۱۳۸۹ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

خاطرات حضور در کنار امام زمان (عج)

باور من این است که آدم باید چیزهای خوب را از هر کسی یاد بگیرد حتی اگر آن فرد امام زمان (عج) باشد. در روایت مستند زیر آقای آیت الله مرعشی نجفی با امام زمان (عج) برخوردی داشته است و از او دو چیز را یاد گرفته است. اول این که چطور می شود با تسبیح استخاره کرد که البته این را من هم بلد هستم. اول یک مقداری از دانه های تسبیح را با دو دست خود انتخاب می کنید و سپس از یک طرف آن شروع می کنید به دانه انداختن و گفتن خوب, بد, ممتنع. اگر مهره آخر بر سر خوب ایستاد یعنی اینکه نیت شما هر چه که باشد خوب است. اگر بر سر بد ایستاد یعنی اینکه آن کار مورد نظر بد است و نباید آن را انجام دهید. اگر هم ممتنع آمد که باید این عمل را دوباره انجام دهید تا به یک جواب قطعی برسید. اگر سه بار ممتنع آمد به این معنی است که باید تصمیم گیری خود را در این زمینه به تاخیر بیاندازید و فعلا دست نگه دارید. اگر بخواهید برای استخاره یک موضوع خیلی مطمئن شوید بهتر است که سه بار آن  را تکرار کنید و بهترین حالت این است که سه بار خوب بیاید و بدترین حالت هم این است که سه بار بد بیاید. البته نیت کردن قبل از استخاره هم خیلی مهم است و باید قبل از اقدام به آن وضو گرفته و سه بار حمد و سوره را بخوانید و سپس با صدای بلند نیت خود را بگویید و بعد اقدام به استخاره کنید. اگر در میان استخاره به هر علتی وضو باطل شود باید تسبیح را به همان صورت پایین بگذارید و وضو گرفته و سپس عمل استخاره را از همان نقطه قبلی ادامه دهید. مستحب است که در زمان مهره گرداندن صدای برخورد مهره ها به گوش برسد پس باید طوری مهره ها را به عقب برانید که صدا دهد.
نکته دومی که حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی از امام زمان (عج) یاد گرفت این است که بهتر است به جای کشیدن قلیان و سیگار میوه بخورید چون قلیان و سیگار فضله های دنیایی است در صورتی که میوه ها بهشتی هستند. من در این مورد کاملا با امام زمان (عج) موافق هستم و ای کاش که ایشان به گفتن اینگونه نصایح ادامه می داد. البته کار ایشان بدآموزی هم دارد و یکی از آنها غیب شدن بدون خداحافظی است که خواهش می کنم شما آن را یاد نگیرید مخصوصا اگر کسی به شما پولی قرض داده باشد.

به هر حال من متن معتبر زیر را پیدا کردم و خواندم و گفتم شاید شما هم دوست داشته باشید آن را بخوانید.

"مرجع بزرگوار تقلید شیعیان حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی  که از بزرگان حوزه علمیه قم بود و کتابخانه عظیم وی در حال حاضر یکی از بزرگترین مرجع های استفاده طلاب و عموم مردم در خصوص کتاب های دینی است.این زعیم بزرگوار شیعه در تعریف سرگذشت زندگی خود به نحوه تشرف خود به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه اشاره می کند که در پی می آید :
مدت ها بود قصد عزیمت به نجف اشرف را داشتم ولی هربار به دلیلی نمی شد . قصد کرده بودم که بعد از نجف به سامرا هم بروم بلکه شاید بعد از این همه انتظار بتوانم مولایم امام زمان (عج) را زیارت کنم. مقدار زیادی راه رفته بودم که در تاریکی شب مسیر حرکت را گم کردم و هرچه کردم خسته و درمانده نتوانستم راه را بیابم . خیلی ناراحت شدم در آن تاریکی صحرا و گم شدن و ترس حمله حیوانات وحشی همه باعث شد در دل شب از ته دل از خدا بخواهم من که به شوق دیدن ولی عصر آمده بودم را کمک کند. ناگهان دیدم سواری بر اسب به سمت من آمد و من را با اسم صدا زد . خیلی ترسیده بودم که نکند راهزن باشد اما سید بزرگواری بود با چهره ای نورانی که من اینقدر درمانده شده بودم اصلا توجهی نکردم که اسم من را از کجا می داند.جلو آمد و پرسید: چرا ناراحتی؟ قضیه را بازگو کردم .
آن سید بزرگوار گفت با من بیا که من راه را بلدم و من هم بی اختیار با او همسفر شدم.اصلا نمی دانم چرا به او اعتماد کردم.راه زیادی به سمت کوفه رفتیم و خسته در جایی چادر زدیم . سپس با آن بزرگوار به حرف نشستم و گفتم که برای دیدار محبوبم به سمت سامرا میروم .سپس آن آقا سوالاتی از من در خصوص احکام دین پرسید و بعضی اشکالات من را در مسائل فقهی برطرف کرد .مثلا در خصوص نحوه استخاره با تسبیح و ... مطالبی را به من آموخت و بعد از کمی استراحت به سمت مسجد کوفه راه افتادیم . بعد از رسیدن به مسجد کوفه نماز های مقام های مسجد را ناخودآگاه به امامت ایشان اقامه کردم و سپس راهی نجف شدیم . در راه نجف می رفتیم که بعد از طی مسیر طولانی در جایی اطراق کردیم تا خستگی در کنیم . به آن سید بزرگوار میوه و نان تعارف کردم و گفتم قلیان یا سیگار کدام یک را میل دارد برایتان آماده کنم ؟ اما با کمال تعجب شنیدم که گفت ما از این فضولات دنیایی شما مصرف نمیکنیم.کمی با هم میوه خوردیم و آن سید بزرگوار بلند شد که برای نماز صبح وضو بگیرد، سر که برگرداندم دیدم که نیست هرچه صدایش کردم جوابی نشنیدم . تازه آن جا بود که بعد از این همه وقت فهمیدم آن سید بزرگوار محبوب دل من و همه شیعیان جهان حضرت ولی عصر  بوده است."

۳۴ نظر:

  1. خدا خفه ات نکنه:)) یعنی واقعا خندیدم. حالا ببین اگه سوسک نشدی برای همین حرفها!
    در مورد پست قبلی تا اومدم نظر بنویسم اینو نوشتی..می خواستم اند مزایای ازدواج بگم همش نگرا بعد از خواب (خر و پف و ...) نباش کمی هم به قبلش فکر کن...

    پاسخحذف
  2. بعد یه چیز دیگه.. اون عکس دومی چه آشناست!

    پاسخحذف
  3. یه چیزی تو مایه های " لاو می - لاو می نات" است!

    پاسخحذف
  4. اگه بدوني من يه زماني چقد از اين كتابا ميخوندم. تو دوره دبيرستان تمام كتابخونه بابابزرگم رو خوندم،‌همه اش از همينا بود :)

    پاسخحذف
  5. سلام

    آقا قرن ۲۱ شده وما اندر خم یک کوچه ایم ...

    :)

    پاسخحذف
  6. سلام
    آقا آرش رفتی تو فاز علمی تخیلی

    پاسخحذف
  7. آخ آخ گفتي سارا گوچولو
    هم چين هم كوچولو نيستي انگارها خودتو به موش مردگي زدي حرفاي فلسفي ام ميزني

    اي آرش گفتي اااااا
    مردم قرض دارن كه در نمي رن الان ترتيب يه دختر و ميدن تا مي بيننن در ميرن

    پاسخحذف
  8. آقا دو بانده اومديا دو تا پست پشت سرهم خيلي تريپ ورداشتي و خيلي حال دادي گوز و بعدشم احكام و اينها

    صفه را كه باز كردم گفتم الان حكم شرعي صادر كردي درو مورد گوزيدن و اينا

    خلاصه مرامتو عشقه آرش گوگولي

    پاسخحذف
  9. گر در میان استخاره به هر علتی وضو باطل شود باید تسبیح را به همان صورت پایین بگذارید و وضو گرفته

    خب اينجا نگفتي به چه دليلي باطل ميشه حاجاقا !!

    پاسخحذف
  10. آآآآآ
    حاجاقا
    اوا روم نمي شه يه چندتا سوال موال شرعي داشتيم

    پاسخحذف
  11. این حاج مرشعی فکر کرده در این عصر کسی می شینه اینارو بخونه؟
    واقعا برا خودمون متاسفم...:(

    پاسخحذف
  12. آرش جان عااااااااالی می نویسی خدا عمرت بده که همیشه بنویسی!

    پاسخحذف
  13. منظور؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ........

    پاسخحذف
  14. راستی من اون ناشناس بالایی که گیر داده به گوزیدن نیستما !

    پاسخحذف
  15. arash232 to balatarinam behet ray dadim ,degeh chi makhay?

    پاسخحذف
  16. سلام و با عرض معذرت از آرش و تمامی دوستان
    گُه حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی تو روح پدر امام زمان (عَج) و گُه امام زمان(وجود نداشته) تو روح پدر حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی
    ف.ش

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. انشاءالله که فهمیده باشی چی گفتی

      حذف
  17. az in shookhiha nakon, hamoon darbareh mohajerat be america benevisi behtareh

    پاسخحذف
  18. از خوانندگان وبلاگتان هستم امااز این پست ناراحت شدم . مرعشی نجفی از محل نماز قضا کتابخانه بزرگی راه اندازی کرد.

    پاسخحذف
  19. آرش خان

    این پستت بد بود. همانطور که نباید نژاد انسانها را مسخره کرد نباید اعتقادات مردم را هم مسخره کرد. اعتقادات هرکس برای خودش محترم است.
    البته می توان آن را نقد کرد اما مسخره کردن صحیح نیست.

    پاسخحذف
  20. سلام آرش
    اتفاقاً دست رو خوب نقطه ای گذاشتی
    اینا همشون به این چرندیات معتقدن اما جرأت ندارن ازش دست بردارن
    جالبه که خودشون روشنفکر هم می دونن.
    اینا به خودشون اجازه میدن هزارتاهزارتا انسان بکشن بعد وقتی درباره اعتقادات کیریشون صحبت می کنی بهشون برمیخوره
    مخلص آقا آرش
    ف.ش

    پاسخحذف
  21. فکر کنم تنت میخاره واسه فیلترینگ
    لااقل ملاحظه ما خواننده ها رو بکن
    از کجا هی فیلتر سکن گیر بیاریم٬٬

    پاسخحذف
  22. سلام... من با نظر یکی از بچه ها موافقم. ما که ادعای مثلا روشنفکری داریم و تو آرش عزیز( که من چیزای زیادی از تو و نوشته هات یاد گرفتم )خیلی در مورد فضای باز فکری در امریکا مطلب نوشتی و تحسینشون کردی اما همین شما خودت در دام مسخره کردن تفکرات دیگران افتادی ! یادمه خودت درباره مصاحبه ابراهیم نبوی با رادیو دویچه وله گفتی که مدیر اونجا چه حرف جالبی زده بود که اینها اعتقادات میلیونها انسان هستن و ما در هر حال باید بهشون احترام بگذاریم. من خودم به هیچ وجه آدم مذهبی نیستم که اگه بودم عطای این مملکتو به لقاش نمی بخشیدم اما به عقیده میلیونها انسان ( غلط یا درست) احترام می گذارم. کما اینکه خرافات در تمام کشورها حتی در بین خود امریکاییها هم وجود داره و در هر صورت باید احترام گذاشت.
    ممنون ...
    غزل از پاریس

    پاسخحذف
  23. اونایی که میگند. اعتقادات گوه خوردند که میگند . اصلا من ریدم تو این اعتقاداتشون که با همین اعتقادات ریدن تو این مملکت .اونی که میگی کتابخونه ساخته مگه از سر قبر باباش اورده .مردم رو خر میکنندو با پول خودشون یه کاری میکنند. بعد منت هم میذارند که براتون کتابخونه ساختیم . حتما کتابهای آشغال خودشون رو میگذارند توش.

    پاسخحذف
  24. من فرد مذهبی نیستم ولی نمی دانم چرا این روزها هر بی سواد بی ادب بد دهنی تصور می کند که با اهانت به دیگران و اعتقاداتشان روشنفکر می شود؟!!!

    پاسخحذف
  25. غزل جان

    این آرش خان نبودند که آن حرف جالب را زدند. بلکه یکی از دوستان بودند که این کامنت را گذاشتند:

    http://www.rahesabz.net/story/30509 "

    جرس ، ابراهیم نبوی:

    ... من یک بار برای کار به دفتر دویچه وله رفتم و با مدیر بخش خاورمیانه آن صحبت کردم و پرسیدم خط قرمز شما کجاست؟ و چیست؟ گفت خط قرمز ما عرف اجتماعی است. وقتی حقوق بشر حکم می کند که افراد حق دارند اعتقاد دینی شان را انتخاب کنند، شما چطور می توانید به خودتان حق بدهید و به اعتقادات درست یا غلط یک گروه میلیاردی از مردم توهین کنید. ... "

    پاسخحذف
  26. ناشناس محترم من ترجیح میدم بی سواد بی شعور و بی ادب باشم . ولی احمق نباشم و سرم رو زیر برف بکنم و هر اراجیفی رو به عنوان اعتقادات به خوردم بدند.
    ضمنا من نگفتم روشنفکرم و فکر میکنم بدبختی های ما بیشتر از آخوندا از دست همین روشنفکراست . و ضمنا اونایی که میگند مذهبی نیستم ولی از مذهب دفاع میکنند.و اضطلاحا از ازادی بیان دفاع میکنند فکر میکنند روشنفکرند نه من بد دهن.

    پاسخحذف
  27. اجنبی خائن عامل استکبار سر سپرده آمریکا جیره خوار اینها چه بود که گفتی شرم کن برو توبه نامه بخوان

    پاسخحذف
  28. ناشناس جان اجنبی اونه که خرافات اقوام تازی هارو اعتقادات میدونه . عامل استکبار بودن ماله 30ساله پیشه دیگه این شعار رنگی نداره . عاشق این آمریکام که هر کی هر چی میگه میگند سرسپرده امریکا .معلومه خیلی قدرتمنده. در ضمن من پسر یک ایرانی فوقالعاده مذهبی و مسجدی هستم . خودمم تا چند سال پیش همش تو مسجد افتاده بودم ولی مثل اینکه خدای عرب لیاقت نداشت بیشتر از این نوکریشا بکنم اومدم بیرون نوکر خودم باشم

    پاسخحذف
  29. تو چقدر باهوشی A-H عزیز! یعنی از اون جمله " برو توبه نامه بخوان " نفهمیدی طرف از خودتونه؟!

    پاسخحذف
  30. برام یه سوالی پیش اومد. تا اونجا که می دونم تعداد دونه های تسبیح رندم نیست، یک عدد ثابتیه. خوب با این حساب که از همون اول که شروع کنی معلومه آخری چی در میاد! مگر اینکه عقل و شعور طرف در حد مراجع عظیم الشان شیعه باشه!
    آخه اینا چقدر خرن؟!

    ک.

    پاسخحذف
  31. اینطور که خود آرش هم نوشته : " اول یک مقداری از دانه های تسبیح را با دو دست خود انتخاب می کنید و سپس از یک طرف آن شروع می کنید به دانه انداختن ". بنابراین نتیجه شمارش عدد ثابتی نیست. البته من در مورد آداب و روش ها و مستحبات استخاره به تسبیح که آرش ذکر کرده چیزی نمی دانم و علاقمندان احتمالی! باید به کتابهای مربوطه مراجعه کنند. در متن مطلبی هم که آرش نقل قول کرده و بین علامات " آورده چیزی در مورد روش استخاره به تسبیح نیامده است.

    احتمالا یکی از نشانه های فهم و شعور این است که انسان چیزی را نقد کند که در موردش اطلاعات کافی داشته باشد. در غیر اینصورت چه بسا که سخن نقادانه مخالفت آمیزش تنها به سود طرف مقابل تمام شود.

    پاسخحذف
  32. من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت میثم

    پاسخحذف
  33. یکی از روش های دیگر استخاره با تسبیح را هم من می دانم که فکر نمی کنم امام زمان هم بلد باشد. می دانیم که تسبیح های استاندارد (غیر چینی) 101 مهره دارند. شما می خواهید 3 حالت را بین آنها استخاره کنید. اگر کمی ریاضی بدانید، 101 را بر 3 تقسیم می کنید که می شود 33 و باقیمانده آن هم 2 می شود. شما اگر با حالت خوب شروع کنید، قطعا به حالت ممتنع ختم می شود و قس علیهذا. حتی می شود به این ترتیب تسبیح را کنار گذاشت و ذهنی محاسبه کرد و پاسخ استخاره را فهمید.

    پاسخحذف

لطفا اگر سوال مهاجرتی دارید به تالار گفتگوی مهاجرسرا که لینک آن در پایین وبلاگ است مراجعه نمایید.
اگر جواب کامنت ها را نمی دهم به خاطر این نیست که آدم مهمی هستم و یا کلاس می گذارم و قیافه می گیرم بلکه فقط به خاطر این است که اعتقاد دارم آنجا متعلق به خوانندگان است و بدون دخالت و تصرف من باید هر چیزی را که دلشان می خواهد بنویسند.