۱۳۹۱ آبان ۱۵, دوشنبه

تجاوز به حریم خصوصی یک فرد با طرح سوال؟


در پست های قدیمی در مورد حریم خصوصی انسان ها نوشته ام و آن را در بین مردم ایران و امریکا مقایسه کرده ام. در آن نوشته من حریم خصوصی را به دو نوع فیزیکی و روانی تقسیم کرده ام و اندکی هم در مورد آنها توضیح داده ام. امروز می خواهم مقداری در مورد نشانه های بارز ورود به حریم خصوصی روانی انسان ها از زاویه ای دیگر با شما گفتگو کنم و نظر شما را هم بدانم. متاسفانه این بخش از حریم خصوصی انسان ها به علت ناآشکار بودن آن و ناآگاهی مردم به دفعات مورد تجاوز دیگران قرار می گیرد و در میان ایرانیان نیز بسیار رواج دارد ولی چرا ایرانی های امریکا که در یک جامعه فرد گرا زندگی می کنند همچنان به حریم خصوصی یکدیگر تجاور می کنند؟ 

جامعه گرایی در کشوری مثل ایران موجب می شود که ریزترین امور فردی یک انسان در زندگی دیگران اثر گذار باشد و برای همین است که دیگران نیز همیشه این حق را برای خود وارد می دانند که در امور خصوصی دیگران دخالت کنند و نظرات خودشان را به آن شخص تحمیل کنند. به عنوان مثال اگر یک نفر در یک جمع از یک غذا, لباس, رنگ و یا مهمانی خوشش نیاید دیگران سعی می کنند با تمام توان خود سلیقه خودشان را به آن فرد تحمیل کنند زیرا این سلایق شخصی در یک اجتماع سنتی جامعه گرا محدوده خصوصی آن فرد به حساب نمی آید و رابطه مستقیم با زندگی دیگران دارد. زندگی در یک کشور جامعه گرا نیز چنین ایجاب می کند که انسان ها محدوده حریم خصوصی بسیار کوچکی داشته باشند و به دیگران اجازه دهند که به بیشتر محدوده ای که در یک کشور فردگرا خصوصی به حساب می آید وارد شوند.

ایرانی هایی که در امریکا هستند نیز با این که در جامعه ای فردگرا زندگی می کنند همچنان تمایلات جامعه گرایی خود را حفظ کرده اند و برای همین است که توجه چندانی به محدوده حریم خصوصی انسان های دیگر ندارند. آنها به دفعات به محدوده ای از زندگی یک انسان دیگر وارد می شوند که به نظر خودشان بسیار عادی است ولی مشکل اینجا است که در جامعه فرگرایی مثل امریکا آن محدوده در چارچوب حریم خصوصی یک انسان قرار دارد و ورود به آن جایز و حتی قانونی نیست. سوال کردن در مورد مذهب, نژاد, عقیده, درآمد و امور خانوادگی و دیپلماتیک یک فرد و یا نظر دادن در مورد آنها تجاوز به حریم خصوصی یک فرد است که در میان ایرانی های مقیم امریکا نیز بسیار رواج دارد.

سوال کردن و نظر دادن در مورد ازدواج, طلاق و یا هرگونه زندگی دیپلماتیک افراد هم یکی دیگر از تجاوزات آشکار به حریم خصوصی دیگران است که متاسفانه در فرهنگ ایرانی ها نهادینه شده است و شاید از رفتار و عادات آنها جدایی ناپذیر باشد. این مسئله که یک نفر شب را تا صبح در کنار چه کسی می خوابد و با او چه نسبتی دارد برای همه ایرانی ها یک مسئله مهمی است که حتما باید در جمع تجزیه تحلیل و پردازش شود و در صورتی که این قضیه کاملا برای عموم مشخص نشود خودشان آن شب را تا کله سحر خوابشان نمی برد.

نظر دادن و سوال کردن در مورد درآمد و شیوه خرج کردن آن در زندگی یک فرد نیز بسیار در میان ایرانی های امریکا رایج است. آنها در مورد ریز درآمد یکدیگر تحقیق و تفحص می کنند و به خود اجازه می دهند که در مورد آن سوال کنند و یا نظر بدهند. متاسفانه آنها از تجاوز خود به حریم شخصی دیگران ناآگاه هستند و آن را آزادی بیان می دانند در حالی که آزادی بیان برای این است که شما بتوانید در مورد عقاید, سلایق و باورهای خودتان آزادانه صحبت کنید بدون این که وارد محدوده زندگی شخص دیگری بشوید. متاسفانه ایرانی های عزیز از تجاوز خود به حریم خصوصی دیگران از طریق طرح سوال ناآگاه هستند و خیال می کنند که سوال کردن در این موارد بی مشکل است و هر کسی که دوست داشت می تواند جواب ندهد. در حالی که طرح سوال در مورد مسائل خصوصی یک نفر از مصادیق بارز تجاوز به حریم خصوصی او است.

بیایید با هم چند مثال مشخص از تجاوز به حریم خصوصی روانی یک نفر را توسط طرح سوال مرور کنیم.

1- به نظر شما بهتر نبود به جای خریدن این ماشین فلان ماشین را می خریدید که مصرف بنزینش کمتر باشد؟ (این سوال تجاوز به حریم خصوصی است و شما فقط اجازه دارید بگوییم که من از ماشین کم مصرف بیشتر خوشم می آید)
2- حالا شما به سلامتی کی می خواهید عروسی کنید؟ (این سوال تجاوز به حریم خصوصی است و شما اجازه ندارید آن را از کسی سوال کنید)
3- البته اگر فضولی نباشد می خواهم بدانم که آنجا چقدر به شما حقوق می دهند. (این سوال تجاوز به حریم خصوصی است و لفظ اگر فضولی نباشد هم هیچ کمکی به آن نمی کند چون ماهیت سوال شما یک فضولی است)
4- مبارک است ان شاءالله خانه را به سلامتی چند خریدید؟ (این سوال تجاوز به حریم خصوصی یک فرد است و مبلغ خرید خانه به شما مربوط نیست)
5- راستی شما مسلمان هستید؟ (سوال در مورد نژاد, مذهب و یا حتی جنسیت یک فرد تجاوز آشکار به حریم خصوصی او است)
6- برای تولدت چه هدیه ای را برایت خرید؟ (این سوال تجاوز به حریم خصوصی یک فرد است)
7- بهتر نیست طلاقش بدهی و خودت را راحت کنی؟ (نظر دادن در مورد روابط شخصی یک فرد تجاوز به حریم خصوصی او است)
...
خوب اگر بخواهیم این مثال ها را ادامه بدهیم هرگز تمام نخواهد شد زیرا تنها مرور صحبت های عادی ایرانیان با یکدیگر کافی است تا به ده ها مورد دیگر از نقض آشکار حریم خصوصی دیگران برخورد کنیم و متاسفانه آنها نیز معمولا از این حریم شکنی های خود ناآگاه هستند. 


۴۶ نظر:

  1. سلام

    اگه من احوال ببو گلابی عزیز رو بپرسم, اشکالی نداره?

    ;)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ببو گلابی خیلی خوب است. با مادرم خیلی رفیق شده است و دیگر من را کمتر تحویل می گیرد :)

      حذف
  2. من یک سوال دارم، این جوری که با یک آمریکایی می خواهی حرف بزنی باید فقط بنشینی به او زل بزنی! چون نظر او را در هر زمینه ای که بپرسی می شود تجاوز به حریم خصوصی! من سوالم این است که این آمریکاییها که مدام دارند با هم گل می گویند و گل می شنوند، به راستی چه به هم می گویند؟ (من تجربه ای ندارم چون متاسفانه هرگز وارد جمعشان نتوانستم بشوم و فقط از دور می بینم) اگر بپرسند مثلاً از چه تیمی خوشت می آید این نقض حریم نیست؟ بعد بپرسند این ماشینی که خریدی دلیلش چه بود که خریدی نقض است؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من چون از همین نقض حریم می ترسم، هیچ وقت جرات نکردم با یک آمریکایی بیشتر از سلام و احوالپرسی حرفی بزنم. ولی می بینم خیلی ایرانیها با آمریکاییها دوستان نزدیک و صمیمی اند و مشکلی هم ندارند (شاید من متوجه نمی شوم).

      حذف
    2. ما اگر مراوده سالم را یاد بگیریم و و فضولی و کنجکاوی های بی مورد را در مورد دیگران کنار بگذاریم باز هم خیلی راحت می توانیم صمیمی شویم. متاسفانه ما نزدیک شدن به دیگران را با تجاوز به حریم خصوصی آنها اشتباه می گیریم.

      حذف
    3. پس لطفاً در باره نحوه مراوده سالم هم قدری بنویسید. چه چیزی نظر شان را جلب می کند؟

      حذف
    4. آخر نظر دیگری را در خصوص غذایی که می خورد، ماشینی که دارد و الخ نپرسی دیگر چه می ماند برای گفتن؟ tiny talk که میگن موضوعش چیه؟

      حذف
  3. سوال شماره 4 اصلا اشکال نداره شاید حالا بقیش به نوعی فضولی باشه ارش جون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اتفاقا سوال شماره چهار اصل فضولی است و خود من اصلا دوست ندارم کسی قیمت چیزی را که خریده ام از من سوال کند مگر این که خودم بخواهم آن را بگویم. موضوع فقط به گفتن قیمت هم ختم نمی شود و معمولا سوال کننده نظر چرت خودش را هم در مورد گران و یا ارزان بودن آن به آدم حواله می کند.

      حذف
  4. اوه اوه!حالا میشه بفرمایید چرا بعضی ایرانیها تا این حد جوگیرند و همیشه کاسه داغتر از اش میشوند؟؟یعنی اونقدر امریکای خونشون میزنه بالا که سوالات رایجی که تا جایی که میدونم و خبر دارم امریکاییها راحت از هم میپرسند رو عیب میدونند؟گو اینکه مقایسه جامعه ای چندین ملیتی که ملقمه ای از نژادها و مذاهب گوناگون از سراسر جهان است و حساسیتهای خاص خودش رو دارد با جامعه ایران خود اخر حماقت است. این جوگیری ایرونی جماعت عامل بیشتر بدبختیهای ماست.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من که نفهمیدم چی میگی سیما جون. حرفات یکیش به نعل میزنه یکیش به میخ. آخرش تو میگی که آمریکاییها در اشتباهند و یا ایرانیا؟ کار آمریکاییها درست اند یا ایرانیها؟ منظورت دقیقا چیه؟
      اما به هر حال تجاوز به حقوق دیگران درست نیست. من خودم بعد از خوندن مطالب گذشته آرش اوایل، در مورد حقوق دیگران همیشه اگه میخواستم سوالی از کسی بپرسم یه نگاه به خودم میکردم که آیا دوست دارم کسی از من در اون مورد سوالی بپرسه. بعد یواش یواش به این نتیجه بسیار مهم رسیدم که (((زندگی دیگران، احوالاتشون، اوضاعشون کارشون بارشون و هرچیز دیگه ای به من و هیچ کسی ربطی نداره و در ضمن نصیحت کردن و خیرخواهی هم گذاشتم کنار که به من ربطی نداره)))

      حذف
  5. آرش ازت سوال کرده بودم که چرا فقط با عده ای محدود از ایرانیان آمریکا معاشرت می کنید تجاوز به حریم خصوصی میشه؟ همون طور که میدونی ایرانی های دیگه ای هم در آمریکا وجود دارن مثل حودت و گل پسر. همه رو با هم جمع نبند

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست عزیزم, در این جایی که من زندگی می کنم ایرانی زیادی زندگی نمی کند و یا لااقل من نمی شناسم. ولی در مجموع معاشرت با ایرانی ها را بیشتر دوست دارم حتی اگر تجربه های چندان خوبی هم از آن نداشته باشم.

      حذف
  6. اگه طرز سوال رو عوض کنیم چطور؟ بگیم آیا امکان داره یا دوست داری که بگی ماشینتو چند خریدی؟ این جوری بازهم تجاوز میشه.
    تجاوز به حریم خصوصی به انگلیسی چی میشه؟
    rape on private area

    پاسخحذف
  7. من یک همکار آمریکایی دارم هر روز وقث ناهار به ظرف غذام نگاه میکنه ومی پرسه گوشت گاوه؟گوشت خوکه؟ یا می پرسه میگو می خوری؟ خودش بیشتر روزا از مک دونالد غذاشو میخره.همین کارش منجر به این شد که یه همکار آفریقایی مون ناهارشو دیگه توی اتاق ناهار خوری نخوره.

    پاسخحذف
  8. من کاملا شیر فهم شدم فقط یه سوال خیلی وقت خوابم رو ربوده جواب بدی دیگه مشکلی ندارم .
    چند حقوق میگیری و به سلامتی کی دوماد میشی ؟ راستی گفتی مسلمونی ؟ یه چیزی چرا این ماشین رو خریدی؟ :\
    میترا

    پاسخحذف
  9. نکات جالبی رو اشاره کرده اید... من هم مواردی را که گفتید تا حدودی دیده ام... اما تا کنون در هیچ کتاب یا وبسایتی راجع به این جنبه از اخلاقیات غربیها چیزی نخوانده ام (البته شاید کم کتاب خوانده ام). اگر شما کتابی را در زمینه این جنبه از اخلاق غربیها (و در ضمن شرقیها) می شناسید لطفاً معرفی کنید...

    مهدی ع.

    پاسخحذف
  10. آرش جان پوا ثبت نام رای دادن در آمریکا چه قدر میشه؟ شما رای دادین؟ اوباما رای آورد خوشحال شدی؟ این سوال ها تجاوز به حریم خصوصی هست؟ از این به بعد هر سوالی میخوایم بکنیم باید اول ببینیم هست یا نیست یا بیایم از آرش بپرسیم.

    پاسخحذف
  11. سوال پرسیدن عیب نیست، ندانستن عیب است! میگم آرش به کی‌ رأی دادی با پاسپورت جدیدت؟؟

    پاسخحذف
  12. ارش حرف دلمو زدی. البته درجه صمیمیت و جایگاه اشخاص رو هم باید در نظر گرفت. وقتی یک ایرانی رو ملاقات میکنی دفعه اول خیلی زود میخواد با پیش فرض خودمونی بودن تا اونجا که امکان داره ته توی زندگی و شخصیتتو به دست بیاره. انگار که 30 ساله که باهات دوست خیلی صمیمی بوده .مثل یک باز پرس جنایی. و این کارش باعث میشه که ادم احساس پریشانی کنه.البته اونهایی که احساس پریشانی نمیکنند ایرانی خیلی اصیل هستند.

    پاسخحذف
  13. آرش پست خیلی عالی بود من ایران زندگی میکنم ولی هر کدوم از اون سوالای آخری که نوشتی رو اگه کسی ازم بپرسه جواب سر بالا میدم حالش گرفته شه دفعه آخرش باشه میپرسه
    یه پیشنهاد دارم برای پست بعدیت اگه ممکنه راجع به روند انتخابات در آمریکا به زبان ساده برامون توضیح بده
    واللا چند جا خوندم ولی کاملا برام جا نیفتاده
    مرسی

    پاسخحذف
  14. با صحبت ها و مثال هاتون موافقم هرچند که تا حالا یک کار آماری راجع به این قصه ندیدم یا یک نمونۀ کامل و فراگیر و جامع و بیشتر به نظر میرسه نظرات مربوط به تجارب آدمهاست.به خصوص که آمریکا به نوعی یک کشور نیست فلانقدر قاره است با فرهنگ های مختلف و گوناگونی زبان و طبقۀ اجتماعی و به همین خاطر به سادگی نمیشه تعمیم داد.قانون فدرال و قانون ایالتی دارد و غیره.
    مثلآ من شنیدم تقریبآ در تمام طبقات اجتماعی آمریکا پرسش راجع به مسائل مالی و مسائل خانوادگی کار ناشایستی محسوب میشه مگر اینکه برگرده به دوستی و صمیمیتی آنچنانی و یا در نهایت انگار یک حالی مثل
    زندگیت رو بکن و بگذار دیگران هم زندگی کنند .

    ولی برای من اگه مخاطبی یک ویژگی کلی که مربوط به همۀ آمریکائیها بشه رو عنوان کنه خیلی سخته پذیرشش و کمی تردید می کنم (البته منظورم ویژگیهای فرهنگی و عرفیست و نه مثلآ :قانون فدرال)

    ممکنه فرضآ در جایی مثل نیویورک که سرعت داره کارها خیلی ها اصلآ فرصت این کارهارو نداشته باشند و درجایی که زندگی کندتر است این فرصت ها بیشتر وجود داشته باشه .

    ایرانیها هم اینطور که به نظر میرسه به همه چیز یک ایرانی دیگه بیشتر کنجکاوندتا نسبت به یک غیر ایرانی و گاهی با اینکه متوجه میشوند که تمایلی نداری به پاسخگویی باز هم به اون روند ادامه میدهند.
    البته بنا به شنیده هام و جمع بندی ذهنی من ,فکر کنم به طور مثال :ایرانیهای لس آنجلس خیلی ایرونی تر موندن و روابط تنگاتنگ تر و چسبیده تره ولی ممکنه ایرانیهای مثلآ :بوستون و تگزاس این فضارو نداشته باشند.اگر حرفم صحیح باشه معنیش اینه که بین این ایرانیها هم تفاوت هایی هست هرچند که پیشینۀ عرفی ایرانی بستری ساخته برای غلظت در این موارد و ندانستن هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد.

    کل این بحث به نظرم به فرهنگ و خاستگاه فرهنگی آدمها خیلی بستگی داره.
    البته منهم صحبتهام بیشتر از شنید ه ها و حدس های خودمه و هیچگونه اعتباری ندارد.امضا...نگار
    ممنون از شما.

    پاسخحذف
  15. حالا به این شوری هم که شما میگید نیست. والله من هر وقت یک لباس یا کفش جدید سر کار میپوشم، همکارام میپرسن از کجا خریدی یا چند خریدی و مارکش چیه؟ در مورد مذهب، حقوق، شغل شوهرم و غیره هم خیلی راحت و بدون عذاب وجدان سوال می کنند. رییسم که دیگه آخر خاله زنکهاست. از همه زندگی آدم میخواد سر در بیاره!!! خلاصه که چیزایی که گفتید جامعیت نداره. من فکر کنم مثل ایران اینجا هم همه جور آدمی داره ولی خوب شاید مقدارش اینجا کمتر باشه.
    نسیم از کالیفرنیا

    پاسخحذف
  16. خیلی جوگیرنشوآقاآرش بخش زیادی ازجمعیت آمریکا و کانادا،چینی و هندی وفیلیپنی و آمریکای لاتین وآفریقایی هستند که همگی ازخودمونند وحتی بعضافضول تر. اگرمنظور تواین وایت های گوگولی مگولی هستند که بالام جان پاش بیفته و ی خورده باهات پسرخاله بشن از هرفضولی فضول ترن.

    پاسخحذف
  17. آرش جان در مورد افراد مشهور مثل بازیگرها و خواننده ها که هیچ حریم خصوصی ملت قائل نمی شن. طرف میخواد سوار ماشین بشه زیر دامنشو عکس میندازن که ببینن شورت پوشیده یا نه. در مورد افراد مشهور دیگه مثل نماینده ها ی مجلس چرا کم تر در این مورد خاص ملت عمل میکنن؟

    پاسخحذف
  18. اون دوستی که میگفت یه وبلاگ میشناسه که یه خانم ایرانی استاد فیزیک در آمریکا هست لطفا آدرسشو اعلام کنه. خالی نبسته بود گه؟!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اولا نگفته بود که ایرانیه. بعدش هم اصلا کار درستی نیست که آدرس یک وبلاگ دیگر را برای منحرف کردن خواننده های یک وبلاگ در اون وبلاگ قرار بدهی. اگه میخواست همون جا این کارو میکرد. هدف از اون مطلب چیز دیگری بوده که بیان شده.

      حذف
  19. آرش جان در مورد حریم خصوصی خیلی از دوستان برعکس علاقه دارن که این سوالات ازشون بشه. به خاطر همین طرف میاد عکس ماشین جدیدشو میزاره تو فیسبوک شاید هم دلیل دیگری داشته باشه. قضاوت نکنیم بهتره.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نه اون خودنماییه.یعنی من دوست دارم با یک چیزی به دیگران پز بدم یا از اون اتفاق که برام افتاده خبر بدم. اما این در همین حده و نه بیشتر و مسلما اون شخص هم دوست نداره که بیش از اونچه که به دیگران گفته ویا نشون داده و یا خبر داده، اطلاعات بیشتری بده و حتی اگه نگه "نه" حتما درونش ناراحت میشه از فضولی دیگران. خیلی ها هم که اصلا همون پز دادن هم دوست ندارند مثل من و حتی اگر یک رولزرویس هم بخرم برام مهم نیست که دیگران بدونند و پز بدم چه برسه دیگران ازم بپرسند و یا نظر بدهند. اگه کسی هم اطلاعات شخصیشو میده مطمئنا در همون حد که میپسنده میگه ونه بیشتر.

      حذف
  20. این سخن از یک شخصیت بزرگه که یادم نیست کیه و مضمونش رو فقط یادمه و همیشه به خودم یادآوری میکنم: انسان هایی موفق میشند که قدرت گفتن "نه" داشته باشند.
    آرش خان (به شوخی) فکر کنم اون خانمه توی شب هالووین بدجوری سوال پیچت کرده و بعد هم پیچوندتت که درباره کار زشتش یه پست نوشتیا....!!!!!

    پاسخحذف
  21. آرش جان کنسرت خواننده ایرانی اسرائیلی در دانشگاه UCLA رفتی ببینی؟ این خواننده چرا همش اعضای گروهشو انگلک میکرد؟ این سوال نوعی تجاوز به حریم خصوصی هست؟ عبری هم بلدی؟

    پاسخحذف
  22. حریم خصوصی یه چیزیه که از بچگی توی مدرسه اینجا یاد میدن که فقط از رابطه فیزیکی بین بچه ها جلوگیری کنن. وگرنه کمی که سلام علیک داشته باشید با یکی، اول هاگتون میکنه و بعد پرسشنامه رو ازش دریافت میکنید. قیمت چیزی رو هم بخوان بپرسن درجا این کارو میکنن، قیمت خونه ای که خرید رو هم میرن از توی سایت درمیارن، بیشترش روهم بخوان بدونن ۱۰ دلار میدن تمام جیک و بوک زندگیتون رو بهتر از خودتون میفهمن. باز اگر دیدید یکی با شما خیلی داره حریم خصوصی، حریم خصوصی میکنه بدونید که داره شما را کله میکنه و آینده ای باهاش ندارید. کلا مردم آمریکا برخلاف چیزی ایرانیها تصور میکنن اهل فردگرایی نیستن خیلی هم اجتماعی و جامعه گرا هستن. فرقشون با ما اینه که فضولیشون جنبه منفی نداره ، بیکار هم نیستن، فردگرایی رو هم با پنهانکاری و پیچوندن قاطی نمیکنن. راستی هیچ یهودی ایرانی رو ندیدم که عبری بلد باشه. حتی میشه گفت بعد از بهایی ها از همه ایرانیها به زبون و فرهنگ فارسی بیشتر اهمیت میدن.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. منظورت چیه 10 دلار میدن و تمام جیک و بوک زندگیتون رو بهتر از خودتون میفهمن یعنی از کجا چنین کاری میکنند؟ و ثانیا میگی که فضولیشون جنبه منفی نداره منظورت چیه؟

      حذف
    2. Fozolishon janbeye manfi nadare yani be nazare man Kamtar ghezavatet mikonan...(na inke aslan ghezavat nakonan, vali kamtare)

      حذف
  23. ُسلام و خسته نباشید به نویسنده وبلاگ ...
    من تقریبا 80 درصد وبلاگت رو در عرض 3 روز خوندم ... با اینکه خیلی خیلی از نوشته هایی که در مورد روابط انسانها و فرهنگ آمریکا و مقایسه ایران و آمریکا کردی خوشم اومد و خوندم ... ولی میخواستم بگم حس میکنم خیلی جاها خالی بندی میکنی و دروغ زیادی چاشنی خاطرات و کار کردن خودت در اونجا میکنی ... کمی هم از چاشنی خالی بندی کم کنی بد نیست ...
    بالاخره خیلی ها هستند که میدونند که نویسنده داستان حتما از تخیل خوبی برخورداره و میتونه کلی چاخان به خاطرات و نوشته های معمولی خودش اضافه کنه ...
    کلا به غیر از دروغهایی که واضح هست وبلاگ خوبی داری .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اصلاح کردم ... چون یک هفته ای هست که وبلاگ شمارو پیدا کردم نه سه روز ...

      حذف

  24. ُسلام و خسته نباشید به نویسنده وبلاگ ...
    من تقریبا 80 درصد وبلاگت رو در عرض یک هفته خوندم ... با اینکه خیلی خیلی از نوشته هایی که در مورد روابط انسانها و فرهنگ آمریکا و مقایسه ایران و آمریکا کردی خوشم اومد و خوندم ولی میخواستم بگم حس میکنم خیلی جاها خالی بندی میکنی و دروغ زیادی چاشنی خاطرات و کار کردن خودت در اونجا میکنی ... کمی هم از چاشنی خالی بندی کم کنی بد نیست ...
    بالاخره خیلی ها هستند که میدونند که نویسنده داستان حتما از تخیل خوبی برخورداره و میتونه کلی چاخان به خاطرات و نوشته های معمولی خودش اضافه کنه ...
    کلا به غیر از دروغهایی که واضح هست وبلاگ خوبی داری .

    پاسخحذف
  25. مژده به دوستان. برای دیدن وبلاگ آرش بدون فیلتر میتوان از روش های قدیمی کمک گرفت. برای این امر خطیر زین پس از آدرس هایی مشابه
    http://natashagodwin.blogspot.co.at/
    http://natashagodwin.blogspot.ru
    بهره ببرید./

    پاسخحذف
  26. ای بابا آرش تو که باز پیچوندی.... پس کجا رفتی.... یه پست دیگه بذار بعد 9 روز..... پس ببوگرافی رو ادامه نمیدی....!!!!!؟؟؟؟؟

    پاسخحذف
  27. من آمریکایی نیستم, یک ایرانی هستم که بدلیل اینکه فک و فامیلم همیشه با سئوالات اینچنینی به حریم خصوصیم تجاوز میکنند از همه آنها تنفر دارم. من نتوانستم به آنها این موضوع را بفهمانم که همه این سئوالاتشان تجاوز بمن میباشد و به همین جهت هم آن بیچاره ها اصلا" نمیدانند که اشکال کار کجاست و من چرا از آنها فراری شده ام؟
    چون این سئوالات رو خیلی طبیعی میدونند.

    در محل کارم نیز که دیگر فک و فامیلهایم نیستند مشکلات بیشتری در این زمینه داشتم. چون مثلا" رئیسم ( با 18 سال سابقه سکونت در لس آنجلس ) نیز فکر میکرد به واسطه اینکه رئیس من است اجازه دارد به حریم خصوصی من تجاوز کند:
    معمولی ترین حرف او:بگو ببینم تو که مجرد هستی چطوری صیغه میکنی و اصلا" از چهارشنبه تا شنبه چیکار کردی و با کی بودی؟ همه رو بگو. نه این که میگی از صبح پنجشنبه هست, از بعد از ظهر چهارشنبه بگو.

    من نتوانستم که مردم اطراف خودم رو متقاعد کنم که اینها تجاوز هست به حریم خصوصی و بیخیال شدم و فقط هیچ دوستی ندارم واگه بخوام باکسی رابطه داشته باشم به نوعی این حدود رو بهش نشون میدم.


    پاسخحذف
  28. پرسیدن این سوالها بستگی به این داره که چقدر به طرف نزدیک هستید. خب مسلمه با کسی که 10 دقیقه هست آشنا شدی نمیتونی از تاریخ عروسیش بپرسی اما با دوست 10 ساله اتا میتونی راجع به هر چیزی صحبت کنی.

    پاسخحذف
  29. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  30. من تا به حال چندین بار تجربه نقض حریم خصوصیمو در امریکا داشتم.
    بار اول : به دلایلی مجبور بودم با یه عده اوسگول مسیحی (امریکایی) همراه بشم. یکی ازاونهابار دوم که همو دیدیم پرسید شما مسلمونید؟ من تازه از ایران اومده بودم و بسیار آزرده از لحنهای طلبکارانه امت شهیدپرور، بسیار جا خوردم.
    بار دوم: همکار چینی من روز اولی که برای کار رفته بودم هر سوالی داشت پرسید. با کی اینجا هستی، بچه داری یا نه، قبلا کجا بودی. در عین حال مورد تبعیض بسیار هم از طرف ایشون قرار گرفتم. نحوه برخورد ایشون با امریکاییها با نیشی تا بناگوش باز و با من مثل کسی که ارث پدرشو خورده بود.
    بار سوم: توصف چک اوت یک فروشگاه وایساده بودم که یه آسیایی با پررویی به من نزدیک شده بود و اصرار داشت بدونه من کجایی هستم.
    بار چهارم: برای اجاره کردن یک منزل مسکونی مدیر ساختمون به نظر میومدامریکای جنوبی تبار باشه، پرسید درامد سالیانه تون چقدره؟ اون ساختمون خیلی معمولی بود و ارزونترین خونه ای بود که میشد تو اون حوالی پیدا کرد دلیلی برای پرسیدن این سوال وجود نداشت.
    اگه بخوام بگم چند بار هم توسط همکار هندیم حریم خصوصی مالی من نقض شده. ولی چون با هم صمیمی تر بودیم احساس معذب بودن نکردم.
    با خونواده ام سراین مسائل مشکل داشتم و دارم ولی خیلی سعی کردم که بهشون بفهمونم این نظر دادنهای شما دخالت مستقیمه، نقض حریم خصوصی منه و اسمش مهربونی کردن و خوبی نیست اسمش به رسمیت نشناختن هویت و استقلال منه. به زور می خوان بهت خوبی کنن. چون از نظر اونها خوبیه و بدی نیست پس باید دل تو هم بخواد.
    من تو امریکا فهمیدم که اینکه تو جایی زندگی کنی که دموکراسی و آزادی هست و قانون هم حمایتت می کنه آدم رو متمدن نمی کنه. مثالش ایرانیهای زیادی که اینجا زندگی می کنن و فاصله زیادی با تمدن دارن یا همون همکار چینی خودم.
    برعکسش هم هست، آدمای نازنینی رو تو ایران می شناسم که خیلی هم متمدنن.کمن ولی هستند.
    ولی من امریکارو دوست دارم چون خیلی چیزا به من یاد داده.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عالی بود. البته حرف آرش هم درسته فقط مشکل متن های آرش اینه که همه چی توش مطلفه: ایرانی ها , ما ایرانیا و امثال این عبارات.
      ولی خوب , بازم به نظر من اون داره کلی میگه و کلاً نکات جالبی رو اشاره میکنه. من ساکن شرق آسیام و اینجا هم همین شرایط برقراره. چینی ها میگن آفریقایی ها بی فرهنگن , بعد خودشون توی آسانسور سیگار میکشن و هزار تا مثال دیگه. فرهنگ یه موضوع یه نواخت نیست.

      حذف
  31. فضولي در ايران جزو كوچكترين مشكلات فرهنگي هست. حتي واسه زن گرفتن و بچه دار شدن ديگران هم تصميم ميگيرن. گاها حتي جنس بچه را هم ميخوان خودشان تعيين كنند. ali acc

    پاسخحذف
  32. اقلیت یا اکثریت مسئله این است

    در جوامع پیشرفته اقلیت و تعداد کمی فضول هستند
    در ایران و جوامع عقب افتاده اکثریت فضول هستند
    در جوامع پیشرفته اقلیت و تعداد کمی بی تفاوت نسب به رفتار اجتماعی هستند
    در ایران و جوامع عقب افتاده اکثریت بی تفاوت نسبت به رفتار اجتماعی هستند
    در جوامع پیشرفته اقلیت و تعداد کمی بی فرهنگ هستند
    در ایران و جوامع عقب افتاده اکثریت بی فرهنگ هستند البته تعریف فرهنگ یک حزب اللهی با یک روشن فکر فرق میکنه
    در جوامع پیشرفته اقلیت و تعداد کمی دروغ گو هستند
    در ایران و جوامع عقب افتاده اکثریت دروغ گو هستند (در ایران که یک امر روزمره مثل اب خوردنه)
    و غیره ....

    خیلی ها اومدن و از فرهنگ ایرانی دفاع میکنن و میگن که کشورهای دیگه هم مثلا فلان مشکل رو دارن ولی فرهنگ ایرانی و مردم ایران (من اعتقاد دارم که حکوتها از مردم جدا نیستند) باعث شدند که کشورشون روز به روز ضعیفتر بشه
    و نکته خیلی مهم اینکه اکثر ایرانیهای خارج از کشور با توجه به موقییت اجتماعی که دارن اکثرا با طبقه ای از خارجیها در تماس هستند که جزء اقلیتند و حقیقتا با توجه به تبلیغات بدی که نسبت به ما ایرانیها شده ممکنه رفتار شون با ما بد باشه

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.