۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۹, دوشنبه

پندنامه مهاجرتی

حکیمی را از سرای مردگان احضار نمودند که ما را همی پند گوی در باب مهاجرت که قصد ترک دیار بکرده ایم و بار سفر بسته ایم و چشم به دگر سوی آب دوخته ایم که بلکه عافیت به ما روی آورد و عاقبت بر ما خوش گردد که در این دیار آشنا دیگر کسی را نای زیستن نیست و عرصه چنان به تنگ آمده است که طبخ نان از توان فزون کرده است و اطعام بر خوان غریبی می کند و مواجب به ماه نمی کشد و دیگر قناعت هم از این درد چاره نمی کند و چنان به دنبال روزی شویم که چو کار اول به اتمام رسد به کار دوم شویم و چو کار دوم به سر رسد سر به بالین نهیم و چشم بر نگشوده به کار اول دگر باز رویم و زیر چرخ روزگار پشتمان شکسته است و  درهای گشایش همه بر ما بسته است و دگر از بابت غرض به انس و جن رو زده ایم و آتش به خرمن آبرو زده ایم و دگر ندانیم که چاره چیست و دگر جای شک در این باره نیست که خود را در دیار غربت در به در کردن به از آن که روزگار را چنین گذر کردن و دگر نفس از هوا به تنگ آمده است و بسی سنگ و خار به راه آمده است و تو چه دانی که ترافیک چیست و انگار که حمایل هزاران به صف شوند و ز گرما و سرما تلف شوند و راهیان بر تو برآیند و پالان بدزدند و لگد بر حمایل مرده زنند و دگران نظاره کنند و در همراه خود شمایل شما ثبت کنند و به دید همگان گذارند و بخندند و بگریند و بگویند که آدمی را چه شود که نظاره گر باشد و کاری نکند و چون خود به آن کار شود همان کند که آن دگر کرده است و تو چه دانی که لقای صاحب خانه را به عطایش بخشیدن چیست و کمر چگونه خم تر نشود چو از تو اجاره طلب کند و آه به بساط نمانده باشد و چه دانی که کمر چگونه خم تر نشود چو یک سال مواجب خود ز صاحب کار طلب کنی و گوید که وضع وخیم است و مواد اولیه تحریم است و  از چین متاع آورده شده است و بازار اشباع شده است و گر تکریم نکنی گوش بپیچانند و انگ بچسبانند و به بند در کشند و سرچشمه آن اندک روزی را نیز بخشکانند و چنین شد که عطای دیار آشنا را به لقایش بخشیده ایم و عزم سفر کرده ایم و ندانیم که زورق شکسته ما دریای هجران را همی تاب خواهد آورد و یا این که وا داده ما را به امواج سرکش دریا همی خواهد سپرد و چنین شد که تو را از دیار مردگان بخوانده ایم که بر ما شوی و ما را همی پند گویی که به گوش خود آویزه داریم و بدانیم که تکلیف بر ما چگونه است.


حکیم چو قصه به سر آمد از چرت به درآمد و بگفت که چو عزم سفر کرده اید بدانید که آن سوی آب مردمان در قضای حاجت خود تیمم می کنند و نشیمن خود نیز در هوا نگه نمی دارند و چو به گرمابه شوند ز پای چپ و راست خود مرتبت ندانند و در خانه با گیوه بر گلیم خود آمد و شد کنند و پدر بر پسر مرشد نباشد و گر ترکه بر او زند دمار از روزگار وی در بیاورند و او را به مسلخ اندازند و گوشش بپیچانند و دیگر آن که مردمان در آن سوی آب از احوال یکدیگر بی خبر هستند و سر در گریبان یکدیگر فرو نمی برند و  همی گوش به دیوار همسایه نمی سپارند و در عوض گوش می جنبانند و ناموس یک دگر را پاس نمی دارند و هر آنچه بر آنان وارد آید به آن همت می ورزند و خدای خود را از ارسال آن شکر گویند ولی در عوض در کوی و برزن به یک دیگر نمی ماسند و دست آنها به اتفاق بر نشیمن رهگذر فرود نمی آید و کلام آراسته بر یکدیگر گویند و در تردد همی رعایت تقدم کنند و وقت کافی منظور دارند و دیگران را هول ندهند و مرتبت در عبور رعایت کنند و کلام ناراست بر زبان نیاورند و دغل نکنند و مال یک دیگر نخورند و مباحث روزانه را به کارزار نکشانند و به یکدیگر دشنام نگویند و زیر آب یک دیگر را نزنند و از یکدیگر غیبت نکنند و پاپوش برای هم درست نکنند و مواجب به زمانش بپردازند و به جای چاپلوسی کار شایسته را پاس بدارند و بدان که گر به آنجا شوی برای آفتابه همی دلتنگ خواهی شد و برای عزیزان همی چشم به راه و همی گوش به زنگ خواهی شد و در جامعه همی دو رنگ خواهی شد و شب ها همی مست و ملنگ خواهی شد و صبح ها همی هنگ خواهی شد و همی مثل سنگ خواهی شد و  چو بره ببینی همی پلنگ خواهی شد و دیگر هیچ.

۱۵ نظر:

  1. به گزارش سایت بخش فارسی رادیو سوئد ، ۶۵ نفر از پناهجویان ایرانی پس از ۶۰ روز تحصن اعتراضی به سیاستهای سختگیرانه اداره مهاجرت سوئد درکلیسایی در شهر گوتنبرگ ، پاسخی از سوی نهاد های مسئول در قبال خواسته خود دریافت نکردند از اینرو ار روز 2 می، 12 اردیبهشت تحصن خود را در کلیسا پایان دادند و در میدان شهر گوتنبرگ دست به اعتصاب غذای تر زده اند و قرار است این اقدام را تا حصول نتیجه برای احقاق حقوق خود ادامه دهند .

    به گزارش ستاد خبری کمیته پناهجویان ایرانی متحصن و اعتصاب کننده در گوتنبرگ این دسته از پناهجویان کسانی هستند که به یکی از دلایل مرتبط با کنوانسیون ژنو از ایران فراری شده ولی دلایل و مستندات انان از سوی اداره مهاجرت سوئد نادیده گرفته شده و سو ظن مسئولان اداره مهاجرت سالهاست انان را دچار بلاتکلیفی و انتظارکرده است .

    در بین این افراد، پناهجویانی حضور دارند که طی ۱۲ سال بارها از سوی اداره مهاجرت پاسخ نه! گرفته اما به دلیل عدم وجود امنیت جانی قادر به برگشت به ایران نبوده و در سخت ترین و غیر انسانی ترین شرایط زندگی در سوئد باقی مانده اند.

    پناهجویان معترض در گوتنبرگ از همه نهادها ، سازمانها ، احزاب ، گروهها ، فعالین سیاسی و اجتماعی خواسته اند با پیوستن به این اعتراض، آنها را یاری برسانند.

    پاسخحذف
  2. حسن عباسی در گفت‌وگو با فارس درباره فیلم‌های سینمایی تلویزیون در ایام نوروز 90، به اظهارنظر پرداخت.

    وی اظهارداشت: «به نظر می رسد تلویزیون از این حیث از ضعف جدی رنج می برد و نظارت مناسبی در این خصوص روی این فیلم ها صورت نمی‌گیرد. همچنین بعضی از سریال‌های خارجی كه از تلویزیون پخش می‌شود نظیر رابین هود، رابینسون كروزوئه، بار استعماریشان در فضایی كه مسئله جنگ‌های صلیبی نوین و موارد مشابه مطرح است، در قضیه جنگ های صلیبی، نقش ریچارد شیردل در پس نقش رابین هود كاملا جدی است كه یا از دید مسئولان تلویزیون یا مغفول مانده و یا حساب شده و جهت دار پخش می‌شوند.»

    یك جریان خزنده ای در صداوسیما وجود دارد كه قابل كنترل نیست!
    عباسی در ادامه گفت‌وگو با فارس تصریح كرد: «من بارها به مسئولان تلویزیون تذكر داده‌ام، بارها از رسانه های عمومی اعلام كرده‌ام اما یك جریان خزنده ای در صداوسیما وجود دارد كه قابل كنترل نیست. به نظر می رسد تقریبا این قضایا در تلویزیون خارج از كنترل است و اگر آن حساسیتی كه جامعه منتقدان كشور، مجلس، مسئولان و مردم بر فیلم های سینمایی كه توسط خانواده سینما ساخته می شود، دارند، همین حساسیت‌ها درباره مجموعه‌های تلویزیونی و مواردی از این دست بود، قطعا ما را دچار مشكل نمی‌كرد.»

    این فرد درباره سریال های تلویزیونی نیز تاكید كرد: «ده ها بار روی مولفه دروغ در آثار تلویزیونی مانور داده شد، مثلا سریال «راه در رو» به سادگی مساله دروغ را بارها به صورت نهادینه در جامعه مطرح و تثبیت می‌كند. آن هم در شبكه‌های پربیننده و ساعات پر بیننده و ایام نوروز كه مردم می بینند و به سادگی همه منتقدان از كنار این اشكالات می‌گذرند و سراغ این اشكالات در فیلم‌های سینمایی می‌روند كه این عدم تعادل و توازن در نقد را می‌رساند.»

    پاسخحذف
  3. خبر آنلاین : دو میلیون ایرانی خارج از کشور یارانه می​گیرند. این خبری بود که نماینده خمینی شهر به نقل از رئیس مرکز آمار در جلسه علنی عصر امروز اعلام کرد.

    به گزارش خبرآنلاین، محمدجواد ابطحی، با طرح این سوال که ارائه یارانه به ایرانیان خارج از کشور چه دلیلی دارد؟، گفت: اگرچه ایرانیان خارج از کشور برای ما عزیزند اما تبعات گرانی ناشی از افزایش قیمت حامل​های انرژی را ایرانیان عزیز داخل کشور تحمل می​کنند.

    اظهارات وی آنقدر تعجب برانگیز بود که لاریجانی با تعجب از ممبینی معاونت برنامه ریزی و راهبردی دولت پرسید: این صحت دارد؟

    با تکان سر ممبینی که ابراز بی​اطلاعی می​کرد، رئیس مجلس ادامه داد: اگر اینطور است که باید به آن رسیدگی شود . این تذکر وارد است. برای چی باید به این افراد یارانه بدهند؟

    پاسخحذف
  4. اين مقام نيروي انتظامي تصريح كرد: نام گشت ارشاد را از روي ماشين‌هاي پليس حذف كرديم و اين گشت‌ها تحت عنوان پليس امنيت اخلاقي فعاليت‌هاي خود را ادامه مي‌دهند.

    سردار روزبهاني گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و حجم انبوهي از مسافرت‌ها مطالبات مردمي (آخوندها) در زمينه پوشش و امنيت اخلاقي افزايش يافته و به همين منظور حضور پليس در پارك‌ها، جنگل‌ها، حاشيه رودخانه‌ها، خيابان‌ها و ديگر اماكن افزايش مي‌يابد و طرح امنيت اخلاقي را كمافي‌السابق اجرا خواهيم كرد.

    رئيس پليس امنيت اخلاقي گفت: از اين پس شاهد حضور پررنگ و پرتعداد گشت‌هاي امنيت اخلاقي در خيابان‌ها و مراكز عمومي و تفريحي خواهيم بود تا به مطالبات مردمي پاسخ قانع‌كننده‌اي بدهيم.

    وي اظهار داشت: پليس با ديش‌هاي ماهواره‌اي كه روي بالكن و پشت‌بام‌ها به صورت آشكار نصب شده و قابل رويت هستند برخورد مي‌كند و اگر اين موضوع دوباره تكرار شود فرد خاطي به دستگاه قضايي معرفي خواهد شد.

    *خودروي رانندگاني كه كشف حجاب كنند توقيف مي‌شود

    رئيس پليس امنيت اخلاقي گفت: در بعضي از خودروها رانندگان زن اقدام به كشف حجاب مي‌كنند كه اين اقدام توجيه درستي نداشته و پليس ضمن توقيف خودرو با فرد خاطي برابر قانون اقدام مي‌كند و فرد خاطي را به دستگاه قضايي معرفي مي‌كند.

    پاسخحذف
  5. سلام

    حکیما!
    پندی بس گرانمایه بود....

    :)

    پاسخحذف
  6. این که خارجی ها در قضای حاجت تیمم می کنند خیلی باحال بود!!! یعنی کونشون رو به جای آب با دستمال پاک می کنند!! :) نمی دونم این چیزها چطوری به مغزت خطور می کنند! همیشه یه چیزهای تازه ای از تو می شنوم که تا به حال نشنیده بودم. دمت گرم بابا. تو نابغه ای آرش!

    پاسخحذف
  7. چاکر حکیم خواجه عبداله ارش

    علیرضا

    پاسخحذف
  8. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  9. این یارو که میاد خبر میذاره خیلی باحاله! فکر کنم فهمیده تو غیر از چرت و پرت چیزی نمی نویسی، میخواد به "بار" فرهنگی وبلاگت اضافه کنه. غافل از اینکه ...

    پاسخحذف
  10. البته افراد مختلفی خبر می ذارن هرچند که همشون ناشناسند!

    پاسخحذف
  11. هر کی فکر می کنه آرش چرت و پرت می نویسه لطفا نخونه. مجبورتون که نکردن! خودتون برید وبلاگ بزنید چیزهای خوب بنویسید. واقعا که بعضیها چقدر پر توقعند!!!!

    پاسخحذف
  12. بابا تو دیگه کی هستی؟
    نمی دونم چقدر وقت صرف این نگارش کردی؟ ولی نشون میده از ذوق واستعداد بالایی برخورداری. اولین بار هست که برات یادداشت می گذارم چون نگارش محشرت من رو وادار به پاسخ دادن کرد. موفق باشی
    راستی من زن میانسالی هستم از تورنتو

    پاسخحذف
  13. اقا ارش گپ کوتاهی با شما چی شد؟ پاک شد ؟

    فکر کنم به خاطر همون یارویه ناشناسیه که میاد اخبار چرت و پرت میزاره

    علی

    پاسخحذف
  14. نه دوست من.
    بلاگر چند روزی خراب بود و تمام پست های جدید را هم خورد!

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.