۱۳۹۰ فروردین ۱۱, پنجشنبه

رویای شیرین زندگی کردن در امریکا

بسیاری از شما دوستان معتاد عزیز که هر روز به این وبلاگ زوار در رفته من سر می زنید در ایران هستید و می خواهید با خواندن این وبلاگ و در لابلای نوشته های آن به تصویر روشنی از زندگی در امریکا دست بیابید. حتی دوستانی هم که تازه مهاجرت کرده اند با دنبال کردن مطالب من می خواهند که یک پیوندی بین آنچه که قبلا خوانده اند و آنچه که می بینند پیدا کنند. تصورات شیرین زندگی کردن در امریکا واقعا لذت بخش است زیرا آدم هر چیزی را که دلش می خواهد در رویایش می سازد و با آن کیف می کند. البته امریکا واقعا سرزمین رویاها است و هیچ محدودیتی برای کسی که بخواهد در زندگی, هنر, ورزش, علم و یا حتی اقتصاد پیشرفت کند وجود ندارد. ولی اصولا امریکا یک جایی در این کره خاکی است در حالی که رویاهای ما یک جایی در آسمان قرار دارد و طبیعی است که زندگی در کره خاکی با زندگی در آسمان قابل مقایسه نیست. مثلا فرض کنید که من یک تصور بسیار شیرینی از جزایر هاوایی دارم و در آن رویا خودم را می بینم که بر روی شن های ساحل دریا دراز کشیده ام و یک دختر خانم زیبا هم با مایو برایم آبجوی خنک می آورد و من از صدای امواج دریا لذت می برم. حتی اگر در واقعیت به هاوایی سفر کنم و همه چیز همان طوری باشد که تصور کرده ام ممکن است که پس از یک ساعت ماندن در ساحل دریا مثلا سرم از تابش آفتاب درد بگیرد و به اطاقم در هتل بروم و بخوابم و یا شاید هم بعد از یک هفته همه چیز برایم عادی و کسل کننده شود. ولی من هیچ وقت نمی توانم در رویای خودم این چیزها را ببینم حتی اگر در آن رویا ساعت ها زیر نور مستقیم خورشید باشم خسته نمی شوم زیرا من دارم رویا می بینم که لذت ببرم و تمام چیزهای بد و یا آزار دهنده را به طور اتوماتیک از آن حذف می کنم. قبل از این که من به امریکا بیایم با اینکه بدترین حالات ممکن را هم در رویاهای خودم می دیدم ولی باز هم از دیدن آن لذت می بردم. مثلا حتی فرض می کردم که بی خانمان شده ام و شب ها بر روی چمن می خوابم ولی با این حال خوشحال هستم و از هوا لذت می برم و می گویم که به به من در امریکا هستم. زیرا در آن رویاها بودن فیزیکی من در امریکا خودش شادی آور بود و چگونگی حضورم اصلا برایم اهمیت نداشت.

تا زمانی که بتوانیم مرز میان رویاهای شیرین و واقعیت زندگی را از یکدیگر تشخیص دهیم من کاملا موافق رویاهای شیرین هستم و باور دارم که این رویاها می تواند ما را به آینده امیدوار کند و به ما شادی ببخشد. گرچه آگاهی از مصائب زندگی و یا مهاجرت سود بخش است و انسان می تواند خودش را برای رودررویی با آنها آماده کند ولی رویا دیدن و تصور احتمالات بد کاملا مخرب است و باعث تقلیل انرژی و امید به زندگی می شود. خوشبختانه زندگی کردن در امریکا آنقدر خوبی دارد که خوراک زیادی برای رویابینی در این مورد فراهم می شود و من هم همیشه در نوشته هایم کمک می کنم که رویاها به کام خواننده شیرین تر شود. ولی واقعیت این است که اگر بخواهیم که زندگی آسوده ای در امریکا داشته باشیم باید حتما از قبل زمینه های این کار را فراهم کنیم. مثل این است که شما بخواهید یک خانه درختی بسازید و تصورات شیرینی هم در ذهن شما شکل می گیرد ولی اگر واقعا بخواهید اقدام به این کار کنید باید از قبل مهارت های لازم را برای این کار کسب کنید اگرنه حتی اگر آن خانه را هم بسازید ممکن است که سقوط کند و فاجعه به بار بیاورد. مهارت های لازم برای زندگی در امریکا چند چیز است که قبلا هم گفته ام ولی بد نیست که دوباره آنها را برای شما دوستان عزیز تکرار کنم. 

1- تسلط به زبان انگلیسی
اولین چیزی که در امریکا بسیار مهم است این است که شما بتوانید صحبت کنید و همچنین متوجه شوید که دیگران چه می گویند. با چهار تا کلاس زبان رفتن هم شما به این نقطه نمی رسید و اگر قصد آمدن به امریکا را دارید باید شب و روز زبان انگلیسی بخوانید و دقیقا مثل درس خواندن قبل از کنکور آن را جدی بگیرید در غیر اینصورت آمدن به امریکا چیزی جز علافی و سرگردانی برای شما در پی نخواهد داشت. فوقش این است که چند ماه را در خانه فامیل و یا آشنایان می مانید و سپس وقتی که مجبور می شوید روی پای خودتان باشید در می یابید که دست و پای شما برای  کارهای اولیه خودتان هم بسته است چه برسد به این که کار پیدا کنید. اگر هم کاری برای شما پیدا شود یدی خواهد بود که نیازی به مکالمه نداشته باشد. خیلی از دوستان به من می گویند که ما داریم به امریکا می آییم و هیچی هم زبان بلد نیستیم. من نمی دانم که واقعا چه چیزی باید به این عزیزان بگویم ولی اگر که برنده لاتاری هستید بهتر است که فقط یک سفر برای فعال سازی گرین کارت خود به امریکا بیایید و سپس به ایران برگردید و شب و روز زبان بخوانید. امتحان کردن خودتان هم خیلی ساده است و فقط کافی است که یک فیلم سینمایی امریکایی را بگذارید و بجای حدس زدن و نگاه کردن به تصاویر ویدیویی به صدای آن گوش کنید و ببینید که تا چه حد متوجه مکالمات میان بازیگران فیلم می شوید.

2- تحصیلات عالیه
تحصیلات دانشگاهی برای پیدا کردن شغل در امریکا اصلا کافی نیست ولی به موفقیت مهاجر بسیار کمک می کند. دانستن علوم پایه در کارهای تخصصی امریکا یکی از ضروریات است زیرا در اینجا از تمامی علوم برای کارآفرینی استفاده می شود. در امریکا علم برای تولید است نه برای حفظ کردن و امتحان دادن. بنابراین تحصیلات دانشگاهی حداقل چیزی است که یک نفر برای پیدا کردن یک شغل خوب در امریکا به آن نیاز دارد. البته دانشگاه شما خیلی مهم نیست و بیشتر مهم این است که شما چقدر درس ها را یاد گرفته باشید و بتوانید از آنها در کارتان استفاده کنید. بنابراین اگر دیپلم و یا لیسانس علوم حوزوی دارید و می خواهید به امریکا بیایید باید حتما به فکر ادامه تحصیل در امریکا باشید زیرا در غیر این صورت  برای ادامه بقا مجبور می شوید که به کارهای یدی روی بیاورید. حتی اگر هم مهارت کاری خاصی دارید مثل جوشکاری, تراشکاری, مکانیکی و غیره حتما باید دوره های خاص تحصیلی را در امریکا طی کنید اگرنه به شغل مورد نظر خودتان نخواهید رسید.

3- مهارت شغلی
یکی از فاکتورهای مهم موفقیت در مهاجرت به امریکا این است که شما در شغلی که انتخاب کرده اید استاد باشید. حتی اگر هم لیسانس آمار دارید باید طوری به محاسبات آماری و علوم مرتبط با آن تسلط داشته باشید که بتوانید در امریکا کار تولید کنید تا بابت آن کاری که تولید شده است به شما حقوق پرداخت کنند. در امریکا پول نفتی برای پرداخت حقوق صوری به کارمندان وجود ندارد و شما خودتان در محل کارتان متوجه خواهید شد که در مقابل پولی که دریافت می کنید چقدر سود آوری دارید. یک شرکت در امریکا در واقع محلی است که سرمایه و امکانات در اختیار شما قرار می دهد تا پول در بیاورید و یک مقداری از آن پولی را که درآورده اید به شما  پرداخت می کنند. مدرک مهندسی و دکتری قاب شده در امریکا هیچ پولی در نمی آورد که بابت آن حقوق پرداخت کنند. در حالی که در ایران مثلا اگر شما مدرک داروسازی داشته باشید ممکن است که یک داروخانه برای گرفتن جواز کار بابت آن مدرک به شما پول پرداخت کند. بنابراین دوستان عزیزی که به امریکا می آیند فراموش نکنند که اینجا یک کشور کاملا سرمایه داری است و اگر شما کار خوب نداشته باشید یعنی اینکه زندگی خوبی هم نخواهید داشت. 

4- تحمل دوره دگرگونی
یکی از چیزهایی که می تواند به موفقیت شما در مهاجرت به امریکا کمک کند میزان تحمل شما در محدوده زمانی تطبیق فرهنگی و کسب مهارت های اجتماعی است. طبیعی است که شما فقط زمانی می توانید این مهارت ها را کسب کنید که در امریکا حضور داشته باشید و نه تنها مجبور هستید که شوک فرهنگی را تحمل کنید بلکه باید بتوانید بیشترین تلاش خودتان را برای کسب مهارت های اجتماعی انجام دهید. به نظر من حداقل ده سال طول می کشد تا شما تا حدودی بتوانید خودتان را با جامعه جدید وفق دهید و در این زمان شما باید تحمل کنید که در جامعه امریکا یک آدم دیرفهم هستید. در امریکا یک بچه پنج ساله از شما راحت تر  همه چیز را می فهمد و شما باید این واقعیت را قبول کنید و سعی کنید که هر چیزی را که می بینید یاد بگیرید. حتی تسلط کامل به زبان انگلیسی فقط بخش کوچکی از مهارت های اجتماعی است و ظرایف رفتاری و نوع مراودات با مردم بخش بزرگی از مهارت های اجتماعی را تشکیل می دهد که کسب آن برای یک مهاجر کار چند ماه و چند سال نیست. تحصیل کردن در امریکا به دریافت مهارت های اجتماعی بسیار کمک می کند زیرا شما فقط برای یاد گرفتن در آن مکان هستید و کسی از شما انتظار خاصی ندارد. من با این که شغل خوبی دارم و درآمدم هم رضایت بخش است ولی از نظر مهارت اجتماعی بسیار پایین تر از کسی هستم که مثلا شب ها اطاق کار من را تمیز می کند و شرکت را جارو می کشد. شاید کسانی که اختلاف فرهنگی, قومی و زبانی را در ایران تجربه کرده اند بهتر متوجه این منظور من می شوند.

5- شانس و اقبال
ممکن است که دوستان زیادی به این فاکتور باور نداشته باشند ولی من ترجیح می دهم که در محاسباتم یک بخشی از موفقیت را به شانس و بخت خوش آدم ها اختصاص دهم. واقعیت این است که در مورد خود من شانس و اقبال بسیار موثر بوده است و ممکن بود که من در زمان و مکان مناسب نتوانم جایگاه مورد نظر خودم را پیدا کنم. به نظر من شانس و اقبال نقش موثری در زندگی و موفقیت انسان ها دارد. به عنوان مثال ممکن است که فوتبالیست های زیادی در جهان وجود داشته باشند که بسیار بهتر از بازیکنان مطرح دنیا بازی کنند ولی هیچ وقت بخت و اقبال با آنها یار نبوده است که کسی بازی آنها را نگاه کند و پی به نبوغ آنها ببرد و برای همین درآمد و نوع زندگی آنها هم با ستارگان فوتبال قابل مقایسه نیست. در مورد پیدا کردن کار در امریکا هم مطمئن هستم که همین الآن بسیاری از هم رشته ای های من در امریکا وجود دارند که از نظر مهارت کاری و حتی تحصیلات و زبان انگلیسی از من برتر هستند ولی یا بیکار هستند و یا این که مجبور شدند در جایگاه شغلی پایین تر و درآمد کمتری مشغول به کار شوند. ولی من که از همان اول بیغ بودم و خبر از جایی نداشتم توانستم کار خوبی در امریکا پیدا کنم. البته ناگفته نماند که شانس فقط زمانی جواب می دهد که شما چیزی برای ارائه دادن داشته باشید و مثل دری است که برای شما باز می شود و فقط زمانی گشایش آن برای شما مفید است که بتوانید قدم بردارید و از آن عبور کنید اگرنه باز و بسته بودن بخت و اقبال فرق چندانی برای شما نخواهد داشت.

اگر این پنج مورد اشاره شده را در خود دارید و یا قابلیت کسب آن را در خود می بینید امریکا بهترین جا برای زندگی است. البته بهترین جا فقط از نظر فیزیکی اگرنه مسائل عاطفی و احساسی مقوله دیگری است که می شود در رابطه با آن هم بحث کرد. این احتمال هم وجود دارد که یک نفر به بهترین امکانات مالی و شغلی در امریکا برسد ولی به خاطر دلتنگی و یا حتی افسردگی قید همه چیز را بزند و به ایران بازگردد. بنابراین مهاجرت یک امر ساده نیست که بگوییم یا علی و کوله بار سفر ببندیم و فردا در فرودگاه سنفرانسیسکو باشیم. پول هم درد زیادی را در این راه دوا نخواهد کرد مگر اینکه کلان و در حد چند ملیون دلار باشد و شما تا آخر عمرتان نیازی به کار کردن نداشته باشید که در این صورت باز هم باید بیشتر فکر کنید چون ممکن است که مثلا شما در ایران با داشتن پنج میلیون دلار برای خودتان اربابی کنید ولی در امریکا با این پول کسی برای شما تره هم خورد نمی کند و تازه می شوید یکی از میلیون ها نفر آدمی که مثلا یک خانه در بالای تپه و یا یک مزرعه بزرگ دارند. البته طبیعی است که دغدغه مالی آنچنانی هم با پول کلان نخواهید داشت.

بهرحال ظاهر و باطن همین چیزهایی بود که به عقل من رسید و من هم آن را با شما در میان نهادم. وقتتان خوش باد

۵۷ نظر:

  1. سلام

    از دست این رویای آمریکایی !

    چه ها که نکشیدیم ای دوست ...

    :(

    پاسخحذف
  2. آرش جان سلام آق محسنم(online27H)
    آقا blogspot.com رو فیلتر کردن و الان 2 ماهی هست که وبلاگتو ندارم ...
    فیلتر شکنا که مشکل داره و بیشترشون آی پی میده دست مخابرات ...
    vpn ها هم برای عبور از فیلتر امن نیست همین 1 ماه پیش یه وی پی ان بود که میگفتن مال آلمانه و برای کمک به چنبش سبز ارائه میشه که مال ایران از آب درومد و کلیارو روانه زندان کرد ...
    اگه مارو کم میبینی اینجا حلالمون کن دیگه ...
    همیشه موفق و پیروز باشی

    پاسخحذف
  3. البته RS323 یا232 عزیز ... من فکر میکنم مسائل عاطفی رو نمیشه جدا کرد و باید با اینها که گفتی با هم دیدمخصوصا اثرش بر شماره ۴
    شما چون تنها هستی و با جامعه ایرانی ارتباط چندانی نداری این بیشتر به چشت میاد
    وگرنه کسی که با زن و بچه و دوستای ایرانیش داره زندگی میکنه خیلی واسش مهم نیس که مهارت های اجتماعی رو یاد بگیره ... همینکه کارش تا یه حدی را بیفته بسه...

    پاسخحذف
  4. من تاثیر دونستن زبان رو از همش بیشتر میدونم

    خیییییییلی مهمه

    پاسخحذف
  5. دقیقا درسته . تمام موارد رو میتونم بگم ۱۰۰ درصد درسته. من دو ماه امریکا هستم . ماه اول گیج بودم الان ملنگم!!

    پاسخحذف
  6. از ته دل ما حرف زدی .

    معتاد هم واقعا خوب اومدی . من هر روز میام این وب و حتی اگر مطلب جدیدی هم نباشه دوباره همون قدیمی ها رو میخونم .

    پاسخحذف
  7. نکات آموزنده ای بود!
    کاملن مطالبتون دیگه بی طرفانه شده و به هیچ جا هیچ ارتباطی پیدا نمی کنه!

    پاسخحذف
  8. در پست قبل مطلبی در مورد حفظ اصالت ایرانی نوشته اید که نمیشود در مهاجرت آن را حفظ کرد.
    من از نوشته شما متوجه شدم که در ذهن شما اصالت ایرانی یعنی داد و بیداد کردن در محل کارو یا غیرتی
    داشتن که موجب نگه داشتن خواهر و زن در منزل شود و ......
    من نمیدونم شما در چه خانواده ای رشد کردید که این امور برای شما نشانه ی ایرانی بودنه.به عنوان مثال
    جایی که من درش رشد کردم مهارت های گوناگون داشتن برای یک دختر نشانه ی رشد فرهنگی اون خانواده و مایه افتخار است.و خیلی از خصوصیاتی که شما میگید در ایران داشتید در در محل ما وجود ندارد.پس خواهشا بداخلاقیهای خودتان و اینکه قبلا اصلا
    در مورد رفتارهای خودتان فکر نمیکردید به حساب ایرانی بودن نگذارید. یا به عبارتی میتونم بگم همه اینجوریکه شما میگید نیستند.

    یکی از شمال

    پاسخحذف
  9. سلام آرش جان
    1.در مورد هویت ایرانی و اصالت ایرانی منظورت چیه که تفاوت هست؟البته من با پست قبلیت کاملا موافق هستم فقط می خوام بدونم بین اونها چه تفاوتی قاعل میشی.
    2.فکر نمیکنی اون ده سال مدتی که گفتی برای همه نیست چون افراد در جاهای مختلف با ارزش های مختلف تربیت می شن و از طرف دیگر توانایی وفق با محیط جدید در آنها متفاوته.
    عطا

    پاسخحذف
  10. نميدونم چي گفتي كه به مزاج اين احمقهاي فيلتر بكن بد آمده و شما را فيلتر كردن.
    من به خيليها واقعيتهاي مهاجرت و سختيهاش رو ميگم ولي نرود ميخ آهنين در سنگ. ما ايرانيها اگه شرر كنيم دوست داريم ديگران هم ضرر كنند دوست نداريم كهديگران را آگاه كنيم.
    يكبار يك زنه آمريكائي بهم گفت فكر نكن اينجا بهشته كلي آدم بد بختم داره كه tent cities رو مثال زد.
    aliacc

    پاسخحذف
  11. ارش ما داریم سیزده به در ولی به یاد تو هم هستیم و به جات سبزه به در میکنیم .

    پاسخحذف
  12. ar:
    آرش گفتم عید آمد و رفت حیف است یک احوالی از شما نپرسیم. بعد از فیلترشدن فقط مطالبت را می خوانم ولی متاسفانه نظر دادن سخت شده(مثل زندگی).
    دوست عزیز دو تا توصیه دارم که فکر کنم شاید با انجام آنها وبلاگت به روزهای طلایی اول برگردد البته این توصیه ها چیز جدیدی نیست ولی چیزهایی است که در گذشته اجرا کرده بودی و وبلاگت بسیار موفق بود در ضمن اگر بدون غرض بخواهم نظر بدهم وبلاگت همین الان هم خیلی جالب است ولی به عنوان یک روز نوش نه به عنوان یک وبلاگ در زمینه مهاجرت
    1- موضوعات: به خوبی می شود فهمید که دیگر موضوع بکری در مورد امریکا به ذهنت نمی رسد و به قول معروف کفگیرت به ته دیگ خورده اگر بخواهم یک دید کلی به وبلاگت در طی زمان داشته باشم باید به اجمال بگویم چگالی پست های مهاجرتی ات در اوایل بسیار زیاد بود که لابه لای آنها گهگاهی پست های ترکیبی مثل جامعه شناسی آمریکا دیده می شد موضوعی که ناگفته پیداست به آن علاقه زیادی داری البته نباید از یاد برد همان موقع هم گاهی پستهایی داشتی که هیچ ربطی به مهاجرت نداشت مثل قضیه خواستگاری ات یا داستان ی که در مورد جن بود که به عنوان چاشنی وبلاگ بسیار مفید و جالب بود ولی دوست عزیز الان دیگر چاشنی وبلاگت از مواد اصلی آن بیشتر شده خودت یک نگاهی به چند پست اخیرت بیانداز آنهایی هم که مهاجرتی هستند معمولا حیاتی نیستند مثل پمپ بنزین اگر چه پست جالبی بود ولی دغدغه من برای برای آمدن به امریکا طریقه بنزین زدن نیست نمی گویم این پست مهم نبود ولی به نظرم این پستها هم به عنوان چاشنی استفاده شود به عنوان مقایسه پست شیر حمام اگر چه مثل پمپ بنزین بود ولی چون فضا بیشتر مهاجرتی بود بیشتر به دل می چسبید به عنوان پیشنهاد می توانم بگویم مثلا همین قضیه پیدا کردن کار می تواند چندین وچند پست را به خود اختصاص دهد یک پست برای تهیه رزومه یکی برای نحوه جستجو در اینترنت برای کار و موارد دیگر که به هیچ عنوان کم هم نیست . در ضمن می توانی از کاربران هم بخواهی پیشنهاد موضوع بدهند.
    2- جواب به سوالات: اوایل یک قسمت داشتی که جواب سوالات را می دادی و در پایین وبلاگت قرار داشت ولی بعد از آن کامنتی که "موجب بسته شدن موقتی بزرگراه شد" به نظرم دلسرد شدی ولی اگر آن را دوباره به راه بیندازی وبلاگت خیلی بهتر می شود. جواب دادن به کامنت ها هم راه حل نیست زیرا اگر بخواهی کامنت ها را جواب بدهی یکی یک نظر می دهد و این نظر به هیچ عنوان نیازمند جواب نیست ویک هم سوال دارد که ممکن است تو برداشت کنی که شخص نظر داده ولی اگر مثل قبل قسمتی برای نظر دادن (که الان هم هست) و قسمتی برای سوال پرسیدن باشد خیلی خوب می شد.
    به هر حال سال خوشی در پیش داشته باشی.

    پاسخحذف
  13. حفظ مرز بین واقعیت و خواب و خیال بسی فاکتور مهمی است!

    دیدن سه بعدی inception و Avatar مونده رو دلم!

    پاسخحذف
  14. اقا تورو خدا بگو این ناتاشاگادوین کیه ؟

    ما که گریه مون گرفته واقعا این لامصب کیه که همش میاد تو ذهن ما؟

    پاسخحذف
  15. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  16. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  17. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  18. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  19. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  20. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  21. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  22. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  23. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  24. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  25. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  26. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  27. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  28. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  29. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  30. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  31. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  32. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  33. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  34. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  35. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  36. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  37. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  38. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  39. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  40. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  41. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  42. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  43. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  44. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  45. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  46. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  47. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  48. SALAM ARASH KHOBI?
    LOTF KON MATALEBE KHOBETO ZODTAR BEZAR TA KHORDAD
    CHON GHARARE KHORDAD INTERNET IRAN GHAT BESHE JASH INTERANT KE INTERNET MELI HAST BEZARAN
    DIGE NEMITONIM BE HICH VAJ BE SITEHAYE KHAREJ BERIM
    LOTF KON ZODTAR MATALEBETO BEZAR LOTFAN!
    MAJBORAM CHAND BAR IN PAYAMO BEZARAM SKE TO CHESHMET BASHE SHAYAD BEKHONI

    پاسخحذف
  49. DAHANAM ASFALT SHOD BARAT IN PAYAMARO GOZASHTAM .OMID BE INKE BEKHONISH!
    AGE KHONDISH TO POSTE BADIT BEGO DAR IN MORD NAZARETO

    پاسخحذف
  50. جواب ناشناس بالایی : ببین داداش اگر اینترنت ایران وصل بشه به اینترنت حوزه علمیه ما بازم هرطور که شده خودمون رو به اینجا میرسونیم و مطالب رو میخونیم .

    هرکاری که اونا بکنن ما یه راهی براش پیدا میکنیم .

    پاسخحذف
  51. دوست عزیز زیادی تو چشمه پیامت دیگه 2بارم می ذاشتی کفایت می کرد فکر کنم!
    آقا آرش عالی بود این مطلبت،یه جورایی تکلیف کسانی که می خوان مهاجرت کنن معلوم شد. از طرف انجمن معتادان این بلاگ می گم که بی صبرانه منتظر پست بعدی هستیم:)

    پاسخحذف
  52. راستش هروقت مطالبت رو میخونم حس میکنم خودم تو امریکایم . خمین که به زبون خودمون مینویسی خیلی با حاله . ادم حس میکنه همه این اتفاق ها داره برای خودش میفته.

    تو از جنس خودمونی - دمت گرم

    علیرضا

    پاسخحذف
  53. الان داشتم تو مطالب ارشیوت ماجرای خواستگاریتو میخوندم . همون دختره ای که رفتی شمال و هرکار کردی منصرفش کنی نشد . خیلی جالب و خنده دار بود .

    خودت یکبار دیگه بخون خندت میگیره

    پاسخحذف
  54. محسن

    به نظر من تو این موردهایی گفتی اقا ارش شانس از همه مهم تره و کلا زندگی همه ادم ها به شانس بستگی داره .
    امیدوارم تصور من دراین باره غلط باشه چون هروقت به این موضوع فکر می کنم میگم نکنه تا اخر عمرم همچین شانس به سراغم نیاد.

    یه جوری به اینده بدبین میشم و امیدم رو از دست میدم .

    پاسخحذف
  55. آرش جان جدیدا دارم به روغ هات پی میبرم اصلا انگار تو مریضی عقده داری چمیدونم بجه سرراهی هستی شایدم در بچه گی مفعول بودی کونت گذاشتن در هر صورت ما نفهمیدیم تو تو شریف درس می خونی یا جهاد دانشگاهی یا تو شرکت تو 7تیر کار کامپیوتری میگردی یا یا تو کشتیرانی بودی براندا رو گاییدی یا براندا گاییدت .....

    پاسخحذف
  56. benjamin Linus واقعا از ته دل برات متاسفم که به کسی که انقدر مطالب جالب و خوب مینویسه توهین میکنی .

    خب این نشونه شخصیتت هست . هرچند توی یکی از پست های قدیمی ارش خوندم که ارش گفت اگر کسی به من فحش بده قبل از اینکه بهش توهین کنم بهش میگم چرا ؟

    امیدوارم این نظر ناراحتت نکنه ارش

    پاسخحذف
  57. سلام آرش جان
    بخاطر فيلتر ديگه نميتونم هر روز وبلاگتو بخوانم.امروز چهار تا پست بلند رو يكجا خواندم!!
    مرسي بخاطر نوشته‌هاي خوبت. اين پست دوباره به من يادآوري كرد كه چرا بايد درس خواندنم رو جدي بگيرم.

    هميشه شاد و موفق باشي

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.