۱۳۸۸ دی ۲۳, چهارشنبه

تقابل فرهنگی در ایران و تعامل فرهنگی در امریکا


حتما شما هم تا به حال شنیده اید که امریکا فقط دویست سال فرهنگ دارد. من نمی دانم که این حرف از کجا آمده است ولی به نظر من این سخن بسیار بی ربط است. امریکا کشوری است که فرهنگ آن از ترکیب فرهنگ های مختلف مردم جهان شکل گرفته است و حتی امریکاییهای واقعی که همان سرخپوستان امریکا هستند نیز دارای هزاران سال تمدن و فرهنگ هستند.

متاسفانه ما در طول تاریخ کشورمان اجازه رسوخ فرهنگ بیگانه را به محدوده اقلیمی خود نداده ایم و فقط فرهنگ هایی در ما تاثیر گذاشته اند که مهاجم بوده و به زور در ما رخنه کرده اند. بنابراین ما شاهد این هستیم که در کشورمان و در میان اقوام مختلفی که در کنار هم زندگی می کنند, تقابل فرهنگی نسبت به تعامل فرهنگی بسیار بارز و شاخص است.


بخاطر تجربه های بدی که از تعرض به سنن و آیین های فرهنگی در قوم های مختلف مردم ایران وجود دارد, قوم های کشور ما از نظر فرهنگی بسیار بسته شده اند و ترس ناخواسته ای که از انقراض و فروپاشی در آنها بوجود آمده است, باعث شده است که آنها شیوه تدافعی برتری طلبی را برای خود برگزینند و از آن برای حفظ و بقای نسل خود استفاده کنند.

بنابراین مردم کشور ما به مرور زمان نژاد پرست شده اند و نژاد خود را نژاد برتر و فرهنگ خود را نیز فرهنگ برتر جهان می دانند. در ضمن در درون کشور ایران نیز قوم های مختلف ایرانی خود را برتر از قوم های دیگر می دانند. فارس و لر و آذری و کرد و عرب و بلوچ و مازنی و گیلکی, هرکدام گمان می کنند که برترین نژاد هستند و حتی دیگر قوم ها را مسخره می کنند. ولی در واقع برتری فرهنگی و نژادی اصلا بی معنی است و این فقط یک سیستم تدافعی در برابر تهاجم و تعرض است.

تکیه بیش از حد به تمدن دوهزار و پانصد ساله کشور ما هم یکی دیگر از همین شیوه های تدافعی است. در حالی که شما آثار آن تمدن اولیه را در کشوری مثل امریکا بیشتر از کشور ایران می بینید. علت این است که کشور امریکا یک کشور چند فرهنگی است و خاصیت فرهنگ پذیری آن سبب گردیده است که بتواند از فرهنگ ایرانیانی که به آن کشور مهاجرت کرده اند سود بجوید.

به زبان ساده تر, فرهنگ امریکا مجموعه ای است از فرهنگ چند هزار ساله چین, هند, مصر, ایران, کشورهای عربی, اروپا, سرخپوستان و سیاهپوستان و اسپانیایی زبانها. در مدارس امریکا, فرهنگ های مختلف جهان به دانش آموزان تدریس می شود و به آنها یاد می دهند که چگونه نکات مثبت آن فرهنگ ها را یاد بگیرند. همچنین آنها در مورد مذهب های مختلف جهان نیز اطلاعاتی کسب می کنند که مغرضانه نیست و صرفا جهت اطلاع رسانی به دانش آموزان است.

در امریکا یک چینی, یک آلمانی , یک ایرانی, یک عرب و یک مکزیکی به راحتی می توانند با یکدیگر صحبت کنند و یک کار گروهی انجام دهند ولی در ایران ترکیب یک گروه متشکل از یک لر, یک آذری, یک فارس, یک کرد, یک بلوچ و مثلا یک گیلکی یرای یک کار گروهی بسیار نامحتمل و بیهوده است.


حدود هجده سال پیش, من در دوران دانشجویی و در یک دوره تابستانی معلم کارگاه کامپیوتر معلم های نمونه استان های مختلف کشور بودم. طبیعتا هر کدام از معلم های عزیزی که اکثر آنها هم بالاتر از پنجاه سال داشتند, از یک استان کشور انتخاب شده بودند. در تمام طول مدت چهل روزی که آنها مهمان ما بودند مانند خروس جنگی به جان هم می افتادند و قومیت خود را به رخ یکدیگر می کشیدند. هر کدام از آنها که با لهجه خاص خود سوالی را مطرح می کرد دیگران به او می خندیدند و او را مسخره می کردند.

در امریکا هم ممکن است لهجه جنوبی را مسخره کنند ولی این عمل به قصد آزار و زجر دادن طرف مقابل نیست. در امریکا مردم یاد گرفته اند که درجامعه خود به فرهنگ و سنت های یکدیگر احترام بگذارند و حتی نکات مثبت و جالب آن را یاد بگیرند. من با هر امریکایی که برخورد می کنم می گوید که من غذاهای ایرانی را دوست دارم و یا رقص و آهنگ های ایرانی را دوست دارم. وقتی برای آنها سه تار می زنم با لذت به آن گوش می کنند و برایشان صدایی اسرار آمیز و دلنشین است.


اولین چیزی که یک نفر پس از مهاجرت به امریکا می آموزد, این است که با فرهنگ مردم مختلف جهان آشنا می شود. او یاد می گیرد که شیوه زندگی مردم خاور دور چگونه است و یا اینکه مثلا هندی ها چگونه زندگی می کنند. سپس ما تازه متوجه می شویم که هیچ برتریتی در بین قوم های مختلف جهان مطرح نیست و آنچه که هست فقط تفاوت است و بس.

من دیگر باید بروم پی کارم.

۲۴ نظر:

  1. سلام
    موضوع شانس جالب بود. این موضوع جدید هم جالبه- یک چیز دیگه هم در مورد شانس وجود داه و اون باور داشتن به اینه که خوش شانسی- من باور دارم خوش شانسم و بقیه هم می گن این ادم خوش شانسه- ولی واقعیتش اینه که خودم راههای ایجاد یا برخورد شانس با خودم رو افزایش می دم- می گن عجب شانسی داری بابا- بورس دکترا گرفتی-منم میگه آره پس چی که...
    ولی نمی دونن دهنم سرویس شد تا موفق شدم-
    به هرحال از مجموعه ایجاد شانس- تیز هوشی- فرصت سازی و فرصت طلبی به معنای مفیدشه که شانس میاد و در خونت رو می زنه
    گودلاک

    پاسخحذف
  2. راستی گاهی فکر می کنم ما یه ذره نژاد پرستیم- بجه که بودم تو شهر ما یک خانواده بودن از جنوب اومده بوده رسماً سیاه پوست- مردم دهنی از اینا صاف کردن که نگو- آپارتاید واقعی بود. طوری که دخترشون دیگه نمی خواست بره مدرسه ...
    اینم گفتم همینطوری..
    گودلاک

    پاسخحذف
  3. baleh aghayeh nashenas ma IRANIHA be shedat nejad parast hastim, va khodemon khabar nadarim

    پاسخحذف
  4. البته من حرفتون رو در مورد برخورد قومیت ها در ایران قبول ندارم ، با تجربه شخصی من کاملا در تناقض

    پاسخحذف
  5. خیلی خیلی ممنون از نقطه نظرها،درددل ها،نوشته های غنی و پربارتان که در عین سادگی و صداقت جدا هر آنچه که از دل برخاست بر دل می نشیند.
    پیوسته دلتون شاد و لبتون خندون باد...
    :)

    پاسخحذف
  6. آدم روشنی هستی از نظراتت خوشم میاد آفرین

    پاسخحذف
  7. این یکی از نتایج همان تعصبی است که چند روز پیش بخوبی به آن پرداختید.تعصب از عوامل مهمی است که مانع از همامنگی و یگانگی در جامعه می شود. سپاسگذار از تحلیلتان.

    پاسخحذف
  8. وبکمی که گذاشتی خیلی خوبه ولی با سرعت اینترنت ما کند نشون میده

    پاسخحذف
  9. من واسه وب کم..جاوا روی دانلود کردم، بعد موقع نصب خوش می گه با موفقیت نصب شده ، اما من نمی بینم.
    البته می دونم مشکل کامپیوتر منه که توLAN شرکته.
    من هم اوصلا permissoin
    نصب ندارم.گاهی بعضی برنامه ها نصب میشه!...یعنی کاری میشه کرد؟..؟..نسخه جاوا جایی دیگه هست که بگم برام update کنن...

    پاسخحذف
  10. aza.joon
    daghighaaaaaaaaaaaan!
    payatam arash jan
    makhsoosan in tavahome ma irania ke az hame behtarim

    hame ye ki hastim ....

    پاسخحذف
  11. این وب م فقط روی iexplorer نصب میشه. من نصب کردم ولی الن اونجا شبه و چیز زیادی معلوم نیست

    پاسخحذف
  12. من نمی دونم Active X چه ربطی به جاوا داشت که من نوشتم!!منظورم active x بود! منگم..!

    پاسخحذف
  13. ایول ایول پشت حیاطو ایول
    ____بهنود_____

    پاسخحذف
  14. راستی آرش تو یه پست کاملا در مورد دوربینت توضیح بده. وقتی داره نشون میده دیگه نمیشه دوربین رو چرخوند. لطفا طرز کارشو یادمون بده.
    ____بهنود____

    پاسخحذف
  15. ممنون آرش خان پست خوبی بود مثل همیشه.
    راستی دوربینت بدون user هم کار می کنه!

    پاسخحذف
  16. من IE7 دارم، خیلی وقت باهاش کار نکردم، ActiveX نصب شد اما باز میگه نصب نیست :(

    پاسخحذف
  17. علی
    آرش جان وبکم واسه ی من فقط شبو نشون میده
    تو رو خدا یه راهنمایی کن روزم نشون بده
    با سپاس...
    شاد باش

    پاسخحذف
  18. ممنون اقای ارش بابت مطالب جالبتون.من همه رو از اول خوندم و بسیار لذت بردم:)
    درباره ی این دوربین همه اگه یه راهنمایی بکنین ممنون میشم.روش که کلیک میکنم بروسر ارور میده.

    Internet Explorer cannot display the webpage

    میلاد

    پاسخحذف
  19. aza.joon

    dooorbinet kheili bahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaale :D

    ajab khoone bahali che jaii eyval arash jan
    seft bechasb sanfransico ro be tehran ina ham kollan fek nakon ;)

    پاسخحذف
  20. وقتی خیلی وقته که ایران نیستی اینقدر با اطمینان نظر نده. تقابل قومی در ایران به اون شدت که گفتی نیست و خوشبختانه داره کمتر هم میشه ...

    پاسخحذف
  21. مردم کشور ما هم بایستی یاد بگیرند که به فرهنگها و ادیان دیگه احترام بزارند و خودشون و دینشون رو برتر از دیگران ندونن. خداوند هیچ نژادی رو برتر قرار نداده و به عدالت با همه رفتار می کنه. امیدوارم روزی برسه که محور قضاوتهایمان عادلانه و بی غرض باشه.

    پاسخحذف
  22. طبق معمول استفاده کردم، به شدت با این ماجرای نژاد پرست بودنمون موافقم.
    ببین شاید اگر یک ارضی مثل یک جزیره پیدا بشه و بشه فارس و کرد و لر رو اونجا مجبور کرد که با هم کار و زندگی کنند، شاید نتیجه مثبت باشه
    اما در حال حاضر سیستم ما خرابه، ورودی درست هم که بدی جواب غلط می گیری

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.