رود و آن را گرم می کند و می خورد و بعد هم از همان جا یک راست به مستراح می رود و آن را می ریند. برای همین چنان مستراح را در قلب آشپزخانه ساخته است که مبادا کسی برای رساندن خود به آن دچار زحمت شود. طرحی از آشپزخانه خیالی که قرار است درست کنم را برایتان می گذارم که ببینید. در عکس دوم موقعیت درب مستراح مشخص است و عکس سوم مربوط به گوشه شام خوری است که من از آن برای ادامه آشپزخانه استفاده کرده ام.



+

خوشبختانه در امریکا ابزار عملگی به وفور یافت می شود و چیزهایی وجود دارد که کار آدم را خیلی راحت می کند. این اولین تجربه من در این قبیل امور اجرایی است و البته خود من هم همیشه مخالف سرسخت دخالت آدم غیر متخصص در کارهای تعمیراتی بودم ولی وقتی که پای شش هزار دلار دستمزد کارگر به میان بیاید آدم ناخودآگاه آستین هایش را بالا می زند و چنان کار می کند که انگار هفت پشتش عمله بوده اند. خدا پدر یوتیوب را بیامرزد که هر چیزی را به آدم آموزش می دهد و فقط کافی است که با دقت به کار آنها نگاه کنید و همان کارها را انجام دهید. البته همین الان به یاد این افتادم که من چنین خیالی را در مورد نقاشی هم می کردم و فکر کردم اگر بوم نقاشی بخرم و همان کار استادان را تقلید کنم نقاش می شوم که البته نه تنها چنین نشد بلکه اصلا به کل از نقاشی زده شدم و دریافتم که استعدادی در این زمینه ندارم. ولی خدا را شکر تا به اینجا استعداد من در زمینه عملگی بد نیست و تازه وقتی که دیروز کارم تمام شد احساس شادابی می کردم و انگار که تازه بدنم قوام آمده بود. حالا گزارش عملکرد خودم را برای شما هم می نویسم تا ببینیم که آخر این داستان به کجا خواهد انجامید.

روز و شب بر شما خوش

۳۰ نظر:

  1. سلام آرش جان، خوبه که خودت دست بکار شدی اما امیدوارم فقط عقوبت اون در شیشه ای رو هم در بکگراند ذهنت داشته باشی تا خدایی نکرده یه موقع خودت رو خونه خراب نکنی!

    پاسخحذف
  2. سلام آرش جان . امیدوارم این دفعه خوب از آب در بیاد و مثل شیشه بریدنت نشه.آرش جان بنویس که نوشنتو دوست دارم حتی اگه در مورد تعمییر خلا باشه.راستی تو گیتار زدن پیشرفت کردی دفعه قبل فیلم تمرین ترملو که قطعه الحمبرا رو میزدی که چنگی به دل نمیزد فکر کنم حالا دیگه کنسرتوی آرانخوئزو میزنی .

    پاسخحذف
  3. باحال بود.
    راستی به سوال ما راجع به پناهندگی جواب ندادیا!
    پیشنهاد می کنم کامنتای پست قبلیو یه نگاه بندازی.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آرش کامنتها رو میخونه ولی کلا به کامنتها جواب نمیده پس بنابراین نه شما و نه دیگران سوالی درباره آمریکا و زندگی توی اونجا نپرسه!!!! سوالات مهاجرتی هم که اون پائین نوشته که باید از طریق سایت مهاجرسرا دنبال کنید. تو پرانتز: در سایت مهاجرسرا صحبت کردن درباره پناهندگی مطلقا جیز میباشد (خطر فیلترشدن!!!!

      حذف
    2. آخه من دیدم بعضی موقع ها به کامنتا جواب میده حتی یه بارم به خود من جواب داد.
      در ضمن از سایت مهاجرسرا هم هیچی سر در نیاوردم یه جوریه.

      حذف
  4. درباره تنوع شیرآلات و کاشی و سنگ و سرامیک و کلا ملزومات طراحی داخلی آنجا البته اگه اطلاعاتی دارید بیشتر بگید لطفا

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام اقدس جون خوبی پس بالاخره لیسانستو گرفتی :) تو اینترنت درباره همه چی عکس مطلب هست حتی عکس داخل خونه ها آپارتمان و کاندوهای امریکایی هست دیگه چی میخوای :D

      حذف
    2. بله آشنا داشتیم برام گرفت!

      حذف
  5. سلام آرش جان با چه نرم افزاری این طرح حا رو زدی؟ ممنون میشم اینجا یا تو یکی از پستات جواب بدی

    پاسخحذف
  6. سلام ارش جان!:)ميگما آمريكا بايد باشي كه زندگيت اينطور تنوع داشته باشه!قدر اونجا رو بدان!پستهات جالب چون زندگي جالبي داري

    موفق باشي و برقرار هي بنويس ننويسي ناراحت ميشيم.ضمنا همه خوانندگان پيام نميگذارن من جديدا اقدام ميكنم:))

    پاسخحذف
  7. hamishe adamie ke poshte miz neshinan bade chand vaght hamali mikonan engar az ye no puchie physici faregh mishan mese raise man kone mano pare karde bad ye bar to omresh omad be nab komak kone goft che hali mide chetor shoma enghadr ghor mizanid!

    پاسخحذف
  8. امروز پنج شنبه 08 آگوست 2013، معین خواننده محبوب و خوش صدای ایران زمین بر اثر تصادف درگذشت. از اونجایی که همشهری من و حمیدمیزوری (نجف آباد اصفهان) بود مشناختمش و میدونستم که چقدر دلش هوای ایران و شهرش نجف آباد را داره به طوری که تا سال 1360 و سه سال بعد از انقلاب به ظاهر اسلامی و در واقع شیطانی، همچنان در دیار خود زندگی کرد و مهاجرت نکرد. حتی قبل از انقلاب هم مثل باقی خواننده ها راهی تهران نشد و در همان شهر خودش زندگی کرد و به هنر پرداخت. آهنگ "دلم میخواد به اصفهان برگردم بازم به اون ..." که معرف خاطرتون هست. همه اینها رو گفتم که بگم ای کاش دنیا طوری بود که هرکس هرجایی دلش میخواست زندگی میکرد و سرش رو زمین میذاشت تا هنگام مرگ احساس غربت نداشته باشه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. http://pilisir.ir/1392/05/18/%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%86%D8%A7%DA%AF%D9%87%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D9%85%D8%B9%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%84%D8%B3-%D8%A2%D9%86%D8%AC%D9%84%D8%B3%DB%8C/

      تکذیب شده، ایشون فوت نکردند

      حذف
  9. از سایت مهاجر سرا آدرس وبت را پیدا کردم. با نوشته هات حال میکنم. همیشه بنویس

    پاسخحذف
  10. سلام آرش جان ، خیلی خوشحالم که داری نونوار می کنی و طرح خوبی هم زدی ، البته با توجه به اینکه تجربه ای در زمینه معماری و این ها نداری.
    یه پیشنهاد دارم برات امیدوارم که به اون عمل کنی ، چون خیلی به دردت می خوره. اول از همه به پروفایل من توی این وبسایت سر بزن و عکس هایی که bookmark کردم رو ببین و بعدش توی سایت چرخ بزن و همه ی سبک ها و عکس ها رو ببین. یه خوبی که داره این هستش کع یه عالمه آدم حرفه ای هستند که همیشه کمک می کنند و با کمترین هزینه می تونی طرح هایی رو الهام بگیری که معرکس. با اینکه ایران هستم چند تا از طرح ها رو توی بازسازی خونه ی خودمون درست کردم. کلا خیلی سایت خوبیه و حتما برای بازسازی خونه کامل تحقیق کن. امیدوارم کمکی کرده باشم.
    ش.د

    پاسخحذف
  11. http://www.houzz.com/ideabooks/users/pernaboy

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. یادم رفته بود توی کامنت قبلی آدرس بزارم. خود سایت هم که می دونی http://www.houzz.com هستش

      حذف
  12. سلام
    اول ازدواجت رو تبریک میگم وامیدورم باهم همیشه خوش و خرم باشین
    دوم ازت ممنونم که همچین وبلاگی راه انداختی که ما رو با محیط امریکا آشنا کنی
    حدود یک ماه هستش که از طریق سایت دی وی لاتاری باوبلاگت آشنا شدم و از اول شروع کردم به خوندن وهمین الان به این پستت رسیدم
    ما هم از طریق لاتاری قصد داریم به امریکا مهاجرت کنیم و فعلا منتظردور دوم اعلام نتایج لاتاری که در مهر اعلام میشه هستیم تا ببینیم خدا چی می خواد
    این وبلاگ دید من رو به امریکا باز کرد
    ازت می خوام دیدتو گسترش بدی و اطلاعات جدیدی رو بنویسی
    ازت ممنونم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کدوم دور دوم. امسال که مثل پارسال دو مرحله ای نیست. اونقدر اعلام کردند که به اون آخریها هم ویزا نمیرسه. اما ناراحت نشو. زندگیتو بکن و امیدوار باش به سالهای بعد ولی وقت و فکر و حواس و انرژیتو نذار برای لاتاری ای که شانس برنده شدن توش یک به چند میلیونه. این از تجربه من که برای تو مجانی بود اما برای من.....

      حذف
    2. مرسی دوست خوبم که راهنماییم کردی
      بله امسال هم طبق گفته های خودشون دو مرحله ای هست
      انرژی که ما گذاشتیم یکی برای خواستمون هست ودیگری چک کردن در سایت در وقت معین
      در هر صورت این راه نشد راههای دیگر رو انتخاب میکنیم در ضمن ثبت نام 2015نزدیکه

      حذف
  13. http://www.youtube.com/watch?v=jDaAo63bivc

    این ویدئو خیلی زیباست در مورد سن فرانسیسکو هستش

    پاسخحذف
  14. سلام.
    خسته نباشی !
    گفتی شش هزار دلار پول کارگر !!!
    برای چند روز کار ؟
    مگه کارگر روزی / ساعتی چند دست مزد میگره ؟
    الان ایران کارگر روزی 50 - 60 هزار تومن دست مزد میگیره !
    وقتی حین کار بشدت عرق میکنی و بدنت داغ میشه به خودت چی میگی ؟
    امیدوارم آخر کار از نتیجه راضی باشی!

    پاسخحذف
  15. آرش کجایی پیدات نیست هنوز دستت به تعمییرات بنده؟

    پاسخحذف
  16. سلام آرش
    می خواستم درباره پرورش ماهی در آمریکا ازت کمک بگیرم
    شما میدونی که در کدام ایالت پرورش ماهی رونق داره ؟
    چه نوع ماهی؟وکلا چه نوع ماهی رو بیشتر استفاده میکنن؟
    یک نفر که در لاتاری قبول شده و بیاد اونجا بهش اجازه می دن که پرورش ماهی داشته باشه؟
    چه نوع مجوزی و چه مراحلی رو باید بگذرونه؟
    چقدر باید داشته باشه که بتونه یک پرورش ماهی باز کنه؟
    و آیا می تونه همون اول وام برای این کار بگیره؟
    باید مدرک تحصیلی در این باره داشته باشه؟
    یا باید با هر نوع اطلاعات و مدرکی در آمریکا دوره ببینه؟
    میشه لطفا برام تحقیق کنین
    مرسی

    پاسخحذف
  17. سلام مهندس. امیدوارم حال تو و همسر گرامی خوب باشه. پس کجایی مرد حسابی؟ چرا اذیت می کنی؟
    تازه ترک کرده بودیم که دوباره وبلاگتو آپ کردی و ما رو دوباره معتاد. پس کژایی داداش؟

    پاسخحذف
  18. موفق باشی آرش. از پشتکارت خوشم اومد. :D

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.