۱۳۸۹ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

موسیقی محلی شهر آبادان

خیلی ها سعی کردند که موسیقی محلی شهر آبادان را در شهرها و یا کشورهای دیگر شبیه سازی کنند. ولی آن چیزی که در میان خانه های آبادان نواخته می شود دارای روحی است که نمونه آن را نمی توان در اجراهای دیگر دید. به یک بخش کوچکی از این موسیقی زیبا که پاره ای از فرهنگ و هنر پارسی در آن نهفته است توجه فرمایید.


۲۰ نظر:

  1. بد جوری دمت گرم.
    دل ما آبادانی ها رو شاد کردی.

    پاسخحذف
  2. دمت گرم اين چند وقته تندتند آپديت ميكني

    پاسخحذف
  3. شوشو گفت:
    هیچ وقت فکر نمی کردم با خوندن وبلاگت مجبور شم برقصم

    من الان یه چیز جالب گیر اوردم.(مرتبط با این پست و پیانوی وبلاگ آرش هم هست)
    یک ارگ دریایی.یعنی امواج دریا تو کروواسی می خوره به یک سری پله بتونی سوراخ دار و صدای ارگ تولید می کنه.واقعا صداش جادوم کرد.یه احساس تعلیق عالی بهم داد.از اینجا می تونید بشنوید

    http://www.oddmusic.com/clips/sea_organ.mp3


    این هم عکساش تو گوگل
    http://www.google.com/images?hl=fa&source=imghp&q=sea+organ&gbv=2

    پاسخحذف
  4. من که نتونستم از آهنگ فيض ببرم...

    مطلب پيشینت خیلی آموزنده بود

    پاسخحذف
  5. الان آهنگ رو ديدم
    خيلي قشنگ بود
    دم اين آباداني ها گرم
    خيلي دوستشون دارم :-)

    پاسخحذف
  6. salam.kho0bin??nemido0nam be che esmi sedato0n konam,movafegham ba musice abadani,jato0n khali aro0si do0stam abadan bo0d az in musica ham bo0d koli jigho dad kardim.ama dar morede cm ke to0 blogam gozashtin,mage kholam shohar konam????ba ezdevaj shadidan mokhalefam,hichi mesle do0sti nemishe.movafagh bashin,bazam o0nvara tashrif biarid.tnx.bye

    پاسخحذف
  7. دوست عزیزی که به من فحاشی کردی چندتا نکته هست که باید خدمتت عرض کنم
    اول اینو بگم که من کامنت هام رو فقط با اسم دوست دار ایران میگذارم و اون کامنت هایی که با اسم ناشناس به طرف داری از من گذاشته شده من نبودم و هیچ مسئولیتی در قبال اونا ندارم.
    دوست عزیز من شمارو کاملا درک میکنم چون یه زمانی من هم مثل شما بودم و وقتی یه نفر اسم اسلام رو بد میگفت شاکی میشدم و این از نا اگاهی من بود.
    شما به من گفتی که من نمیدونم قران چیه ولی باید خدمتت بگم که من چندین بار قران رو به صورت کامل خوندم و تقریبا زبان عربی رو میدونم واگه حرفی میزنم با هزار دلیل و سند میتونم ثابتش کنم من توی دانشگاه الاهیات خوندم و مطالعات بسیار زیادی تو این زمینه دارم
    شما گفتی که تو قرآن نوشته شده که روز و شب از گردش زمین به دور خورشید پدید میاد و این از نا اگاهی شماست که حتی نمیدونید روز و شب از گردش زمین به دور خودش به وجود میاد و از گردش زمین به دور خورشید فصل ها به وجود میاد . فقط دو جا اشاره شده که : زمین رو مانند گهواره ای قرار دادیم . و : به کوه ها نگاه کنید مگر نمیبینید که انها در گردشند . فقها از این دو ایه به این نتیجه رسیدن که زمین به دور خورشید میگرده درواقع ازاین دو ایه تفاسیر زیادی وجود داره من راجب این دو ایه بسیار تحقیق کردم و خیلی خلاصه خدمتتون عرض کنم که تقریبا از 800 سال پیش فقها شروع کردن به تفسیر این ایه ها و اوایل تفاسیرشون کاملا با الان فرق میکرده چون اونا از گردش زمین اطلاعی نداشتن بعد که مردم جهان از گردش زمین به دور خورشید اگاه شدن فقها که می خواستن بگن دین و علم با هم هیچ تظادی ندارن کلی تو قران گشتن تا ایه ای رو پیدا کنن که نزدیک به مطلب فوق باشه ممکنه که چند قرن دیگه از این ایات تفاسیر دیگه ای مطابق با شرایت اون زمان بشه و این طبیعت اسلام هست (این نکته اول)
    نکته بعدی شما هنوز فرق ازادی بیان و اهانت به دین رو نمیدونید . چیزهایی که من نوشتم نقل قول مستقیم از قران بود و بعدش تفسیر خودم که طبق قوانین ازادی بیان نظر هر کس محترم هست و تازه این نظرات من بعد از مطالعه فراوان به دست اومده و هیچ گونه اهانتی نداشته در سوره توبه ایه5 اومده: پس چون ماه های حرام به سرامد انگاه مشرکان را هرجا یافتید بکشید. کسی که مسلمون نیست باید صرفا به خاطر اعتقادش کشته بشه و منی هم که نقل قول مستقیم از قران میکنم فحش می خورم اینا طبیعیه و ماهیت واقعی اسلام دقیقن همینه . درواقع جمهوری اسلامی یه مزیت بزرگ تو این سی و چند ساله برای مردم داشته و اون اینه که مردم فهمیدن اسلام واقعی دقیقا همینی هست که تو کشور داره پیاده میشه و فهمیدن که وقتی دین در راس کار قرار بگیره دربهترین شرایط کشور اینی میشه که الان میبینید
    و من الان خوشحالم که مردمی با نگرش شما بسیار بسیار کم شدن و من اینو مدیون اسلام و جمهوری اسلامی هستم
    شما الان دیگه در اقلیت هستی و باید اینو بگم که در گمراهی اشکار به سر میبری قران مردم رو به تعقل دعوت کرده من هم از شما می خواهم که تعقل کنی

    پاسخحذف
  8. آلبوم جدید داریوش(دنیای این روزای من)
    http://1.aria2music4.com/modules.php?name=News&file=article-seo&sid=7513
    حتما دانلود کنید. دنیائیه

    پاسخحذف
  9. سلام دوست من
    راستش من با شما موافق نیستم فکر نمی کنم هیچ مسئله ای در خواب حل بشه که دومی داشته باشه . یعنی پس ما هنوز توی خوابیم بیا بهتر که از این خواب بیدار بشیم ؟!!
    موفق باشید

    پاسخحذف
  10. فكر كنم انرژيك ترين آهنگيه كه تو ايران داريم و چه حيف كه به اون توجهي در شناسوندنش نميشه

    منن زماني كه دانشگاه شيراز بودم لاي بچه هاي جنوبي اولين بار آهنگ امشو شوشه يارم براز جونه رو شنيدم و خيلي واقعن از تمام خواننده هاي پاپ لس انجلسي باحالترن و واقعن با رقص آدم انرژي مثبت ميگيره

    خلاصه هر چي بگيم در وصف اون كمه

    پاسخحذف
  11. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  12. با عرض معذرت از دوستان و نظر دهنده های گرامی مجبور شدم کامنت بالایی را که فقط ناسزا به اسلام و قرآن بود پاک کنم. البته هیچ پیام خاصی در آن نبود و فقط در سه کلمه به انگلیسی بود که دو کلمه آن اسلام و قرآن بود. از این به بعد دیگر هیچ کامنتی را پاک نمی کنم حتی اگر فحاشی به بنده باشد. به نظر من بهتر است که همه مدیر وبلاگ باشند و آنچه را که هست ببینند.

    پاسخحذف
  13. دوستدار ایران
    حماقت محض تو اینجاست که جمهوری اسلامی رو با اسلام واقعی قاطی کردی مثل شاه عباس احمق نفهم که رید تو دین با اون کاراش این نا کس ها هم ریدن تو دین تا افراد تازه بدوران رسیده دین رو از چشم اینا به بینن
    آقای دوست دارایران ابله جان
    تفسیر این آیه اینکه به دستور پیامبر خدا آن هم زمانی که اسلام در خطر باشد در ماهای غیر حرام شما باید مشرکان را بکشید اگه این طوری بود که همه باید همه رو می کشتند مرض تو اینکه قزآن رو از دهان یک عده ابله تفسیر شده برات اگه با شخصیتی چون دکتر علی شریعتی
    آشنا شی معنای واقعی اسلام را درک می کنی
    نکته را جع خورشید اصابم خورد بود متوجه نبودم
    چی نوشتم



    آرش جان از اینکه کامن شخص بی پدر مادرو پاک کردی ممنونم این فرهنگ باید جا بیوفته

    پاسخحذف
  14. يك دانشجوي پزشكي۱۲ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۲۷

    سلام.پست جالبی بود.

    پاسخحذف
  15. baba damet jooshhhhhh
    magnolia az iran

    پاسخحذف
  16. هرتعصبی یعنی دروغ! به چیزی که دورش هاله تقدس می کشند، حتما شک کنید، پرده رو پاره کنید، خوب براندازش کنید، بالا و پايینش کنید، ردش کنید، و اگر بعد از همه اینها باز هم در اون تقدس دیدید، بهش احترام بگذارید.چه اسلام، چه هر چیز دیگه.به خود خدا قسم، تعصب واقعیت رو نابود میکنه. چشماتون رو باز کنید و دروغ رو ببینید. همینطور بي کله از مقدسات اجدادیتون دفاع نکنيد.

    پاسخحذف
  17. دوست عزیزی که دعوت به تعقل و دوری از تعصب کرده ای! آدمی به آنچه انس می گیرد و ایمان می آورد، تعصب می ورزد و این حالت اصلاً برای حفظ نظم ذهنی نیز ضروری است(فلسفه هایدگر همین است). تفکر کار سهمگین و رنج آلودی است که بسیاری، از پیامدهای آن می هراسند. بقول پارتو انسان موجود نابحردی است و بقول فوکو که اصلاً بنیاد تعقل در انسان را نفی می کند.
    اینها همه دورانی است که باید آدمی بگذراند. علامه اقبال لاهوری و دکتر شریعتی و حتی قرآن به تلویح می گویند انسان به مرحله ای می رسد که از دین بی نیاز می شود. تا آنموقع باید صبور باشیم.

    پاسخحذف
  18. چه جالبه یک نفر تشکر می کنه که ناسزا رو پاک کردی بعد خودش تو همون جمله دو تا فحش خد.ا.پسندانه میده.
    با این فحشا فقط نشون میدید هیچی برای ارائه ندارید.
    شریعتی هم خواسته مثلاهمه چی رو ماست مالی کنه.

    پاسخحذف
  19. این موسیقی تنها متعلق به آبادان نیست کل خطه جنوب با این موسیقی به شوق میاد از بندر عباس گرفته تا بوشهر و آبادان و اهواز . شاد باشی کاکا .

    پاسخحذف
  20. نظر "كاكا جنوبي" كاملا درست هست.
    بعنوان اطلاعات بيشتر:
    1. علاوه بر موسيقي *بندري* كه در سراسر جنوب رايج هست نوع ديگري از موسيقي جنوبي هم به نام *بستكي* داريم كه بيشتر در گمبرون و هرمزگان رايج است و بسيار زيباست.
    2. داستان كاكا هم خيلي جالبه: در شيراز "كاكو" در بوشهر "كوكا" و در آبادان "كا" گفته ميشه!

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.